تغییراتی که دراثر افزایش سن در دندان ها رخ می دهد؟

  یکشنبه، 05 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
تغییراتی که دراثر افزایش سن در دندان ها رخ می دهد؟
با افزایش سن هم در بافت نرم دهان تغییر صورت می گیرد وهم مواد سخت دندان ها  در معرض تغییر قرار می گیرند.این تغییرات در دندان با افزایش سن از همان ابتدای ظهور دندان ها در دهان آغاز می شود و در طول زندگی ادامه می یابد

برخی از اندام های بدن ما با گذشت زمان و با افزایش سن تغییر می کنند. تغیرات دندان از مواردی است که که با افزایش سن دچار تغییر و دگرگونی می شوند. انسان هیچ گاه تغییرات را در بدن خود حس نمی کند مگر اینکه با درد یا ناراحتی همراه باشد. تغییراتی که بر روی بدن صورت می گیرد بر اساس نوع زندگی فرد و میزان تغییرات آب و هوایی است. افتادن دندان ها عقب رفتن لثه و چروک شدن دور لب و پایین رفتن استخوان فک صورت که سبب می شود پیشانی و دهان برجسته تر دیده شوند و بینی بلند تر دیده شود، از جمله مواردی هستند که به عنوان تغییرات دندان معروف هستند.

تغییر در بافت نرم دهان و تغییر در مواد سخت دندان با افزایش سن به وجود می آید. این تغییرات دندان به صورت تدریجی و از زمانی که دندان ها رشد می کنند صورت می گیرد. مینای دندان به دلیل فرسایش و تغییرات مکانیکی دچار تغییراتی می شوند اما توجه کنید که تغییر در عاج دندان با افزایش سن به مراتب واضح تر از مینای دندان هاست.

با افزایش سن تغییرات بیولوژیکی واضحی می توان در فرد مشاهده کرد. تغیرات در جویدن و بلعیدن غذا، ساییدگی دندان ها، کاهش حجم فک و تغییر در مینای دندان همگی از طریق افزایش سن امکان پذیر است این فرآیند غیر قابل کنترل است و تنها می توان روند آن را کند تر کرد، چرا که یک فرآیند طبیعی در بدن هر فردی است.

تغییراتی که دراثر افزایش سن در مواد سخت دندان ها و فک صورت می گیرد شامل:

  • تغییر در جویدن و بلع
  • ساییدگی دندان ها
  • کاهش حجم فک
  • تغییر در مینای دندان

استخوان شما می تواند با افزایش سن تغییر کند

تحقیقاتی که به تازگی در یک کلینیک ارتودنسی دندان توسط یک متخصص ارتودنسی بر روی گروه های مختلف سنی انجام شده نشان داده است که پیری پوست نه تنها در بافت نرم صورت تاثیر دارد.بلکه بر روی استخوان های صورت در جهت عرضی و طولی و زاویه فک نیز تاثیر قابل توجه ای دارد.این تاثیر توسط محققان و در هر اسکن اندازه گیری شده است.

این مطالعات نشان داده است که زاویه فک بین قطعات افقی و عمودی با افزایش سن باعث جلوزدگی فک اما در ارتفاع پایین ترمی شود.محققان اشاره کردند که این اندازه گیری ها کاهش قابل توجهی در حجم فک و تراکم استخوان را نشان داده است.به همین دلیل سالمندان باید پوکی استخوان و سلامت دهان و دندان را بسیار جدی بگیرند.

با افزایش سن چه تغییراتی در پالپ دندان صورت می گیرد؟

تحقیقاتی که در مقایسه از بافت پالپ یک دندان جوان با پالپ دندان یک فرد مسن انجام شده است تفاوت های قابل توجه ای را در هردوی آنها نشان داده است.این تحقیقات حاکی از این است که فرآیند پسرونده ی دندان بلافاصله پس از ظاهر شدن آن در کودکی آغاز می شود.این پسروی باعث تغییراتی بر روی تعداد ، طبیعت ، خواص و قابلیت های سلول می شود.اما در پالپ دندان هیچ تغییرات فرسایشی قابل ملاحظه ای دیده نشده است.گردش خون در پالپ از طریق رسوب گذاری مواد سخت در انتها ی کانال ریشه است.این فرآیند در درمان ریشه مهم است.

مشکلات پوسیدگی دندان

دو گروه از افرادی که بیش از سایرین دچار پوسیدگی دندان می شوند، کودکان و نیز بزرگسالان بالای ۵۵ سال هستند. به همین دلیل مراقبت از دهان و دندان بعد از ۵۵ سالگی یکی از مهمترین مسائلی است که دندانپزشک ها به آن اشاره می کنند. حداقل ۹۳ درصد از بزرگسالان تا سن ۶۵ سالگی به پوسیدگی دندان دچار می شوند و حداقل پنج درصد از بزرگسالان به دلیل پوسیدگی دندان و بیماری های لثه، دندان ندارند.

اگر بیش از ۵۵ سال دارید، باید نسبت به بهداشت دهان و دندانتان حساس باشید. به جای دو بار در روز، بهتر است که پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید. روزی یک الی دو بار از نخ دندان استفاده کنید. دهانتان را با دهانشویه بشویید تا باکتری های آن از بین بروند و از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی اجتناب کنید. پوسیدگی دندان در هر سنی قابل پیشگیری است.

بیماری لثه

بیماری لثه اغلب با پوسیدگی دندان همراه است. بزرگسالان زیادی در سرتاسر جهان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند که افراد بالای ۵۵ سال بیش از سایرین در معرض خطر هستند. هنگامی که شما غذای شیرین می خورید، قند موجود در غذا با باکتری های دهان ترکیب شده و باعث تولید پلاک (یا مواد اسیدی که موجب پوسیدگی دندان می شوند) می گردد. پلاک تولید شده بر روی خط لثه قرار گرفته و برای لثه مشکل ایجاد می کند. پلاک ها پس از مدتی لثه را نرم کرده و باعث افتادن دندان ها می شوند. به همین دلیل است که اغلب افراد در سنین پیری دندان های کمی در دهان دارند؛ البته اگر مراقبت کافی از دهان و دندان به عمل بیاید، می توان به طور کامل از این اتفاق پیشگیری کرد. اگر بالای ۵۵ سال دارید، بهتر است که برای اجتناب از این اتفاق، سالی دو بار یا بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صوت بروز نشانه های بیماری لثه، سریعا تحت درمان قرار بگیرید. این کار از افتادن دندان ها پیشگیری کرده و باعث حفظ سلامتی دهان و دندان می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (722 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (312 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (184 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (171 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (101 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (93 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (89 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (81 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (68 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (66 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (61 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (58 نظر)
تیتر امروز   
کشف قدیمی ترین گنجینه طلای جهان در گورستان باستانی/ یک گور پر از طلای خالص+عکس
فال ابجد روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 13 شهریور 1403+فیلم
فال روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 13شهریور ماه 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
(عکس) بی اطلاعی رضا رشیدپور از منتشر کننده عکس بچگی‌هاش / خبری از رشیدپور که وایرال شد
مهران غفوریان از شغل اصلی پدر مرحومش پرده برداشت/ خسرو غفوریان عضو ساواک بود!+عکس
نیوشا ضیغمی: نمی خواهم بگویم لحظه لحظه زندگی ام پر از عشق و خوبی بوده/ هیچ وقت از مادرشدن نمی ترسم
کشیده شدن پای خواهر پژمان جمشیدی به ماجرای تهدید مادر علی انصاریان جنجالی شد +عکس/ پست معنادار مامک جمشیدی چه معنایی دارد؟
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او
(عکس) بوسه پدرانه سید محمد خاتمی بر گونه دخترش نرگس / نرگس خاتمی عروس کیست؟
(ویدئو) حقایق جالب و دیدنی از طلای شناور نایاب در سطح دریا/ با دیدن این شیء در دریا سریعا آنرا بردارید!
(ویدیو) یادی کنیم از گفتگوی جنجالی مرحوم آزاده نامداری با یک مرد 3 زنه 😱/ شنیدین چی گفت؟ تنها سرگرمیش همینه!
منتخب روز   
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید