سیری در موزه ملی توکیو و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
سیری در موزه ملی توکیو و جاذبه های آن!
موزه ملی توکیو (Tokyo National Museum) یا که در سال 1872 تأسیس شد، قدیمی ترین موزه ملی و بزرگ ترین موزه هنر در ژاپن و یکی از بزرگ ترین موزه های هنر در جهان است.این موزه به حفظ و جمع آوری آثار هنری و اقلام باستان شناسی آسیا با تمرکز بر ژاپن می پردازد.

وزه ملی توکیو در منطقه تایتو و داخل پارک اوئنو در شهر توکیو ژاپن واقع شده است. این موزه زیبا در سال 1872 تأسیس شده و جزو قدیمی ترین موزه های ژاپن به شمار می رود. موزه ملی توکیو با پنج ساختمان مجزا دارای 110 هزار اشیای باارزش است. توکیو شهری با جاذبه های گردشگری زیاد همراه مورد توجه توریست ها قرار می گیرد؛ این شهر زیبا علاوه بر جاذبه های طبیعی و دیدنی دارای معابد و موزه های زیادی است که یکی از این موزه ها، موزه ملی توکیو نام دارد؛ این موزه به عنوان بزرگ‌ ترین موزه هنر ژاپن و همچنین بزرگ ترین موزه‌ هنر در جهان است که با معماری منحصر به فرد خود جزو هنری ترین و برترین موزه های شهر محسوب می شود.

تاریخچه موزهٔ ملی توکیو

موزهٔ ملی توکیو (TNM: Tokyo National Museum) که در سال 1872 میلادی پایه‌گذاری شده‌است، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موزه در سطح ژاپن است. این موزه از زمان تأسیس تا امروز به جمع‌آوری، نگهداری و در به نمایش گذاشتن آثار هنری در زمینه‌های گوناگون و آثار باستانی آسیا با مرکزیت ژاپن مشغول است. موزهٔ ملی ژاپن بیش از 110٬000 قطعهٔ ارزشمند را در خود گنجانده که 87 عدد از گنج‌های ملی ژاپن، 610 عدد از دارایی‌های ملی مهم ژاپن را هم شامل می‌شود. همچنین، این موزه پژوهش‌ها و سمینارهای آموزشی را هم در رابطه با این گنجینه‌های ملی برگزار می‌کند.

این موزه از چندین بخش تشکیل شده که شامل گالری ژاپنی(Honkan)، گالری آسیایی (Tōyōkan)، مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی (Shiryōkan) و غیره می‌شود. داخل محوطهٔ موزه نمایشگاه، فضای باز، باغی با منظره‌های زیبا و غذاخوری و فروشگاه‌هایی هم وجود دارد. محل موزه نیز در پارک اوئنو توکیو (Ueno Park in Taito, Tokyo)قرار گرفته‌است. تمرکز مجموعه‌های موجود در موزه؛ بر هنر ژاپن کهن، هنر آسیایی و جادهٔ ابریشم تعریف شده‌است. مجموعهٔ بزرگی از مجسمه‌های بودایی نیز در این موزه یافت می‌شود. اولین نمایشگاه موزه ملی، در دپارتمان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد که به عنوان نخستین افتتاحیهٔ موزه در ژاپن به تاریخ ثبت شد.

از زمان گشایش، موزه با مخاطرات بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده که از آن جمله می‌توان به زلزلهٔ بزرگ سال 1923 کانتو (the Great Kanto Earthquake) و بسته شدن موقت موزه در سال 1945 به دلیل هم‌زمانی با جنگ جهانی دوم اشاره کرد. موزهٔ ملی توکیو در بیش از 120 سالی که از تأسیس آن می‌گذرد دست‌خوش تغییرات بسیاری در زمینهٔ اصلاحات سازمانی و تغییرات اداری شده و در این مدت تکامل بسیاری یافته‌است. نام این موزه هم چند بار تغییر کرد. نام اولیهٔ در سال 1886 موزهٔ امپراتوری (the Imperial Museum) بوده و در سال 1890 به موزهٔ میراث امپراتوری توکیو (the Tokyo Imperial Household Museum)تغییر کرد و بالاخره در سال 1947 بنام فعلی خودش، یعنی موزهٔ ملی توکیو (the Tokyo National Museum) را گرفت.

 موزهٔ ملی توکیو

ساختمان موزهٔ ملی توکیو

هونکان (Honkan) یا گالری ژاپنی، گالری اصلی این موزه به‌شمار می‌رود که توسط جوسیا کاندر (Josiah Conder)، معمار مشهور انگلیسی، طراحی شد اما در زلزلهٔ بزرگ کانتو در سال 1923 میلادی به شدت آسیب دید. طراحی دوباره‌ای که جین واتانیب (Jin Watanabe) برای بازسازی این بخش انجام داد در مقایسه با ساختار اولیهٔ آن که خیلی غربی بود، رنگ و بوی شرقی‌تری به خودش گرفت و حس و حال امپراتوری ژاپن را به خوبی منتقل می‌کرد. بازسازی این گالری که در سال 1923 میلادی آغاز شد، به 1938 میلادی به پایان رسید. این گالری در سال 2001 به عنوان دارایی ارزشمند ژاپن برگزیده شد. گالری هونکان که از 24 اتاق در دو طبقه تشکیل شده، نگاهی اجمالی از هنر ژاپن در شاخه‌های گوناگون شامل سرامیک‌ها، مجسمه‌ها، شمشیرها و سایر مفاهیم پررنگ فرهنگ ژاپن از 10٬000 سال پیش از میلاد مسیح تا اواخر قرن نوزدهم را در برابر دیدگان مراجعین قرار می‌دهد و بخاطر ساختار موزه و همین‌طور اشیایی که در خودش جای داده، باعث شده تا موزه ملی توکیو، علاوه بر نمایشی از آثار دیگر کشورها، بیشتر به صادر کردن فرهنگ ژاپن به توریست‌ها منجر شود. هدفی که این موزه به خوبی از عهده آن برآمده و فرهنگی سازی ملی کشوری را برای مخاطبین انجام می‌دهد.

اتاق اول تا دهم واقع در طبقه دوم با نام "جریان هنر ژاپن (The flow of Japanese art)" نمایشگاه‌های موضوعی شامل هنر بودایی، هنر مراسم چای‌خوران، پوشش سامورایی‌ها، تئاتر ژاپنی (Noh and Kabuki) و غیره را دربردارد. دومین اتاق این بخش که اتاق گنجینهٔ ملی نام‌گذاری شده، به صورت دوره‌ای میزبان یکی از گنجینه‌های ملی ژاپن است.

اتاق یازدهم تا بیستم واقع در طبقهٔ اول به صورت موضوعی طبقه‌بندی شده و آثار هنری از قبیل مجسمه‌سازی، هنر روی فلز، سفال‌گری، نگارگری ژاپنی، هنر ساخت شمشیر سامورایی (Katana)، تولیدات قومی، اشیاء تاریخی و هنر مدرن به صورت مجزا در هر یک از اتاق‌ها به نمایش گذاشته شدند.

اتاق نمایشگاه ویژه واقع در هر دو طبقه که شامل اتاق‌های کوچکی است که به برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار جدید اختصاص داده می‌شود. اتاق کنفرانس در طبقهٔ اول که برای برگزاری جلسات و آموزش کودکانی که به بازدید این موزه می‌آیند در نظر گرفته شده‌است.

گنجینه های ایرانی در موزه ملی توکیو

گنجینه شوسوئین، آثار تاریخی مهم دوران ایران باستان است که متعلق به قرن هشتم میلادی است و توسط امپراطور شومو و همسرش کومیو در دوره نارا جمع ‌آوری شده و در موزه ملی ژاپن به نمایش درآمده است. چندی قبل نمایشگاه سوشوئین با بر تخت نشستن امپراطور جدید در سال 2019 برای اولین بار در موزه ملی ژاپن برگزار شد. ازجمله اشیای ایرانی در موزه ملی توکیو ساز عود با چهار تار است که در ژاپن به اسم بیوا شناخته می شود، همچنین چوب معطر 60 سانتی متری از درخت صندل است که بر روی آن زبان قدیمی فارسی یعنی پهلوی نوشته شده است، گلابدان بزرگی به شکل پرنده یادگاری از دوره ساسانیان، جام به شکل اژدها و کاسه شیشه‌ با هشتاد تکه‌ متعلق به قرن ششم که همواره مورد توجه و استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته اند.

 موزه ملی توکیو

ساختمان های نمایشگاهی موزه ملی توکیو

  • گالری ژاپنی هونکان (Honkan) : ساختمان اصلی هونکان توسط معمار بریتانیایی طراحی شده است که در زلزله بزرگ کانتو به شدت آسیب دید. طرح کنونی ساختمان اصلی به سبک امپریالیستی طراحی شده و ساخت و ساز آن به سال 1932 بر می گردد که در سال 1938 افتتاح گردید. گالری هونکان به عنوان محلی برای نمایشی عمومی هنر ژاپن با 20 اتاق نمایشگاهی و2 طبقه است.

  • گالری آسیایی تویوکان (Toyokan): ساختمان تویوکان در سال 1968 افتتاح شده است. این مجموعه شامل ساختمانی 3 طبقه است ولی در نگاه اول 5 طبقه به نظر می رسد. در طبقه اول این ساختمان یک رستوران و یک موزه وجود دارد. گالری آسیایی شامل 10 اتاق نمایشگاهی است که شامل هنر و باستان شناسی آسیایی مانند کشورهای چین، کره، آسیای جنوب شرقی، هند، شرق میانه و مصر هستند.

  • هیوکیکان (Hyokeikan): ساختمان هیوکیکان در موزه ملی توکیو در سال 1909 به منظور سالگرد ازدواج شاهزاده ساخته شده است و به عنوان نمونه ای برجسته از سبک معماری غربی شناخته می شود. این نمایشگاه در زمان رویدادها و نمایشگاه های موقت باز است.

  • هیسیکان (Heiseikan): ساختمان هیسیکان نیز به عنوان فضایی برای نمایشگاه های ویژه باستان شناسی ژاپن است. گالری باستان شناسی ژاپن در طبقه اول در مورد تاریخچه ژاپن از دوران باستان تا دوره مدرن به نمایش گذاشته شده است. طبقه دوم به نمایشگاه های ویژه اختصاص داده شده است که نمونه هایی از سفالگری مربوط به حدود 10.000 سال قبل از میلاد را به نمایش گذاشته است. قدمت این سفال ها به زمان بعد از جنگ جهانی دوم برمی گردد.

  • هوریو – جی هوموتسوکان (Horyu-ji Homotsukan): در این قسمت 319 گنجینه اهدا شده از خانه سلطنتی در اتاق ششم نمایش داده می شود. این ساختمان توسط آخرین تکنولوژی حفاظتی ساخته شده است و در سال 1990 پس از بازسازی کامل مجدداً بازگشایی گردیده است.

خلاصه

موزه ملی توکیو قدیمی‌ترین موزه ملی ژاپن، بزرگ‌ترین موزه هنر ژاپن و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های هنر در جهان است. با 110 هزار قطعه، موزه به جمع‌آوری، حفظ و نمایش مجموعه گسترده‌ای از آثار هنری و باستان‌شناسی از سراسر آسیا، به‌خصوص ژاپن می‌پردازد. در این موزه می‌توانید پارچه‌های قدیمی، سلاح‌های تاریخی، تجهیزات نظامی قدیمی، لباس‌های سنتی ژاپنی، کوزه و سرامیک‌های خاص ژاپنی و چینی متعلق به قرون هفت تا چهارده میلادی را ببینید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (220 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (102 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (44 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (37 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (30 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!