انواع رژیم سوپ

  سه شنبه، 19 مرداد 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
انواع رژیم سوپ
ن روزها بسیاری از کسانی که هنوز با وزن دلخواه‌شان فاصله دارند، به رژیم‌های لاغری اصطلاحا «تک‌غذایی» روی می‌آورند. به این معنی که خودشان را فقط به یک نوع غذا مثلا سوپ یا نوشیدنی‌های سم‌زدا می‌بندند و درواقع طیف وسیعی از نیازهای تغذیه‌ای بدن‌شان را نادیده می‌گیرند.

رژیم غذایی سوپ فقط یک رژیم نیست بلکه مجموعه ای از برنامه های غذایی است که کاهش وزن قابل توجهی در مدت زمان کوتاه را نوید می دهد. در برخی از این رژیم ها شما چیزی جز سوپ مصرف نمی کنید. در برخی دیگر، سوپ پایه برنامه غذایی است اما شما غذاهای تجویز شده دیگری را نیز در وعده های غذایی خود قرار می دهید. جزئیات هر رژیم سوپ متفاوت است. بیشتر رژیم های سوپ از پنج تا ده روز طول می کشند.

خوردن سوپ برای از دست دادن وزن، دهه هاست که رایج است. کارشناسان می گویند رژیم غذایی که تماما سوپ باشد فاقد مواد مغذی است و تاب آوردنی نیست. آنها باخوردن سوپ های سبزیجات برای بعضی از وعده های غذایی موافق هستند، زیرا پر از مواد مغذی وکم كالری هستند.

رژیم سوپ چند دهه است که در کنار دیگر رژیم های غذایی قرار دارند. سوپ کلم، یکی از اولین برنامه های غذایی مبتنی بر سوپ برای افزایش محبوبیت در دهه ۱۹۸۰ بود. در این برنامه، افراد دستورالعمل خاص سوپ کلم را دنبال می کرند به هدف 4.5 کیلو کاهش در وزن.

از آن زمان، رژیم های غذایی دیگر مبتنی بر سوپ ظاهر شده اند تا سبک های مختلف غذایی، سلیقه ها و گرایش های مختلف غذایی را در خود جای دهند. به عنوان مثال، برنامه سوپ کتو برنامه سوپ سرخپوشان، برنامه سوپ گیاهی و برنامه سوپ مبتنی بر لوبیا، که هر یک از این طرح ها در مدت زمان کوتاهی وعده کاهش وزن قابل توجهی را می دهند.

سوپ سوزاننده ی چربی

برخی تحقیقات نشان داده اند که خوردن سوپ به شما در خوردن غذای کمتر و در نتیجه کاهش وزن کمک کند. این امر منطقی به نظر می رسد چون هر زمان که به شدت مصرف غذاهایی را محدود کنید، کمتر مایل به زیاده روی هستید. طبق یک مطالعه در سال 2011، مصرف سوپ با کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر کوچکتر همراه بود، البته این مطالعه محدود بوده و فقط 103 مرد ژاپنی را مورد مطالعه قرار گرفته است.

مطالعه دیگری که در ایالات متحده انجام شده ارتباطی بین مصرف سوپ و کاهش وزن بدن نشان داده است. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف سوپ ممکن است مزایایی برای مدیریت وزن بدن داشته باشد.اما این مطالعه و مطالعه ی ژاپنی در مورد رژیم های غذایی که در آن سوپ تنها نوع غذای مصرفی بود در مورد ارزیابی رژیم های غذایی فقط سوپ بررسی نشده است.

رژیم سوپ ممکن است برای برخی افراد مفید باشد، اما برای دوره های طولانی توسط بسیاری از متخصصان بهداشت توصیه نمی شود، زیرا بسیار محدود است.

چگونه کار می کند

انواع مختلفی از رژیم سوپ وجود دارد. در زیر فقط چند مورد از برنامه های شناخته شده تر آمده است. با این حال، فقط به دلیل این که این برنامه ها محبوب هستند، آنها را به رژیم های غذایی سالم یا برنامه های مؤثر برای کاهش وزن تبدیل نمی کند. گفته می شود، می توان یک یا چند مؤلفه از این برنامه ها یا دستور العمل های سوپ را در برنامه غذایی سالم قرار داد.

چه چیز دیگری باید بدانید

رژیم های غذایی سوپ زیر کاملاً شناخته شده هستند، اما این بدان معنی نیست که آنها برنامه های سالم یا موثری برای کاهش وزن هستند. با این اوصاف ، گنجاندن برخی از مولفه های این برنامه ها در یک سبک زندگی سالم می توان گنجاند، که از آن جمله می توان به نوشیدن آب بیشتر یا استفاده از سوپ به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل اشاره کرد.

رژیم اولیه سوپ

رژیم اولیه سوپ اجازه آماده کردن هر نوع سوپ را می دهد. این بدان معنی است که سوپ های خامه ای و سوپ هایی که با آب گوشت درست می شوند هر دو مجاز هستند. مصرف سوپ های بسته بندی شده و خانگی نیز مجاز است. سوپ های تهیه شده با گوشت را همراه با سوپ های گیاهی مصرف کنید. برنامه های دیگر ممکن است شامل دستورالعمل های خاصی برای پیروی دقیق باشد.بیشتر رژیم های اولیه سوپ هفت روز طول می کشد اما سایر رژیم ها می توانند تا دو هفته ادامه داشته باشند. برخی وب سایت ها گزارش می دهند که در این مدت می توانید 4 تا 6 کیلوگرم وزن کم کنید. نکته اصلی این است که شما فقط می توانید سوپ بخورید.

رژیم سوپ کلم

در این برنامه غذایی هفت روزه باید مقدار زیادی کلم تهیه کنید، اما همچنین ممکن است گوجه فرنگی ، پیاز ، هویج و کمی آب گوشت یا مرغ و سبزیجات به آن اضافه کنید. اکثر وب سایت هایی که رژیم سوپ کلم را تبلیغ می کنند می گویند که اگر به درستی این برنامه را دنبال کنید می توانید در طی یک هفته 4 کیلوگرم وزن کم کنید.

رژیم لاغری سوپ کلم همچنین شامل لیستی از غذاهای مجاز و لیستی از غذاهایی است که باید از مصرف آنها پرهیز کنید. اکثر برنامه ها به شما اجازه می دهند غذاهایی مانند گوشت گاو و شیر بدون چربی بخورید اما غذاهایی مانند موز را محدود کنید.

رژیم قلب مقدس

پیروان رژیم قلب مقدس، سوپ را با گوشت گاو یا آب مرغ ، لوبیای سبز ، کرفس ، گوجه فرنگی ، پیاز و هویج مصرف می کنند. غذاهایی که علاوه بر سوپ خورده می شوند شامل آب میوه شیرین نشده و برنج قهوه ای به مقدار بسیار مشخص هستند. به عنوان مثال ، سیب زمینی و گوجه فرنگی فقط در روزهای خاص و به میزان کم قابل خوردن است.

هنگامی که این رژیم محبوب شد، طرفداران ادعا کردند که این رژیم غذایی با یک مرکز پزشکی به نام قلب مقدس مرتبط است. با این حال ، این ادعاها هرگز اثبات نشده است. طرفداران این رژیم می گویند که اگر به درستی برنامه را دنبال کنید می توانید طی هفت روز 4 تا 7 کیلوگرم وزن کم کنید. با این حال ، متخصصان تغذیه هشدار می دهند که کاهش سریع وزن به این شکل می تواند خطرناک باشد.

رژیم سوپ لوبیا

پیروان رژیم سوپ لوبیا آن را با مواد تشکیل دهنده شامل قارچ ، فلفل چیلی ، گوجه فرنگی خرد شده ، لوبیای چیتی ، فلفل دلمه ای و کرفس تهیه می کنند. این دستور تهیه سوپ پیچیده تر از بقیه است.

در این برنامه شما باید در روز دو وعده غذایی اصلی از سوپ لوبیا استفاده کنند. طرفداران این رژیم همچنین توصیه می کنند که در کنار سوپ مقدار زیادی هم آب بنوشید. به افرادی که رژیم را رعایت می کنند توصیه می شود از مصرف میوه خشک ، آجیل ، دانه ها و آووکادو خودداری کنند یا آنها را محدود کنند اما به آنها توصیه می شود که بیشتر غذاهای دیگر بدون روغن و گیاهان را مصرف کنند.

رژیم سوپ کتو

رژیم سوپ کتو اغلب برای کسانی که رژیم کتوژنیک ، رژیم سرخپوشان یا برنامه غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می کنند جذاب است. این رژیم پنج روز طول می کشد و مصرف روزانه 1200 تا 1400 کالری و حداکثر 20 گرم کربوهیدرات را تأمین می کند. مصرف غذاهای خاصی مانند آجیل و لبنیات محدودیت ندارند.

این سوپ با موادی مانند بیکن ، روغن زیتون ، گوجه فرنگی ، کدو و لوبیا سبز درست می شود. همچنین می توان برخی مواد غذایی ها را نیز به آن اضافه کرد، اما به کسانی که رژیم را دنبال می کنند توصیه می شود از مصرف برخی از سبزیجات مانند کلم پیچ استفاده نکنند زیرا ممکن است “مانع کاهش وزن” شوند. با این حال ، این نگرانی در مورد کلم پیچ سوال برانگیز است و چندان علمی نیست.

یکی از اشکالات رژیم های غذایی سوپ این است که این برنامه ها شامل دستورالعمل های مربوط به فعالیت بدنی یا انتقال آن به برنامه های طولانی مدت نیست.

آنچه باید بخورید

  • آب مرغ ، سبزیجات یا گوشت گاو
  • سبزیجات سبز مانند لوبیا سبز و کرفس
  • گوجه فرنگی
  • چاشنی ها

آنچه نباید بخورید

  • خوراکی های شیرین مانند بستنی ، کالاهای پخته شده و آب نبات
  • غذاهای میان وعده ای به شدت فرآوری شده از جمله چیپس و پفک
  • محصولات لبنی مانند پنیر ، خامه ، بستنی

به طور کلی ، بیشتر رژیم های سوپ با استفاده از آب گوشت کم چرب (مانند آب مرغ ، آب سبزیجات یا آب گوشت گاو) تهیه می شوند. رژیم های غذایی سوپ که از یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند ، از سبزیجات با شاخص گلیسمی پایین (GI) شامل شلغم ، گل کلم و سبزیجات استفاده می کنند. به طور کلی ، این رژیم ها از مصرف مواد غذایی با کربوهیدرات بالاتر مانند هویج و سیب زمینی جلوگیری می کنند.

برنامه های کمی به دنبال کنندگان اجازه خوردن لبنیات را می دهد. این بدان معناست که در وعده ناهار هیچ خامه ای در قهوه یا لیوان شیر وجود نخواهد داشت. برخی از برنامه ها ، شیر بدون چربی را مجاز می دانند ، اما فقط در روزهای خاص. به همین ترتیب ، پیروان باید بدانند که مصرف مواد غذایی مانند چیپس ، پفک، آب نبات و کالاهای پخته شده در هر یک از این برنامه ها ممنوع است.

به طور کلی خوردن هر نوع غذای بسته بندی شده ممنوع است، به استثنای آب گوشت فروشگاهی، پروتئین های بسته بندی شده یا سبزیجات منجمد که برای تهیه سوپ استفاده می شود.

مزایای رژیم سوپ

  • مصرف سبزیجات را افزایش می دهد
  • ممکن است میزان مصرف پروتئین گیاهی را افزایش دهد
  • ممکن است میزان مصرف آب را افزایش دهد
  • همچنین ممکن است باعث سیری شود

معایب رژیم سوپ

  • ممکن است میزان کالری دریافتی را بیش از حد کاهش دهد
  • مصرف غلات سبوس دار را حذف می کند
  • برخی از برنامه ها میوه ها را حذف می کنند
  • اغلب سرشار از سدیم است
  • کاهش وزن کوتاه مدت
  • هیچ برنامه غذایی سالم و طولانی مدت ارائه نمی شود

اگر شخصی نیستید که به طور منظم از سبزیجات استفاده می کنید ، رژیم غذایی سوپ ممکن است به شما کمک کند تا سبزیجات غنی از مواد مغذی بیشتری مصرف کنید. دستورالعمل های کلی توصیه می کنند که بزرگسالان حداقل پنج وعده سبزیجات در روز مصرف کنند. سوپ می تواند یک روش عالی برای افزایش مصرف سبزیجات باشد.

اگر رژیم غذایی سوپ شما شامل یک دستور العمل بدون گوشت است، ممکن است از مزایای مصرف گیاهان بیشتر نیز بهره مند شوید. مطالعات نشان داده است که خوردن غذاهای گیاهی می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سایر بیماری ها کمک کند. با این حال ، به خاطر داشته باشید که یک رژیم غذایی 7 تا 10 روزه گیاهی تأثیر طولانی مدت روی سلامتی شما و کاهش ریسک ابتلا به بیماری نخواهد داشت. اما ، این می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که چگونه سبزیجات بیشتری بخورید.

نگرانی اصلی در خصوص رژیم سوپ پایدار نبودن آن است. در واقع ، این رژیم ها برای مدت طولانی طراحی نشده اند. بیشتر برنامه ها 10 روز یا کمتر طول می کشد. در چنین مدت کوتاهی، می توانید کمی از وزن خود را از دست دهید، اما کاهش وزن احتمالاً به خاطر از دست دادن آب بدن خواهد بود نه از دست دادن چربی.

زمان بندی توصیه شده برای مصرف رژیم سوپ

در بیشتر رژیم های سوپ، شما هر روز سه وعده غذا می خورید. در بعضی رژیم سوپ ها دیده شده به جای وعده صبحانه، سوپ مصرف می کنند. برخی رژیم های دیگر به شما اجازه می دهند هر روز یک وعده غذایی معمولی و دو وعده غذایی دیگر که فقط از سوپ تشکیل می شوند، استفاده کنید.
در اکثر رژیم های سوپ، زمان خاصی برای مصرف وعده های غذایی تعیین نشده است. بعضی از رژیم های غذایی (و نه همه)، مصرف میان وعده را محدود یا کاملاً ممنوع می کنند.

هنگام پخت سوپ، استفاده از سبزیجات تازه یا منجمد شده به جای استفاده از سبزیجات کنسرو شده، که اغلب دارای مواد نگهدارنده هستند، پیشنهاد می شود. سبزیجات تازه هم عطر و طعم خوبی دارند و هم برای سلامتی شما بسیار مفید هستند.

آیا رژیم های سوپ برای کاهش وزن موثر هستند؟

مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که مرتب از رژیم سوپ خوری استفاده می کنند، دارای شاخص توده بدنی کمتری هستند و احتمال چاقی در آن ها کمتر از افرادی است که اصلا مصرف سوپ ندارند. خوردن منظم سوپ به کاهش تعداد کالری هایی که در طول روز مصرف می کنید، کمک می کند.

هر چه کالری کمتری در رژیم سوپ خوری مصرف کنید، وزن بیشتری از دست می دهید. اما به این نکته دقت کنید که مدت زمان مصرف رژیم های سوپی تنها یک هفته یا 14 روز است و اگر به دنبال یک برنامه غذایی پایدار و رژیم تثبیت وزن نباشید، به احتمال زیاد وزن از دست رفته شما دوباره بازمی گردد.
رعایت رژیم های سوپی به طور کلی آسان است و می تواند به افزایش مصرف آب، فیبر و سبزیجات در بدن شما کمک کند. اگرچه این تغییرات می تواند مفید باشد، اما شما باید بتوانید آن ها را حفظ کرده و از اثرات آن در طولانی مدت استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان