شاخص ترس و طمع چگونه اتفاق می افتد؟

  سه شنبه، 03 تیر 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
شاخص ترس و طمع چگونه اتفاق می افتد؟
ساعد نیوز: وجود شاخص‌هایی که با گرفتن داده‌های اولیه، احساسات حاکم در بازار و وضعیت معامله‌گران را ارزیابی می‌کنند، می‌تواند دید خوبی نسبت به روند فعلی و احتمالات پیش‌رو در اختیار فرد معامله‌‌گر قرار دهد. یکی از این شاخص‌ها که احساسات بازار را نشان می‌دهد، شاخص ترس و طمع (Fear and Greed) نام دارد.

شاخص ترس و طمع چیست؟

معامله گران اغلب در زمان رشد قیمت ها حریص می شوند که در نتیجه آن احساس فومو در بازار وجود می آید و بالعکس زمانی که بازار نزولی می شود، با دیدن تغییرات قیمتی منفی به صورت غیرمنطقی اقدام به فروش ارزهای دیجیتال خود می کنند. شاید پیش از این نیز شنیده باشید که در بازارهای مالی دو نوع تحلیل تکنیکال و فاندامنتال وجود دارد، اما برخی از معامله گران از شیوه دیگری هم برای ارزیابی شرایط بازار استفاده می کنند که از آن به عنوان تحلیل احساسات یاد می شود.

وجود شاخص هایی که با گرفتن داده های اولیه، احساسات حاکم در بازار و وضعیت معامله گران را ارزیابی می کنند، می تواند دید خوبی نسبت به روند فعلی و احتمالات پیش رو در اختیار فرد معامله گر قرار دهد. یکی از این شاخص ها که احساسات بازار را نشان می دهد، شاخص ترس و طمع (Fear and Greed) نام دارد.
داده ها در مقیاسی ساده بین اعداد صفر تا صد قرار دارند، عدد صفر به معنای “ترس شدید” و عدد صد برابر “طمع شدید” است.
تصویر

– Extreme Fear : این عبارت مربوط به بازه ی ۰ تا ۲۵ بوده و نشان دهنده ی وجود ترس شدید در بازار است . بعضی از تحلیلگران تکنیکال این موقیعت را مناسب برای ورود به بازار می دانند .
– Fear : این عبارت نیز زمانی نشان داده می شود که عدد نمودار بین بازه ی ۲۵ تا ۵۰ بوده و بیانگر وجود ترس در بین سرمایه گذاران است .
– Neutral : این عبارت متناظر عدد ۵۰ در نمودار می باشد و نشان دهنده ی برابر بودن میزان ترس و طمع در بازار است .
– Greed : زمانی که نمودار اعداد بین ۵۰ تا ۷۵ را نشان دهند ، شاهد این عبارت خواهیم بود و به معنی طمع سرمایه گذاران برای سود بیشتر می باشد .
– Extreme Greed : این آخرین وضعیت نمودار و موربوط به بازه ی ۷۵ تا ۱۰۰ می باشد که نشان دهنده ی طمع شدید کاربران است . تحلیلگران تکنیکال در مورد ورود به بازار در این مقطع هشدار می دهند زیرا بخاطر طمع کاربران و هجوم آن ها به بازار قیمت ها بیش از حد بالا رفته و هر لحظه امکان ریزش وجود دارد .بنابراین شاخص ترس و طمع احساسات جاری سرمایه گذاران را تجزیه و تحلیل می کند و این داده ها را در مقیاسی ساده بین اعداد صفر تا صد قرار می دهد.

شاخص ترس و حرص و طمع چگونه کار می کند؟

شاخص ترس و طمع یکی از انواع شاخص های تاثیر گذار در سرمایه گذاری است . در حقیقت وجود ترس بیش از حد در بازار می تواند باعث شود که یک سهام کمتر از قیمت واقعی خود خرید و فروش شود و به طبع وجود طمع زیاد نیز عکس این جریان را پیش می آورد .
شرکت CNNMoney هفت عامل مختلف را در جهت تعیین مقدار ترس و طمع در بازار اندازه گیری می کند :
۱- حرکت قیمت سهام : با اندازه گیری شاخص S&P500 (500 سهام برتر بازار) در قیاس با میانگین حرکت (MA) 125 روزه .
۲- قدرت قیمت سهام : محاسبه تعداد سهم هایی که بالاتر از بالاترین قیمت ۵۲ هفته اخیر خود قرار دارد در قیاس با تعداد سهم هایی که پایین تر از پایین ترین قیمت ۵۲ هفته اخیر خود قرار دارند .
۳- وسعت قیمت سهام : تجزیه و تحلیل حجم معاملات سهم های در حال افزایش در برابر سهم های در حال کاهش .
۴- قرارداد های خرید و فروش : مقدار این قرارداد ها و حقوقی که بین خریداران و فروشنده ها توافق شده است .
۵- تقاضای اوراق با ریسک بالا : سنجش اشتها بین افرادی که حاضرند اوراقی با ریسک بالا را در چه زمان هایی خریداری کنند .
۶- نوسانات بازار : با مقایسه قیمت و میانگین حرکت (MA) 50 روزه این مقدار حساب می شود .
۷- نرخ بازدهی : نرخ بازدهی سهم ها در قیاس با بانک ها و یا موسسات .
هر یک از این هفت شاخص در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ اندازه گیری می شود و شاخص ترس و طمع با توجه به میانگین این ۷ شاخص محاسبه می شود .
در شاخص ترس و طمع عدد ۵۰ وضعیت خنثی ، اعداد بالای ۵۰ نشانگر افزایش طمع در بازار و اعداد کمتر از ۵۰ نشانگر وجود ترس در بازار می باشند .
نمودار زیر طرحی از شاخص ترس و طمع در ارزهای دیجیتال در یک سال گذشته است که در محور عمودی صفر به معنای “ترس شدید” و عدد صد برابر “طمع شدید” است. این عدد در ماه گذشته برای بیت کوین در محدوده ی ترس قرار گرفته است.

تصویر

با بررسی نمودار می توان این نکته را در نظر داشت که هنگامی که شاخص در یک روند نزولی قرار دارد و توالی سقف های نموداری به سمت پایین است احساس ترس از ریزش بیشتر قیمت در معامله گران بیشتر مشهود است که این باعث خروج سرمایه یا محافظه کاری بیشتر آنها در معاملات خود می شود.
این امر باعث کاهش سرمایه جاری در بازار شده در نتیجه به کاهش نوسانات و ادامه دار شدن ریزش قیمت منجر می شود. در طرف مقابل هنگامی که نمودار روندی صعودی را در پیش می گیرد و شروع به ساختن کف های نموداری بالاتر از همدیگر می کند نشان از کاهش ترس معامله گران و افزایش ریسک پذیری آنان دارد.

تصویر
در طرف مقابل، حرکت صعودی شاخص باعث افزایش سرمایه تزریقی به بازار و خوشبینی تحلیلگران به آینده ی قیمت می شود و این روند افزایشی شاخص تا جایی ادامه پیدا می کند که نمودار به سمت محدوده ی طمع شدید شروع به حرکت می کند. پس از قرار گرفتن در این ناحیه و با اشباع قیمت، نزول شروع می شود.

اجزای شاخص ترس و طمع

جمع آوری داده ها برای این شاخص از پنج منبع زیر صورت می گیرد که هرکدام دارای وزنی متفاوت است. ( این وزن به صورت درصد در هر فاکتور بیان می شود)
به منظور داشتن تجسمی معنادار از تغییر احساسات در بازار، هر داده مانند داده ی روز قبل ارزش گذاری شده است. شاخص فعلی در حال حاضر به علت نوسانات بالا فقط مختص به بیت کوین است.

  1. نوسانات (25٪)
    در این فاکتور نوسانات فعلی و حداکثر مدنظر است. قیمت معاملات بیت کوین و مقایسه آن با مقادیر میانگین مربوط به معاملات در 30 و 90 روز گذشته نیز یک مورد نیاز به بررسی است، زیرا که افزایش غیرمعمول نوسانات نشانه ای از بازاری اشباع از ترس است.
  2. قدرت بازار/حجم (25٪)
    در این جزء نیز اندازه ی حجم و قدرت بازار فعلی (که با آخرین مقادیر میانگین های 30 و 90 روزه مقایسه می شود) مورد بررسی قرار می گیرد. وقتی در تایم روزانه شاهد حجم بالای خرید در بازار صعودی هستیم ، می توان گفت که بازار بیش از حد حریص (صعودی) عمل می کند.
  3. رسانه های اجتماعی (15٪)
    تعداد پست هایی که با هشتگ های متفاوت برای هر کوین در توییتر منتشر می شود و سرعت بازخوردهایی که برای هر پست در یک بازه ی زمانی مشخص دریافت می شود از عوامل این فاکتور شاخص هستند. نرخ بازخوردهای غیرمعمول و به تعداد زیاد باعث افزایش علاقه ی عمومی به یک کوین می شود که به رفتاری حریصانه در بازار ختم خواهد شد.
  4. نظرسنجی ها (15٪)
    با استفاده از نظرسنجی های هفتگی از سرمایه گذاران درباره ی اینکه بازار را چگونه ارزیابی می کنند، می توان شمایی کلی از احساسات گروهی از سرمایه گذاران دریافت کرد.
  5. تسلط (10٪)
    تسلط یک کوین، سهم یک ارز دیجیتال از کل بازار را نشان می دهد. به خصوص افزایش تسلط ارزش بازار بیت کوین ناشی از ترس و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری بیش از حد بر روی آلت کوین ها است و در واقع بیت کوین به پناهگاه امن ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. از طرف دیگر، هنگامی که تسلط بیت کوین کم می شود، مردم با سرمایه گذاری بر روی آلت کوین های پر خطرتر، حریص تر می شوند و رویای شانس خود را در حرکت صعودی بزرگ بعدی می بینند. به هر حال با بررسی تسلط آلت کوین ها، می توان گفت بیشتر شدن علاقه ی عمومی به یک آلت کوین می تواند باعث به وجود آمدن رفتاری حریصانه (صعودی) در آن کوین به خصوص شود.
  6. روندها (10٪)
    با بررسی جستارهای مختلف مربوط به بیت کوین در گوگل و تغییر حجم در این جستارها می توان از دیدی دیگر به این روندهای احساسی در بازار نگاه کرد. برای مثال اگر از Google Trends برای کلمه ی “Bitcoin” استفاده کنید، اطلاعاتی کاربردی دریافت نخواهید کرد.
    اما در صورت جست و جو کردن عبارتbitcoin price manipulation” (دستکاری قیمت بیت کوین) می شود دید که این جستار برای مثال در ماه گذشته به مقدار %1,550 رشد در تعداد جست و جو ها داشته است، پس می توان گفت که این مساله نشانه ی ترس در بازار است.

مزایای شاخص ترس و طمع

به گفته برخی کارشناسان ، طمع ، مانند عشق ، قدرت تأثیرگذاری بر مغز را دارد به گونه ای که ما را مجبور می کند تا عقل سلیم خود را کنار بگذاریم و در نتیجه دست به اقداماتی بزنیم که بعضا برای ما ضرر داشته باشند . در حالی که هیچ تحقیق کاملاً پذیرفته شده ای بیوشیمی در رابطه با حرص و طمع وجود ندارد ، ولی وقتی صحبت از پول به میان می آید ، ترس و طمع می تواند انگیزه های قدرتمندی باشد .
بسیاری از سرمایه گذاران تحت تاثیر احساسات خود عمل می کنند که این امر می تواند باعث کاربردی تر بودن هر چه بیشتر شاخص ترس و طمع شود .
تاریخ نشان می دهد که شاخص ترس و طمع در گذشته نشانگر قابل اعتمادی برای تغییر روند بازارهای سهام بوده است .
تعداد زیادی از صاحب نظران قبول دارند که شاخص ترس و طمع می تواند مفید واقع شود ، مشروط بر اینکه تصمیم گیری ها تنها بسته به همین یک شاخص نباشد . به سرمایه گذاران توصیه می شود که از طمع ورزی و خرید سهام در زمان هایی که قیمت به شدت و به صورت غیر منطقی بالا رفته است و شاخص ترس و طمع نیز عددی بالاتر از ۷۰ را نمایش می دهد خودداری کنند .

ترکیب تحلیل تکنیکال با شاخص ترس و طمع

به شاخص ترس و طمع می توان به دید یک اندیکاتور نیز نگاه کرد به صورتی که نواحی اشباع خرید و اشباع فروش را همانند اندیکاتور RSIمی توان در آن مشاهده کرد و همینطور برای پیدا کردن نقاط ورود به بازار از روند ها درآن استفاده کرد. به نمودار زیر توجه کنید :

تصویر

به گذشته ی بازار و شکسته شدن روند منفی در نمودار در فوریه 2019 توجه کنید. در این بازه روند منفی نمودار شکسته شد ( قیمت در این زمان زیر 4,000 دلار قرار داشت) و شاخص نیز بین محدوده ی 30 الی 40 قرار گرفته بود که محدوده ی ترس نام دارد، در ابتدای بحث ذکر شد که این مساله یک فرصت خرید است. برآیند این شکست باعث شد که قیمت تا سطح 13,000 دلاری برسد و در محدوده ی طمع شروع به ریزش کند.
در انتهای نمودار نیز به نظر میرسد روند منفی دیگری در حال شکستن است که احتمال رشد قیمت را از نظر این شاخص بالا برده است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (175 نظر) فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (122 نظر) رهبر معظم انقلاب: من از وقتی که رهبر شده‌ام آجیل نخوردم، مگر فقرا آجیل می‌خورند؟ (83 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: رفته بودم عروسی دیدم نون و پنیر و هندونه میدن گفتم مگه عروسی نیس اینجا دوماد گفت میخوام حزب اللهی باشم آخه این خُل بازیا چیه +ویدئو😂👌 (82 نظر) نگاهی به چهره نچرال و متفاوت بازیگران و هنرمندان بدون آرایش+عکس/ الهام حمیدی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی و... (64 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (57 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: شب اول عروسی دوماد اومده پیش عروس میگه توحید و نبوت یعنی چی اونم گفته والا نمیدونم شب اول قبرمونه یا عروسیمون+ویدئو😂👌 (54 نظر) هیئت میثم مطیعی با رنگ و بوی المپیک‎/ کنایه سنگین مداح جنجالی به کیمیا علیزاده برنده مدال برنز در پاریس +فیلم (50 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (38 نظر) همزاد مهدی طارمی با شباهت صد در صدی پیدا شد/ بدل طارمی در کنار محمد نادری، هوشنگ سریال شمعدونی/ +عکس (31 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (30 نظر) آخرین شعر استاد شهریار در آخرین دیدار با معشوقه سنگدلش در بستر مرگ که اشکتونو درمیاره/ نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم... (26 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنّا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (26 نظر) هنرنمایی منحصربفرد راننده کردستانی در پایین آمدن از پله های پارک با ماشین پرایدش+ویدیو/ هنر نزد ایرانیان است و بس👌 (26 نظر) الهام چرخنده: بعد از سریال آوای باران منفور شدم، تهمت فحشا زدند، با فامیلی ام شعر ساختن!+فیلم (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رونمایی از سیسمونی نوزاد تو راهی ژیلا صادقی/ همکارام باعث شدن بچم بمیره!😭
فال روزانه امروز سه شنبه 23 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 23 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 23 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 23 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 23 مرداد 1403+فیلم
رونمایی از پوستر هشتمین همایش شعرآستان جانان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان
احداث پایگاه امداد و نجات ساحلی در کنار رودخانه کارون مورد تاکید قرار گرفت
آیین تجلیل از خبرنگاران شوشتر و گتوند
حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در شب آخر تعزیه بزرگ شوشتر
تأکید امام جمعه و فرماندار شوشتر بر مردم محور بودن برنامه‌های فرهنگی
فوت و فن خانه‌داری؛ ترفند طلایی پختن سریع حبوبات مخصوص خانم های شاغل/ بهترین پیشنهاد برای زمانی که عجله دارید+عکس
فال انبیاء روزانه سه شنبه 23 مرداد 1403
درخواست از احسان علیخانی برای دعوت از شخصی که به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت/ مردی که ﻫﻤﻪ ﺑﺎ ﺩﯾﺪﻧﺶ ﻓﺮﺍﺭ ﻣﯽ کنن+عکس
برای اوّلین بار طرح تولید (حلوای تُرُب) در فستیوال غذایی توسط پژوهشگر ایرانی ارائه شد
منتخب روز   
واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟