رژیم کالری شماری چیست؟

  چهارشنبه، 26 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
رژیم کالری شماری چیست؟
رژیم کالری شماری یک روش برای افزایش و کاهش وزن است که پایه آن روی شمردن کالری ها تنظیم شده است. این بدان معنا است برای مثال اگر شما برای کاهش وزن این روش را انتخاب کرده اید برای یک هفته کالری روزانه خود را یادداشت می کنید و در آخر برای شروع رژیم غذایی افزایش وزن به میزان کالری ها اضافه می کنید و برای کاهش وزن از کالری روزانه خود کم می کنید.

اگر دچار اضافه وزن باشید، کالری شماری موضوعیست که بارها و بارها در اینترنت سرچ کرده اید. اکثر افرادی که هدف شان کاهش وزن است به دنبال روشی ساده و سریع برای رسیدن به وزن ایده آل شان می گردند. باید به این دسته از عزیزان گفت که روش های سریع لاغری آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد می کنند. ممکن است فرد با این روش ها به سرعت وزن کم کند، اما بعد از مدتی به وزنی بیشتر از قبل باز می گردد؛ چرا که در یک دوره دچار سوء تغذیه و کمبود ویتامین ها می شود و دیگر غذاها پاسخگوی نیازهای بدن او نیستند. یکی از روش های کاهش وزن، رژیم کالری شماری است. در این مقاله رژیم کالری شمار و به صورت کلی کالری شماری را بررسی می کنیم. می خواهیم بدانیم که آیا کالری شمار در کاهش وزن تاثیری دارد یا خیر؟

کالری شماری به چه معناست؟

هنگامی که سعی در کاهش وزن دارید به سادگی اسیر کالری شماری می شوید. بسیاری از افراد معتقدند که کاهش وزن یعنی کالری شماری. تا حدودی این موضوع درست است. مثلا اگر روزانه ۲۵۰۰ کالری دریافت می کردید، سپس این مقدار را به ۱۶۰۰ کالری کاهش داده باشید، به دلیل کمبود آن ۹۰۰ کالری، وزن کم خواهید کرد. حتی اگر این مقدار را فقط چیپس سیب زمینی خورده باشید. اما این راه سالمی نخواهد بود و نمی توانید این مقدار وزن کاهش یافته را نگه دارید. دریافت مقدار متعادل کالری در کاهش وزن نقش بسیار مهمی دارد، چون اگر مقدار کالری دریافتی کم یا زیاد باشد حتما احساس گرسنگی می کنید و بعدها دچار پرخوری می شوید. برای مثال چیپس سیب زمینی، ۱۶۰ کالری دارد. اگر چیپس بخورید این مقدار کالری سبب نمی شود برای مدت زیادی سیر بمانید. بعد از یک ساعت باز هم گرسنه خواهید شد و به دنبال ۱۶۰ کالری دیگر و یا شاید دو برابر آن باشید. به این دلیل که وعده شما دارای پروتئین و فیبر نبوده است. مصرف غذاهای سرشار از فیبر، چربی های سالم و پروتئین مانند تخم مرغ، مرغ گریل شده، میوه و سبزیجات، آجیل ها، دانه ها و روغن زیتون گرسنگی را کنترل و برای طولانی مدت سیر نگه تان می دارد.

مثالی برای درک بهتر تفاوت کیفیت کالری با کالری!

به عنوان مثال کالری یک لیوان شیرموز با کالری یک شیرینی متوسط برابر است، اما اثری که هر کدام از این غذاها بر متابولیسم و عملکرد بدنی شما دارند، بسیار متفاوت می باشد.یک لیوان شیرموز شما را ساعت ها سیر نگه می دارد، غنی از پروتئین، کلسیم، پتاسیم و دیگر موادمعدنی و ویتامین ها است اما شیرینی فقط منبع نشاسته و قند ساده است که اشتهای کاذب شما را افزایش می دهد و به مرور می تواند شما را به بیماری های خطرناک و مزمن نزدیک کند.

اعدادی که در دست دارید، کاربردی نیستند

حقیقت مهم در کالری شماری، این است که اعدادی که به غذاهای مختلف اختصاص داده شده است، به صورت تقریبی و میانگین است.حتما شما هم موافق هستید که آشپز و کسی که غذا را تهیه می کند، تاثیر زیادی بر غذا و مقدار کالری آن دارد. حتی اگر مواد غذایی نیز یکسان باشند، دو آشپز مختلف یک قرمه سبزی را به شیوه ها و نسبت های گوناگونی از موادغذایی می پزند و همه این ها می تواند بر مقدار درشت مغذی، ریزمغذی و کالری غذای نهایی اثر گذار باشد.

گاهی برچسب ها دروغ می گویند

شاید با خود بگویید من برای کالری شماری از جدول مخصوص روی محصولات غذایی که در اختیار دارم استفاده می کنم؛ اما ما خبر بدی برایتان داریم قانون برچسب گذاری در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است و معمولا در جدول حقایق تغذیه ای روی محصولات غذایی تا 20% خطا به عنوان خطای نرمال گزارش می شود.این بدین معنی است که چیپس حاوی 500 کالری که شما هنگام تماشای فیلم مورد علاقه تان می خورید، ممکن است 600 کالری داشته باشد! به نظر همه معادلات به هم خورد، نه؟!

دریافت کالری کمتر مساوی با کاهش وزن نیست

اگر مسئله با کالری شماری و دریافت کمتر کالری حل میشد، اکنون جامعه امریکایی به جای گزارش شیوع حداقل 50% اضافه وزن و چاقی در جامعه، متناسب ترین افراد را در خود داشت! چرا که آن ها بیش از صد سال است که با مفهوم کالری شماری آشنا هستند و از آن استفاده کرده اند.

مثالی علمی و کاربردی روی 3 نوع رژیم لاغری

در مطالعه ای که سه نوع رژیم کاهش وزن با کالری یکسان شامل رژیم کم چرب، رژیم گلایسمی پایین و رژیم کم کربوهیدرات را با هم مقایسه می کرد، افراد در گروه رژیم کم کربوهیدرات، ماهانه 2 کیلوگرم بیش از گروه های دیگر کاهش وزن نشان دادند.

مشکل کجاست؟

زمانی که صحبت از کالری شماری می شود، افراد تمایل به کاهش چربی غذاها را دارند (به علت اینکه چربی نسبت به پروتئین و کربوهیدرات ها در وزن برابر، کالری بیشتری دارد) و وقتی که مصرف چربی کم می شود، تعادل اصولی دریافت درشت مغذی ها به هم می خورد و این برهم خوردن تعادل، عواقبی را در پی دارد که بالاخره در کوتاه یا بلندمدت نقشه های شما را نقش بر آب می کند.

چاره چیست؟

پس این بار که تصمیم به لاغری با رژیم کالری شماری داشتید، به جای خوردن سبزیجات بی مزه، غذاهای خشک و کم روغن، گوشت آب پز و تحمل گرسنگی های شدید، با متخصص تغذیه که در این حوزه تجربه و علم کافی را دارد، مشورت نمایید.

عوارض رژیم غذایی کالری شماری

رنامه کالری شمار، یکی از انوع برنامه ها و رژیم هایی بود که برای مقابله با چاقی و رسیدن به تناسب اندام معرفی شد. تاریخچه دقیقی از معرفی این رژیم در دست نیست اما بسیاری آن را منتسب به متخصص تغذیه، نویسنده و محقق آمریکایی، Jonny Bowden می دانند. این متخصص تغذیه تحقیقات فراوانی بر روی تغذیه و رژیم های غذایی انجام داده و کتاب های متعددی نیز در این زمینه ها به چاپ رسانده است.Bowden و همکاران او می گفتند می توان انرژی و کالری غذاها و مواد مغذی را محاسبه کرد. با استفاده از این مفهوم نیز می توان کالری غذاهای مختلف مصرفی روزانه را محاسبه کرده و با میزان کالری های سوزانده شده روزانه مقایسه کرد.

1. ریزش شدید مو با رژیم کالری شماری

زمانی که شما برای گرفتن یک رژیم غذایی نزد یک متخصص تغذیه یا کارشناس تغذیه می روید او ابتدا بدن شما را آنالیز می کند و برنامه غذایی را به شما می دهد که به بدن شما آسیبی نرساند.

اما رژیم کالری شماری تنها بر روی کالری هایی که در طی روز مصرف می کنید تمرکز دارد. این بدان معنا است که هیچ تمرکزی بر روی ویتامین ها و مواد معدنی آن ها ندارد و این مسئله باعث می شود در طی مدت زمانی که به وزن ایده آل خود برسید بسیار از مواد حیاتی بدن خود را از بدهید.

فولیکول های مو مهمترین نقش را در نگهداری از مو ها بازی می کنند. زمانی که به هر دلیلی به آن ها غذا نرسد آن ها ابتدا کوچک می شوند و سپس قدرت نگهداری مو را از دست می دهند. به همین دلیل ریزش مو بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

2. بازگشت سریع وزن به قبل

بدون شک افرادی که به دنبال کاهش یا اضافه وزن هستند علاقه دارند در وزن ایده آل خود باقی بمانند. زمانی که شما از یک متخصص تغذیه برای افزایش یا کاهش وزن کمک می گیرید برنامه غذایی شما از دو قسمت تشکیل شده است. ابتدا کاهش یا افزایش وزن و در آخر رژیم اثبات وزن را باید برای مدتی رعایت کنید تا مجدد به وزن قبل بازگشت نداشته باشید.

اما با استفاده از رژیم کالری شماری تنها شما برای مدت زمان کمی وزن ایده آل خود را حفظ خواهید کرد و بعد از ادامه ندادن این رژیم شاهد خواهید بود بیشتر از قبل دچار اضافه وزن یا کاهش وزن خواهید شد.

3. تا یک اندازه وزن کم یا اضافه خواهید کرد

اگر شما علاقه دارید با رژیم کالری شماری لاغر یا چاق شوید این را باید بدانید ممکن است با این روش هرگز به وزن ایده آل خود نرسید؛ چرا که در این روش از رژیم غذایی، تنها تمرکز بر روی کالری است و اغلب با خوراکی های چربی سوز و سیر کننده آشنایی ندارید.

برای مثال شما برای لاغر شدن 3 ماه روزانه 1600 کالری مصرف می کردید و در این مدت شاهد آن بوده اید که وزن خوبی کم کرده اید. اما مشکل از آن جایی شروع می شود که بعد از آن وزن کم نمی کنید و به اصطلاح شاهد استپ وزنی هستید. چرا که بدن به نوع خوراکی و میزان کالری بدن عادت کرده و بیشتر از آن سوخت و ساز نیز نخواهد داشت.

4. با رژیم غذایی کالری شماری سریع دلسرد می شوید

برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مهم است رژیم غذایی را دنبال کنند که در آن کمتر احساس گرسنگی کنند و از طرفی در روز انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه را داشته باشند. متخصصان و کارشناسان تغذیه برنامه غذایی افراد را به گونه ای می نویسند که این مشکل در آن ها تا میزان زیادی کم می شود.

برای مثال علم این را بدانند در برنامه غذایی چه ریز مغذی و خوراکی ها را قرار دهند که علاوه بر بالا بردن سوخت و ساز بدن بتواند فرد را برای مدت طولانی سیر نگه دارد. این موضوع باعث می شود فرد برای ادامه دادن رژیم انگیزه کافی داشته باشد.

اما اگر شما می خواهید از طریق رژیم کالری شماری کاهش وزن داشته باشید بدون شک سریع دلسرد خواهید شد، چرا که دقیقا نمی دانید چه خوراکی و ریز مغذی هایی را باید مصرف کنید و دائم احساس گرسنگی خواهید کرد و این بسیار شما را آزار می دهد و از طرفی انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه را نخواهید داشت.

5. مشکلات گوارشی با رژیم غذایی غیر استاندارد

یک رژیم غذایی استاندارد اول از همه سلامت شما را کاملا باید تضمین کند تا علاوه بر آن که به شما برای رسیدن به وزن ایده آل کمک کند موجب بیماری نیز در شما نشود.

متاسفانه اغلب افرادی که رژیم کالری شماری را دنبال می کنند دچار بیماری های گوارشی زیادی می شوند. برای مثال افرادی که این نوع از رژیم را برای کاهش وزن انتخاب می کنند مدت زمان طولانی گرسنه می مانند و این مسئله موجب می شود معده آن ها دچار بیماری های زیادی شود.

برخی از افراد در رژیم غذایی کالری شماری خوراکی هایی که حاوی فیبر فراوان هستند را بسیار کم مصرف می کنند. این موضوع به مرور زمان باعث می شود عضلات روده قدرت قبل خود را از دست بدهد حرکات منظمی نداشته باشد. در نتیجه پس از مدتی این افراد با یبوست های شدید درگیر می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان