رعایت نکات مهم در مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده

  چهارشنبه، 21 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
رعایت نکات مهم در مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده
دهان، محیطی است که به طور نرمال تعداد زیادی باکتری در آن وجود دارد اگر دندان ها تمیز نشوند یک لایه ی چسبناک و بیرنگ از باکتری ها که به شکل یک رسوب نرم می باشد

دهان، محیطی است که به طور نرمال تعداد زیادی باکتری در آن وجود دارد اگر دندان ها تمیز نشوند یک لایه ی چسبناک و بیرنگ از باکتری ها که به شکل یک رسوب نرم می باشد بر روی سطح دندان ها جمع می شود که به آن پلاک میکروبی گویند و فقط به وسیله شست و شوی مکانیکی و توسط مسواک به راحتی کنده می شود که اگر این پلاک حذف نشود با تبدیل کردن قند ها به اسید سبب پوسیدگی دندان ها می گردند و با معدنی شدن پلاک میکروبی در اثر رسوب مواد معدنی موجود در بزاق، سخت شده و جرم ایجاد می گردد و محکم به سطح دندان می چسبد که با مسواک هم تمیز نمی شود که این جرم تشکیل شده مشکلات لثه را به وجود می آورد به این نکته توجه داشته باشید یک گرم پلاک خشک دارای تعداد 200 میلیارد باکتری است.

نکته ی قابل توجه در مورد پلاک میکروبی آن است که به منظور از بین بردن آن از سطح دندان حتما نیاز به شست و شوی مکانیکی با مسواک زدن است. بر خلاف عقیده بعضی از بیماران که تصور می کنند قرقره با آب و نمک و یا خوردن مواد غذایی سفت مانند سیب میتواند پلاک را از بین ببرد این مسئله ای صحیح نیست.

مسواک زدن در ارتودنسی هنگامی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارید، اهمیتی دو چندان پیدا می کند. حضور براکت ها و هر گونه جسم خارجی در دهان می تواند در صورت عدم رعایت بهداشت محلی برای تجمع پلاک میکروبی شود و باعث پوسیدگی دندانی و مشکلات لثه ای شود.
بنابر این توصیه می شود در طول دوره درمان ارتودنسی حداقل روزی ۴ مرتبه مسواک ارتودنسی بزنید. مسواک های برقی در دوره درمان ارتودنسی و بویژه برای کودکان به عنوان یک روش مسواک زدن در ارتودنسی توصیه می گردد. اما از لحاظ آماری برتری زیادی نسبت به مسواک های دستی نداشته اند. در حقیقت مهمترین نکته این است که بیمار با مسواک خریداری شده بتواند ارتباط برقرار کند و مسواک استاندارد های لازم را برای انجام مسواک زدن در ارتودنسی داشته باشد. به همین دلیل مسواک های برند بهتر هستند.
در هر جلسه ویزیت ، اول وضعیت بهداشتی شما ارزیابی می شود. به یاد داشته باشید وضعیت بهداشت دندانها و لثه شما کاملا" نشانگر میزان همکاری شما در زمینه مسواک زدن در ارتودنسی است.

نکات مهم در مسواک زدن جنبه های دندان

1-بخش بیرونی دندان را مسواک بزنید:این قسمت جلو دندان های شما است که وقتی لبخند می زنید، دیده می شود فراموش نکنید که پلاک را به همراه نزدیک ترین قسمت به لثه از بین ببرید.

از قسمت بیرونی دندان شروع کنید:دندانها راروی یکدیگر بگیرید. مسواک را از میان دندان های خود بزنید در حالی که به تدریج مسواک را روی دندان های خود جابجا می کنید .

بیرون دندان ها را مسواک بزنید: همچنان که دندان ها با هم هستند به آرامی حرکات دایره ای انجام دهید دقت کنید که مسواک را روی تمام دندان های جلو و عقب حرکت دهید و اگر دهان خود را کمی باز کنید، بهتر است به دندان های عقب برسید.

اگر از یک مسواک معمولی استفاده می کنید باید آن را به سمت زبان و هم به سمت بالا ببرید این کار به بیرون راندن همه ذرات غذا مستقیما در بالا یا پایین کمک می کند.

از حلقه های کوچک برای مسواک زدن استفاده کنید:حداقل 25 تا 30 ثانیه وقت صرف کنید. همچنین می توانید از مسواک بین دندانی برای دندان های بالا استفاده کنید چون در آن ها حفره هایی است (خیلی سخت برای دیدن)بنابراین سعی کنید مسواک بین دندانی را خوب حرکت دهید.

2-قسمت داخلی دندان را مسواک بزنید: مسواک را به عقب و جلو ، بالا و پایین و سپس با حرکات دایره ای روی دندان های بالا و تحتانی خود حرکت دهید وقتی ارتودنسی داشته باشید، قسمت داخلی دندان های شما معمولا برای مسواک زدن راحت تر هستند، زیرا آن ها ارتودنسی ندارند.

3-مسواک زدن تاج دندان :مسواک را عمودی بین دندان ها بچرخانید مسواک را به عقب و جلو حرکت دهید و از یک حرکت دایره ای استفاده کنید این کار به شما کمک می کند که به شکاف و درزها دسترسی پیدا کنید که می تواند پلاک و ذرات غذا در آن باشد.

4-روی قسمت های دیگر دهان خود تمرکز کنید:دهان شما پر از میکروب ها و پلاک است که آماس لثه از آن تغذیه می کند شما نیاز به مسواک زدن و ماساژ لثه ، گونه ها و زبان نیز دارید. در صورت لزوم، قبل از اینکه شروع کنید تف کنید.

با استفاده از مسواک خود، به آرامی لثه را مسواک بزنید بالا(یا پایین)دندان های خود را مسواک بزنید. به آرامی و عمودی در جهت براکت ها انجام دهید.

بعد از این، مسواک را 180 درجه بچرخانید تا با گونه شما مواجه شود مسواک زدن گونه سخت تر است اگر خیلی سخت است آن را با دست دیگر محکم بگیرید آب دهان را تف کنید.

مسواک را به سمت پایین بچرخانید و مسواک بزنید زیر زبان و بعد سقف دهان را مسواک بزنید.

در نهایت، زبان خود را بیرون بگذارید و آن را مسواک بزنید مطمئن شوید که از دهان خود نفس بکشید، در غیر این صورت شما شروع به استفراغ کردن خواهید کرد. دهان و مسواک خود را آبکشی کنید و مسواک بزنید.

5-دندانها را بررسی کنید:آیا آن ها تمیز به نظر می رسند؟ اگر هر پلاک یا غذایی را می بینید، با کمک مسواک آنها را تمیز کنید.

زمان تعویض مسواک ارتودنسی

به طور معمول پیشنهاد می شود افراد مسواک خود را هر ۶ ماه تعویض نموده و از یک مسواک جدید استفاده کنند چرا که مو های مسواک به مرور از بین می رود. بیمارانی که ارتودنسی کرده اند به طور کلی متوجه خواهند شد که مو های مسواکشان زودتر از حالت نرمال تمایل به خشک و خشن شدن دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (639 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان