تناسب اندام در دوران بارداری با حرکات پیلاتس

  دوشنبه، 30 تیر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
تناسب اندام در دوران بارداری با حرکات پیلاتس
در واقع پیلاتس، بین بدن و ذهن ارتباط برقرار می کند و با یک روش یکنواخت تناسب اندام، فرم،‌ انعطاف پذیری، تحرک و پایداری بدن را به شما هدیه می دهد و یکی از بی خطرترین ورزش های دوران بارداری است. برخلاف دیگر ورزش ها، برای انجام حرکات پیلاتس، احتیاج به کنترل و دقت بیشتری دارید.

تمرینات پیلاتس آرامش بخش است، اجرای حرکات پیلاتس به تمرکز نیاز دارد و با انجام آن حس خوبی همراه آرامش به شما القا می شود.

علاوه بر اینکه انرژی شما در دوران بارداری افزایش می یابد. تمرکز پیلاتس بر کل بدن، به ویژه ستون فقرات و ماهیچه های کف لگن است. و از آنجاییکه بارداری و زایمان بر این قسمت های بدن تاثیر بیشتری می گذارد، این نقاط آسیب پذیرتر خواهند بود. پیلاتس با تقویت ماهیچه های کف لگن در داشتن زایمان طبیعی راحت کمک زیادی به شما می کند. فایده دیگر آن توجه به تنفس و آرامش، بهبود تعادل، تنظیم گردش خون، تقویت ماهیچه ها، ستون فقرات و طرز ایستادن است. پیلاتس به شما کمک می کند تا بهتر بخوابید و ناآرامی، کمردرد، سردرد، فشار و کشش در گردن و شانه ها را کاهش می دهد، موضوعی که خانم های باردار عاشق آن هستند. با وجود همه این مزایا قبل از شروع برنامه ورزشی پیلاتس با پزشک خود مشورت نمایید. خانم مونجا بونزایر متخصص تناسب اندام و پیلاتس می گوید: “هر فردی شرایط بدنی مخصوص به خود را دارد و بهترین توصیه به تمامی خانم های باردار این است که به صدای بدن خود گوش دهند و هرگز در انجام تمرینات ورزشی زیاده روی نکنند.”

1- حرکات پا با توپ تنيس

این حرکات باعث کاهش ورم پا و مچ پا و بهبود تعادل می شود.

بایستید، پاها به اندازه عرض شانه باز و موازی با هم قرار گیرند.توپ تنیس را در قسمت گودی کف پا نگه دارید ، بطوریکه پاشنه پا روی زمین قرار گیرد و دست ها آزادانه در دو طرف بدن قرار گیرند. اگر شما احساس عدم تعادل می کنید برای انجام حرکت به دیوار تکیه دهید. پا را به سمت جلو حرکت داده به طوریکه توپ زیر انگشتان پا حرکت کند، در این حالت انگشت شست و لبه بیرونی کف پا با زمین در تماس خواهند بود این حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید. پا را به وضعیت اولیه برگردانید و توپ در مرکز کف پا قرار گیرد، پا را روی توپ حرکت داده به طوریکه پاشنه پا روی توپ و توپ روی زمین قرار گیرد.کمی به سمت جلو متمایل شوید زانو در امتداد مچ پا قرار گیرد. چند ثانیه در این حالت بمانید و پا را به سمت عقب حرکت داده و به وضعیت اولیه برگردید.

2-ایستادن و خم شدن

این حرکات باعث کشش گردن، ماهيچه هاي بالاي کمر و تقويت پشت ران و ستون فقرات می شود.

بایستید، به طوریکه کمر شما مقابل دیوار قرار گیرد. پاها را کمی از هم دور نگه دارید. از دیوار به عنوان محافظی برای کمر و لگن استفاده کنید. هوا را به داخل کشیده و سپس خارج کنید. سر را از دیوار دور کرده و به سمت جلو متمایل شوید تا کششی ملایم در پشت گردن احساس کنید. ستون فقرات را خم کنید، بطوریکه دست ها آزادانه در دو طرف بدن قرار گیرند. هوا را به داخل کشیده و همزمان با خارج کردن هوا ستون فقرات را صاف و به وضعیت اولیه برگردید. این حرکت را 3 تا 5 مرتبه تکرار کنید. حرکت را دوباره تکرار کرده اما این بار به حدی خم شوید که فقط لگن شما مقابل دیوار قرارگیرد و کشش را در ناحیه پشت ران و زانو احساس کنید. همزمان با خارج کردن هوا ستون فقرات و کمر را صاف و به وضعیت اولیه برگردید. این حرکت را 3 تا 5 مرتبه تکرار کنید.

3- اسکوات دیوار

این حرکات باعث تقویت ماهیچه های ران، وضعیت عالی برای زایمان می شود.

حرکت را با تکیه دادن به دیوار یا قرار دادن توپ مخصوص در پشت خود شروع کنید. پاها به اندازه عرض شانه باز و موازی باهم قرار دهید. هوا را به داخل کشیده و به طور همزمان زانو ها را خم و در وضعیت نیمه نشسته قرار گیرید. زانوها را به حدی خم کنید تا در امتداد باسن قرار گیرند. خم کردن زانوها باید به گونه ای باشد تا در آنها احساس ناراحتی نکنید. همزمان با خارج کردن هوا با پاها به زمین فشار وارد کرده و در وضعیت ایستاده قرار گیرید. این حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید.

تصویر

4- تعادل و قرارگیری صحیح روی توپ

این حرکات باعث بهبود تعادل و اصلاح وضعیت قرار گرفتن بدن می شود.

بر مرکز توپ مخصوص ورزش بنشینید و پاها به اندازه عرض شانه باز و موازی با هم قرار دهید. شانه ها در وضعیتی متعادل در امتداد باسن قرار گیرند. گردن صاف و کشیده و دست ها آزادانه در دو طرف بدن و یا روی پاها قرارگیرند. بر تنفس تمرکز کنید. آیا به راحتی قادر به حفظ تعادل و نفس کشیدن هستید؟ به آرامی آخرین استخوان ستون فقرات را به داخل جمع کنید، سپس پشت را برآمده کرده و انقباض در آخرین استخوان ستون فقرات را رها کنید. این حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید. روی توپ بنشینید و برای حفظ تعادل دو طرف توپ را با دست ها بگیرید. همزمان با خارج کردن هوا یک پا را از روی زمین بلند کنید. سعی کنید به مدت 2 تا 3 ثانیه تعادل خود را حفظ کنید. هوا را به داخل کشیده و پا را به سمت پایین برگردانید. جهت حرکت را عوض کنید. این حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید.

5- دراز کشیدن به پهلو و بلند کردن پا

این حرکات باعث تقویت ماهیچه های پا و باسن می شود.

به پهلو روی زمین دراز کشیده به طوریکه ستون فقرات و لگن در یک امتداد قرار گیرند. پایی که در زیر قرار دارد را خم کنید و پای دیگر را کاملا صاف نگه دارید. دستی که در زیر بدن قرار دارد را کاملا صاف بالای سر در امتداد بدن قرار دهید، بنابراین می توانید سرتان را روی آن قرار دهید. دست دیگر را خم کرده و برای محافظت مقابل سینه روی زمین قرار دهید. (هوا را به داخل کشیده و همزمان با خارج کردن هوا، به آرامی پایی که رو قرار دارد را از زمین بلند کنید. هوا را به داخل کشیده و در این مدت پا را در امتداد باسن نگه دارید. همزمان با خارج کردن هوا پا را به سمت پایین برگردانید. این حرکت را 10 مرتبه در هر جهت تکرار کنید.

6- باز کردن دست

این حرکات باعث آرام کردن گردن و شانه و کشش ماهیچه های سینه می شود.

به پهلو روی زمین دراز کشیده و یک بالش مناسب برای محافظت زیر سر خود به همراه داشته باشید. دست ها را کاملاً صاف و کشیده در امتداد شانه ها به سمت بیرون و مقابل خود قرار دهید. پاها را خم کرده (با زاویه90درجه) و برای راحتی بیشتر یک بالش بین زانوها قرار دهید. هوا را به داخل کشیده و به آرامی دستی که رو قرار دارد را به سمت بالا یا سقف حرکت دهید، به طوریکه دست با شانه زاویه 90 درجه تشکیل دهد. همزمان با خارج کردن هوا دست را کاملاً باز و به طرف دیگر بدن متمایل کنید و با چشم حرکت نوک انگشتان دست را دنبال کنید تا سر نیز به آن سمت متمایل شود و گردن در وضعیتی آرام قرار گیرد. شما باید یک کشش قوی را در سرتاسر سینه خود احساس کنید. هنگام ایجاد کشش هوا را به داخل کشیده و همزمان با خارج کردن هوا دست را به وضعیت اولیه برگردانید. این حرکت را 5 تا10 مرتبه در هر جهت تکرار کنید.

نکات و مراقبت های کلی حین ورزش کردن در دوران بارداری

ورزش برای شما خوب است، اما نباید آنقدر ورزش کنید تا خسته شوید.

به عنوان یک قاعده، در حین ورزش، باید بتوانید مکالمه عادی داشته باشید.

سعی کنید وزن خود را متعادل نگه دارید و عضلات را هم قوی نگه دارید. 30 دقیقه ورزش در روز کافی است.

اگر احساس خستگی کردید، استراحت کنید.

قبل از ورزش بدن را گرم کنید. ضربان قلب خود را چک کنید.

اگر قبل از بارداری ورزش سنگین می کردید، بهتر است از آن در دوران بارداری اجتناب کنید. ورزش سنگین به بدن و رحم شما فشار زیادی وارد می کند.

علائمی که مانع ادامه ورزش در دوران بارداری می شود؟ وقتی باید ورزش را متوقف کنید.

تصویر

از ورزش کردن اجتناب کنید، اگر علائم زیر را مشاهده کردید:

  • درد قفسه سینه، زانو، پا و شکم
  • احساس سرگیجه
  • نفس تنگی
  • خونریزی واژن
  • حواس پرتی
  • سختی در راه رفتن

از حرکات نوزاد آگاه باشید ؛ اگر احساس کردید که حرکت نمی کنند به خود استراحت بدهید.

به یاد داشته باشید کودک در هنگام ورزش بی حرکت می ماند، اما اگر شرایط طبیعی نبود با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه ای کلی و مهم برای ورزش در دوران بارداری مخصوص مادرانی که پیش از حاملگی ورزش می کردند

اگر خیلی فعال بوده اید باید میزان آن را کاهش دهید ، بهتر است در شرایط هوایی گرم و مرطوب ورزش نکنید و بیش از 45 دقیقه نیز ورزش نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (219 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (111 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (38 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (37 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جراحان زیبایی زیرزمینی و اینستاگرامی و نیازِ فیکِ زیبا شدن!
آغاز ثبت‌نام کاروان دانشجویی پیاده‌روی اربعین
امکان انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد به پردیس‌های شهریه‌دار دانشگاه دولتی امکان‌پذیر شد
(ویدئو) سوتی‌های وحشتناک غول‌های تکنولوژی/ 10 لحظه شوکه‌کننده از رویدادهای معرفی محصول در کمپانی‌های بزرگ!/ قیافه‌ی استیو جابز و ایلان ماسک محشره 😂
(ویدئو) قایق‌های برقی پرنده؛ گامی نوین در جهت حفظ محیط زیست! / استکهلم میزبان اولین قایق برقی پرنده‌ی جهان
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "موشک" متفاوت در سایت موشکی را در عرض 5 ثانیه شناسایی کنند
تست دقت/ حتی افرادی با قدرت بینایی 10 از 10 نمی‌توانند در 4 ثانیه "پاندای" متفاوت را در این "باغ وحش" شلوغ پیدا کنند
(ویدئو) رقص تراشه‌های چوب در دستان هنرمند خلاق/ نابغه‌ای که از ابزارآلات ساختمانی برای خلق اثرهای هنری زیبا استفاده می‌کند
ویدیو/ وقتی "آقا رشید" قربانی آتیش سوزوندن همکلاسی‌هاش میشه ولی سابقه‌اش اینقدر خرابه که ناظم هم باورش نشد...
ویدیو/ شاهکاری هنری از ایجاد افکت و صداگذاری کارتون "تام و جری" که حتماً باید ببینید
(ویدئو) رفتار عجیب عقاب‌ها که شما را شگفت‌زده خواهد کرد / پرنده‌ای که با قربانی کردن اعضای بدنش مانند ققنوس دوباره از خاکسترش متولد می‌شود!
روشن شدن تلفن مقتول پس از 10سال، مچ قاتل را باز کرد
از بازگشت مهران مدیری تا خداحافظی جو بایدن در حواشی داغ امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
ویدیو/ دکتر عباس موزون: بزرگترین درسی که واقعۀ کربلا داد این بود که "هول نزنیم" و "هُل ندهیم"
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با موزیک انیمیشن «کوکو»
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت