ساعدنیوز
ساعدنیوز

تفاوت میان ویتامین D2 و D3 در چیست؟

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
تفاوت میان ویتامین D2 و D3 در چیست؟
ویتامین D بیش از یک ویتامین است. این خانواده مواد مغذی است که در ساختار شیمیایی شباهت دارند. در رژیم غذایی، اعضای رایج ترین آنها ویتامین D2 و D3 هستند. در حالی که هر دو نوع به شما در تامین نیاز ویتامین D شما کمک می کنند، آنها با چند روش مهم متفاوتند. تحقیقات حتی نشان می دهد که ویتامین D2 در افزایش سطح خون ویتامین D کمتر از ویتامین D3 موثر است.

ویتامین D2 و D3 دو شکل اصلی ویتامین D است. ویتامین D2 در گیاهان و مخمر وجود دارد، در حالی که D3 از منابع حیوانی تامین می شود. ویتامین D برای طیف وسیعی از عملکردهای بدن مانند سلامت استخوان، عضله و ایمنی بدن ضروری است. زمانی که انسان در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، بدن به طور طبیعی ویتامین D تولید می کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به برخی غذاها یا مکمل ها برای دریافت هر چه بیشتر این ویتامین نیاز داشته باشند. در این میان، تفاوت اصلی ویتامین D2 و D3 در میزان تاثیر هر یک بر حجم تولید ویتامین D است.

ویتامین D بیش از یک ویتامین است. این ویتامین شامل مجموعه ای از مواد مغذی ست که در ساختار شیمیایی آن ها شباهت هایی وجود دارد. ویتامین D2 و D3 می توانند به فرد کمک کنند تا ویتامین D مورد نیاز خود را تامین کند. تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین D2 نسبت به ویتامین D3 در افزایش سطح ویتامین D خون موثرتر است.

ویتامین D چیست ؟

این ویتامین محلول در چربی است و باعث تقویت جذب کلسیم، تنظیم رشد استخوان و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. پوست نیز این ویتامین را از طریق نور خورشید تامین می کند.منابع غذایی که شامل این ویتامین می شوند عبارتند از:

ماهی های چرب، روغن ماهی، زرده تخم مرغ، کره و جگر. بااین وجود دریافت مقادیر کافی از این ویتامین دشوار است زیرا منابع غنی طبیعی کمیاب هستند. خوشبختانه بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی آن را به محصولات خود به ویژه شیر، مارگارین و غلات صبحانه اضافه می کنند. مصرف مکمل آن ها نیز محبوب و رایج می باشد.

برای جلوگیری از کمبود این ویتامین باید به طور مرتب غذاهای حاوی ویتامینD مصرف کرد، نور خورشید دریافت کرد و مصرف مکمل ها را در اولویت قرار داد. از آن جا که ویتامینD محلول در چربی است بهتر است مکمل هایی بر پایه روغن انتخاب کنید و یا آن ها را با مواد غذایی که حاوی مقداری چربی هستند مصرف کنید.

ویتامینD به دو شکل اصلی وجود دارد

  • ویتامین D2 ( ارگوکلسی فرول )
  • ویتامین D3 ( کالی کلسی فرول )

ویتامینD3 از منابع حیوانی و ویتامین D2 از منابع گیاهی یافت می شود.

برخی از منابع ویتامینD2

  • قارچ ( رشد یافته در نور ماوراء بنفش )
  • غذا های غنی شده
  • برخی از مکمل های رژیمی

از آن جا که ویتامین برای تولید ارزان تر است بیشتر در غذاهای غنی شده یافت می شود. ویتامین D3در پوست تامین می شود. پوست هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید ویتامینD3 جذب می کند. بطور خاص تشعشع ماوراء بنفشB از نور خورشید باعث ایجاد ویتامینD3 از ترکیب 7-دهیدروکلسترول در پوست خواهد شد.فرایندی مشابه این امر در گیاهان و قارچ ها اتفاق می افتد، جایی که نور ماوراء بنفشB منجر به تشکیل ویتامین D3 از ارگسترول می شود ترکیبی در روغن های گیاهی یافت می شود.اگر مرتبا بیرون از منزل هستید، سعی کنید مدت کمی را بدون ضدآفتاب باشید تا تمام ویتامینD مورد نیاز خود را دریافت کنید. با این وجود توجه داشته باشید که زمان زیادی را بدون ضد آفتاب در آفتاب نگذرانید. این امر به ویژه در افرادی که پوست روشنی دارند صدق می کند. آفتاب سوختگی عامل خطر اصلی ابتلا به سرطان پوست می باشد.

برخلاف ویتامین Dرژیم غذایی، شما می توانید از ویتامین D3 تولید شده در پوست خود استفاده کنید. گفته می شود بسیاری از مردم نور خورشید کم تری دریافت می کنند و یا در کشورهایی زندگی می کنند که نور خورشید در دسترس نیست به همین منظور لازم است از منابع غذایی غنی از ویتامین Dمصرف کنند.

فواید ویتامین D2 در مقابل فواید D3

ویتامین D2 و ویتامین D3 دو شکل اصلی ویتامین D هستند. دانشمندان گاهی اوقات ویتامین D2 را ارگوکالسیفرول و D3 کلکالسیفرول می نامند. هر دو نقش یکسانی در بدن دارند، اما ساختار مولکولی آن ها کمی با هم فرق دارند. تفاوت اصلی این است که ویتامین D2 از گیاهان تأمین می شود، در حالی که D3 از طریق حیوانات، از جمله انسان ها بوجود می آید. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که کدامیک از این دو ویتامین برای سلامتی انسان مهمترند. به گفته موسسه ملی بهداشت آمریکا، هر دو نوع سطح ویتامین D را در خون فرد افزایش می دهند.

به نظر می رسد ویتامین D3 در افزایش سطح ویتامین D بهتر از D2 عمل می کند. با این حال، محققان قبل از اینکه مطمئن شوند که این دو نوع چگونه بر گروه های مختلف افراد در سنین، جنس و قومی های مختلف تأثیر می گذارند، به شواهد بیشتری احتیاج دارند. علاوه بر این، در این مطالعه مکمل های ویتامین D و نه غذاها مورد بررسی قرار گرفتند.

مطالعات دیگر نیز حاکی از آن است که D3 می تواند از D2 مهمتر باشد. یک مطالعه 2016 یادآوری می کند که مکمل ویتامین D3 دو بار در هفته و به مدت 5 هفته در افزایش سطح ویتامین D در بزرگسالان موثرتر از همان مقدار ویتامین D2 است. اصلی ترین منبع تامین ویتامین D، نور آفتاب است. افراد زیادی از مکمل ها استفاده می کنند، زیرا ویتامین D کافی را از نور خورشید دریافت نمی کنند. افراد ساکن مناطق ابری یا اشخاصی که پوستشان تیره است از این مکمل ها استفاده می کنند. برخی شرایط مانند بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده، نیز می تواند منجر به کمبود ویتامین D شود.

غذاهایی که سرشار از ویتامین D2 هستند

تعداد کمی از مواد غذایی به طور طبیعی سرشار از ویتامین D هستند. برخی از تولیدکنندگان محصولات خود را به طور مصنوعی با D2 غنی می کنند که از گیاهان می آید. این محصولات غنی شده شامل این موارد هستند:

  • شیر لبنی و گیاهی مانند جو دو سر، بادام و شیر سویا
  • آب پرتقال
  • غلات

قارچ ها و مخمرهایی که در معرض نور خورشید یا اشعه ماورا بنفش قرار گرفته اند از معدود غذاهایی هستند که به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین D2 هستند. نصف پیمانه قارچ سفید و خام حاوی 46٪ از مقدار توصیه شده روزانه یک بزرگسال برای تامین ویتامین D است.

غذاهایی که سرشار از ویتامین D3 هستند

غذاهایی که به طور طبیعی سرشار از ویتامین D3 هستند از منابع حیوانی تأمین می شوند. این غذاها می توانند شامل موارد زیر باشند:

روغن کبد ماهی

یک قاشق غذاخوری حاوی 170٪ ویتامین D توصیه شده برای بزرگسالان است.

ماهی قزل آلا

85 گرم قزل آلای رنگین کمان پخته شده حاوی 81٪ ویتامین D توصیه شده برای بزرگسالان است.

ماهی سالمون

86 گرم ماهی سالمون پخته شده حاوی 71 درصد از ویتامین D مورد نیاز روزانه بزرگسالان است.غذاهای دیگر حاوی ویتامین D3 هستند، اما در مقادیر کمتری. این غذاها شامل این موارد هستند:

  • ساردین
  • تخم مرغ تازه
  • جگر گاو
  • تن ماهی
  • پنیر

ویتامینD3 در بهبود وضعیت ویتامین D موثر است.

هر دو بطور موثری در جریان خون جذب می شوند با این وجود کبد آن ها را بصورت متفاوتی متابولیز می کند. کبد ویتامینD2 را به25- هیدروکسی ویتامینD2 و ویتامین D3 را به25- هیدروکسی ویتامینD3 متابولیز می کند. این دو ترکیب در کل به عنوان کلسی فدیول شناخته می شوند. کلسی فدیول شکل اصلی گردش خون ویتامینD است به همین دلیل پزشک برای ارزیابی وضعیت ویتامینD میزان کلسی فدیول را اندازه گیری خواهد کرد. با این حال بنظر می رسد ویتامین D2نسبت به مقدار برابری ازD3 کلسی فدیول کم تری داشته باشد.

اکثر مطالعات نشان می دهد که ویتامینD3 در افزایش سطح کلسی فدیول خون در مقایسه با ویتامینD2 موثر است به عنوان مثال یک مطالعه در32 خانم مسن نشان داد که یک دوز ویتامین D3 تقریبا دوبرابر ویتامینD2 در افزایش سطح کلسی فدیول موثر است. اگر از مکمل های ویتامینD استفاده می کنید ویتامینD3 را انتخاب کنید.

_مکمل های ویتامین D2ممکن است کیفیت پایینی داشته باشند. براساس نظر دانشمندان مکمل های ویتامین D2از کیفیت پایینی نسبت به مکمل هایD3 برخوردار هستند. در حقیقت مطالعات نشان می دهد ویتامین D2 نسبت به رطوبت و نوسانات دما حساس هستند به همین دلیل ممکن است با گذشت زمان از بین بروند.

اگرچه هنوز این امر در رابطه با سلامتی انسان ناشناخته است اما هیچ مطالعه ای پایداری ویتامینD2 وD3 محلول در چربی را مقایسه نکرده است. به همین دلیل کافی است مکمل ویتامینD2 خود را در دمای اتاق ، مکانی خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

ویتامین D2 در برابر ویتامین D3

انسان و گیاهان زمانی که در برابر نور خورشید قرار می گیرند توانایی تولید ویتامین D را دارند. اما در شرایطی که انسان ها ویتامین D3 تولید می کنند، در گیاهان ویتامین D2 تولید می شود.

هنگام تصمیم گیری در مورد این که ویتامین D2 یا D3 را در قالب یک مکمل مصرف کنید، همواره انتخاب ویتامین D3 بهترین گزینه است. این نوع در افزایش سطوح ویتامین D در خون موثرتر عمل می کند.

این به دلیل آن است که بدن انسان ویتامین D2 را سریع تر تجزیه می کند، از این رو، برای مدت زمان طولانی در بدن باقی نمی ماند.

مطالعه ای کوچک در سال 2011 که در نشریه Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شد، نشان داد که ویتامین D3 در مقایسه با ویتامین D2 در افزایش سطوح ویتامین D در خون 33 بزرگسال سالم 87 درصد قوی تر عمل کرده است. همچنین، ذخیره ویتامین D3 در سلول های چربی بدن این افراد به طور موثرتری صورت گرفت.

مطالعه کوچک دیگری در سال 2015 که در نشریه European Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، نشان داد در شرایطی که ویتامین D2 و D3 هر دو در تقویت سطوح ویتامین D موثر بوده اند، اما افرادی که نوع D3 دریافت کرده بودند دارای سطوح بالاتر ویتامین D در خون خود پس از 77 روز از توقف مصرف مکمل ها بودند.

ویتامین D برای سلامتی ضروری است. این ویتامین نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن دارد. افراد می توانند از طریق قرار گرفتن در معرض آفتاب، غذا یا مکمل ها ویتامین D دریافت کنند. ویتامین D2 و D3 اشکال اصلی ویتامین D هستند و هر دو نقش یکسانی در بدن دارند. برخی مطالعات نشان داده اند که D3 در افزایش سطح ویتامین D در بدن موثرتر از D2 عمل می کند. ویتامین D2 از گیاهان تأمین می شود، در حالی که حیوانات، از جمله انسان ها، ویتامین D3 تولید می کنند.

تعداد کمی از مواد غذایی به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند، بنابراین تولید کنندگان ممکن است غذاها را با ویتامین D غنی کنند، از جمله شیر، آبمیوه و غلات. قارچ منبع طبیعی و خوب ویتامین D2 است، در حالی که ماهی های چرب منبع خوبی از ویتامین D3 محسوب می شوند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (271 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (61 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (49 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (18 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (12 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (9 نظر) خلاقیت خنده دار اسباب بازی فروش اهوازی در کشاندن بچه ها به مغازه حماسه آفرید+عکس/ مغز تورو باید طلا نه الماس گرفت😂 (9 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) ارسطوی پایتخت و عمو حسن، املتی معروف به هم رسیدند! / به قول عمو حسن: عجب سوسیسیه، همش گوشته! خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای سیخ زدن مرغ حماسه ساز شد+عکس/ لامصب مُرغه یه قیافه ای گرفته انگار تقصیر منه😂 خلاقیت بی نظیر یک طراح در طراحی تخت خواب هایی با الهام از میوه ها و کیک/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (عکس) تصاویری از زیبایی معصومانه آزاده نامداری در دوران کودکی / چقدر زود بود رفتنت ... اولین تصاویر از لحظه اهدای انگشتری خاص توسط رهبر معظم انقلاب به وحید شمسایی عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای گریم فوق العاده حرفه ای و خاص بهنوش بختیاری و امین حیایی در فیلمی تاریخی+عکس/ دست مریزاد به این هنر (فیلم) سیسمونی 900 میلیونی نوه یک تاجر ترک تبریزی! نوه دار شدن قبل ایشون سوء تفاهم بود😂 بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (فیلم) سوتی وحشتناک شبکه یک در نشان دادن عکس ندا قاسمی، بازیگر نقش شیرین در نون خ / خودش میگه من نیستم! (ویدئو) افشاگری نعیمه نظام دوست از اتفاق تکرار نشده زندگیش/ خودش روده بُر شده از خنده! مجسمه رضا گلزار روی میز آرایش همسرش آیسان خانوم+عکس زن خوش شانس آذری که برنده جایزه هواپیما در قرعه کشی بانک شد+عکس بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری 17 روز از ناپدید شدن سبحان کوچولو گذشت و خبری نشد+ویدئو (ویدئو) خرافات انواع خارش دست و پا از زبان مهران مدیری/ فقط جواب مادر بزرگه با خاک یکسان میکنه!! نگاهی به مانتوی مزونی پوشیده و آستین منجوق دوزی شده ستاره سادات قطبی، بلاگر متین و باحجاب ایرانی+عکس/ من عاشق آستیناش شدم غوغای بازسازی چهره آدم و حوا توسط هوش مصنوعی/ حوا چقدر شبیه تیلور سوئیفت شده😍+عکس دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند! نگاهی به سفره ناهار حصیری زیبا و جذاب همسر واقعی آصف میرزای گیلدخت با ظروف چوبی/ سلیقه خانم بازیگر ایرانی حرف نداره+عکس (ویدئو) متفاوت ترین نقش رامبد جوان/یعنی واقعا می خواد وارد مجلس بشه؟ عکس العمل هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر ابتکار شجاعانه رهبری (ویدئو) بحث و جدل بازیگر محبوب در هواپیما برای صندلی/از شما بعید بود آقای غفوریان، صندلیِ خالی که بود!! موشکی شیشه ای و آبی رنگ که مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان ازش به عنوان دکوری خونه استفاده می کنه+عکس/ انتخابش توی وسایل خونه بینظیره👌 (عکس) نماز ظهری که به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت شعرخوانی بی‌نظیر ولی خارج از برنامه جوان روستایی در دیدار با رهبر انقلاب/ زیبایی و ماه مست و دیوانه توست+عکس تفاوت قابل تامل و خنده دار برداشت محصول اصولی و غیراصولی+ویدیو/ فقط اون دوتایی که پشت نیسان مدفون شدن غوغای صدای بهشتی و بی‌نظیر علی طولابی با آهنگ عاشقانه ترکی/ احسان علیخانی رو مات و مبهوت گذاشت+ویدیو تصویری باورنکردنی از بدل ولادیمیر پوتین، بدل‌های رهبران سرشناس جهان را بشناسید/بدل صدام از خودش هم صدام‌تر بود! خلوت عاشقانه همسر باسلیقه شاهرخ استخری به صرف چای و تنقلات/ چه پاتوق دنج و شیکی داخل خونه داره+عکس میکروفون به دست شدن محمدجواد ظریف در آمریکا در حمایت از مردم فلسطین+عکس بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن! نگاهی به دکوراسیون شیک و هوش پران پذیرایی علی دایی و رونمایی از مبلمان منحصر به فردش/ چقدر جذاب و لوکس+عکس زیارت رفتن حمید صفت با مادر چشم رنگی اش به مشهد/ چه رابطه مادر و پسری خوبی دارن!😍👌+عکس تصاویری قدیمی از علی انصاریان با ریش پروفسوری، چه جوون بود/ روحش شاد و یادش گرامی لوکیشن سریال گیلدخت و عمارت تقی خان کجاست؟ / اگه نمیخوای این مناظر رویایی رو از دست بدی بیا تا بهت بگم ... بازار داغ خودروهای آمریکایی و اروپای دست دوم در دبی با قیمت های ارزان و باورنکردنی+ویدیو/ از بنز 110 میلیونی تا النترای 40 میلیونی! عاشقانه های سارا بهرامی و رضا فخار سریال خاتون زیر درخت پرتقال ارزش صد بار دیدن رو داره/ بعد از او هرگز نمی آید... گشتی در عمارت شاهانه و مجلل بزرگ آقای سریال شهرزاد با معماری زیبای قاجاری+عکس رونمایی از ورژن ایرانی سریال یوسف پیامبر به سبک مادر طنزپرداز ایرانی +فیلم/تاریخ این فیلم سازی را از یاد نخواهد برد🤣
تیتر امروز   
عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای
بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری
دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند!
عکس العمل هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر ابتکار شجاعانه رهبری
بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن!
لوکیشن سریال گیلدخت و عمارت تقی خان کجاست؟ / اگه نمیخوای این مناظر رویایی رو از دست بدی بیا تا بهت بگم ...
جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد | زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
روایتی تاریخی از طلاق عجیب ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی ؛ وقتی شاه خوش غیرت همسر خود را از مملکت بیرون کرد!
روایتی از جشن تولد 40 هزار دلاری فرح پهلوی با بهترین آشپز دنیا/ از آمدن آشپز مخصوص از فرانسه تا شترسواری همسر محمدرضا شاه به خاطر تولد نامبارکش!
بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست...
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس
سردار رادان: اگر حجاب را بگیرند خود به خود وطن و دین هم نیست می‌شود