روش تهیه رب آلبالو خانگی خوشمزه

  چهارشنبه، 29 دی 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه رب آلبالو خانگی خوشمزه
رب آلبالو یکی از بهترین رب های است که می توانید در تابستان و بهار تهیه کنید و جایگزین بسیار خوبی برای رب انار است و یا می توانید به عنوان سس یا در کنار مرغ سرخ شده استفاده کنید و یا برای مرغ و ماهی شکم پر نیز گزینه بسیار مناسبی است. شما می توانید از آلبالو پیوندی یا آلبالو ترش که رب ترش تری داشته باشید .

رب آلبالو، یک رب ترش و بسیار خوشمزه و کاربردی برای خورشت آلو و مرغ آلبالویی است. یا حتی می توان داخل غذاهایی که نیاز به ترشی داشته باشند از آن استفاده کرد. این رب هم رنگ خوبی به غذا می دهد و هم طعم خیلی خوبی دارد. خوردن آن هم خیلی لذت بخش است و ترشی آن بیشتر از رب انار و آلوچه است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه رب آلبالو در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه رب آلبالو

  • آلبالو ۲ کیلوگرم
  • نمک ۱ ق چای خوری

طرز تهیه رب آلبالو خانگی

ابتدا آلبالو ها را بشورید و دم آنها را جدا کنید شما می توانید از ابتدا هسته آلبالو ها را بگیرید تا در انتها کار راحت تری داشته باشید و یا می توانید با همان هسته چندین بار شسته و بگذارید تا خشک شود.آلبالو ها را داخل قابلمه بریزید و بدون افزودن آبی روی حرارت متوسط قرار دهید و درب قابلمه را ببندید بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بجوشد و کم کم خود آلبالو آب پس دهد و نرم شوند وقتی به این مرحله رسید از روی حرارت بردارید.

در ادامه یک صافی را روی لگن قرار دهید و آلبالو روی آن بریزید و با کمک پشت قاشق یا گوستکوب خوب آنها را له کنید(می توانید دستکش انداخته و با دست خوب چنگ بزنید تا فقط هسته داخل سبد باقی بماند) تا گوشت و هسته از هم جدا شوند و عصاره آلبالو داخل کاسه بریزید.

در ادامه آلبالو از صافی رد شده را داخل قابلمه ریخته و به آن نمک اضافه کنید و روی شعله بسیار کم قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت بسته به آبدار بودن آلبالو بجوشد و یک سس بسیار غلیظ به شما بدهد به طوری که مواد را به یک ظرف قابلمه می کشید به سختی حرکت کند و روان نباشد سپس داخل شیشه ریخته و بعد از خنک شدن در آن را بسته و در یخچال نگهداری کنید.نوش جان

رب آلبالو خانگی 

رب آلبالو در چه غذاهایی استفاده می شود؟

رب آلبالو را می توانید در دستور پخت غذا هایی که طعم ملس دارند، استفاده کنید. اما از مهم ترین غذا هایی که با رب آلبالو درست می شوند، می توان به انواع دلمه، مرغ، خورش آلو، جوجه و انواع خورش اشاره کرد. همچنین می توان رب آلبالو را برای مزه دار کردن مایه ماکارونی استفاده کرد. رب آلبالو را می توانید در مرغ شکم پر، فسنجان، انواع آش ها یا برای طعم دار کردن خوراک های مختلف به کار ببرید.

در صورت تمایل می توانید با استفاده از رب آلبالو، سس آلبالو هم درست کنید. این سس محبوب معمولا به عنوان یک چاشنی خوشمزه برای طعم دار کردن مرغ به کار می رود. برای تهیه سس آلبالو، رب آلبالو را با مقداری آب مخلوط کنید تا کاملا رقیق شود. سپس آن را روی حرارت قرار دهید. به مخلوط به اندازه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن کنجد اضافه کنید. برای غلیظ تر شدن آن، کمی نشاسته یا آرد به مواد اضافه کنید و مواد را به خوبی به هم بزنید تا نشاسته یا آرد، گلوله نشود. به خاطر داشته باشید که استفاده از آرد، رنگ سس را کمی تیره خواهد کرد. بعد از این که سس را آماده کردید به غذایتان اضافه کنید.

خواص مفید رب آلبالو برای سلامتی

  • رب آلبالو چربی و قند خون را کاهش می دهد. همچنین برای کنترل و درمان دیابت مناسب است. رب آلبالو برای سلامتی زنان باردار هم مفید است و از بروز یبوست بارداری جلوگیری می کند. البته خانم های باردار باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنند.
  • آلبالو ضد صفراوی است و برای از بین بردن حالت تهوع و دفع سنگ کلیه نیز مصرف می شود.
  • رب آلبالو را برای آرامش اعصاب و درمان سوء هاضمه می توان به کار برد.
  • به بیماران قلبی، افرادی که رماتیسم دارند و برای درمان التهاب و ورم کلیه، مصرف رب آلبالو توصیه می شود.
  • علاوه بر موارد بالا، رب آلبالو یکی از بهترین چاشنی ها و خوراکی هایی است که برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است. پاکسازی کبد و تصفیه خون از دیگر فواید رب آلبالو است. مصرف روزانه ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری رب آلبالو یا به کار بردن آن در رژیم غذایی می تواند به بهبود سلامتی شما کمک کند.
  • در ضمن فراموش نکنید که طبع رب آلبالو سرد است و اگر مزاج شما هم سرد است، بهتر است هنگام مصرف، آن را با کمی شکر مخلوط کنید تا طبع آن متعادل شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (641 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان