توصیه ی فراوان به مصرف سماق

  دوشنبه، 03 آبان 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
توصیه ی فراوان به مصرف سماق
سُماق درختچه‌ایست کوهستانی که میوه‌های خوشه‌ای دارد و میوهٔ آن پس از کوبیده شدن به عنوان چاشنی، همراه با غذاهایی همچون کباب استفاده می‌شود. طعم آن گرایش به ترشی دارد. گیاه سماق از راسته افراسانان، تیرهٔ پسته‌ایان است.

مصرف سماق خواص و فواید بی نظیری را برای سلامت بدن دارد، همچنین مصرف سماق برای مبارزه با میکروب، مبارزه با سرطان و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است. سماق، مزه منحصر به فردی دارد که معمولاً به تند و کمی میوه ای و کمی شبیه لیمو توصیف می شود. و دارای یک مزه متمایز برای غذاها می باشد. در حقیقت تحقیقات اخیر نشان می دهد که سماق می تواند اثر قدرتمندی روی کنترل قند خون، سلامت قلب، پیش گیری از بیماری ها و حتی تسکین درد داشته باشد.

فواید عالی سماق برای سلامتی:

سماق یک ادویه است که از دانه های توت مانند سماق، از درخت سماق در خاور میانه بدست می آید.بیشتر برای دادن مزه ترش به غذاهای گوشتی استفاده می شود. با توجه به گیاهانی که اغلب در غذا به کار می روند، سماق به ندرت استفاده می شود. به این دلیل که معمولاً افراد دوست ندارد که در غذا، مزه لیموناد یا ناشناسی را مزه کنند.اما میوه گیاه سماق به خصوص در آمریکای شمالی بسیار محبوب است. به خاطر مزه ترش عالی همراه با فواید سلامتی اش برداشت می شود. در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در خاور میانه، آمریکای شمالی و آفریقا در مناطق وسیعی کشت می شوند. گیاهان قرمز، سبز یا کرم رنگ در طول زمان خشک می شوند و به رنگ قرمز تیره و ارغوانی تبدیل می شوند.سماق یک جای بزرگی در غذاهای ترکی، عربی و خاورمیانه ای دارد. به طور خاص، مزه ترکی گیاه سوماق، بومیان آمریکای شمالی در شربت داغ یا سرد و چای از آن استفاده قرار می گیرد.

سماق
  • سماق یک آنتی اکسیدان قدرتمند است:

سماق دارای آنتی اکسیدان های قوی است که با سلول های بدی مبارزه می کند و به سلول های سالم آسیب می رسانند.با توجه به مطالعه ای علمی، آنتی اکسیدان ها با سلول های بدی که مسئول بیماری های قلبی، پیری زودرس، اختلالات شکم و بسیاری از رویداده ای ناگوار دیگر هستند مبارزه می کنند.

  • سماق برای مبارزه با میکروب:

براساس مطالعه ای که در سال 2010 در ترکیه انجام شد، سماق یک گیاه ضدمیکروبی می باشد. گفته می شود که گیاه سماق به عنوان یک دفاع جدی در برابر مواد مغذی کم مصرف به ویژه سالمونلا تیفیموریوم مورد استفاده قرار می گیرد.

این یک سلاح بسیار موثر علیه میکروب ها است، وقتی که به عنوان مخلوطی از سوماق و روغن آویشن به کار می رود.

  • سماق برای مبارزه با عفونت های قارچی:

در نتتجه تحقیقات علمی دیگر، معلوم شده است که سماق دارای خاصیت ضد قارچی موثر است. سماق قادر به مبارزه با آسپرژیلوس فلاووس (موثرترین سلول مضر)، به خصوص پاتوژن انسانی خواهد بود.آسپرژیلوس فلاووس ممکن است که باعث عفونت ریه و تنگی نفس شود. شیمی درمانی یک درمان سرطان است که از داروها برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی استفاده می کند، یا با کشتن سلول ها یا با توقف آن ها از تقسیم کردن آن ها. این عفونت می تواند بسیاری از اعضا بدن از جمله ریه ها، قلب، کلیه ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

درد قفسه سینه، تب و درد مفاصل، شایع ترین نشانه های عفونت قارچی هستند.

انگشت قارچی
  • خواص سماق برای قلب

امروزه بیماری های قلبی یکی از مشکلاتی است که بسیار شیوع پیدا کرده است. شما می تواند برای سلامت قلب خود از خواص سماق کمک بگیرید.این چاشنی ترش مزه حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و اسید دوکوزاهگزانوئیک می باشد. زمانی که شما سماق را به غذای خود به صورت خام اضافه می کنید غلظت این دو ترکیب در بدن بالا می رود. این امر موجب می شود قلب بتواند عملکرد قوی تری از خود نشان بدهد.

  • سماق به هضم غذا کمک می کند

اگر در هضم غذا دچار مشکل هستید می توانید از خواص سماق برای رفع این مشکل کمک بگیرید. سماق دارای ترکیباتی است که موجب تحریک آنزیم های ترشح کننده اسید معده می شود.این خاصیت سماق باعث می شود معده به راحتی بتواند مواد غذایی سنگین و چرب را در خود هضم کند. همچنین این چاشنی ترش مزه می تواند جلوی مشکلاتی چون رفلاکس معده را بگیرد.

  • سماق با سرطان مبارزه می کنید

برخی مطالعات نشان داده می دهد که گیاه سماق دارای خواص ضد سرطانی است. اگر سیگاری هستید، ممکن است با استفاده از ترکیبی از شیمی درمانی و پرتودرمانی، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهید. سماق بعنوان یک عامل شیمی درمانی امیدوار کننده در شیمی درمانی سرطان در نظر گرفته شده است.

  • سماق برای سلامت زنان مفید است

از آب سماق، چای سماق و پوست سماق به طور سنتی برای درمان بیماری های زنان استفاده می شود. سماق همچنین در ترشحات شدید واژن استفاده می شود. سماق شیر مادر را نیز افزایش می یابد. با عملکردی مانند استروژن به درمان اختلالات قاعدگی، گرفتگی عضلات، درد های قاعدگی کمک می کند.

  • سماق برای دیابت مفید است

تحقیقات نشان داده است که گیاه سماق در درمان دیابت و چاقی موثر است. طبق نتایج آزمایشگاه، سماق، به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند، به کاهش کلسترول و سطح قند خون کمک می کند.

  • خواص ضد میکروبی سماق

سماق دارای ترکیبات طبیعی با فعالیت ضد میکروبی است. تحقیقات نشان داده است که بر علیه تعدادی از عوامل بیماری زا از جمله باکتری سالمونلا اثر دارد. از نظر خواص ضد میکروبی کاملاً مستند بوده و از زمان های قدیم برای این فواید استفاده می شده است.

  • کمک به هضم غذا باسماق

    اگر در هضم غذا دچار مشکل هستید می توانید از خواص سماق برای رفع این مشکل کمک بگیرید. سماق دارای ترکیباتی است که موجب تحریک آنزیم های ترشح کننده اسید معده می شود.این خاصیت سماق باعث می شود معده به راحتی بتواند مواد غذایی سنگین و چرب را در خود هضم کند. همچنین این چاشنی ترش مزه می تواند جلوی مشکلاتی چون رفلاکس معده را بگیرد.

  • سماق پوکی استخوان را کاهش می دهد

از دست دادن استخوان یا پوکی استخوان، یک بیماری شایع است که در اثر ضعف استخوان های، ناشی از، از دست دادن توده استخوان است. خطر از دست رفتن استخوان با افزایش سن به تدریج افزایش می یابد و طبق تحقیقات نزدیک به 25٪ از زنان بالای 65 سال از این پدیده در گردن و ستون فقرات کمر رنج می برند. اگرچه تحقیقات در مورد تأثیرات احتمالی سماق بر سلامت استخوان بسیار محدود است، اما یک مطالعه نتایج امیدوار کننده و دلگرم کننده ای را نشان داد.

  • سماق دردهای عضلانی را آرام می کند

اگر از درد مزمن عضلات رنج می برید، سماق موجود در کابینت می تواند به درمان کمک کند. در حقیقت، مطالعه ای که در دانشگاه منصوره در مصر انجام شد، نشان داد که آب سماق، که از سماق دم کرد درست می شود، می تواند به کاهش درد عضلانی هنگام ورزش هوازی در بزرگسالان کمک کند. به لطف محتوای آنتی اکسیدانی غنی در سماق، این ماده همچنین می تواند به کاهش خطر التهاب کمک کند و در نتیجه باعث تسکین درد شود.

  • سماق مسائل متداول تنفسی و گوارشی را برطرف کنید

گیاه Sumach به طور گسترده ای برای درمان مشکلات قفسه سینه و تنفس مورد استفاده قرار گرفته است. این موارد شامل سرفه، گرفتگی قفسه سینه برای مدت زمان بسیار طولانی است. این خاصیت به دلیل روغنهای فرار قوی آن (تیمول، کارواکرول، بورنئو و ژرانیول) است که از نظر علمی اثبات شده است.سماق همچنین می تواند تب را کاهش دهد. مخلوط یک داروی گیاهی قوی با عسل یک شربت سرفه فوق العاده موثر و در عین حال طبیعی ایجاد می کند.سماق می تواند مسائل مختلف گوارشی را درمان کند. این موارد شامل یبوست، حرکات نامنظم روده، ریفلاکس اسید و ناراحتی معده است. این گیاه قوی را می توان با پیاز نیز مخلوط کرد و به عنوان یک پیش غذا مصرف کرد.

  • سماق برای دندان

مسواک زدن دندان ها با سماق باعث سفیدی دندان ها می شود، همچنین مالیدن سماق به دندان ها برای تقویت و استحکام لثه ها و درمان دندان درد مفید است.

  • سماق برای درمان بواسیر

سماق و آب سماق در درمان بواسیر و هموروئید و همچنین درمان خونریزی بواسیر مفید هستند.

  • کاهش وزن و لاغری شکم باسماق

سماق دارای مقادیر بالای ویتامین C است و دمنوش سماق خاصیت چربی سوزی دارد که برای کاهش وزن و لاغری شکم مفید می باشد. جالب است بدانید سماق آنزیم های لیپاز روده را فعال می کند و این عملکرد موجب کاهش جذب چربی از طریق روده می شود. به زبان ساده تر موجب دفع چربی از بدن می شود. اما به خاطر داشته باشید باید آن را در کنار یک رژیم غذایی استاندارد استفاده کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.

  • خواص سماق برای جوان سازی پوست صورت

سماق دارای مقدار زیادی ویتامین C است که باعث می شود چین و چروک پوست را کاهش یافته و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

  • بهبود سریع سرماخوردگی باسماق

اگر به دنبال یک راهکار طبیعی هستید تا طول درمان سرماخوردگی را کوتاه کنید می توانید از خواص سماق در این دوره کمک کنید. سماق به دلیل ویتامین هایی که در خود دارد موجب می شود سیستم ایمنی بدن بالا برود.همچنین به موجب آن گلبول های سفید در بدن زیاد می شود. این امر باعث خواهد شد بدن بتواند پادتن بیشتری در مقابل عامل بیماری زا از خود ترشح کند. در نتیجه سرماخوردگی به سرعت بهبود پیدا می کند. حتی مصرف این چاشنی ترش مزه از سرماخوردگی نیز پیشگیری می کند.

بوته ی سماق

موارد احتیاط مصرف سماق

بعضی از گیاهان و ادویه ها بهتر است در دوران بارداری اجتناب شوند زیرا برخی از آنها شامل محرک های رحمی هستند که ممکن است قاعدگی را مختل کنند و این ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. آنتی اکسیدان قوی موجود در آن، کوئرستین، مشخص شده است که به درمان سرطان کمک می کند، می تواند منجر به عوارضی در بارداری و زایمان شود.

کاهش وزن ناخواسته

اگرچه اکثر ما معتقدیم که لاغری در واقع یک مزیت است، اما کسانی که دارای وزن کم هستند یا در حفظ وزن طبیعی بدن مشکل دارند، توصیه می کنیم از خوردن روزانه سماق خودداری کنید. دلیل این امر فعالیت ضد لیپاز است آنزیمی که سرعت تجزیه روغنها و چربی ها را تسریع می کند و تا حدی مانع جذب چربی در روده کوچک می شود.

ایمنی در بارداری

در دوران بارداری توصیه می شود از مصرف سماق اجتناب کنید.

واکنش های آلرژیک

از آنجا که سماق از خانواده گیاهی بادام هندی و انبه است، در صورت که به انبه و بادام هندی یا آجیل حساسیت دارید احتمال دارد با خوردن سماق نیز دچار همان علائم شوید پس در مصرف آن احتیاط کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403 اوخشامای (روضه) ترکی یک مادر عشایر قشلاق حاج ایمان کندی در وصف شهید جمهور+ویدئو فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم قول شهید امیرعبداللهیان در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف+ویدئو تعیبر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش روایت احساسی همسر شهید امیرعبداللهیان درباره این شهید+ویدئو /جز خوبی چیزی ندیدم تو زندگی... زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو (ویدیو) دختران شهید رئیسی و سردار سلیمانی در مراسم تشییع سید ابراهیم رئیسی این حرکت شهید امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+ویدیو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
تیتر امروز   
پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)