سوالات رایج درمورد سرطان پوست

  دوشنبه، 28 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
سوالات رایج درمورد سرطان پوست
سرطان پوست بیماری ای است که در آن سلول های بدخیم (سرطان)، در بافت های پوست تشکیل می شوند انواع مختلفی از سرطان وجود دارد، که در پوست شروع می شود. رنگ پوست، در معرض نور خورشید می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوز فعال را افزایش دهد

سرطان پوست بیماری ای است که در آن سلول های بدخیم (سرطان)، در بافت های پوست تشکیل می شوند انواع مختلفی از سرطان وجود دارد، که در پوست شروع می شود. رنگ پوست، در معرض نور خورشید می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوز فعال را افزایش دهد؛ سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوز فعال، اغلب به صورت یک تغییر در پوست ظاهر می شود. آزمایشات یا روش هایی که پوست را بررسی می کنند، برای تشخیص سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوز فعال، استفاده می شود. برخی از عوامل مخصوص (احتمال بهبودی) و گزینه های درمان را تحت تاثیر قرار می دهد ، این بخش از سلامت نمناک به بحث کاملی در مورد همه چیز از سرطان پوست اختصاص یافته است.

سرطان پوست

پوست بزرگترین عضو بدن است که آن در مقابل گرما، نور خورشید، آسیب و عفونت از بدن محافظت می کند، پوست همچنین به کنترل دمای بدن، ذخیره آب و چربی و ویتامینD کمک می کند. پوست دارای چند لایه است، اما دو لایه اصلی اپیدرم (لایه بالایی یا بیرونی) و درم (لایه درونی یا درونی) است.

سوالات رایج درمورد سرطان پوست

۱. مهم ترین عوامل بروز سرطان پوست چیست؟

رایج ترین عوامل خطرناکی که باعث بروز سرطان پوست می شوند به شرح زیر هستند:

  • قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید در هنگام آفتاب گرفتن به ویژه برای افرادی که پوست روشن، چشم های روشن (عسلی و آبی و سبز) یا موهای قرمز و بلوند دارند، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. این خطر در مناطق مرتفع و نزدیک به خط استوا بیشتر هم می شود، چون شدت تابش و قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشتر است.
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس یا مواد شیمیایی خطرناک مانند آرسِنیک هم می تواند باعث بروز سرطان پوست شود.
  • برخی از عفونت های مقاربتی مانند زگیل تناسلی هم منجر به سرطان های پوست می شوند.
  • افرادی که سابقا به نوعی از سرطان های پوست دچار بوده اند، به احتمال ۲۰ درصد، دو سال بعد از ابتلا، به نوع دیگری از سرطان پوستی دچار می شوند.
  • افراد مسن، بیشتر به سرطان پوست دچار می شوند.

۲. آیا ابتلا به سرطان پوست ارثی است؟

از آنجا که بیشتر سرطان های پوستی به خاطر قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش ایجاد می شوند، وراثت عامل اصلی دچار شدن به آنها نیست. اما با توجه به اینکه ابتلا به این مشکل در افراد با رنگ دانه های پوستی و مویی اندک بیشتر است، می توان نتیجه گرفت که سرطان پوست تا حدی ارثی است. به هر حال، رنگ مو و پوست ارثی است و می توان ارتباطی میان این موضوع و ابتلا به سرطان پیدا کرد. سندرم های پوستی بسیار نادری وجود دارند که احتمال ابتلا به سرطان های پوستی را افزایش می دهند.

۳. علت سرطان پوست چیست؟

به جز مواردی نادر، بیشتر سرطان های پوستی ناشی از جهش های DNA است که به واسطه قرار گرفتن سطح پوست در اشعه فرابنفش به وجود می آیند. به نظر می رسد، بیشتر سرطان ها از سوی سیستم ایمنی بدن کنترل می شوند و بیماری هایی خودایمنی هستند؛ یعنی سیستم ایمنی بدن، اجازه تولید سلول های بدخیمی را می دهد که موجب شکل گیری تومورها می شوند.

۴. انواع سرطان پوست چیست؟

انواع مختلفی از سرطان های پوستی وجود دارد:

  • سرطان سلول پایه ای: این نوع سرطان، رایج ترین شکل از سرطان های پوستی در انسان هاست. مثلا در کشور آمریکا هر سال، یک میلیون نفر مبتلا به سرطان سلول پایه ای تشخیص داده می شوند. این نوع از سرطان، خود دارای انواعی است: سرطان سطحی که چندان نگران کننده نیست، سرطان پوست گره ای که رایج ترین نوع سرطان هم هست و سرطان از نوع مورفه آ (morpheaform) که درمان آن چالش برانگیزترین درمان در میان انواع مختلف سرطان است. معمولا تومورهای آن بدون داشتن مرزی مشخص به بافت های دیگر پوست هم منتقل می شود.
  • کارسینوم سلول سنگفرشی: سهم ابتلای افراد به این نوع از سرطان در میان سرطان های پوستی، ۲۰ درصد است و بیشتر در افرادی ایجاد می شود که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند. علائم این نوع از مشکل در بسیاری از موارد شبیه سرطان سلول پایه ای است، اما احتمال اینکه سلول های سرطانی به نواحی دیگر بدن پخش شوند، بیشتر است.

  • ملانوما، سرطان مارکل سِل (Merkel cell)، لنفوم پوستی، فیبروکسانتومای بی قاعده (fibroxanthoma) و درماتوفیبروسارکوما (dermatofibrosarcoma) هم از انواع دیگر سرطان های پوستی هستند که شیوع کمتری دارند.

5. وجود خال ها چه زمانی خطرناک است؟

وجود خال ها روی صورت معمولا نگران کننده نیست و به ندرت سرطانی می شوند. خال سرطانی و خطرناک به ملانوما تبدیل می شود. بعضی خال ها موسوم به خال های دیسپلاستیک، یک مرحله قبل از وقوع سرطان به وجود می آیند. این خال ها کمی با خال های عادی فرق دارند و به نظر غیرعادی می رسند. مثلا در شکل آنها تقارن وجود ندارد، مرزهای مشخصی ندارند، رنگشان تغییر می کند و قطرشان زیاد می شود. تغییرات دیگری هم در خال های ملانوما به وجود می آید. خال ها هیچ وقت به کارسینوم سلول سنگ فرشی یا سرطان های سلول پایه ای تبدیل نمی شوند.

رشد خوش خیم یک سلول در محل طبیعی خودش، خال تولید می کند. احتمال خطر ایجاد کردن خال ها اگر چه اندک است اما می توانند در طول زمان توسعه یابند و به ملانوما تبدیل گردند. خال نرمال تخت و کمی بر آمده است و میتواند با گذشت زمان رشد خوش خیم داشته باشد اما خال های سرطانی اغلب بزرگ، نا منظم و خیلی پر رنگ هستند. در ابتدای بلوغ یا جوانی خال ها به صورت طبیعی ایجاد می شوند و به وجود آمدن آن ها در زمان کهولت سن یا بلوغ غیر معمول است.

خال های آتیپیک، خال هایی هستند که می توان آن ها در مناطق در معرض نور آفتاب و یا محافظت شده در برابر نور خورشید پیدا کرد، این خال ها سرطان نیستند اما می توانند به خال سرطانی تبدیل شوند. این نوع خال ها اغلب دارای مشخصاتی مانند :قطر و طول بزرگ تر از نیم سانتی متر، شکل نا منظم با مرز های بریده ، سطح بر جسته و رنگ مخلوط از جمله صورتی، قرمز، قهوه ای مایل به زرد و قهوه ای هستند.

6.چگونه از سرطان پوست جلوگیری کنیم؟

در بیشتر موارد، این نوع سرطان قابل پیشگیری است. مهمترین کار برای پیشگیری از سرطان این است که از قرارگرفتن مداوم مقابل نور خورشید و آفتاب سوختگی دوری کنید.اشعه فرابنفش خورشید به پوست آسیب می رساند و این امر در بیشتر مواقع منجر به سرطان می شود.

  1. همیشه در سایه راه بروید. هیچ گاه برای زمانی طولانی (بیشتر از یک ساعت) در معرض نور مستقیم آفتاب نباشید.
  2. برای محافظت از صورت و گوش های خود از کلاه آفتاب گیر و لبه بلند استفاده کنید.
  3. بلوزهای آستین بلند و شلوار بپوشید تا از دست و پاهای خود در برابر خورشید مراقبت کنید.
  4. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از ضد آفتاب طیف گسترده و با SPF 30 یا بالاتر، استفاده کنید. به این ترتیب که ۳۰ دقیقه قبل از خروج از منزل کرم را بر پوست خود بمالید. (کرم های ضد آفتاب طیف گسترده از هر دو اشعه ی فرابنفش A و B جلوگیری می کنند).
  5. عینک آفتابی استاندارد بزنید تا از چشمان خود محافظت کنید.
  6. از یک بالم لب استفاده کنید که SPF آن در سطح ضد آفتاب باشد.
  7. سعی کنید بین ساعت های ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر بیرون نروید.

هر تغییری در خال های پوستتان را سریع به پزشک متخصص نشان دهید.

7.امیدی برای بهبود کامل سرطان پوست وجود دارد؟

تقریباً تمام انواع سرطان پوست اگر قبل از پیشرفت به بافت های دیگر درمان شوند، می توانند به طور کامل بهبود یابند.سرطان هرچه زودتر تشخیص داده و درمان شود امید بهبودی کامل آن بیشتر می شود.

طبق این مقاله ۹۰ درصد از کسانی که به سرطان سلول پایه ای پوست دچارند، درمان می شوند. برای اطمینان از اینکه سرطان بر نمی گردد، بهتر است بعد از بهبود نیز ارتباط خود را با پزشک متخصص حفظ کنید.

اگر متوجه مسئله ی مشکوکی شدید خیلی سریع به پزشک خود مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان