شرایط و مدارک صلح عمری برای فرزند

  یکشنبه، 27 شهریور 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
شرایط و مدارک صلح عمری برای فرزند
صلح عمری برای فرزند در شرایطی کاربرد دارد که والدین قصد دارند تا پایان مدت حیات خود از ملک استفاده نمایند و مالکیت پس از فوت آنها به فرزند منتقل شوددر ادامه به شریط آثار و مدارک صلح عمری برای فرزند خواهیم پرداخت.

یکی از مهم ترین عقودی که در قانون مدنی ، بیان گردیده و شرایط و آثار آن مشخص شده است ، عقد صلح می باشد . عقد صلح ، در مقام یکی از عقود معین ، قراردادی است که اشخاص ، برای انجام پاره ای از معاملات و یا برای رفع اختلافات خود ، از آن استفاده می نمایند . صلح عمری در مقام معاملات ، در موارد مختلفی ، مورد استفاده قرار می گیرد ؛ از جمله ، برای واگذار نمودن مال و اموالی ، به سایرین. به عنوان نمونه ، صلح عمری برای فرزند و یا همسر ، به صورت گسترده ای ، مورد استفاده قرار می گیرد که به موجب آن ، والدین ، می توانند اموال خود را به فرزندان واگذار نمایند . این عقد صلح عمری ، شرایط و آثار حقوقی خاصی را به همراه داشته که با سایر عقود ، از جمله عقد بیع ، تفاوت دارد . بر این اساس ، پرداختن به اینکه صلح عمری برای فرزند چه شرایط و آثاری دارد ، ضروری است. به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که قرارداد صلح عمری توسط والدین به نفع فرزندان چیست و شرایط آن کدامند . در ادامه نیز ، آثار صلح عمری برای فرزند و مدارک لازم برای صلح عمری به نفع فرزند ، مورد بررسی قرار می گیرد .

پوستر انعقاد قرار داد

عقد صلح چیست؟

باید بگوییم که صلح در علم حقوق یک عقد است و با تراضی طرفین در یک موضوع شناخته شده،به وجود می آید.حال عقد صلح چیست؟عقد صلح بیشتر به این علت بوجود می آید که از اختلاف و نزاع در امری جلوگیری کند و به طور کلی برای پیشگیری از شدت گرفتن اختلاف بوجود می آید.در قانون مدنی هم این امر در ماده ی ۷۵۲ ذکر شده است.در بحث عقد صلح باید گفت مانند سایر عقودی که در قانون به آنها اشاره شده است،وجود یک سری شرایط مانند اهلیت طرفین،رضا و قصد آنها،موضوع معین و جهت و انگیزه ی مشروع از انعقاد عقد لازم است.

صلح عمری برای فرزند

یکی از مهم ترین عقود در قانون مدنی ، عقد صلح می باشد . در ماده 752 قانون مدنی ، تعریف عقد صلح ، ذکر شده است که بر اساس این ماده ، عقد صلح ، در دو حالت ، مورد استفاده قرار می گیرد . اول ؛ در مقام رفع تنازع موجود میان افراد و یا جلوگیری از تنازع احتمالی در آینده . در این حالت ، طرفین عقد صلح ، برای جلوگیری از ایجاد اختلاف و یا رفع آن ، قراردادی با هم منعقد نموده و به تنازع و اختلافات خود ، خاتمه می دهند. دوم ، زمانی است که عقد صلح ، برای انجام معاملات مد نظر طرفین ، از جمله عقد بیع یا خرید و فروش ، مورد استفاده قرار می گیرد . این موضوع ، در ماده 758 قانون مدنی ، ذکر شده است که به موجب آن ، استفاده از عقد صلح در مقام معاملات ، نتیجه معامله ای که مد نظر است را به بار خواهد آورد ؛ اما شرایط و احکام خاص آن معامله را ندارد . به همین دلیل ، اگر صلح ، برای انتقال عین مالی در برابر عوض مشخص باشد ، نتیجه آن ، همان بیع است ، اما به لحاظ شرایط ، آثار و احکام خاص ، تابع عقد صلح خواهد بود، نه عقد بیع . بر این اساس ، عقد صلح ، می تواند در مقام انتقال مال به دیگران ، مورد استفاده قرار گیرد . عقد صلح ، انواع و اقسام مختلفی دارد که از جمله آنها ، می توان به عقد صلح خیاری و عقد صلح عمری اشاره نمود . آنچه که قرار است در این قسمت مورد بررسی قرار گیرد ، قرارداد صلح عمری برای فرزند می باشد . صلح عمری برای فرزند که در واقع ، برای انتقال ملک به فرزندان ، مورد استفاده قرار می گیرد ، به این معنا است که یکی از والدین ، با ارائه مدراک لازم برای عقد صلح عمری ، مالکیت مال مورد نظر را ، به فرزند خودش منتقل می نماید؛ با این شرایط که اولا ، مالک مال یا مُصالح ( صلح کننده ) ، شرط می کند که تا زمانی که زنده است ، کماکان ، بتواند از منافع ملک مورد نظر ، استفاده نموده و طرف مقابل ( صلح گیرنده ) نتواند استفاده از منافع ملک مورد نظر را از وی سلب نماید . دوما ، زمانی که مُصالح ( صلح کننده ) فوت نماید ، عقد صلح ، به صورت کامل ، آثار خود را بر جای می گذارد ؛ به این معنا که مُتصالح ( صلح گیرنده ) ، مالک عین مال و منافع آن شود و به عبارت دیگر ، مالکیت وی بر مال صلح شده ، استقرار پیدا کند . بنابراین ، یکی از مهم ترین آثار صلح عمری برای فرزند ، آن است که پدر یا مادر ، با خاطر آسوده ، می توانند تا پایان عمر ، از منافع مال استفاده کرده و فرزند ، نمی تواند با فروش خانه ، آنها را از منزل ، بیرون نماید .

شرایط صلح عمری برای فرزند

در قسمت قبل ، به توضیح این مطلب پرداخته شد که صلح عمری برای فرزند چیست و چه کاربردی دارد . اما سوالی که ممکن است مطرح شود ، آن است که شرایط صلح عمری برای فرزند چیست و به عبارت دیگر ، در صورتی که والدین ، قصد داشته باشند ملکی را با تنظیم صلح نامه ، به فرزندان خود منتقل نمایند ، باید چه شرایطی وجود داشته باشد تا عقد صلح عمری به نفع فرزندان ، صحیح باشد؟ برای پاسخ دادن به این سوال ، باید ابتدائا ، شرایط صحت معاملات را مد نظر قرار داد . از جمله مهم ترین شرایط صحت قراردادها بر اساس ماده 190 قانون مدنی ، می توان به وجود قصد و رضایت برای انعقاد قرارداد ، وجود اهلیت در طرفین ، معین و مشخص بودن موضوع قرارداد و مشروع بودن جهت معامله اشاره نمود که برای اطلاع بیشتر در خصوص این شرایط ، می توانید مقاله شرایط صحت معامله را ملاحظه نمایید . علاوه بر اینها ، در خصوص شرایط صلح عمری برای فرزند ، در قانون مدنی ، سه شرط به طور خاص مورد پیش بینی قرار گرفته است که بر اساس آن ، ماده 753 قانون مدنی مقرر نموده است که یکی از شرایط صحت عقد صلح عمری برای فرزند ، آن است که طرفین ، باید اهلیت معامله کردن و تصرف نمودن در مال مورد صلح را داشته باشند . بر این اساس ، هم صلح کننده و هم صلح گیرنده ، می بایست اهلیت داشته باشند و برای تصرف در اموال خود ، محجور ( یعنی صغیر ، سفیه و یا مجنون ) نباشند. یکی دیگر از شرایط صحت عقد صلح ، آن است که بر اساس ماده 754 قانون مدنی ، هر قرارداد صلحی ، نافذ و معتبر است ؛ مگر صلحی که برای امر غیر مشروع باشد . لذا صلح عمری برای فرزندان ، می بایست برای امور مشروع بوده و در ارتباط با امور غیر مشروع ، نمی توان قرارداد صلح عمری برای فرزند ، منعقد نمود. علاوه بر این ، یکی از سوالات صلح عمری در خصوص معوض یا بلاعوض بودن صلح عمری است ؛ بر اساس ماده 757 قانون مدنی ، صلح عمری بلاعوض نیز جایز است ؛ به این معنا که ، شرط صحت عقد صلح عمری برای فرزند ، آن نیست که فرزند ، حتما بها یا عوض مال صلح شده را پرداخت کند ؛ بلکه می توان به عنوان عقد غیر معوض یا مجانی نیز ، صلح عمری برای فرزند را منعقد نمود که در قسمت های بعد ، مدارک لازم برای صلح عمری فرزند را نیز ذکر خواهیم کرد .

آثار صلح عمری برای فرزند

در قسمت های قبل ، صلح عمری برای فرزند و شرایط قانونی مربوط به آن را مورد بررسی قرار دادیم . اما ممکن است این سوال مطرح شود که صلح عمری برای فرزند ، چه آثار و پیامدهایی به لحاظ حقوقی دارد و در شرایطی که پدر یا مادر ، ملکی را برای فرزند خود ، صلح عمری نموده باشند ، چه آثاری از آن ، ناشی می شود ؟ بر اساس آنچه بیان شد ، یکی از مهم ترین آثار عقد صلح و صلح عمری برای فرزند ، آن است که مصالح ( صلح کننده ) تا زمانی که زنده است ، می تواند از منافع مال صلح شده ، استفاده نماید و صلح گیرنده یا متصالح ، نمی تواند به هیچ وجه ، وی را از تصرف در مال صلح شده ، منع کند . بنابراین ، آثار عقد صلح عمری برای فرزند ، آن است که مالکیت عین مال صلح شده ، از زمان عقد به متصالح ( فرزند ) منتقل می شود ؛ اما مالکیت منافع آن ، از زمان فوت مصالح ، برای متصالح ایجاد خواهد شد . این اثر صلح عمری ، سبب می شود که برای انتقال مال به فرزند یا حتی واگذاری ملک به همسر ، بتوان از این قالب حقوقی ، به نحو گسترده ای استفاده نمود . یعنی اینکه عقد صلح عمری برای فرزند ، محدودیت وصیت کردن را ندارد ؛ چرا که وصیت تا ثلث مال نافذ است . همچنین ، در مقایسه با عقد بیع یا هبه نیز که به فرزند ، امکان فروش منزل ، قبل از فوت پدر یا مادر را می دهد ، مناسب تر به نظر می رسد. یکی دیگر از آثار عقد صلح عمری برای فرزند ، آن است که بر اساس قانون مدنی ، عقد صلح ، عقد لازم است . بنابراین ، برای اینکه عقد صلح عمری برای فرزند ، به هم بخورد ، باید دو طرف ، با هم اراده نمایند که آن را به هم زده و به اصطلاح ، عقد را اقاله نمایند و یا اینکه یکی از طرفین ، بتواند با استفاده از حق فسخ خود ، صلح عمری را بر هم بزند . به همین دلیل است که گاها ، عقد صلح عمری برای فرزند را به صورت صلح خیاری منعقد می نمایند تا مصالح ، بتواند هر زمان بخواهد ، آن را فسخ نماید .

مدارک لازم برای صلح عمری برای فرزند

در قسمت های قبل ، به توضیح این مطالب پرداخته شده که صلح عمری برای فرزند به چه معناست و شرایط و آثار حقوقی آن چیست . اما گاهی ، اشخاصی که قصد دارند ملکی را به نفع فرزند خود ، با صلح عمری واگذار نمایند ، این سوال را مطرح نمایند که مدارک لازم برای صلح عمری به نفع فرزند چیست ؟ بنابراین ، در این قسمت مهم ترین مدارک لازم برای صلح عمری به نفع فرزند را نام می بریم . سند ملکی مربوط به ملک موضوع صلح عمری برای فرزند ، اعم از اینکه سند تک برگی و یا دفترچه ای باشد ؛ از جمله مهم ترین مدارک لازم برای صلح عمری به نفع فرزند است. گواهی پایان کار مربوط به ملک مورد قرارداد صلح عمری ، مشروط بر اینکه موضوع صلح عمری ، اعیانی احداثی باشد ؛

  • اسناد هویتی مصالح و متصالح ، شامل کارت ملی و شناسنامه ایشان ؛ از دیگر مدارک لازم برای صلح عمری فرزند است .
  • جواب استعلام شهرداری و دارایی ؛
  • جواب استعلام اداره ثبت ؛ به عنوان مدارک لازم برای صلح عمری ، باید فراهم و ارائه شود .
  • اجاره نامه عرصه ، در حالتی که ملک موضوع صلح عمری ، اوقافی باشد .

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (130 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (123 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (75 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (72 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (72 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (68 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (58 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (53 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (43 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (43 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (42 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حامد بهداد، بازیگر معروف ایرانی +عکس/ یکی از یکی معروف تر و جذاب تر و خوشتیپ تر (40 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (39 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خانه‌داری یک کدبانو؛ 9 راهکار کاهش مصرف برق ماشین ظرفشویی در تابستان+عکس
فال روزانه امروز دوشنبه شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 4 شهریور 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 4 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 4 شهریور ماه 1403
ویدیو/ «ایرج طهماسب»، از ماجرای تولد کلاه‌قرمزی چه می‌گوید؟/ از مجوز پخشی که به سختی گرفته شد تا حمله‌های وحشتناک به تابوشکنی صداوسیما
فال انبیاء روزانه یکشنبه 4 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 4 شهریور 1403 + فیلم
اولین روز پدر شدن جاستین بیبر خواننده پرحاشیه/ ماشالا چه بچه ناز و کیوتی+عکس
ویدیو/ حاشیه‌های ناتمام قهرمان المپیک/ قانون تکلیف تحصیلات "مبینا نعمت‌زاده" را مشخص کرد
فراخوان هنرمندان مرندی برای خلق مجسمه‌ بر تنه درختان خشکیده
برخورد شاخ به شاخ دو موتورسیکلت اورژانس را به محل کشاند
5 اتفاق بد که بعد از طلاق در بدن شما رخ می دهد!
نگاهی به 10 سفر خارجی رهبر معظم انقلاب/ از آمریکا تا چین از کره شمالی تا هند+عکس های دیدنی
رابطه عجیب گسترش انگور در زمین با انقراض دایناسور‌ها!
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی