صندوق اهرمی چیست؟ + بهترین صندوق اهرمی

  دوشنبه، 16 مرداد 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
صندوق اهرمی چیست؟ + بهترین صندوق اهرمی
برای پاسخ به سوال صندوق اهرمی چیست باید بگوییم که صندوق اهرمی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید در بورس است. اگر علاقه دارید در بورس سرمایه‌گذاری کنید خرید واحدهای صندوق‌های اهرمی انتخاب خوبی برای این کار است.

صندوق اهرمی چیست؟

برای پاسخ به سوال صندوق اهرمی چیست باید بگوییم که صندوق اهرمی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید در بورس است. اگر علاقه دارید در بورس سرمایه‌گذاری کنید خرید واحدهای صندوق‌های اهرمی انتخاب خوبی برای این کار است. این صندوق از اهرم‌های مالی برای سوددهی مضاعف استفاده می‌کند. صندوق اهرمی دو ویژگی اصلی دارد. واحد های عادی و واحد های ممتاز. واحد های عادی صدور و ابطال صدور و ابطالی و کم ریسک و و واحد های ممتاز واحد های قابل معامله در بورس و پر ریسک است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع واحدهای صندوق اهرمی و مزایای آن با ادامه این مطلب همراه باشید.

صندوق اهرمی چند نوع واحد دارد؟

قبل از بررسی انواع واحدهای صندوق‌های اهرمی بهتر است کمی بیشتر درباره این صندوق و نحوه سرمایه‌گذاری در آن بدانیم. در این صندوق‌ها از مکانیسم اهرم برای مضاعف کردن سود استفاده می‌شود. اهرم وسیله‌ای است که برای جابه‌جا کردن اشیای سنگین از آن استفاده می‌شود. صندوق‌های اهرمی نیز با کمک اهرم‌های مالی سود مضاعف را برای شما به همراه دارند. البته خوب است بدانید در مواقعی که بازار با رکود همراه است زیان این صندوق‌ها نیز چند برابر می‌شود. صندوق اهرمی بازار گردان ندارد و قیمت واحدهای قابل معامله در بورس به تعداد خریداران و فروشندگان بستگی دارد.

صندوق اهرمی دو نوع واحد دارد. دسته اول واحدهای کم ریسک با تضمین حداقل سود هستند. نام دیگر این واحدها، واحدهای عادی است. دسته دوم واحدهای پر ریسک هستند که ممکن است تا چندین برابر سوددهی مضاعف داشته باشند. به این واحدها، واحدهای ممتاز نیز گفته می‌شود. صندوق‌ها بعد از اخذ مجوز واحدهای کم ریسک را تا دو برابر واحد پر ریسک عرضه می‌کنند. واحدهای عادی به‌صورت صدور و ابطال قابل‌دسترسی بوده و واحدهای ممتاز در فرا بورس معامله می‌شوند.

ویژگی واحدهای ممتاز صندوق اهرمی؟

صندوق اهرمی دارای دو نوع واحد معمولی و ممتاز است. واحدهای معمولی یا قابل صدور و ابطال برای افرادی مناسب است که ریسک‌پذیر نیستند؛ اما واحدهای ممتاز و قابل خریدوفروش در بورس واحدهای پر ریسک هستند. خرید واحدهای ممتاز به شما این امکان را می‌دهد در روزهایی که بورس روندی صعودی دارد تا چند برابر شاخص بازار، سود کنید.

واحدهای عادی صندوق اهرمی دارای یک سقف و کف بازدهی هستند؛ بنابراین خریداران واحدهای کم ریسک صندوق در هر شرایطی حتی اگر بازار نزولی باشد، حداقل سود خود را دریافت می‌کنند. به‌این‌ترتیب خرید واحدهای صدور و ابطالی این صندوق‌ها کم ریسک یا به عبارتی بدون ریسک خواهد بود. از طرفی اگر بازدهی صندوق بیشتر از سقف تعیین شده باشد خریداران این واحدها همان سقف سوددهی را دریافت می‌کنند.

عملکرد واحدهای ممتاز یا قابل معامله در بورس نسبت به واحدهای عادی تفاوت بیشتری دارد. این واحدها نرخ سود مشخصی نداشته و به دلیل وجود اهرم ممکن است نوسانات زیادی را تجربه کنند. برای مثال صندوقی را در نظر بگیرید که دارای کف بازدهی 20 درصد و سقف بازدهی 23 درصد است. درصورتی‌که سود صندوق در یک سال 25 درصد باشد دارندگان واحدهای معمولی همان سقف 23 درصد را دریافت می‌کنند و مابقی سود به واحدهای ممتاز تعلق می‌گیرد.

درواقع می‌توان گفت افرادی که واحدهای معمولی صندوق اهرمی را خریداری کرده‌اند و در طول 365 روز سال واحدها را بدون تغییر نگهداری کرده‌اند؛ در پایان سال همان سقف بازدهی 23 درصد را دریافت می‌کنند. در مقابل افرادی که واحدهای ممتاز صندوق اهرمی را خریداری کرده‌اند علاوه بر بازدهی و رشد این واحدها، سود بیشتری نسبت به واحدهای کم ریسک به دست می‌آورند. سود این واحدها به‌صورت روزشمار محاسبه می‌شود.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی چیست؟

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی مزایای زیادی دارد. برخی از این مزایا شامل موارد زیر است:

· مناسب برای سرمایه‌گذاری پر ریسک و کم ریسک: اگر نمی‌خواهید در سرمایه‌گذاری ریسک زیادی کنید می‌توانید واحدهای صدور و ابطال این صندوق را خریداری کنید؛ اما اگر به معاملات پر ریسک علاقه دارید می‌توانید واحدهای قابل معامله صندوق اهرمی را از بورس خریداری کنید.

· امکان به دست آوردن سود بیشتر: مکانیسم اهرم در این صندوق‌ها باعث می‌شود درصورتی‌که واحدهای ممتاز را خریداری کنید سود شما چندین برابر شود. البته این نکته را به یاد داشته باشید در روند نزولی بازار ضرر شما چند برابر می‌شود.

خریدوفروش واحدهای بدون ریسک و عادی صندوق اهرمی به‌صورت حضوری یا اینترنتی انجام می‌شود. برای کسب سود از واحدهای عادی باید حداقل 30 روز آن‌ها را نگهداری کنید. درصورتی‌که زودتر از 30 روز واحدهای عادی را بفروشید تنها اصل پول به شما بازگردانده می‌شود.

خرید واحدهای پر ریسک یا ممتاز این صندوق‌ها از طریق برنامه‌های آنلاین بورس امکان‌پذیر است. کافی است نام صندوق موردنظر خود را جستجو کرده و در ساعات کاری معاملات بورسی اقدام به خرید واحدهای صندوق کنید. برای این کار باید کد بورسی داشته باشید.

بهترین صندوق اهرمی کدام است؟

صندوق اهرمی با تضمین سود بهترین نوع صندوق برای افرادی است که به معاملات بدون ریسک علاقه دارند یا به‌نوعی اطلاعات کافی برای معامله در بورس ندارند. برای سرمایه‌گذاری در بهترین صندوق اهرمی در بورس داخلی باید به بررسی بازدهی انواع صندوق‌های اهرمی بپردازید. عواملی که برای بررسی و انتخاب صندوق مناسب باید موردتوجه قرار گیرد شامل موارد زیر است:

· تضمین سود

· سود مضاعف

· زیان مضاعف

· تضمین حداقل سود

· نقد شوندگی

· احتمال زیان در اصل سرمایه

· بازار گردان

صندوق اهرمی کاریزما چیست؟

صندوق اهرمی کاریزما یکی از صندوق‌های اهرمی قابل معامله در بورس است. این صندوق اولین صندوق اهرمی با نماد اهرم در ایران است. صندوق اهرمی کاریزما به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد که به‌صورت غیرمستقیم و بدون دریافت اعتبار از کارگزار خود، واحدهای این صندوق را خریداری و به‌صورت اهرمی در بورس سرمایه‌گذاری کند. صندوق اهرمی کاریزما دارای دو نوع واحد عادی و ممتاز است. واحدهای عادی برای افرادی مناسب است که قصد سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بورس را دارند.

صندوق اهرمی ممتاز کاریزما مناسب افرادی است که می‌خواهند در روند صعودی بازار سود بیشتری کسب کنند. حداقل مبلغ برای خرید واحدهای ممتاز طبق قوانین بورس پانصد هزار تومان است. صندوق اهرمی کاریزما می‌تواند با نظر مدیر صندوق تا دو برابر ارزش دارایی، اهرم داشته باشد. به‌عنوان‌مثال اگر مبلغ 10000000 تومان در اهرم سرمایه‌گذاری کنید سرمایه شما تا سقف 30000000 تومان امکان افزایش و رشد دارد.

بازدهی صندوق اهرمی کاریزما با توجه به واحدهای ممتاز یا عادی متفاوت است. واحدهای عادی مانند صندوق‌های با درآمد ثابت عمل می‌کنند و بازدهی مشخصی در طول سال دارند. شما با خرید واحدهای ممتاز این صندوق می‌توانید با سرمایه‌ای بیشتر از دارایی خود در بورس سرمایه‌گذاری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت صندوق اهرمی کاریزما charisma.ir مراجعه کنید.

سؤالات متداول

1- چگونه واحدهای صندوق اهرمی کاریزما را خریداری کنیم؟

برای خرید واحدهای صندوق اهرمی کاریزما می‌توانید از طریق تمامی کارگزاری‌ها و جستجوی نماد اهرم و همچنین پورتال کاریزما اقدام کنید.

2- صندوق اهرمی کاریزما چه تفاوتی با صندوق سهامی دارد؟

ترکیب دارایی‌های صندوق کاریزما شبیه به صندوق‌های سهامی است و تنها تفاوت آن‌ها در داشتن دو واحد عادی و ممتاز است.

3- آیا خریدوفروش واحدهای صندوق اهرمی شامل کارمزد می‌شود؟

خریدوفروش واحدهای صندوق کارمزد ندارد و تنها کارمزد معامله توسط کارگزاری اخذ می‌شود.

4- ترکیب دارایی‌ها در صندوق کاریزما به چه شکل است؟

صندوق کاریزما بیش از 70 درصد دارایی سرمایه‌گذاران را در سهم‌های شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (170 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (151 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (140 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (97 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW