دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

رژیم غذایی مناسب برای مسمومیت بارداری 

دوشنبه، 10 شهریور 1399
مسمومیت حاملگی یک بیماری مقطعی بوده، که فقط در زنان باردار تاثیر می گذارد. مسمومیت بارداری با فشار خون بالا، احتباس ادراری و وجود پروتئین در ادرار تشخیص داده می شود. طبق آمارها این وضعیت ۵ الی ۸ درصد زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد؛ طبق مطالعات زنان آفریقایی و اسپانیایی بیش از زنان نژاد آسیایی یا اروپایی تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.

هیچ شواهد روشنی مبنی بر اثر رژیم غذایی (افزایش انرژی مصرفی، مصرف مکمل های انرژی یا پروتئین، پیروی از رژیم غذایی کم کالری در خانم های چاق یا مبتلا به اضافه وزن) بر کاهش احتمال ابتلا به مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی وجود ندارد؛ با این حال نقش مواد غذایی مختلف در پیشگیری از پره اکلامپسی مطرح است. مطالعات، ارتباط بین تغذیه نامناسب و پره اکلامپسی را نشان می دهند. خانم های باردار می توانند با رعایت رژیم غذایی مناسب در این دوران از پیشرفت پره اکلامپسی پیشگیری کرده و در صورت ابتلا به این عارضه، علایم بیماری را کاهش دهند. علاوه بر این، برای پیشگیری از پره اکلامپسی لازم است که وزن قبل از بارداری مادر و همچنین وزنگیری او در دوران بارداری به میزان مناسب باشد.

مسمومیت حاملگی چیست؟

مسمومیت حاملگی، مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی یک بیماری جدی پزشکی و از عوارض دوران بارداری است که با فشار خون بالا و علائم آسیب به دیگر ارگانها، اغلب کلیه ها تشخیص داده می شود که می تواند پس از هفته 20 بارداری تا 7 روز پس از زایمان رخ دهد و باعث بالارفتن ناگهانی فشار خون شود که اگر درمان نشود می تواند برای مادر و نوزاد کشنده باشد و خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری را می توان با حفظ یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از غذاهای خاص کاهش داد.

عوامل تشديد كننده بيماری مسمومیت حاملگی

• تغذيه نامناسب

• ديابت شيرين

• سابقه فشار خون بالا

• بيماری كليوی مزمن

• حاملگی اول . مسموميت حاملگی اول بدان معنی نيست كه در حاملگی های بعدی عود خواهد كرد.

• سيگار كشيدن

• سوء مصرف الكل خود یکی از عومل مسمومیت حاملگی می باشد

• استفاده از داروهای روانگردان

• سابقه خانوادگی اكلامپسي يا پره اكلامپسي ( مسمومیت حاملگی )

پره اكلامپسی یا مسمومیت حاملگی خفيف :

♦ افزايش قابل ملاحظه فشار خون هرچند در محدوده طبيعي قرار داشته باشد.

♦ پف كردن صورت ، دست ها و پاها كه در صبح شديدتر است .

♦ افزايش وزن بيش از حد (بيش از 450 گرم در هفته در سه ماهه آخر بارداری).

♦ پروتئين در ادرار یکی از علائم مسمومیت حاملگی می باشد

از آنجا که فشار خون بالا شاخص ترین محصول این بیماری است، بزرگ ترین هدف در رژیم غذایی مسمومیت بارداری کنترل فشار خون می باشد. همانند بسیاری از بیماری های دیگر، غذا و مکمل ها در پیشگیری و کنترل مسمومیت حاملگی نقش مهمی را ایفا می کند. در ادامه به برخی از این مواد غذایی و مکمل ها ی پردازیم:

مصرف ویتامین اسید فولیک اولین گام رژیم غذایی مسمومیت بارداری

یک مطالعه جدید که در آوریل ۲۰۱۸ منتشر شد، نشان می دهد که اسید فولیک می تواند به کاهش خطر ابتلا به مسمومیت حاملگی کمک کند. بنابراین اگر هنوز قصد باردار شدن دارید و یا باردار هستید با دستور پزشک این دارو را مصرف نمایید.

شما شکلات دوست دارید؟ پس بخورید!

کسانی که عاشق شکلات هستند از شنیدن این خبر خوشحال می شوند. در سال ۲۰۱۰مطالعه ای مصرف شکلات را در زنان باردار، با سطح پایین فشار خون ارتباط داده است. این مطالعه به طور مستقیم به تاثیر شکلات بر مسمومیت حاملگی اشاره می کند. البته برای پیشگیری از دیابت بارداری باید از مصرف شکلات های شیرین دوری کنید. پس در رژیم غذایی مسمومیت بارداری، جایی برای شکلات تلخ خالی کنید.

گیلاس یک میوه موثر در رژیم غذایی مسمومیت بارداری

اگر بر اساس زمان بارداری شما، میوه گیلاس در بازار یافت می شود، از گیلاس تازه استفاده کنید. در غیر این صورت از آب گیلاس طبیعی و بدون شکر افزوده بهره ببرید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که سطح پایین ملاتونین با پره اکلامپسی در ارتباط است. آب گیلاس علاوه بر این که به خواب طولانی مدت افراد کمک می کند حاوی بالاترین سطح ملاتونین طبیعی نیز می باشد. بنابراین در رژیم غذایی مسمومیت بارداری گیلاس و آب گیلاس را فراموش نکنید.

فیبر و مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان مصرف کنید

هدف از داشتن رژیم غذایی مسمومیت بارداری، چه برای پیشگیری و چه برای کنترل بیماری، کنترل سطح فشار خون شما می باشد. رژیم غذایی حاوی فیبر بالا بر روی پایین آوردن فشار خون تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهد، مواد غذایی حاوی فیبر بالا در جلوگیری از افزایش فشار خون بسیار عالی عمل می کنند.

سیر بیشتری بخورید

کم تر پیش می آید، به دنبال هر رژیم غذایی موثری، نام سیر شنیده نشود! مطالعات نشان می دهد که سیر به کاهش فشار خون کمک می کند. می توانید سیر را با هر روشی که دوست دارید، چه به عنوان چاشنی غذا و چه به صورت خام و حبه ای مصرف کنید؛ و آن را در رژیم غذایی مسمومیت بارداری بگنجانید. در نظر داشته باشید که باید تعادل را حفظ کنید و تنها مقداری که پزشک شما توصیه می کند را مصرف نمایید.

چغندر ؛ موثر در رژیم غذایی مسمومیت بارداری

طبق مطالعات مصرف چغندر باعث کاهش چشمگیر فشار خون می شود. بنابراین از مصرف چغندر غافل نشوید.

برای کنترل فشار خون می توان از مواد غذایی بسیاری استفاده نمود، اما بیماری فشار خون با مسمومیت بارداری تفاوت بزرگی دارد. و مشخص ترین تفاوت آن، بارداری شماست. بنابراین در دوران بارداری نمی توانید همه چیز مصرف کنید؛ و باید همزمان مراقب بیماری هایی مانند دیابت بارداری و سلامت نوزادتان باشید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل اکسپت مقاله