صفر تا صد لوله بازکنی: از دلایل گرفتگی لوله تا روش‌های باز کردن

  پنجشنبه، 10 اسفند 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
صفر تا صد لوله بازکنی: از دلایل گرفتگی لوله تا روش‌های باز کردن
لوله فاضلاب یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای محسوب می‌شود که نقش حیاتی در حفظ بهداشت دارد. تمامی پسماند و ضایعات مایع، از طریق این لوله‌ها خارج می‌شوند.

زمانی که لوله‌ها در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند، دفع فاضلاب به خوبی صورت می‌گیرد؛ اما مشکلاتی همچون گرفتگی هم وجود دارند که می‌توانند در روند دفع فاضلاب اختلال ایجاد کنند و حتی در موارد حاد، بهداشت ساختمان را زیر سؤال ببرند. آشنایی با روند و مراحل لوله بازکنی و اقدامات مهم در هنگام گرفتگی لوله، از مهم‌ترین مسائلی است که تمامی افراد باید با آن آشنا باشند.

دلیل گرفتگی لوله چیست؟

گرفتگی لوله امری کاملاً طبیعی است. پساب یا گنداب شامل مواردی می‌شوند که ممکن است به‌مرورزمان در لوله‌ها رسوب کنند. همچنین در برخی مواقع ممکن است زباله‌ها یا اجسامی با ابعاد بزرگ (نسبت به قطر لوله) وارد لوله شده و آن را مسدود کنند. در چنین مواقعی دفع پساب اتفاق نمی‌افتد و اصطلاحاً می‌گوییم که لوله گرفته است. این گرفتگی اگر رفع نشود، مشکلاتی همچون برگشت پساب را نیز به دنبال خواهد داشت. آشنایی با روش‌های لوله بازکنی کمک می‌کند که بتوانید به راحتی و در زمانی کوتاه، این مشکل را برطرف کنید.

جلوگیری از گرفتگی لوله

پیش از آن که به دنبال آشنایی با روش‌های لوله بازکنی باشیم، باید بدانیم که چگونه می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد. برای این منظور چندین مرحله مهم وجود دارد که به شرح زیر است:

گرفتگی لوله

پیش از هر چیزی باید از وضعیت لوله‌کشی ساختمان خود اطمینان حاصل کنید. در برخی مواقع وضعیت لوله‌کشی ساختمان غیراستاندارد است و باعث می‌شود که گرفتگی‌های متعددی را تجربه کنید. بدین ترتیب اگر در ساختمان شما هم چنین مشکلی وجود دارد، بهتر است ابتدا این مشکل را رفع کنید تا دفع فاضلاب به راحتی صورت گیرد.

  1. از درپوش‌های استاندارد برای لوله‌ها استفاده کنید. برای همه لوله‌ها، حتی آن دسته از لوله‌هایی که چندان مورداستفاده قرار نمی‌گیرند، از درپوش استفاده کنید. اگر بتوانید مواردی که وارد لوله می‌شوند را کنترل کنید، امکان بروز گرفتگی به حداقل می‌رسد. بهتر است برای سینک ظرف‌شویی، از توری ریز استفاده کنید که امکان عبور هیچ آشغالی را ندهد. همچنین برای حمام، از درپوشی استفاده کنید که امکان خروج مو را ندهد؛ گرفتگی ناشی از تجمع موها، یکی از رایج‌ترین نوع گرفتگی‌ها محسوب می‌شود.

  2. از چرب شدن لوله‌ها جلوگیری کنید. برای این کار تنها کافی است که هر چند وقت یک‌بار، از ترکیب آب داغ و شوینده استفاده کنید تا لوله‌ها به طور کامل پاک‌سازی شوند.

  3. در نهایت نیز می‌توانید از مواد شیمیایی ملایم، برای حذف رسوب لوله‌ها استفاده کنید تا احتمال گرفتگی در اثر رسوب کاهش یابد. بسیاری از افرادی برای این منظور از مایع لوله بازکن استفاده می‌کنند. در صورتی که شما نیز قصد استفاده از چنین محلول‌هایی را دارید، بهتر است مصرف آن را به یک بار در طول سال محدود کنید تا لوله‌ها دچار فرسودگی و حتی ترکیدگی نشوند.

بررسی روش‌های لوله بازکنی؛ از روش‌های خانگی تا تخصصی

زمانی که صبحت از لوله بازکنی می‌شود، اغلب ما به روش‌های جدی فکر می‌کنیم و شرکت‌های خدماتی که لوله بازکنی در شهرها و مناطق مختلف همچون لوله بازکنی شهریار را انجام می‌دهند در ذهنمان تداعی می‌شوند؛ اما پیش از بررسی این روش‌ها، بهتر است چند روش ابتدایی که نیازی به متخصص ندارد را انجام دهید تا در صورت امکان، خودتان مشکل را برطرف کنید.

1. استفاده از آب

گاهی ممکن است آشغال‌هایی در لوله گیر کنند که ابعاد بزرگی ندارند و تهدید جدی محسوب نمی‌شوند. در چنین شرایطی می‌توانید آب را با فشار زیادی به سمت لوله فاضلاب هدایت کنید. این کار باعث می‌شود تا مانعی که موجب گیر کردن لوله شده، حرکت کرده و لوله باز شود. در برخی مواقع نیز اتصالاتی همچون شترگلو و زانویی که قطر متفاوتی دارند، باعث می‌شوند که لوله‌ها دچار گرفتگی شوند. در چنین مواقعی هم می‌توان از فشار آب کمک گرفت و مشکل را برطرف کرد.

مشکل رایج دیگری که معمولاً در لوله‌های فاضلاب آشپزخانه‌ها دیده می‌شود، گرفتگی ناشی از چرب شدن لوله است. این موضوع باعث می‌شود که دفع پساب از حالت روان خارج شده و با سرعت بسیار پایینی صورت بگیرد. در چنین مواقعی می‌توانید از آب جوش و یا ترکیب آب جوش با شوینده‌ها استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود که چربی‌ها حرکت کرده و سپس نیز گرفتگی لوله حل شود.

2. لوله بازکن دستی

چاه بازکن، تلمبه چاه بازکن و یا تلمبه لوله بازکن یکی از وسیله‌هایی است که می‌توانید در هنگام گرفتگی‌های جزئی لوله از آن استفاده کنید. این وسیله با استفاده از تراکم هوا و مکش آن، می‌تواند کمک کند مواردی که باعث گرفتگی لوله شده‌اند، از لوله خارج شوند. بدین ترتیب اگر دلیل گرفتگی نزدیک به حفره ابتدایی لوله باشد، می‌توانید از این وسیله استفاده کنید. لازم به ذکر است که با این وسیله حتی می‌توان گرفتگی‌های چاه توالت را نیز رفع کرد؛ البته ساختار تلمبه‌ای که برای توالت‌های فرنگی استفاده می‌شود، کمی متفاوت است.

3. استفاده از اسیدها و مواد شیمیایی

یکی دیگر از روش‌های لوله بازکنی، استفاده از محصولات شیمیایی است که به طور تخصصی برای باز کردن لوله تولید می‌شوند. این اسیدها به دلیل خورندگی بالایی که دارند، می‌توانند ساختار جسمی که باعث گرفتگی لوله شده را در هم شکسته و در نهایت به عبور پساب کمک کنند. استفاده از اسید لوله بازکن بسیار آسان است؛ اما گاهی در برخورد با مواد دیگر، گازهایی از آن ساطع می‌شود که بسیار مضر است. همچنین باید نهایت دقت را داشته باشید تا اسید با پوست شما تماس پیدا نکند؛ زیرا می‌تواند باعث ایجاد التهاب و حتی سوختگی شود.

نکته دیگری که در استفاده از این اسیدها باید در نظر داشته باشید این است که استفاده بیش از حد از آن‌ها ممکن است باعث شود که لوله هم به‌مرورزمان خورده و سوراخ شود. بدین ترتیب بهتر است در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید.

اسیدها و مواد شیمیایی

4. خدمات لوله بازکنی

گاهی جسم سختی در لوله گیر می‌کند که از بین بردن آن راحت نیست. همچنین گاهی ممکن است دسترسی به جسمی که در لوله گیر کرده سخت باشد. در چنین شرایطی باید در شهر خودتان از مراجعی که خدمات لوله بازکنی قم، تهران یا شهرهای دیگر را ارائه می‌کنند کمک بگیرید. افرادی که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند، از ابزار و لوازم حرفه‌ای هم کمک می‌گیرند که باعث می‌شود مشکل شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به ساده‌ترین شکل حل شود.

انواع دستگاه‌های لوله بازکنی

همانطور که اشاره شد افراد و مراکزی که به صورت تخصصی در زمینه ارائه خدمات لوله بازکنی فعالیت می‌کنند، از دستگاه‌های پیشرفته برای این کار استفاده می‌کنند. دستگاه‌هایی که برای لوله بازکنی مورداستفاده قرار می‌گیرند، متنوع بوده و انتخاب از میان آن‌ها، وابسته به شرایط و دلیل گیر کردن لوله است. در ادامه چندین مورد از رایج‌ترین و مهم‌ترین دستگاه‌های لوله بازکنی را با هم بررسی می‌کنیم:

1. فنر لوله بازکنی

زمانی که صحبت از لوله بازکنی می‌شود، اغلب افراد به فنرها فکر می‌کنند. فنرها به دلیل ساختار خاصی که دارند، می‌توانند خود را به دلیل گرفتگی لوله برسانند و سپس آن را از بین ببرند. فنرها در دو نوع کلی وجود دارند و همچنین سری‌های مختلفی برای قسمت جلویی آن‌ها وجود دارد که انتخاب از میان آن‌ها، وابسته به نوع گرفتگی لوله است.

اولین دسته از فنرها، فنر دریلی است که با نام فنر خانگی هم شناخته می‌شود. این فنر را باید به یک دریل متصل کنید و سپس درون لوله قرار دهید. پس از آن نیز کافی است که دریل با سرعت بسیار کم روشن شود تا فنر بتواند خود را به قسمت‌های گرفتگی برساند و آن را باز کند. دقت کنید که بسیاری از افراد گمان می‌کنند که لوله بازکنی با فنر دریلی بسیار ساده است؛ اما در صورتی که تخصص و دقت کافی در این کار وجود نداشته باشد، می‌تواند منجر به برگشت پساب و آلوده شدن ساختمان گردد.

فنر لوله بازکنی

فنر نوع دوم برقی است و معمولاً مراکز خدمات لوله بازکنی، از آن استفاده می‌کنند. این فنر سرعت و قدرت مناسبی داشته و قادر است که انواع گرفتگی را باز کند. شدیدترین گرفتگی‌ها نیز به کمک فنر برقی باز می‌شوند. همچنین فنر برقی هیچ آسیبی به لوله نمی‌رساند و در زمان کوتاهی، می‌تواند مشکل شما را برطرف سازد.

در خصوص سر فنر نیز باید به مدل‌های نیزه‌ای، الماسی، چاقویی، برسی و کوزه‌ای اشاره کرد. هر یک از این سرها به ترتیب در باز کردن گرفتگی‌هایی که به دلیل وجود ماسه و خاک، آجر و سنگ، پارچه و الیاف، چربی‌ها و رسوبات ایجاد شده‌اند، مؤثر عمل می‌کنند. همچنین یک نوع سر اسیدی ضدخوردگی هم وجود دارد که می‌توان از آن در لوله‌هایی با فضای اسیدی استفاده کرد که امکان خوردگی فنر وجود دارد.

2. پمپ‌های مخصوص لوله بازکن

در برخی مواقع که عوامل سطحی همچون مواد غذایی، زباله‌هایی با سایز کوچک، مو و مواردی از این قبیل باعث ایجاد گرفتگی می‌شوند، می‌توان از پمپ لوله بازکن استفاده کرد. این پمپ ساختار و عملکردی مشابه لوله بازکن دستی دارد؛ تنها با این تفاوت که قدرت آن بسیار بالاست. پمپ‌ها هوای متراکم شده را با فشار بسیار زیادی وارد لوله می‌کنند. این کار باعث می‌شود که عامل گرفتگی لوله، حرکت کرده و سپس نیز لوله باز شود.

پمپ‌های مخصوص لوله بازکن

تنها نکته مهمی که در خصوص این روش وجود دارد آن است که در برخی مواقع پساب از دیگر خروجی‌های لوله به بیرون ریخته می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید تمام خروجی‌ها را به طور کامل بپوشانید. دقت داشته باشید که این موضوع باعث می‌شود فشار هوا، بیشتر عامل گرفتگی را تحت‌تأثیر قرار داده و لوله را به طور کامل باز کند. همچنین لوله بازکنی با پمپ در شرایطی که عواملی همچون مصالح ساختمانی باعث گرفتگی شده باشند، اصلاً کارآمد نیست.

بهترین روش لوله بازکنی چیست؟

پس از بررسی روش‌های مختلف لوله بازکنی شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که بهترین روش برای رفع گرفتگی لوله چیست؟ در پاسخ به این سؤال نمی‌توان روش مشخصی را معرفی کرد؛ زیرا بهترین روش، وابسته به نوع گرفتگی انتخاب می‌شود. به طور مثال برای گرفتگی‌های عمیق و جدی، استفاده از لوله بازکن دستی ایده چندان جذابی نیست و یا نمی‌توان از چنگک چاه برای گرفتگی‌های ناشی از رسوب استفاده کرد. به همین جهت مهم است که برای انتخاب روش صحیح، دلیل گرفتگی تشخیص داده شود.

البته باید این نکته را نیز اضافه کرد که فنر لوله بازکنی به دلیل سرهای متنوعی که دارد، می‌تواند تقریباً از پس هر گرفتگی بر بیاید. همانطور که بررسی کردیم، هر سر فنر، یک کاربرد خاص دارد. بدین ترتیب فارغ از اینکه بهترین روش لوله بازکنی کدام است، می‌توان ادعا کرد که هر گرفتگی با استفاده از فنر رفع خواهد شد.

برترین شرکت لوله بازکنی

یکی از مهم‌ترین سؤالات برای افرادی که در ساختمان خود با مشکل گرفتگی لوله روبرو می‌شوند این است که بهترین شرکت لوله بازکنی کدام است؟ در این خصوص باید گفت که این شرکت برای هر شهر و حتی هر منطقه متفاوت است. به طور مثال بهترین لوله بازکنی شهرک صدف، قطعاً نمی‌تواند در شهرهایی همچون مشهد و تبریز هم فعالیت کند! به همین جهت بهتر است بهترین لوله بازکنی را در شهر خود پیدا کنید. برای این کار نیز می‌توانید در بستر اینترنت جستجو کرده و یا از اطرافیان خود پرس‌وجو کنید.

به طور کلی باید در نظر داشته باشید که یک لوله بازکنی معتبر و متخصص، لزوماً تجهیزات زیادی ندارد؛ بلکه روش کار کردن اصولی با دستگاه‌های خود را به خوبی می‌داند و می‌تواند خیلی راحت، مشکل شما را برطرف کند. همچنین تشخیص علت گرفتگی یکی از تخصصی‌ترین کارهاست که باید با دقت بسیار بالایی انجام شود. آن دسته از افرادی که بدون بررسی علت گرفتگی شروع به کار کرده و به فکر رفع آن هستند، قطعاً تجربه کافی در این زمینه ندارند و نمی‌توانند مشکل شما را حل کند.

در نهایت هم توجه داشته باشید که متخصصین حرفه‌ای لوله بازکنی، بهداشت را در طول کار رعایت کرده و همچنین تمام نکات ایمنی و اخطارهای لازم را به ساکنین ساختمان گوشزد می‌کنند. سرعت عمل و آسیب نرساندن به لوله نیز از دیگر ویژگی‌های یک لوله بازکنی خوب است. با بررسی چندین نمونه از تجربیات یک شرکت لوله بازکنی می‌توانید به راحتی میزان مهارت و تخصص آن‌ها را درک کرده و در خصوص دریافت خدمات از آن تصمیم بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (157 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (15 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!