اسکن رادیوایزوتوپ یا اسکن استخوان چیست؟

  شنبه، 11 تیر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
اسکن رادیوایزوتوپ یا اسکن استخوان چیست؟
در این روش تصویربرداری مقادیری از یک ماده رادیواکتیو به بیمار تزریق میشود. نوع ماده رادیواکتیو استفاده شده متنوع است و انتخاب آن بسته به اینست که پزشک معالج در صدد تشخیص چه نوع ضایعه ای میباشد. از اسکن رادیوایزوتوپ در قسمت های مختلف پزشکی مانند تشخیص بیماری های استخوان، غدد داخلی، بیماری های قلبی، بیماری های ریوی و … استفاده میشود.

اسکن رادیورایزوتوپ، روشی تصویربرداری است که برای شناسایی و تشخیص مشکلات استخوانی به خصوص تومورها و عفونت های استخوانی به کار گرفته می شود. نام های بسیاری برای اسکن رادیوایزوتوپ ( Radioisotope scan) درنظرگرفته شده است که به طور مثال می توان به اسکن استخوانی، رادیونوکلاید "Radionuclide scan"، سنتی گرام "Scintigram" اشاره کرد.اسکن استخوان نقش بسیار مهمی در بررسی تومورهایی با منشا استخوانی یا متاستاز استخوانی دارد. درنتیجه این روش در شناخت بافت های مبتلا و درمان بیماری ها کمک شایانی می کند.

اسکن استخوان چه کاربردی دارد؟

از اسکن استخوانی در موارد زیر استفاده میشود

  • تشخیص تومور و سرطان استخوان
  • مشخص کردن اینکه آیا سرطانی که در نقطه دیگری از بدن وجود دارد به استخوان منتشر شده و متاستاز داده است یا خیر. تومورهای پستان، ریه، پروستات، تیروئید و کلیع میتوانند به استخوان متاستاز بدهند
  • تشخیص شکستگی های ظریف و بدون جابجایی که در رادیوگرافی ساد قابل دیدن نیستند
  • تشخیص عفونت استخوان یا استئومیلیت
  • تشخیص علت درد استخوان وقتی که هیچ علت دیگری برای آن مشخص نشده است
  • تشخیص بیماری های متابولیک مانند استئومالاسی، استئودیستروفی کلیوی، پرکاری اولیه غده پاراتیروئید و بیماری پاژه

اسکن رادیوایزوتوپ بیشتر وجود داشتن یا وجود نداشتن ضایعه یا آسیب یا تومور و همچنین محل ضایعه احتمالی را نشان میدهد و معمولا نمیتواند نوع دقیق ضایعه استخوانی را مشخص کند. برای بررسی علت بیماری، پزشک معالج از روش های دیگر استفاده میکند.

روش کار اسکن رادیوایزوتوپ

در این روش تصویربرداری مقادیری از یک ماده رادیواکتیو به بیمار تزریق میشود. نوع ماده رادیواکتیو استفاده شده متنوع است و انتخاب آن بسته به اینست که پزشک معالج در صدد تشخیص چه نوع ضایعه ای میباشد. از اسکن رادیوایزوتوپ در قسمت های مختلف پزشکی مانند تشخیص بیماری های استخوان، غدد داخلی، بیماری های قلبی، بیماری های ریوی و … استفاده میشود.

برای انجام اسکن رادیوایزوتوپ ابتدا مقادیر اندکی از ماده رادیواکتیو به بدن بیمار تزریق میشود. بعد از تزریق وریدی ماده رادیواکتیو به بدن این ماده در جریان خون پخش شده و در تمام بدن انتشار میابد و هر بافتی مقداری از آن را جذب میکند. بافت هایی که دچار بیماری های خاصی هستند مقدار بیشتری از ماده رادیواکتیو را جذب میکنند بطور مثال برای تشخیص تومورهای استخوانی از عنصر رادیواکتیو تکنیسیم استفاده میشود.

تکنیسیم رادیواکتیو در استخوانی که سلول های تومورال داشته باشد بیشتر جذب میشود. و یا در عفونت های استخوان، ماده رادیواکتیو بیشتری در بافت عفونی جمع میشود. در نکروز آوازکولر سر استخوان ران میزان جذب ماده رادیواکتیو در سر استخوان ران ممکن است بیش از حد و یا کمتر از حد باشد. پزشک معالج از روی میزان جذب ماده رادیواکتیو در بافت مورد نظر متوجه میشود که آیا آن بافت بیمار است یا خیر. ولی به چه طریق میزان تجمع ماده رادیواکتیو در هر بافت مشخص میشود.

  • مدت زمان تصويربرداري : ۶۰-۳۰ دقيقه
  • مدت زمان دفع موارد راديواکتيو از بدن: ۳-۲ روز
  • نکات ايمني : بيمار بايد تمام اشياء فلزي مانند جواهرات را از بدن خود دور کرده لباس مخصوص بيمارستاني بپوشد. عدم تماس نزديک با زنان باردار و بچه هاي کوچک تا سه روز بعد از اسکن، زيرا ممکن است در اين مدت اشعه راديواکتيو از بدن بيمار ساطع شود.

اسکن رادیوایزوتوپ

ماده رادیواکتیو چیست؟

رادیو اکتیو ماده ای ناپایداراست که مداوم در حال تجزیه و تبدیل شدن به عنصر های دیگر می باشد. بدین جهت موجب آشکار شدن اشعه گاما می گردد. لذا درقسمت های مختلف بدن، به میزان فشرده بودن و تراکم ماده ی رادیواکتیو مقدار تابش اشعه از آن ناحیه نیز بیشتر است. از این خاصیت ماده رادیواکتیو برای تصویربرداری های پزشکی استفاده می گردد.پس از گذشت چند ساعت از تزریق ماده ی رادیواکتیو، فرد در مقابل دوربین مخصوصی قرار می گیرد که اشعه ی گامای موجود در بدن بیمار را به عکس تبدیل می کند. به طور معمول مدت زمان هر اسکن حدود 30 الی 60 دقیقه طول می کشد. برای انجام اسکن هسته ای، از دوربین مخصوصی استفاده می شود که به آهستگی در جهت های مختلف حرکت می کند و از تمامی نقاط بدن تصویربرداری می کند. میزان تابش اشعه گاما در بافت هایی از بدن که ضایعه ای در آن وجود دارد بیشتر از سایر قسمت های بدن است.

انواع مواد راديواکتيو مورد استفاده

در تشخيص بيماري هاي مختلف نوع ماده راديواکتيو به کار برده شده متفاوت است. به طور مثال براي تشخيص بيماري هاي استخوان بيشتر از عنصر راديواکتيو تکنيسيم Technetium استفاده مي شود. البته در بعضي از موارد از گاليم Gallium و يا اينديمIndium استفاده مي شود. در تشخيص بيماري هاي غده تيروئيد از عنصر يد Iodine راديواکتيو و براي تشخيص بيماري هاي قلبي از تاليمThallium راديواکتيو استفاده مي شود.

نکاتی مهم در تهیه اسکن رادیوایزوتوپ

  • به فرد مراجعه کننده توصیه می شود که 4 روز قبل از انجام اسکن از مصرف داروهایی که عنصر بیسموت در آن ها موجود است، خودداری کند.
  • در هنگام تزریق ماده از طریق وریدی(سیاهرگ) فرد احساس گرما می کند.
  • عدم به همراه داشتن هرگونه اشیای فلزی توسط بیمار در هنگام عکس برداری
  • تخلیه کامل مثانه قبل از شروع تصویر برداری توسط بیمار
  • ماده ی رادیواکتیو پس از 2 الی 3روز از بدن دفع می شود. برای دفع ماده به وسیله ی کلیه ها بیمار باید روزانه چهار الی پنج لیوان مایعات بنوشد.
  • به فرد مذکور توصیه می شود به دلیل تابش اشعه رادیواکتیو، تا دفع کامل ماده از بدن با زنان باردار و کودکان در تماس نباشد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (664 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان