تفاوت بین آمالگام و کامپوزیت چیست؟

  یکشنبه، 22 دی 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
تفاوت بین آمالگام و کامپوزیت چیست؟
هنگامی که دچار پوسیدگی دندان میشوید، دندانپزشک برای درمان آن بخشهای پوسیده و عفونی را تخلیه میکند و دندان را با مواد پر کننده مخصوصی پر میکند. برای پر کردن دندان از انواع مواد ترمیمی میتوان استفاده کرد. دو ماده ترمیمی بسیار متداول برای پر کردن دندان کامپوزیت سفید رنگ و آمالگام نقره ای رنگ است.

آمالگام

احتمالا قدیمی ترین ماده ترمیمی است و به علت رنگ نقره ای آن به سادگی قابل تشخیص است . بعضی از مردم گمان میکنند که این آمالگام کاملا از نقره ساخته شده است اما در حقیقت ترکیبی از نقره جیوه و قلع همراه برخی اجزای دیگر مثل مس است. محبوبیت اما لگام این روز ها کمی کم تر شده است چراکه ترمیم های همرنگ دندان روی کار امده اند.

برخی از کشور ها استفاده از آمالگام را به علت ورود جیوه به اکوسیستم های طبیعی خود ممنوع کرده اند . اما هیچ گزارشی مبنی بر سمیت خود آمالگام به صورت گوارشی و یا در ترمیم های دندانی وجود ندارد . ترمیم های آمالگام ارزان قیمت تر و با استحکام و معمولا طول عمر بیشترند . اما گاهی برای اتصال مناسب انها به دندان نیاز است تا مقداری از نسج سالم دندان برداشته شود. بعلاوه چون از اهن ساخته شده است امکان حساسیت به سرما و گرما پس از ترمیم وجود دارد.

مراحل پر کردن دندان با آمالگام

  • برای پر کردن دندان با آمالگام ابتدا دندان دریل میشود تا بخشهای پوسیده خارج شوند.
  • سپس دندانپزشک ترکیب آمالگام را آماده میکند.
  • آمالگام روی دندان قرار داده میشود و شکل دهی میشود تا سطوح و انحناهای آن مشابه دندان طبیعی باشد.
  • مواد آمالگام روی دندان به سرعت سخت میشوند.

کامپوزیت

دومین ماده ی ترمیم شایع است که مصرف ان رو به افزایش است . نمای طبیعی دارد و استحکام ان رو به افزایش است بعلاوه نیازی ندارد تا دندانپزشک مقدار زیادی از نسج سالم دندان را بردارد . برخلاف ترمیم های فلزی دچار خوردگی و تیره شدن نمیشود . میتواند به دندان بچسبد که برای حفره های کوچک مزیت به شمار می اید .

کامپوزیت ها معمولا انتخاب خوبی برای حفره های خیلی وسیع نیستند . گران ترند و کار با انها برای دندانپزشک زمان بر تر است . همچنین انها مستعد گرفتن لکه از چای و قهوه اند .

مراحل پر کردن دندان با کامپوزیت

  • دندانپزشک دندان تحت درمان را ایزوله میکند تا بزاق به آن راه نداشته باشد و دندان خشک بماند.
  • با کمک دریل دندانپزشکی یا ایر ابریژن (تراش با هوای فشرده) بخشهای آلوده و عفونی دندان برداشته میشوند.
  • رزین کامپوزیت به صورت لایه لایه در فضای خالی ایجاد شده قرار میگیرد تا دندان پر شود.
  • نور مخصوصی به هر لایه از مواد پر کننده تابانده میشود تا مواد سخت شوند.
  • پس از این که دندان پر شد، رزین کامپوزیت شکل دهی میشود تا سطوح و انحناهای آن کاملا مشابه دندان طبیعی شود.
  • برای پر کردن دندان با کامپوزیت باید مدت بیشتری روی صندلی دندانپزشکی بنشینید.

یکی از دلایل پر کردن دندان با کامپوزیت این است که در مقایسه به آمالگام بخش کمتری از ساختار سالم دندان تراشیده میشود بنابراین کم تهاجمی تر است. علاوه بر این پیوند قوی با دندان برقرار میکند و میتواند فشاری که هنگام جویدن بر آن وارد میشود را به خوبی تحمل کند. کامپوزیت از ساختار دندان نیز پشتیبانی میکند چرا که دندان را در مقابل دمای خیلی سرد و خیلی گرم عایق میسازد.

سرامیک

گاهی به عنوان ترمیم های پرسلنی شناخته میشوند . سرامیک ها مثل امالگام و کامپوزیت به دندان متصل نمیشوند. ماده ی پرکردن دندان در لابراتوار دندانپزشکی اماده میشود و کاملا مطابق شکل حفره است . به علت جنس ان نمایی طبیعی و زیبا دارد . به حفره چسبانده میشود و طول عمر بالایی دارد . اما چیزی که در مورد آن دوست نخواهید داشت این است که قیمت ان از دو ماده ی قبلی بیشتر است .بعلاوه نیاز به برداشتن نسج سالم ان از امالگام هم بیشتر است . همچنین ممکن است برای قرار دادن ترمیم چند جلسه ای زمان لازم باشد.

مقایسه دو ماده پر کننده آمالگام و کامپوزیت

مزایای پر کردن دندان با آمالگام

  1. کار با آمالگام برای دندانپزشک آسانتر از مواد دیگر است
  2. استحکام آمالگام بیشتر از کامپوزیت است بنابراین در دندانهای عقبی که فشار زیادی به آنها وارد میشود مناسب تر است
  3. اگر نگران هزینه پر کردن دندان هستید، آمالگام کم هزینه تر از کامپوزیت است
  4. پر کردن دندان با آمالگام سریعتر از کامپوزیت انجام میشود
  5. اثبات شده است که آمالگام بی خطر است
  6. برای پر کردن دندان با کامپوزیت باید بتوان دندان را ایزوله کرده و خشک نگه داشت. در نواحی که خشک نگه داشتن دندان دشوار باشد مانند دندانهای عقبی و پوسیدگی های زیر مرز لثه، معمولا آمالگام ترجیح داده میشود
  7. آمالگام دوام و طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد
تصویر
مزایای پر کردن دندان با کامپوزیت
  1. چون این مواد همرنگ دندان هستند از مزیت زیبایی برخوردارند
  2. برای پر کردن دندان با کامپوزیت نیاز کمتری به تراشیدن و دریل کردن دندان است و بخش بیشتری از ساختار طبیعی دندان حفظ میشود
  3. با کمک نور مخصوصی مواد ترمیمی ظرف چند ثانیه سخت میشوند
  4. این مواد پیوند بسیار محکمی با دندان برقرار میکنند که به محافظت از دندان در مقابل شکستن کمک مینماید
  5. شکل دهی به مواد کامپوزیتی برای دندانپزشک راحت تر است در نتیجه شکل نهایی آن خیلی بیشتر شبیه به دندان واقعی خواهد بود
  6. برخی افراد ممکن است به آمالگام آلرژی نشان دهند، اما واکنش آلرژی به کامپوزیت دندان مشاهده نشده است
  7. کامپوزیت عایق حرارتی خوبی است. از آنجایی که آمالگام فلز است رسانای خوبی برای انتقال دما است. به خصوص در مواردی که پر شدگی زیاد باشد، تجربه حساسیت دندان به سرما و گرما متداول است. در بیشتر موارد حساسیت دندان پس از چند روز یا چند هفته کاهش پیدا میکند اما در برخی افراد تا آخر این حساسیت باقی می ماند به خصوص هنگامی که دندان در معرض سرما قرار میگیرد.
  8. مواد ترمیمی کامپوزیت امکان انواع ترمیمهای دندانی را فراهم کرده اند و در بسیاری از مواقع به جای تعویض مواد ترمیمی، میتوان تنها بخش آسیب دیده دندان را پر کرد چرا که مواد جدید کامپوزیت هم به دندان خوب میچسبند هم به پر شدگی پیشین.

آیا دوام آمالگام بیشتر از کامپوزیت است؟

درصورتی که انتخاب درمان برای یک دندان درست باشد، آمالگام یا کامپوزیت ازنظر دوام نباید فرق چندانی باهم دیگر داشته باشند.

آمالگام الزاماً عمر بهتر از کامپوزیت ندارد و محکم تر هم نیست. هرچند که هر یک از این دو ماده کاربری و محل استفاده خود را دارند.

آیا آمالگام ها مضر هستند؟

درست است که در ترکیب آمالگام جیوه وجود دارد ولی این جیوه در ترکیب با سایر مواد است و مسمومیت یا مشکلی ایجاد نمی کند. هیچ یافته ای در مورد مضر بودن ترمیم های آمالگام وجود ندارد و هنوز هم آمالگام یک استاندارد جهانی ماده پر کردنی در بسیاری از کشورها ازجمله امریکاست.

چرا در برخی از کشورهای اروپایی آمالگام استفاده نمی شود؟

گاهی به اشتباه گفته می شود که در اروپا کاربرد آمالگام ممنوع است.

عدم مقبولیت آمالگام در اروپا چند دلیل دارد. اول اینکه به دلایل محیط زیستی دولت سخت گیری بسیار شدیدی در مورد دفع پساب و باقی مانده های آمالگام دارد. چراکه محیط زیست را آلوده می کند.

مسئلهٔ دوم این است که بسیاری از بیمه ها هزینه های درمان هایی که با آمالگام انجام می شود ممکن است که پرداخت نکنند.

آمالگام هنوز هم در خیلی از کشورها ازجمله امریکا مقبولیت دارد و انجمن دندانپزشکی امریکا هنوز هم آمالگام را به عنوان یک ماده پرکردگی استاندارد به رسمیت می شناسد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (453 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (295 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!