ترک مویی دندان چیست و علل آن

  دوشنبه، 04 فروردین 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
ترک مویی دندان چیست و علل آن
هر قسمتی از دندان های ما می تواند ترک خورده و بشکند. برخی اوقات ممکن است این شکستگی و شکاف قابل مشاهده باشد اما همیشه هم اینطور نیست!

آشنایی با ترک های مویی در دندان

ترک های مویی در دندان و یا کریزلاین ها نام ترک های عمودی است که به مرور زمان ممکن است بر روی دندان های جلویی افراد ایجاد گردد. این ترک های مویی به طور کلی درد به همراه ندارد اما باعث تغییر رنگ و ایجاد خطوط زرد و یا سفید رنگ در دندان ها می شود که این مسئله می تواند باعث از دست رفتن زیبایی در دندان ها شود، خوشبختانه در حال حاضر این مشکل در دندان ها به آسانی قابل حل و درمان می باشد.

انواع ترک خوردگی و شکستگی در دندان

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث آسیب به دندان، ایجاد شکستگی و یا ترک خوردگی دندان ها شود که هر یک از این مشکلات باید هرچه سریعتر مورد درمان قرار گیرند تا از بروز مشکلات جدی تر در آینده جلوگیری شود. شکستگی در دندان ها با توجه به ناحیه آسیب دیده به چند دسته تقسیم می شوند که این دسته بندی به شرح زیر می باشد:

ترک های مویی: خطوط عمودی زرد و یا سفید رنگ ایجاد شده در مینای دندان های جلویی را ترک مویی می نامند که به طور عمومی درد به همراه ندارند
شکستگی کاسپ: به شکسته شدن یک بخش از سطح جونده دندان، شکستگی کاسپ گفته می شود.
ترک خوردن دندان: ترک خوردگی دندان به ترک های جدی تری گفته می شود که معمولا فراتر از سطح جونده می باشند و تا ریشه دندان امتداد پیدا می کنند. این نوع ترک خوردگی می تواند به سرعت باعث از بین رفتن دندان شود
تکه شدن دندان: تکه شدن دندان به معنی چند بخش شدن یک دندان می باشد که با گذشت زمان و عدم مراقبت از دندان ایجاد می شود و چنین دندانی دیگر به صورت طبیعی درمان نمی شود.
شکستگی عمودی ریشه: اگر ترک و شکستگی در دندان از ناحیه ریشه شروع شود به آن شکستگی عمودی گفته می شود.
ترک خوردگی در دندان ها در بین افراد بالای ۳۵ سال بخصوص در بانوان به علت کمبود کلسیم بیشتر شایع می باشد و بیشتر دیده می شود.

ترک های مویی در دندان و یا کریزلاین ها

کریز لاین (craze line) و یا ترک های مویی در دندان به خطوط عمودی زرد و یا سفید رنگی گفته می شود که ممکن است به مرور زمان در قسمت سخت دندان های افراد(مینای دندان) ایجاد شود؛ اما علت ایجاد این ترک ها چیست و چگونه ایجاد می شوند؟ کریزلان ها را استفاده مکرر از دندان، جویدن و یا فشار آوردن ها بر روی دندان ایجاد می کنند که به راحتی می توان با مراقبت و رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمود.

این ترک ها در دندان به عنوان کوچکترین و ریزترین ترک ها در دندان شناخته شده اند که به طور کلی مشکل خاصی برای افراد بوجود نمی آورد اما می توانند زیبایی دندان ها و ظاهری افراد را از بین ببرند، با این وجود اگر این ترک های مویی در دندان ها درمان نشوند می توانند باعث پیشرفت و نفوذ ترک ها به مغز دندان ها و آسیب های جدی تر به دندان شوند.

علایم شکستگی دندان چیست؟

یک دندان ترک برداشته، لزوما باعث بروز هرگونه نشانه نخواهد بود، اغلب افراد بدون اینکه متوجه باشند، دندانی شکسته دارند. برخی از انواع ترک ها و شکستگی های دندان ضرری ندارند و نیازمند درمان نیز نیستند.

با این حال، اگر فردی علائم زیر را مشاهده کند، ممکن است یک شکاف گسترده تری داشته باشد که نیاز به درمان دندان پزشکی دارد:

  • درد هنگام خوردن، به خصوص هنگام جویدن و یا گاز زدن
  • تورم لثه ها در اطراف دندان ترک خورده
  • دندان هایی که ناگهان به شیرینی حساس شده اند
  • دندان هایی که به طور ناگهانی به غذاهای داغ یا سرد حساس شده اند
  • دردهای رفت و برگشتی گه گاه
  • درد و ناراحتی اطراف دهان و لثه ها که تشخیص آن ها دشوار است.

ممکن است ترک خوردن و شکستن دندان ها تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد.

عوامل ترک خوردن دندان ها عبارتند از:

  • گاز گرفتن بسیار سخت یک تکه غذا
  • تراشیده شدن بیش از حد دندان
  • آسیب جسمی
  • ماده پر کننده بزرگ دندان که می تواند ساختار باقی مانده دندان را تضعیف کند.
  • تغییر ناگهانی دما نیز می تواند یک دندان را بشکند و از بین ببرد. برای مثال، این اتفاق زمانی می افتد که فرد چای بنوشد و دهانش بسوزد، سپس یک لیوان آب سرد را برای تسکین این سوختگی بنوشد. این تغییر ناگهانی دما در دهان به دندان ها آسیب جدی وارد می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (124 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!