ساعدنیوز
ساعدنیوز

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور ترکیه

  شنبه، 13 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور ترکیه
ترکیه این روزها به گزینه‌ای مناسب برای مهاجرت در میان مردم ایران تبدیل شده است. خوشبختانه سیستم آموزشی مدارس ترکیه علاوه بر دارا بودن کیفیت بالا، گزینه‌های متفاوتی ارائه می‌دهد که می‌تواند انواع سلیقه‌ها با انواع امکانات مالی

در طی سال های اخیر تعداد دانشجویان خارجی که تحصیل در ترکیه را انتخاب کرده اند افزایش چشمگیری یافته است به طوری که در حال حاضر (در سال ۲۰۱۹) حدود ۶۵۰۰۰ دانشجوی بین المللی در ترکیه مشغول به تحصیل هستند که نشان می دهداین کشور به عنوان یک مقصد آموزشی عالی در بین دانشجویان بین المللی محبوب شده است.

با توجه به مزایای مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد که کشور ترکیه ارائه می دهد ، نظیر امکان تحصیل در دانشگاه های با امکانات خوب و آموزش در یک محیط علمی زیر نظر اساتید حرفه ای و با سابقه ، موجب شده است تا دانشگاه های کشور ترکیه در سال های اخیر مورد استقبال متقاضیان ایرانی قرار گیرد.

به طور کلی ، تقویم تحصیلی در کشور ترکیه به ۲ ترم تقسیم بندی می شود :

از اکتبر تا ژانویه و از فوریه تا جولای. دو هفته تعطیلات دانشگاهی نیز در این میان وجود دارد. اکثر تعطیلات تحصیلی در فصل تابستان و بین ماه های جولای تا اکتبر است. اکثر دوره های کارشناسی ارشد در ترکیه ، در ماه اکتبر آغاز می شوند. با این وجود ، گزینه های دیگری نیز برای دوره های پاره وقت وجود دارد که با توجه به هر دانشگاه ، متفاوت خواهد بود.

طول دوره کارشناسی ارشد

معمولاً دوره کارشناسی ارشد (Yuksek Lisans Diploma) در کشور ترکیه ۲ سال به طول می انجامد و شامل ۱۲۰ ECT است. دانشجو در طول دوره کارشناسی ارشد در کلاس های مختلف شرکت خواهد کرد. علاوه بر این ، او می بایست پایان نامه نیز ارائه نماید. پایان نامه دانشجو باید در سال دوم تحصیل برای ارزیابی به کمیته دانشگاه ارسال گردد.

ارزیابی (Assessment)

ارزیابی پایان نامه های کارشناسی ارشد بر پایه کیفیت پایان نامه ای انجام است که در پایان دوره دانشجو ارائه می دهد. پایان نامه ارشد توسط کمیته ای متشکل از حداقل سه عضو هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل دانشجو به همراه حداقل یک داور علمی خارجی مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مشخص شود که آیا پایان نامه او شایسته دریافت مدرک دکتری هست یا خیر. دانشجو باید این موضوع را اثبات کند که پایان نامه او موضوعی جدید و اصیل بوده و تاثیر قابل ملاحظه ای در رشته مورد نظر داشته است.

تصویر

سیستم آموزشی ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

براساس قوانین نظام آموزشی ترکیه، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا Yuksek Lisans Diploma معمولا دو سال زمان می برد که شامل ۱۲۰ ای سی تی ECT یا ۲۰ تا ۳۰ واحد درسی می شود. افزون بر واحدهای درسی، در پایان دانشجو موظف به ارائه پایان نامه خواهد بود. تحصیل در این مقطع در ۱۰۴ دانشگاه دولتی و ۶۲ دانشگاه خصوصی امکان پذیر است. جالب است بدانید که نام ۵ مرکز آموزشی ترکیه در رده بندی برترین دانشگاه های جهان دیده می شود.

مدارک مورد نیاز برای اقدام تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

مدارک مورد نیاز به منظور اقدام برای دوره لیسانس کشور ترکیه عبارت است از:

  1. دارا بودن مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط از دانشگاه های معتبر
  2. ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی و ترجمه رسمی ریزنمرات آخرین مدرک تحصیلی
  3. رزومه پژوهشی مناسب
  4. گذرنامه با اعتبار ۶ ماهه
  5. انگیزه نامه (SOP)
  6. مدرک زبان ترکی برای دوره هایی که تدریس در آن ها به زبان ترکی انجام می شود .
  7. مدرک زبان انگلیسی. برخی از دوره های کارشناسی ارشد در ترکیه به صورت کامل و یا بخشی از آن ، به زبان انگلیسی تدریس می شود. این موضوع به ویژه در دانشگاه های جدید تر به دلیل تمایل بیشتر برای جذب دانشجویان بین المللی ، بیشتر دیده می شود .

علاوه بر مدارک ذکر شده در بالا، معمولا پیش نیازهای تخصصی موردنیاز برای هر رشته در هر جایی می تواند متغیر باشد. پیش نیازهای تخصصی بطور مثال می تواند گذراندن تعداد مشخصی واحد درسی تخصصی در یک زمینه یا زیر شاخه مشخص در دوره کارشناسی متقاضی بوده و یا داشتن معدل کل بالاتر از یک حد مشخص شده باشد. برای اطلاع دقیق و کامل از مدارک مورد نیاز، می بایست به سایت دانشگاه موردنظرتان مراجعه کنید و از آنجا همه مدارک و پیش نیازهای موردنیاز را دنبال کنید.

آزمون ورودی (Entrance Exam )

اکثر متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه می بایست در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنند. آزمون ورودی اصلی در ترکیه (Academic Personnel and Graduate Education Entrance Exam (ALES نام دارد. برای ورود به اکثر دوره های ارشد ، کسب حداقل نمره ۵۰ تا ۵۵ مورد نیاز است. طبیعی است که هرچه نمره کسب شده متقاضی بیشتر باشد ، شانس قبولی وی افزایش می یابد.
به طور کلی ، هدف از برگزاری آزمون ALES ، اطمینان از این موضوع است که متقاضی تحصیل در دانشگاه های ترکیه ، حداقل مهارت های لازم به منظور تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در این کشور را دارد. آزمون در تاریخ های مشخص در طول سال برگزار می شوند. این امکان برای متقاضیان وجود دارد که نمره سایر آزمون های بین المللی نظیر GMAT با حداقل نمره ۵۰۰ یا GRE با حداقل نمره ۶۸۵ ، را به دانشگاه مورد نظر ارائه نمایند.

توجه داشته باشید که آزمون ALES نمره منفی دارد و چهار پاسخ غلط یک پاسخ درست را نیز حذف می کند. نمره قبولی از این آزمون ۵۵ به بالا است و تا سه سال پس از دریافت نتیجه اعتبار خواهد داشت؛ به عبارتی دیگر، از زمان دریافت نتیجه آزمون برای اقدام جهت تحصیل در دانشگاه های ترکیه تنها سه سال زمان وجود دارد.

ارسال مدارک موردنیاز جهت دریافت پذیرش تحصیلی

اکثر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ترکیه برای ارسال مدارک موردنیاز دریافت پذیرش تحصیلی سامانه جداگانه ای مخصوص به خود را دارند ، که در آن نیاز به ارسال اصل مدارک و سوابق تحصیلی دیگر وجود ندارد و کافیست که اسکن هر مدرک مورد نیاز را بصورت یک فایل الکترونیکی در سامانه موردنظر بارگذاری کنید. مهلت ارسال مدارک بسته به اینکه چه رشته ای را در کجا انتخاب کرده باشید ، متغیر است. برای اطلاع دقیق و کامل، حتما به سایت دانشگاه یا کالج یا موسسه عالی مورد نظرتان مراجعه نمائید.

شانس دریافت پذیرش تحصیلی

شانس دریافت پذیرش تحصیلی شما بستگی به عوامل مختلفی دارد و تنها یک عامل تعیین کننده نخواهد بود. عوامل مختلفی همچون نمره مدرک زبان انگلیسی ، معدل آخرین مدرک تحصیلی ، ریز نمرات و تعداد واحدهای گذرانده شده موردنیاز در دوره لیسانس، ارتباط رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد ، ظرفیت پذیرش دانشجو در آن رشته ، داشتن سابقه کار مرتبط و غیره است. مدارک مختلفی از قبیل رزومه کاری ، سوابق کاری ، مقالات چاپ شده و دوره های آموزشی گذرانده شده و غیره معمولا جزو مدارک موردنیاز اصلی برای دریافت پذیرش تحصیلی محسوب نمی شوند . با این وجود ، ارائه این مدارک تکمیلی می تواند شانس دریافت پذیرش را ارتقا دهد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (377 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (321 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (248 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (189 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (159 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (156 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (146 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (140 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (133 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (126 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (120 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (108 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (105 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (99 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال انبیاء روزانه جمعه 10 فروردین ماه 1403 عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا! کتابخانه شخصی دلنشین و مملو از کتاب سید حسن خمینی در خانه‌اش با رونمایی از قاب عکس رهبری و دخترشان+عکس/ محبوب‌ترین بخش منزل نوه امام (عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود رونمایی از برادر جوان و قدبلند داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها/ جفتشون چقدرم مهربون و خوش استایلن+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران (ویدئو) مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد حرکات با مزه گربه وقتی خودش رو توی آینه میبینه/ چه دیوونه بازی هایی درمیاره+ فیلم
تیتر امروز   
جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402