دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

روغن موتور چه فرقی با روغن واسکازین دارد؟ 

دوشنبه، 25 دی 1402
روغن موتور و روغن واسکازین هر دو جزو روغن های اصلی برای قطعات خودرو به حساب می آیند. این دو روغن با دارا بودن ویژگی های خاص باعث انتقال قدرت به جعبه دنده می شوند؛ اما با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند. در این مقاله از ساعد نیوز سعی داریم تا این تفاوت ها را بیان کنیم.

روغن موتور و روغن واسکازین هر دو نقش مهمی در بهبود عملکرد قطعات داخلی خودرو و موتور دارند. تعویض به موقع این روغن ها می تواند باعث عملکرد مطلوب قطعات ماشین شود. برای تعویض روغن دنده زمان خاصی مشخص نشده است و فقط بر حسب کیلومتر و کارکرد ماشین باید زمان تعویض آن را در نظر گرفت. بر خلاف واسکازین تعویض روغن موتور دارای زمان خاصی است. در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت این دو روغن در ماشین را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت روغن واسکازین با روغن موتور


اصلی ترین تفاوت روغن واسکازین با روغن موتور در جعبه دنده خودروها است. در خودروهایی که دارای جعبه دنده دستی هستند از روغن موتور استفاده می شود. اما کاملا برخلاف آن از روغن واسکازین در خودروهایی که دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند، استفاده می شود. به ظاهر شاید عملکرد این دو روغن در خودرو از دید شما تفاوت چندانی نداشته باشد، اما باید گفت عملکرد این دو روغن کاملا متفاوت با یکدیگر است.

سیستم گیربکس اتوماتیک و سیستم گیربکس دستی هر دو عملکردهای یکسانی دارند و برای کنترل سرعت و تعویض نمودن دنده مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع باید گفت گیربکس نقش مهم و اصلی در دنده و تعویض آن دارد. تا اینجا متوجه عملکرد یکسان سیستم گیربکس اتوماتیک و دستی شدید. حال باید تفاوت این دو را برای شما بیان کنیم. تنها تفاوت این دو سیستم با یکدیگر در سرعت انتقال قدرت است.

  • جعبه دنده دستی زمانی که شما اقدام به تعویض دنده می کنید، طی فرآیند تعویض دنده و انتقال قدرت در قطعات اصطکاک و حرارت به وجود می آید. استفاده از روغن موتور در این خودرو ها می تواند حرارت و اصطکاک را به حداقل برساند. به علت ویسکوزیته بودن روغن موتور، غلظت آن از روغن دنده بیشتر است و این غلظت می تواند فشار های وارد شده به دنده را تحمل کند.

  • جعبه دنده اتوماتیک در این جعبه دنده ها یک مبدل اتوماتیک وجود دارد که کاملا هیدرولیکی و اتوماتیک تعویض دنده انجام می شود. روغن دنده در این سیستم وظیفه روانکاری جعبه اتوماتیک را دارد همچنین روغن واسکازین دارای ویژگی سیالیت روغن است که در انتقال قدرت نقش موثری دارد.

سخن پایانی


در بیانی ساده می توان تفاوت این دو روغن را در کاربرد آن ها در خودروهایی با دنده های متفاوت دانست. از روغن واسکازین بیشتر در خودروهایی با دنده اتوماتیک و از روغن موتور در خودروهایی با دنده دستی استفاده می شود. این دو روغن دارای عملکردی کاملا متفاوت هستند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ترجمه تخصصی کتاب
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی