مصرف شکلات تلخ برای لاغری

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
مصرف شکلات تلخ برای لاغری
یک مطالعه نشان داده است که افرادی که در هفته مصرف شکلات تلخ بیشتری دارند، به نسبت دیگر افراد لاغرتر هستند. محققان معتقدند که کافئین و اپی­کاتچین موجود در شکلات تلخ متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بالاتر می­برد.

یکی از فواید جالب شکلات تلخ بالا بردن سوخت و ساز بدن می باشد کـه باعث کاهش وزن در دراز مدت خواهد شد. شکلات تلخ، بـه شکلاتی گفته می شود کـه میزان کاکائو اضافه شده بـه ان بسته بـه میزان ماده خشک تا ۷۵درصد رسیده و میزان شکر ان بسیار کم اسـت؛ بـه این معنا کـه اصل عمده مخلوط اولیه شکلات، کاکائوست. شکلات تلخ یا سیاه از نوع ۲۰ درصدی آغاز میشود. این نوع شکلات خیلی تلخ و رنگ ان هم خیلی تیره نیست.

انواع شکلات

شکلات در طعم های مختلفی تولید می شود و این امر به خاطر داشتن طرفداران بسیار است. شکلات در درصد های مختلفی تولید می شود که هر میزان از آن با مقدار متفاوتی از شکر تولید خواهد شد. البته مصرف شکلات با درصدهای بالای شکر به همه افراد توصیه نمی شود.

۳۰ درصدی

میزان کاکائو در این شکلات از حد پایه بالاتر است. خیلی تلخ نیست و مصرف آن باعث بروز مشکل خاصی در افراد نمی شود. در کنار آن نوع ۳۵درصدی هم وجود دارد.

۴۵ درصدی

کم کم به حد تقریبا بالای کاکائو نزدیک می شویم. این درصد خیلی بالا محسوب نمی شود؛ اما برای افرادی که مشکل ریفلاکس معده دارند مصرف آن مناسب نیست.

۵۰ درصدی

این شکلات طعم تلخی دارد. مصرف آن برای افراد مبتلا به بی خوابی، ریفلاکس و ترشی معده و افرادی که دچار مشکل سنگ کلیه هستند، مناسب نیست.

۶۵ و ۷۰ درصدی

کاملا طعم تلخی دارد. گاهی برای پوشاندن این طعم تلخ آن را با میوه هایی مانند پرتقال طعم دار می کنند. خوردن آن برای افرادی که از هر نظر مشکلی ندارند، ایرادی ندارد.

۸۰ و ۹۷ درصدی

این نوع شکلات هر چند ویژگی های بی شماری دارد؛ اما بهتر است در صورتی که معده خالیست و یا احتمال بروز مشکلات بی خوابی وجود دارد، از خوردن آن صرف نظر کرد. البته نوع ۸۰ درصدی از نظر طعم قابل تحمل تر است!

آیا شکلات تلخ برای لاغری مؤثر است؟ (کالری شکلات تلخ چقدر است)

شکلات تلخ دارای ترکیبات مفیدی مانند پلی فنول ها، فلاوانول ها و کاتچین ها می باشد. این ماده غذایی اغلب به عنوان یک غذای سالم مورد علاقه بسیاری از افراد می باشد. این نوع شکلات دارای مزایای سلامتی بسیاری از جمله بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب و افزایش عملکرد مغز می باشد.

تاثیر شکلات تلخ بر لاغری

شکلات تلخ از جمله پرطرفدارترین مواد خوراکی در سرتاسر جهان است. شکلات انواع مختلفی دارد و با توجه به محبوبیت و داشتن طعم مطلوب فرآورده های مختلفی از این شکلات خوشمزه تولید شده است. شکلات تلخ از جمله مفیدترین مواد خوراکی به شمار می آید که اگر در زمان مناسب مصرف شود، مثلا قبل از فعالیت بدنی باعث بالا رفتن متابولیسم بدن می شود و تسریع در کاهش وزن می شود. شکلات تلخ، به شکلاتی گفته می شود که میزان کاکائو اضافه شده به آن بسته به میزان ماده خشک تا ۷۵درصد رسیده و میزان شکر آن بسیار کم است؛ به این معنا که اصل عمده مخلوط اولیه شکلات، کاکائوست. شکلات تلخ یا سیاه از نوع ۲۰ درصدی آغاز می شود. این نوع شکلات خیلی تلخ و رنگ آن هم خیلی تیره نیست. این حد تیرگی پایه شکلات است و در نمونه های مرغوب شکلات، نیم درصد به نیم درصد حد تیرگی شکلات افزایش می یابد تا به ۹۷ درصد می رسد.

تاثیر شکلات تلخ در لاغری

شکلات ها دقیقا سازگار با رژیم غذایی نیستند اما برخی مطالعات نشان می دهند که ممکن است شیرینی مورد علاقه شما، در واقع به کاهش وزن در مدت کوتاه کمک کند. شکلات ها به دلیل طعم دلپذیری که دارند، محبوب و کاملا اعتیاد آور هستند. هنگامیکه شما شکلات می خورید، مغزتان هورمون هایی ترشح می کند که خلق و خوی شما را بهتر کرده و در شما حس شادی و سرخوشی ایجاد می کند. اما شکلات، فقط یک خوردنی خوشمزه شیرین نیست و در واقع ممکن است سرعت متابولیسم شما را افزایش دهد.

چند خواص شکلات تلخ که باعث کاهش وزن می شود.

  • شکلات تلخ حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.
  • گرسنگی و اشتها را کاهش می دهد.
  • شکلات تلخ ممکن است به طور مثبتی بر سلامت روان و خلق و خوی شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد آرامش شما شود.
  • باعث ترغیب شما به ورزش می شود.

حتما شکلات تلخ را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید

شکلات ارگانیک را جایگزین تنقلات کنید. تا زمانیکه شکلات های باکیفیت و کاملا طبیعی (نه نوعی که در مارکت محل تان می بینید) می خورید، باعث افزایش وزن تان نخواهد شد. بسته های شکلاتی که در سوپرمارکت ها می بینید، معمولا حاوی طعم دهنده ها و افزودنی های مصنوعی هستند. آنها اصلا برای سلامتی شما مفید نیستند. شکلات ها با سرکوب اشتها، وزن اضافه را کاهش می دهند و بدن را سالم نگه می دارند. گاهی اوقات چون سطح گلوکز بدن ما پایین است، احساس گرسنگی می کنیم. با پر کردن ذخیره گلوکزتان از منابع سالم مانند شکلات های ارگانیک، شما بدون آنکه زیاده روی کنید هوس شیرینی تان را برطرف می کنید. شکلات های تیره همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول های سالم در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند. آسیب اکسیداتیو، پیش زمینه اکثر بیماری ها و اختلالات است.

زمان خوردن شکلات تلخ

براساس یک پژوهش پزشکان با بررسی بر روی داوطلبان دریافته اند که وعده غذایی صبحانه می تواند زمان مناسبی برای خوردن کیک و شیرینی البته در حد متعادل و معقول باشد. گفتنی است افرادی که در وعده صبحانه، یک وعده غذایی کامل شامل نان سبوس دار، لبنیات، پروتئین، میوه و شکلات مصرف می کنند در طول روز انرژی بیشتری دارند و وعده های دیگر به ویژه شام را کمتر می خورند و سبب می شود وزن مناسب و مطلوب به همراه چربی، فشار و قند خون متعادل و مناسبی داشته باشند. خوردن یک تکه شکلات تلخ موقع صبحانه به فعال شدن آنتی اکسیدان های بیشتر در بدنتان کمک می کند. می دانید که هر قدر آنتی اکسیدان بیشتری داشته باشید آن وقت کمتر به سمت پیری می روید. خوردن شکلات تلخ در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید است.

چه زمانی باید از مصرف شکلات تلخ خودداری نمود

اگر روزی ۲۵ گرم بیشتر شکلات تلخ مصرف کنید آن وقت بدن به جای سوزاندن چربی ها، بیشتر به سمت ذخیره کردن چربی گرایش پیدا می کند .در نتیجه به جای کمک به افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری سریع چربی در بدن شما ذخیره میشود و شما چاق تر می شوید.

کالری شکلات تلخ

یک اونس شکلات تلخ حاوی شصت درصد یا بیشتر کاکائو که برابر با صدوهفتاد کالری است، می باشد. برای به دست آوردن بیشترین مزایای شکلات تلخ، آن را به صورت متوسط مصرف کنید. مثلاً دو تا سه بار در هفته کافی است. اگر با خوردن شکلات تلخ نیز دلهره افزایش و اضافه وزن را دارید، یک گزینه سالم وجود دارد. یک قاشق غذاخوری کاکائوی خام یعنی عصاره ای که تمام شکلات از آن گرفته شده است را به ماست و بلغور جو دوسر اضافه کنید. این ترکیب جدید تنها هفتاد کالری دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (78 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان