صاف کردن مو چه مشکلاتی برای موهای شما به وجود می آورد؟

  سه شنبه، 08 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
صاف کردن مو چه مشکلاتی برای موهای شما به وجود می آورد؟
اسپری‌‌ها و حالت دهنده‌‌های مو، ژل‌ها و استفاده از اتو مو سلامت مو را به خطر می‌اندازد. استفاده از اتوی مو، شادابی و شفافیت مو را از بین می‌برد و در دراز مدت موجب تغییر جنس مو می‌شود.روی سخن ما با آن دسته از خانم‌هایی است که از حالت دهنده‌های برقی مو استفاده می‌کنند و از آسیب‌های احتمالی این دستگاه‌ها برای موهایشان بی‌خبرند.

اسپری ها و حالت دهنده های مو، ژل ها و استفاده از اتو مو سلامت مو را به خطر می اندازد. استفاده از اتوی مو، شادابی و شفافیت مو را از بین می برد و در دراز مدت موجب تغییر جنس مو می شود.روی سخن ما با آن دسته از خانم هایی است که از حالت دهنده های برقی مو استفاده می کنند و از آسیب های احتمالی این دستگاه ها برای موهایشان بی خبرند.

حالت دهنده های برقی متنوعی در بازار هستند که برای بعضی از مدل های مو ممکن است رضایت شما را تامین کنند. چون بعضی از این مدل های مو به تکنیک شستن، حالت دادن و سپس خشک کردن احتیاجی ندارند و اتوهای حالت دهنده برقی برای این منظور مورد استفاده فراوانی قرار گرفته اند.

از طرف دیگر، نوع زندگی کنونی و نبود وقت کافی برای شامپو کردن مرتب و آرایشگاه رفتن منظم برای فر کردن، موجب استفاده گسترده تر از این وسایل شده است.حالت دهنده های برقی اغلب استوانه های پلاستیکی سفتی هستند که اندازه های متعدد دارند و سطح آنها صاف، مودار یا دندانه دار است.نوعی که سطح آن صاف مودار است، نسبت به انواع دیگر ارجح است، چون موقع باز کردن از موها، کمتر موجب ایجاد صدمه و درهم رفتن آنها می شود.دستگاه هایی که فرکننده برقی هستند، دارای کلید خودکار بوده و در درجه حرارت مشخصی خاموش می شوند.بیشتر آنها فیوز اطمینان دارند که از گرم شدن بیش از حد حالت دهنده ها و سوختن موها جلوگیری کند.

خشکی موی سر

تا کنون به این موضوع دقت کرده اید که هنگام صاف کردن مویتان، دود از آن بلند می شود؟ در واقع، این دود نیست و بخار آب است. اساساً روش کار اتوی مو این است که رطوبت مو را می کشد تا آن را صاف کند و مو را در حالت خود نگه دارد.به همین دلیل است که موی شما بعد از شستن به دلیل بازگرداندن رطوبت، دوباره به حالت طبیعی اش بر می گردد و حالت صاف خود را که اتو مو به آن داده است، از دست می دهد. لازم است بدانید، استفاده ی مکرر از اتو و حالت دهنده های حرارتی مو و مواد شیمیایی، چربی طبیعی موی شما را از بین می برد و آن را به شدت خشک، شکننده و آسیب پذیر می سازد.

وز شدن مو

شاید فکر کنید صاف کردن مو آخرین روش رهایی از موهای وز است؛ اما متأسفانه، صاف کردن مو در این مورد کاملاً برعکس عمل می کند، زیرا صاف کردن مو، آن را خشک می کند. بنابراین، موهایتان بیشتر وز می شود.

شکستگی مو

دانستید که صاف کردن مو (دائم یا موقت) موجب خشکی شدید آن می شود، باید بگوییم این کار ساختار موهای شما را نیز تضعیف می کند. به همین دلیل، با این کار بیشتر احتمال دارد ساقه ی موهایتان از وسط بشکنند.

موخوره و موهای دندانه دار

یکی دیگر از عوارض صاف کردن مو ، بروز موخوره است. معمولاً، موخوره هنگامی ایجاد می شود که ساقه های ضعیف مو از وسط می شکنند. موخوره، علاوه بر اینکه نشانه ی آشکاری از وضعیت شکننده و آسیب پذیر موی شماست، ظاهر نازیبایی به آن می دهد.

تیرگی و کدر شدن مو

چربی های طبیعی پوست سر و رطوبت موهایتان مسئول درخشش، سلامت و زیبایی آن هستند. با صاف کردن مو، این دو ویژگی طبیعی را از دست می دهید. بنابراین، موهایتان کدر و بی جان می شوند.

ریزش مو

استفاده ی مداوم از ابزارهای حرارتی، نه فقط به موهایتان که به فولیکول های آن هم آسیب می زند. افزون بر این، مواد شیمیایی که برای صاف کردن دائمی مو به کار می روند، به شدت، به ریشه ی موهای شما آسیب می زنند. وقتی ریشه ی موهایتان ضعیف می شوند، چه اتفاقی می افتد؟ معلوم است، موهایتان می ریزند!

ازدست دادن دائمی مو

اگر فکر می کنید که می توانید تا چند سال موهایتان را صاف کنید و بعد با کنار گذاشتن اتوی مویتان، سلامت موهایتان را بازگردانید، سخت در اشتباهید! مصرف مداوم صاف کننده مو (شیمیایی) و ابزارهای حالت دهنده، فولیکول های مو را از بین می برد. در نتیجه، ممکن است برای همیشه آنها را از دست بدهید.

روش صحیح اتو کشیدن مو

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که اتوی مو را به سشوار ترجیح می دهید، بهتر است روش استاندارد و صحیح اتو کشیدن مو را بدانید. اتو کشیدن مو به روش صحیح با شما کمک می کند در کنار داشتن موهای صاف و براق بتوانید سلامت موهایتان را نیز حفظ کنید.

نکاتی که بهتر است در هنگام استفاده از اتوی مو رعایت کنید:

بهتر است هنگامی که موهایتان کاملا تمیز هستند از اتوی مو استفاده کنید. اگر موهایتان چرب باشد و از اتوی مو استفاده کنید، چربی و آلودگی با حرارت اتو به خورد موها رفته و موجب آسیب به موها می شود.

راهکار ساده برای جلوگیری از چرب شدن موها

  • از اتو کشیدن روی موهای نم دار جدا خودداری کنید و حتما قبل از آن موها را با سشوار خشک کنید.
  • قبل از اتو کردن حتما موهایتان را شانه کنید. اتو کردن و صاف شدن موهای مرتب بسیار راحت تر از موهای نامنظم است و باعث می شود برای هر دسته مو دفعات کمتری از اتوی مو استفاده کنید.
  • موها را به دسته های کوچک تقسیم کنید و آن ها را با حوصله اتو کنید.
  • اگر حالت موهایتان فر است، برای اتو کردن لایه های باریک و نازکی از موها را بردارید.
  • اگر موهای صافی دارید یا موج خیلی کمی در موهایتان وجود دارد قبل از اتو کشیدن مقدار کمی واکس مو یا کرم مو به همه جای موهایتان بمالید. این موارد مثل یک پوشش بین مو و اتو قرار می گیرند و از سوختن مو جلوگیری می کنند. اما اگر موهایتان فرفری است قبل از اتوی مو فقط کافی است از مواد براق کننده استفاده کنید. چرا که استفاده از واکس و کرم مو قبل از اتو کردن صاف شدن موها را با مشکل روبرو می کند. بعد از اتو کشیدن برای گرفتن موهای ریز روی سر و موخوره ها، می توانید به مقدار خیلی کم از واکس یا کرم مو استفاده کنید. استفاده زیاد از این مواد باعث وز شدن موهای فر می شود.
  • اتو کشیدن موها از ریشه، باعث ریزش مو می شود. پس بهتر است با فاصله از ریشه موها اتو بکشید.
  • استفاده از اتوی مو را به موارد خیلی خاص محدود کنید و تا حد امکان از آن استفاده نکنید.
  • موهای رنگ شده یا دکلره را حتما قبل از اتو کردن، واکس مو یا کرم مو بمالید. چرا که رنگ و دکلره مقاومت موها را در مقابل حرارت کم می کند و موها در اثر گرما به راحتی می شکنند و می ریزند.
  • بیش از پنج دقیقا اتوی مو را روی موهایتان نگه ندارید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان