ریزش مو بر اثر استرس و اضطراب و راه های جلوگیری از آن

  جمعه، 13 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
ریزش مو بر اثر استرس و اضطراب و راه های جلوگیری از آن
همواره از چند فاکتور اصلی در مسئله ریزش مو نام برده می شود ، اما قطعا بخش های مختلفی از زندگی شما بر سلامت موهایتان تاثیر می گذارد. همانطور که بعضی از مشخصه های سبک زندگی مثل رژیم غذایی ، استعمال دخانیات و ورزش بر ریزش مو تاثیر می گذارد، سلامت روان هم می تواند به همان اندازه موثر باشد .

در ریزش موی حاد که کمتر از 6 ماه از ریختن موها می گذرد، همیشه در صورت حذف عامل زمینه ای، به احتمال زیاد رشد دوباره موها قابل برگشت است.وقتي صحبت از ريزش مو مي شود در بيشتر موارد به دنبال يك علت خيلي خاص يا به نوعي بيماري براي ريختن موها هستيم و شايد كمتر كسي به اين فكر كند که شاید موهايي كه مي ريزد به خاطر واكنش بدن به تنش هاي روانی باشد.یکی از عوامل موثری که می تواند منجر به ریزش موی منتشر و يكنواخت از تمام نقاط سر شود، استرس است. منشا این استرس ها می تواند روحی روانی باشد و منجر به بروز اضطراب های خیلی حاد و ناگهانی در فرد شود. اين تنش و استرس ها مي توانند در اثر از دست دادن یک عزیز، طلاق، کنکور، ابتلا به بیماری، انجام جراحی، شیمی درمانی، مصرف برخی داروها، گرفتن رژیم های خودسرانه و طولانی مدت (رژیم های غذایی نامناسب) و همچنین زایمان یا سقط جنین و خونریزی شدید تظاهر پيدا كنند.

وقتي فردي در محیط های پرتنش باشد و از فشارهای عصبی رنج ببرد، تغييرات بيوشيميايي و فيزيكي در بدن رخ مي دهد كه بعد از مدتی ممکن است منجر به ریختن موها شود. به طور معمول ریزش 70 تا 100 فولیکول مو در روز طبیعی است ولی اگر میزان ریزش مو بیش از این مقدار باشد باید حتما این مساله را پیگیری کنید چراکه نیازمند بررسی است. معمولا بر حسب اینکه چه مدت از زمان شروع ریختن موها گذشته، ریزش مو به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی می شود.

علائم ریزش مو بر اثر استرس:

استرس چیزی است که هر کسی در دنیای امروزی ممکن است بارها و بارها آنرا تجربه کند. ناراحتی، ترس و نگرانی از بسیاری از مسائل مانند مشکلات جسمی، بیماری، مشکلات شغلی یا تحصیلی، مسائل خانوادگی، ترافیک، از دست دادن نزدیکان و یا اعضای خانواده، گرفتاری ها و ناراحتی های مختلف همه و همه منجر به ایجاد دنیایی پر تنش شده است اما اگر کسی بیش از حد استرس و ناراحتی های روحی داشته باشد، یکی از علائم آن از دست دادن موها و ریزش آنهاست که می تواند هر کدام از سه حالت زیر باشد:

مو کندن:

شاید جالب باشد که بدانید یکی از دلایلی که موجب به کم پشت شدن موهای سر می شود و بیشتر در خانمها شایع است، مشکل مو کندن یا به زبان علمی "تریکوتیلومانیا" (Trichotillomania) است. این عارضه نوعی ناراحتی و وسواس شدید است که افراد مبتلا به آن ناخودآگاه اقدام به کندن موهای سر، مژه ها و یا موهای ابرو می کنند. این عارضه امروزه در سطح جهان متاسفانه گریبانگیر میلیون ها نفر شده و از آنجا که یکی از خصوصیات زندگی مدرن شهری، افزایش فشارها و ناراحتی های عصبی افراد است، بسیاری از افراد دچار وسواس کندن مو یا تریکوتیلومانیا می شوند. افرادی که دچار این عارضه هستند، عمدتا از خشم درونی، نارحتی های شدید، افسردگی، اضطراب بیش از حد و غیره رنج می برند که باید این مسئله حتما درمان شود.

ریزش مو به دلیل شوک و فشارهای عصبی:

یکی از دلایلی که موجب می شود بسیاری از افراد دچار ریزش مو شوند، این حالت است. یعنی ناراحتی ها و شوک های شدید که معمولا به دلایل عاطفی و یا ترس های ناگهانی ممکن است بروز کند. بسیاری از افرادی که عضوی از خانواده را از دست داده اند، دانش آموزانی که فقط چند ماه یا چند هفته تا کنکور فرصت دارند و دچار اضطراب شدیدی هستند، افرادی که دچار بیماری های سختی هستند و ترس از عمل جراحی و یا ادامه درمان دارند و... که می تواند منجر به از دست دادن موها و کم پشت شدن آنها ظرف مدت کوتاهی (مثلا ظرف دو یا سه ماه) شود. البته چنانچه این حملات عصبی و تنش های روحی برطرف شوند ممکن است ظرف شش الی نه ماه بسیاری از فولیکول موهای ریخته شده مجددا رشد کنند و فرد موهایش را بدست آورد.

ریزش موی سکه ای به دلیل استرس:

شاید تعجب کنید ولی یکی از دلایل ریزش موی سکه ای، هم استرس شدید است. بطوری که در بعضی افراد حملات عصبی و نگرانی ها و شوک های روحی شدید می تواند موجب حملات اشتباه گلبول های سفید خون بدن انسان به فولیکول های مو شود و بصورت ناحیه ای و سکه ای بخش هایی از موهای سر و یا ریش دچار ریزش شوند. حتی در مواردی ممکن است این معضل تا جایی پیش برود که بیشتر موهای بدن بریزند. در چنین مواردی، پس از بهبودی فرد زیر نظر روانپزشک و یا مشاور، باید فرد به یک متخصص و یک کلینیک کاشت مو جهت درمان مراجعه کند. البته مسئله دیگر هم این است که برخی افرادی که دچار ناراحتی ها و مشکلات شدید عاطفی و یا روحی روانی می شوند، بجای ریزش مو ممکن است دچار سفید شدن مو شوند. این مسئله به خصوص در کسانی بیشتر بروز می کند که زمینه ژنتیکی چنین مسئله ای را نیز دارند.

چطور می توان از ریزش مو بر اثر استرس جلوگیری کرده و آن را به حالت اول بازگرداند ؟

یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو کاهش استرس می باشد. با کاهش استرس می توان از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را ترمیم کرد . اگر به میزان کافی از استرس خود کم کنید و به بدن خود فرصت کافی بدهید ، کم کم متوجه از بین رفتن علائم ریزش مو خواهید شد.اگر زندگی با ترس و نگرانی دلیل اصلی استرس شماست، حل کردن مشکل اضطراب و حفظ آرامش می تواند بار اضطراب را از دوش شما بردارد .

حدود یک سوم از افرادی که دچار اضطراب ناخوشایند هستند، ریزش مو ، نازکی و کم پشتی آن را تجربه می کنند. اکثر این افراد بعد از حل مشکل اضطراب خود و پس از صبر و فرصت دادن به بدنشان ، شاهد بازگشت موهای خود به حالت اولیه هستند .

متاسفانه هیچ راه حل زود بازده ای برای ریزش مو ،نازکی و کم پشتی مو که وابسته به استرس و اضطراب است وجود ندارد. اما پس از حل مشکل استرس خود می توانند به حالت اول بازگردند. از آنجایی که عوامل دیگری نیز بر ریزش، نازکی و کم پشتی مو موثرند، بهتر است تا با دکتر خود مشورت کرده و فرض را بر این بگذارید که ریزش موی شما صرفا به خاطر استرس و اضطراب است.

بعضی از شخصیت های مضطرب، نسبت به ریزش موی خود بسیار نگران می شوند. این افراد بهتر است بدانند که نگرانی درباره ریزش مو، باعث افزایش پیامدهای نگرانی، از جمله ریزش مو می شود. پس لازم است که این افراد ابتدا مشکل نگرانی خود را حل کرده تا بدن بتواند علائم ریزش مو را برطرف کند.

ترکیب ” خود یاری مناسب ” و همکاری با مربی ،مشاور یا درمانگر مجرب ” موثرترین راه برای مقابله با اضطراب و علائم آن است. تا زمانی که فرد هسته اضطراب – یعنی عواملی که منجر به رفتار مضطرب می شوند – را برطرف نکند، چالش اضطراب مدام تکرار خواهد شد. شناسایی این عوامل اضطراب و یافتن نحوه برخورد مناسب با آنها می تواند به غلبه بر اضطراب های مشکل ساز کمک کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (590 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان