تفاوت گلو درد چرکی با سرماخوردگی چیست؟

  پنجشنبه، 15 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
تفاوت گلو درد چرکی با سرماخوردگی چیست؟
گلودرد چرکی عفونت باکتریایی است که باعث می‌شود گلوی شما دردناک و متورم شود. در حقیقت باکتری استرپتوکوک نوع A باعث می‌شود به این بیماری مبتلا شوید. کودکان و بزرگسالان در هر سن‌وسالی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. اما گلودرد چرکی در کودکان بین ۵ تا ۱۵ سال معمول‌تر است. همچنین باید گفت که عطسه و سرفه باعث می‌شود این بیماری به افراد دیگر نیز منتقل

گلودرد چرکی عفونت باکتریایی است که باعث می شود گلوی شما دردناک و متورم شود. در حقیقت باکتری استرپتوکوک نوع A باعث می شود به این بیماری مبتلا شوید. کودکان و بزرگسالان در هر سن وسالی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. اما گلودرد چرکی در کودکان بین ۵ تا ۱۵ سال معمول تر است. همچنین باید گفت که عطسه و سرفه باعث می شود این بیماری به افراد دیگر نیز منتقل شود.

تشخیص گلودرد چرکی

اگر مدت زیادی است که به گلودرد چرکی مبتلا هستید، پزشک می تواند گلوی شما را معاینه کند و به دنبال علائم تورم بگردد. دکتر احتمالا گردن شما را هم معاینه می کند تا ببیند غدد لنفاوی متورم شده اند یا نه. او در مورد علائم دیگر هم از شما می پرسد و احتمالا یک آزمایش سریع استرپ هم در مطب خود انجام دهد.

این آزمایش نشان می دهد که آیا گلودرد شما به خاطر عفونت استرپ ایجاد شده یا به خاطر نوع دیگری از باکتری یا میکروب است. در این آزمایش پزشک با گوش پاک کن نمونه ای از گلوی شما برمی دارد. بعد این نمونه را به آزمایشگاه می فرستد تا آن را برای نشانه های باکتری بررسی کند. نتیجه ی این آزمایش چند روز بعد آماده می شود.

گلو درد با علائم سرما خوردگی

گلودرد عموما یکی از علائم متداول سرما خوردگی محسوب می شود، گلو درد ناشی از سرماخوردگی معمولا بعد از دو تا سه روز ممکن است بهبود بیابد. البته غالبا نشانه های دیگر آن مثل آبریزش و احتقان بینی (گرفتگی) به دنبال این نوع گلو درد خود را نشان می دهند. در سرماخوردگی، گلودرد معمولا منشا ویروسی دارد تا باکتریایی. اما رایج ترین علت گلو درد ویروس ها هستند. گلو درد ویروسی است که اغلب قابل تشخیص است و با دیگر علائم سرما خوردگی مثل آبریزش بینی و چشم، سرفه، قرمزی و ملتهب شدن چشم ها و عطسه همراه است. علل دیگر گلو درد ممکن است در اثر سیگار کشیدن، وجود آلودگی یا مواد محرک پخش شده در هوا، مشکلات آلرژیک یا خشکی هوا اتفاق بیفتد.

بیشتر دار های ضدسرماخوردگی، علائم سرماخوردگی و گلودرد را کاهش می دهد. اما تقریبا تمامی این داروها، کمترین فایده را دارند. برخی از دارو های سرماخوردگی عبارتند از:

1. دارو های مسکن؛ مثل استامینوفن، ایبوبروفن، ناپروکسن برای از بین بردن درد و تیرکشیدن ناشی از گلودرد و سرماخوردگی
2. اسپری های گلودرد و قرص های مکیدنی که موقتا موجبِ تسکین درد گلو و بی حس شدن آن می شوند.
3. اسپری بینی که گلو دردِ ناشی از ترشحات پشت حلق -همان ترشحاتی که در حفره ی گلو جمع می شوند- را برطرف می کند.

همان طور که اشاره شد در بسیاری از موارد، گلودردها با عامل ویروسی شکل گرفته و مصرف آنتی بیوتیک نمی تواند اثر مثبتی بر روند بهبود گلودرد داشته باشد. درمان های تجویزی پزشکان برای گلودرد و سرماخوردگی ویروسی تنها به منظور کاهش علائم بوده و به همین دلیل، درمان های خانگی بیش از درمان های شیمیایی و دارویی می تواند مؤثر باشد. تنها برخی از انواع گلودردها مانند گلودردهای استرپتوکوکی به آنتی بیوتیک نیاز دارند.

علائم گلودرد چرکی

شدت گلودرد چرکی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد علائم خفیفی مانند گلودرد را تجربه می کنند. ولی برخی دیگر علائم شدیدتری مانند تب و مشکل بلعیدن دارند. معمول ترین علائم گلو درد چرکی شامل این موارد می شوند:

  • تب ناگهانی، مخصوصا تب بالای ۳۸ درجه؛
  • گلوی قرمز و دردناک با لکه های سفید؛
  • سردرد؛
  • لرز؛
  • کم اشتهایی؛
  • غدد لنفاوی متورم در گردن؛
  • مشکل در بلع.

تفاوت گلو درد چرکی با سوزش گلو

سوزش گلو معمولا به علت ویروس ها اتفاق می افتد ، در حالی که گلو درد چرکی از طریق باکتری های استرپ گروه یک اتفاق می افتند .همه سوزش های گلو جزء دسته چرک های گلویی نیستند . بیماری های دیگری می توانند گلو درد چرکی را نیز ایجاد کنند که این بیماری ها شامل موارد زیر می باشند :

  • سرماخوردگی رایج
  • عفونت سینوسی
  • رفلاکس اسید معده
  • آبریزش بینی

سوزش گلو می تواند بر اثر وضعیت های دارویی نیز ایجاد شود که طی چند روز اثرات منفی خود را روی فرد می گذارند.

تفاوت گلو درد چرکی با سرماخوردگی

بیشتر سرماخوردگی های رایج و معمول از طریق ویروس اتفاق می افتند ، در حالیکه گلو درد چرکی بر اثر عفونت های باکتریایی است .سرماخوردگی با علائمی همچون آبریزش بینی ، سرفه و گرفتگی صدا همراه است که در گلو درد چرکی رایج نیستند . گلو درد در سرماخوردگی بعد از چند روز به تدریج کاهش می یابد و شروع آن نیز به تدریج زیاد تر می شود اما در گلو درد چرکی این درد کاملا ناگهانی است و شدت بیشتری دارد.

تفاوت گلو درد چرکی با مونو

عفونت مونونوکلئوسیس که به بیماری بوسه معروف است ، یک بیماری است که بر اثر ویروس اپستین بار اتفاق می افتد . این بیماری در بین نوجوانان رایج تر است و علائم آن نیز شامل سوزش گلو ، تب و التهاب غدد لنفاوی هستند. این عفونت ویروسی است و با آنتی بیوتیک درمان نمی شود.

درمان گلودرد ؛ آلاسکا یا بستنی بخورید

سعی کنید آلاسکایی که می خورید از مرکبات، قند و لبنیات نباشد چون می تواند تولید مخاط را افزایش دهد و باعث تحریک گلویتان شود. محققان هندی بستنی پروبیوتیکی تولید کردند که قادر به از بین بردن علائم گلودرد است. محصولات پروبیوتیک دارای باکتری های مفید و غیربیماری زا مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیل هستند؛ باکتری بیفیدوباکتریوم به طور معمول در روده انسان وجود دارد. پژوهشگران بیمارستان و کالج دندانپزشکی پاسیفیک در هند، بستنی پروبیوتیک دارای باکتری بیفیدوباکتریوم تولید کرده و تأثیر آن را بر روی باکتری گرم مثبت استرپتوکوک به عنوان عامل گلودرد مورد مطالعه قرار دادند. در این بررسی ۳۰ داوطلب به مدت ۱۸ روز، روزانه یک بستنی کاکائویی دارای بیفیدوباکتریوم یا یک بستنی کاکائویی معمولی مصرف کردند. نتایج پژوهش نشان دادند افرادی که بستنی دارای بیفیدوباکتریوم مصرف کردند با سطوح پایین استرپتوکوک در بزاق مواجه شده و تعادل باکتریایی در بدن این افراد نیز متعادل تر از گروه دوم بود.

درمان گلودرد ؛ از ادویه جات استفاده کنید

یک قاشق چای خوری زردچوبه به یک فنجان آب گرم به همراه لیمو و عسل اضافه کنید. زردچوبه ماده ای ضد التهابی است که برای مدت ها به عنوان داروی طبیعی استفاده شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (476 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (222 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (181 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (40 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (11 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر)