در مورد سینوزیت چه می دانید؟

  سه شنبه، 07 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
در مورد سینوزیت چه می دانید؟
“سینوزیت” معمولا نتیجه یک ویروس سرماخوردگی است که با ورود باکتری های عفونتی به سینوس ها ایجاد میشود و با روش های مختلفی از جمله دارویی ، گیاهی و طب سنتی و در موارد حاد با عمل جراحی درمان میشود.

به حفره های پر از هوا در پشت بینی، گونه ها و پیشانی، سینوس گفته می شوند. سینوزیت یا عفونت سینوس ها بیماری حاد یا مزمنی است که می تواند در اثر ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها، آلرژی ها یا حتی یک واکنش خود ایمنی ایجاد شود. درد در مجرای بینی می تواند نشانه ای از سینوزیت باشد. پزشکان اغلب از سینوزیت به عنوان سینو رینوزیت نام می برند، زیرا التهاب سینوس ها تقریباً همیشه با التهاب بینی معروف به رینیت هم زمان رخ می دهد، التهاب سینوس ها و بینی ممکن است که هم در بزرگسالان و هم در کودکان تأثیر بگذارد.

آناتومی سینوس ها

بدن انسان دارای چهار جفت سینوس تنفسی می باشد (سینوس اسفنوئید (پشت چشم ها)، سینوس ماگزیلا (در پشت فک فوقانی)، سینوس فرونتال (در جلوی پیشانی) و سینوس اتموئید (بین چشم ها)) که عمل گرم و مرطوب نمودن هوای تنفسی و همچنین سبک کردن وزن جمجمه را عهده دار است. ضمن اینکه در مقابل ضربات به عنوان ضربه گیر نیز عمل می کند. تأثیر در ایجاد کیفیت صدا از دیگر وظایف سینوس هاست.

سینوس ها در برابر عفونت ها به طور عادی دفاع طبيعی دارند ولی هر اتفاقی که در دفاع سلولی روی دهد موجب مستعد شدن به عفونت خواهد شد و به دنبال این عفونت التهاب و تخریب بافتی روی داده و باکتری ها می توانند به مخاط چسبندگی پیدا کنند و عفونت مزمن سینوس ایجاد شود.

عفونت حاد سینوس عفونتی می باشد که در بیشتر موارد کم تر از ۴ الی ۶ هفته به طول می انجامد. این عارضه با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود. ریشه کن کردن عفونت موجب بازسازی مخاط و دفاع موضعی می گردد. سینوزیت مزمن بیش از ۳ ماه به طول می انجامد و علائم آن شدیدتر از زمان سینوزیت حاد است.

انواع سینوزیت

این بیماری همیشه شامل تورم بینی و ایجاد مخاط ملتهب است، اما انواع مختلفی وجود دارد و عفونت سینوس ها می توانند در مدت زمان مختلفی دوام داشته باشند.

  • سینوزیت حاد: تا 4 هفته ادامه دارد و شایع ترین نوع آن است.
  • سینوزیت تحت حاد: علائم طولانی تر از دوره حاد، بین 4 تا 12 هفته است.
  • سینوزیت مزمن: علائم بعد از 12 هفته ادامه دارند. ممکن است نیاز به درمان تهاجمی و احتمالاً عمل جراحی باشد.زمان بهبودی و درمان به انو ع آن بستگی دارد.

 سینوزیت

علائم سینوزیت

علائم و نشانه های مشترک سینوزیت مزمن شامل موارد زیر است:

  • التهاب بینی
  • ترشحات ضخیم و بی رنگ از بینی
  • تخلیه به پشت گلو (تخلیه خلف بینی)
  • انسداد یا احتقان بینی که باعث مشکل در تنفس می شود
  • درد، حساسیت و تورم در اطراف چشم، گونه، بینی یا پیشانی
  • کاهش حس بو و طعم

علائم و نشانه های دیگر شامل:

  • درد گوش
  • درد در فک و دندان های فوقانی
  • سرفه یا گلو
  • گلو درد
  • بوی بد دهان
  • خستگی

چه زمانی فرد به سینوزیت مبتلا می شود؟

اگر به هر دلیلی مجاری سینوسی بسته شوند؛ مثلا با ترشح بیش از حد مخاط، ارتباط سینوس ها با بیرون قطع شده و بستر برای رشد میکروب ها و باکتری ها فراهم می شود.

به طور کلی بیماری سینوزیت ممکن است در ۳ حالت بروز پیدا کند:

  • درون سینوس ها اجسام مژه مانندی وجود دارد که با زنش های خود مخاط را که میکروب ها و مواد خارجی را به خود جذب می کند به بیرون هدایت می کنند و از تجمع آنها درون محیط سینوس و بروز عفونت جلوگیری می کنند. اگر به هر دلیلی این اجسام مژه مانند به درستی عمل نکنند مواد اضافی و میکروب ها در محل سینوس ها تجمع پیدا می کنند و سینوزیت بروز پیدا می کند.
  • به طور طبیعی درون سینوس ها مخاط وجود دارد اگر مقدار این مخاط از میزان مشخصی بیشتر شود، حالتی که معمولا در سرماخوردگی ها و آلرژی ها رخ می دهد، مخاط اضافی، مجاری سینوسی را می بندد و زمینه برای سینوزیت فراهم می شود.
  • برخی مشکلات آناتومیکی مانند انحراف تیغه ی میانی بینی، پولیپ بینی و یا مشکلات مجرای بینی نیز می توانند سبب بسته شدن مجرای سینوس شوند و در ادامه سینوزیت به وجود آید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (200 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (42 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (30 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (27 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (25 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!