7 درمان خانگی برای از بین بردن شوره سر در کودکان

  شنبه، 20 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
7 درمان خانگی برای از بین بردن شوره سر در کودکان
درمانهای خانگی بسیار مختلفی نیز برای رفع مشکل شوره سر و حفاظت از پوست این نواحی از بدن کودکان در برابر خارش و حالت تورم وجود دارد. در ادامه این مقاله، راه حلهای خانگی آسان برای خلاص شدن کودکان از مشکل شوره سر ارائه شده است

در ابتدا، به یاد داشته باشید که شوره سر یا درماتیت سائبورییک در کودکان، یک بیماری شایع پوستی است که عمدتاً روی پوست سر آنها تأثیر میگذارد. این حالت باعث پوسته پوسته شدن پوست سر یا هر بخش دیگری از بدن فرزند شما شده و پوستهای چرب بدن او را (بیشتر از سایر قسمتها) تحت تأثیر قرار میدهد. معمولاً پوستههای جدا شده از سر این کودکان به رنگ سفید یا زرد است. همچنین، لازم است بدانید که به غیر از پوست سر، شوره ممکن است بر روی ابروها، گوشها، پلکها، زیر بغل، کشاله ران، گردن، پوست صورت و بینی یا اطراف شکم کودکان نیز رخ دهد. البته در برخی موارد، شوره سر باعث ایجاد قرمزی و خارش در ناحیه آسیب دیده از پوست بدن و صورت کودکان نیز شده و اگر به درستی درمان نشود، میتواند منجر به ریزش موهای این فرشتههای کوچک گردد. با این که به نظر میرسد بروز شوره سر در کودکان امری بسیار خستهکننده است، اما با استفاده از یک شامپو ضد شوره خفیف میتوان به راحتی این مشکل را از بین برد. در نهایت، یادتان باشد که اگر استفاده از چنین شامپوهایی برای درمان شوره سر فرزند شما نتیجه نداد، شما باید حتماً با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید تا او یک شامپو دارویی مناسب را برای رفع این مشکل پیشنهاد کند.

انواع مختلف شامپو ضد شوره سر

  • شامپو سولفید سلنیوم: این شامپو کمک می کند که میزان سلول های مرده پوست کاهش یابد و همچنین با قارچ که می تواند باعث شوره سر شود مبارزه می کند.
  • شامپو با پایه زغال: شامپوهای کول تار هم سرعت ایجاد سلول های پوستی مرده را کاهش می دهند.
  • شامپو پیریتیون زینک: این شامپو با قارچ روی پوست سر که می تواند سبب بروز بیماری شود مقابله می کند.
  • شامپو سالیسیلیک اسید: این شامپو شوره سر را از پوست سر حذف می کند اما ممکن است پوست را خشک کند که می تواند منجر به شوره بیشتر شود.
  • شامپوهای کتوکونازول: این شامپوهای ضد قارچی که در دوزهای قوی با نسخه تجویز می شوند برای کاهش قارچ در پوست سر طراحی شده اند.

در ابتدا، کودکان مبتلابه شوره سر هرروز باید از یکی از این شامپوها برای کنترل شوره سر استفاده کنند. در اکثر موارد پس از مدتی ممکن است استفاده از آن ها به یک یا دو بار در هفته کاهش یابد. از فرزندتان بخواهید شامپو را روی پوست سر ماساژ دهد و اجازه دهد حداقل 5 دقیقه قبل از شستشو روی سر بماند. پس از شستشو بچه ها می توانند در صورت تمایل از شامپو معمولی نیز استفاده کنند زیرا شامپوهای درمانی ممکن است کمی بو بدهند. اگر شامپوهای ضد شوره، شوره سر کودک شما را کاهش نداد یا اگر شوره در مکان هایی غیر از پوست سر ایجاد می شود با پزشک صحبت کنید. ممکن است لازم باشد فرزندتان یک شامپو تجویزی قوی، یک لوسیون ضد قارچ یا کرم حاوی استروئید دریافت کند. پس از درمان، برخی افراد متوجه خواهند شد که مناطق پوستی که شوره دارند رنگی تر از بقیه پوستشان است. این اتفاق در کسانی که پوست تیره تر دارند، شایع تر است. این تفاوت رنگ در طول زمان محو خواهد شد و رنگ پوست درنهایت به حالت عادی برمی گردد. شوره سر یک بیماری مزمن است، به این معنی که نمی تواند درمان شود، اما تقریباً همیشه می تواند تحت کنترل باشد. هنگامی که شوره تحت کنترل باشد، معمولاً به چشم نمی آید و از یک مشکل حاد به مسئله ای تبدیل می شود که کودک به ندرت به آن فکر می کند.

درمانهای خانگی بسیار مختلفی نیز برای رفع مشکل شوره سر و حفاظت از پوست این نواحی از بدن کودکان در برابر خارش و حالت تورم وجود دارد. در ادامه این مقاله، راهحلهای خانگی آسان برای خلاص شدن کودکان از مشکل شوره سر ارائه شده است که مهمترین این موارد عبارتند از:

آب لیمو

با این که آب لیمو یک عصاره عالی است، ولی به پیشگیری از مبتلا شدن کودکان به شوره سر کمکی نمیکند. با این حال، جالب است بدانید که این عصاره میتواند سلولهای مرده را از روی پوست سر فرزند شما برطرف نموده و از انباشته شدن آنها بر روی یکدیگر و تشکیل شوره پوست جلوگیری نماید. برای استفاده از مزایای عصاره آب لیمو چند قطره از آب آن را با آب معمولی مخلوط کرده و پوست سر فرزند خود را با آن ماساژ دهید؛ حالت اسیدی موجود در آب رقیق شده لیمو روی پوست سر کودک شما تأثیر گذاشته و روند تشکیل شوره سر را از بین میبرد. البته اگر شوره سر کودک شما خفیف باشد، بهتر است اجازه دهید این مخلوط برای چند دقیقه بر روی پوست سر او باقی بماند؛ ولی اگر شوره سر او شدید است، حداقل 10 دقیقه باید مخلوط آب و آب لیمو بر روی پوست سر بیمار باقی بماند. سپس، پوست سر فرزند خود را با آب معمولی شسته و خوب شانه بزنید. در نهایت، فراموش نکنید که استفاده زیاد از آب لیمو بر روی پوست سر کودکان مجاز نیست، زیرا اثرات خشکی قوی بر روی پوست بدن داشته و چربیهای طبیعی را نیز از موهای آنها از بین خواهد برد. بنابراین، میتوان ادعا کرد که استفاده از آب لیمو جهت خلاص شدن کودکان از مشکل شوره سر، دراز مدت میتواند سبب خشک شدن موها شده و حالت شکنندهای به آنها دهد.

آب آلوئه ورا

عصاره گیاه آلوئهورا برای مادهای بسیار آرامشبخش بوده و تسکیندهنده پوست سر کودکان به شمار میرود؛ این عصاره به طور مؤثری شوره سر کودکان را از بین میبرد. بنابراین، مواقعی که پوست سر کودک شما خراش برداشته است، میتوانید از این عصاره برای بهبود وضعیت پوست آسیب دیده سر کودک خود استفاده کنید، زیرا گیاه آلوئهورا، زخمهای موجود را بهبود بخشیده و میزان التهابات پوستی را در بدن کودکان به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. برای استفاده از مزایای این گیاه، کافی است لایه محافظ را از روی برگ آن جدا نموده و ژل موجود را از داخل برگ را جدا کنید. سپس، عصاره آبی آن را بر روی پوست سر فرزند خود قرار داده و بعد از ماساژ دادن، اجازه دهید برای مدت 10 دقیقه بر روی پوست سر او باقی بماند؛ سپس موهای کودک را با آب گرم شستشو دهید.

سس مایونز یا کره حیوانی

به یاد داشته باشید که کره حیوانی یک درمان مؤثر برای رفع مشکل شوره سر در کودکان است، زیرا استفاده از آن موها را مرطوب کرده و ظاهر زیبایی به موهای سر فرزند شما ارائه میدهد. همچنین، پوستههای خشک پوست سر کودک را جدا نموده و برای انواع مختلف موها نیز مناسب است. برای این منظور، لازم است مقدار مناسبی از کره را به آرامی بر روی پوست سر فرزند خود بمالید. سپس، سر او را با کلاه پلاستیکی مخصوص حمام پوشانده و یک ساعت به حال خود بگذارید. در نهایت، میتوان سر کودک را با استفاده از آب گرم شستشو داده و خشک کرد.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از داروهای خانگی است که باعث کاهش شوره سر و روند ریزش مو در کودکان میشود. برای استفاده از مزایای تخم مرغ، ابتدا سفیده و زرده آن را خوب با هم مخلوط کنید. سپس، این مخلوط را به موهای مرطوب فرزند خود بمالید و آن را برای مدتی به حال خود بگذارید؛ در مرحله آخر موهای سر کودک خود را با آب سرد و سپس، آب گرم شستشو دهید.

گوجه فرنگی

یادتان باشد که گوجه فرنگی نقش مهمی در از بین بردن شوره سر کودکان دارد. شما میتوانید از پودر آن برای بهبود وضعیت پوست سر فرزند خود استفاده کنید، زیرا در هر زمان از سال نمیتوان انواع تازه آن را در بازار پیدا نمود. برای استفاده از مزایای گوجه فرنگی، میتوان مقداری از رب یا پودر این گیاه را با آب مخلوط نموده و روی پوست سر کودک خود مالید. البته برای این که این گیاه تأثیر کاملی بر روی پوست و موهای فرزند شما بگذارد، باید مدتی صبر کنید تا مخلوط بر روی پوست سر او کاملاً خشک شود؛ سپس آن را بشویید

روغن نارگیل

روغن گیاه نارگیل بسیار قوی بوده و دارای خواص ضد قارچی است. وجود مقدار زیادی اسید اسکوریک در روغن این گیاه به عنوان عامل ضد قارچ عمل کرده و استفاده منظم از روغن نارگیل درمان شوره سر کودکان بسیار کمککننده است.

نوشابه

نوشابه به عنوان یکی دیگر از قویترین عوامل ضد قارچی عمل میکند؛ میتوان مخلوطی از این پودر را با مقدار کافی آب، به شکل خمیری در آورد و آن را بر روی پوست سر فرزند خود مالید. البته انجام این کار برای چندین بار در هفته، جهت از بین بردن شوره سر مؤثر است. در نهایت، بعد از ماساژ دادن موهای کودک خود، باید آن را به درستی و با آب معمولی شستشو دهید.

کنار آمدن با شوره سر

اکثر کودکان می توانند با مصرف شامپوی ضد شوره پوست سر خود را کنترل کنند. بعضی باید دو بار در هفته و بعضی دیگر یک بار در هفته باید از شامپوی ضد شوره استفاده کنند. بعضی دیگر نیز به شامپو های دارویی تجویز شده توسط پزشک متخصص نیاز دارند.

شوره سر در افراد قابل درمان نیست اما به راحتی قابل کنترل است و زمانی که فرد بتواند شوره سرش را کنترل کند دیگر هیچ علامتی از شوره در او دیده نمی شود و تنها راه برای پی بردن ابتلای فرد به شوره سر دیدن یک شامپوی ضد شوره در میان وسایل شخصی فرد است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز