دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / ورزش درمانی /

ورزش هاي مفيد براي بيماران مبتلا به سرطان سينه 

شنبه، 22 آذر 1399
فواید و کاربرد ورزش در کاهش وزن، تناسب‌اندام، افزایش انرژی و بهبود خلق و خو به‌خوبی برای همه انسان‌ها شناخته‌شده است. اما ورزش قدرتی فوایدی فراتر از این‌ها دارد و می‌تواند ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به‌خصوص سرطان را کاهش دهد.

همانطور که می دانید، تمرینات ورزشی باعث می شود که خستگی شما کاهش پیدا کند. همچنین در افرادی که مبتلا به سرطان سینه هستند و تمرینات منظم ورزشی انجام می دهند، باعث تحریک سلول های مغز می شود. در این مقاله می خواهیم به بررسی فواید ورزش برای این افراد بپردازیم.

چه عواملی در ابتلا به سرطان سینه موثرند؟

با وجود اینکه علل ابتلا به سرطان سینه به صورت واضح مشخص نیستند اما عوامل عمده ای در ابتلا به سرطان سینه نقش دارند که در ذیل به شرح مختصر این عوامل پرداخته ایم.

  • سن: یکی از عوامل موثر بر سرطان سینه است که با افزایش آن خطر ابتلا نیز افزایش می یابد.
  • سابقه ی شخصی: از جمله عوامل تاثیرگذار بر سرطان سینه می باشد که اگر شخص قبلا به توده ی خوش خیم، سرطان رحم، تخمدان یا کولون مبتلا بوده، خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر است.
  • سابقه ی خانوادگی: می تواند موثر باشد. اگر مادر، خواهر یا دختر فردی درگیر باشند خطر ابتلای این شخص به سرطان سینه ۲ الی ۳ برابر اشخاص دیگر است، مخصوصا اگر بیش از یک نفر از اعضای درجه اول مبتلا باشند.
  • ژنتیک: نیز از عوامل موثر است که ۰.۵% زنان ژن های BRCA1/BRCA2 را دارا هستند، این زنان در طول زندگی شان ۴۵% تا ۸۰% در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.
  • چاقی مفرط: به دلیل تغییر در متابولیسم استروژن، چاقی مفرط خطر ابتلابه سرطان سینه را افزایش می دهد.
  • مصرف الکل: خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
  • نظر رژیم غذایی: زنانی که غذاهای پرچربی مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچرب استفاده می کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها افزایش می یابد.
  • سن قاعدگی: اگر سن قاعدگی قبل از ۱۲ سالگی و سن یائسگی بعد از ۵۵ سالگی باشد، خطر ابتلابه سرطان سینه در این افراد افزایش می یابد.
  • شیر دهی: در مادرانی که به فرزند خود شیر می دهند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آن ها کاهش می یابد.
  • سن اولین حاملگی: اگر اولین حاملگی، بعد از ۳۰ سالگی باشد خطر ابتلا به سرطان سینه در این افراد بیشتر می شود.
  • قرص های ضد بارداری: اگر برای جلوگیری از بارداری، قرص های پیشگیری مصرف می کنید توجه داشته باشید که بعضی از مطالعات معتقدند تاثیری بر احتمال ابتلا به سرطان سینه ندارد ولی نتایج برخی از تحقیقات نشان می دهد که بدون توجه به طول مصرف، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
  • هورمون تراپی: هورمون تراپی اگر به صورت ترکیبی از استروژن و پروژسترون باشد می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
  • اشعه با دوز بالا: مثل رادیوتراپی که در لنفوم هاجکین اعمال می شود، اگر به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال ادامه یابد، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد.
  • ماموگرافی: ماموگرافی تاثیری درریسک ابتلا به سرطان سینه ندارد.

علایم و نشانه های سرطان سینه چیست؟

توده ی سینه ای تنها علامت سرطان سینه نیست و همچنین غالب توده های سینه ای بدخیم نیستند. توده یا ضخامتی که در نزدیکی پستان یا زیر دست که در دوره ی قاعدگی ظاهر می شود، می تواند از علائم سرطان سینه باشد. حتی توده ای که به کوچکی یک نخود لمس شود. هرگونه تغییر در سایز، رنگ یا شکل پستان، ممکن است از نشانه های سرطان سینه باشد. چنانچه ترشح خون یا مایع شفافی از نوک پستان مشاهده کردید، یا تغییری در هنگام لمس یا در ظاهر پوست پستان و نوک آن حس کردید، از علائم سرطان سینه است و حتما به دکتر سرطان زنان و آنکولوژی مراجعه کنید. وجود ناحیه ای مرمری شکل زیر پوست نیز می تواند از علائم ظاهری سرطان سینه باشد. سرطان سینه در خارج ازناحیه ی سینه علائمی مانند بی خوابی، ضعف و خستگی، مشکلات گوارشی، کاهش اشتها و وزن، نفس کم آوردن دارد که احتمال دارد این نشانه ها بروزپیدا کنند.

اثرات بیولوژیکی ورزش بر سرطان پستان عبارت اند از:

  • تاثیر بر کاهش سطح هورمون ها، مانند استروژن، انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) که با پیشرفت سرطان همراه هستند
  • کاهش وزن و جلوگیری از اثرات مضر چاقی به ویژه مقاومت به انسولین و تجمع چربی (بافت چربی منبع اصلی هورمون هایی است که باعث ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی می شوند)
  • کاهش التهاب
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • رفع خستگی و افسردگی
  • کاهش درد ناشی از هورمون درمانی و مصرف داروها
  • کاهش نوروپاتی ناشی از شیمی درمانی
  • بهبود اختلالات شناختی مرتبط با سرطان (CRCI)
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلب عروقی و دیابت
  • بهبود خلق وخو
  • افزایش انرژی
  • کاهش درد مفاصل و بهبود سلامت استخوان ها

فعالیت بدنی چگونه خطر سرطان پستان را کاهش می دهد؟

چندین دلیل برای ارتباط بین اضافه وزن یا چاقی با سرطان پستان مطرح شده است که یک دلیل آن ارتباط بین چربی زیاد و عدم تعادل هورمون ها در بدن است. تحقیقات نشان داده است که سلول های چربی، هورمون های مشابه استروژن آزاد می کنند که خطر سرطان هایی مثل سرطان پستان را افزایش می دهند. همچنین جمع شدن چربی در اطراف و کمر، خطر افزایش ابتلا به سرطا پستان و رحم را افزایش می دهد و بر اساس تحقیقات، چربی اگر اطراف شکم ذخیره شود، بدن را تشویق به تولید موادی می کند که به عنوان هورمون های رشد شناخته می شوند و داشتن مقادیر بالای این هورمون ها با خطر ایجاد سرطان در ارتباط است. با توجه به این موارد گفته شده، یک دلیل برای اینکه فعالیت بدنی می تواند از سرطان پستان پیشگیری کند، کاهش هورمون های بدن است که می دانیم افزایش آن باعث خطر ابتلا به سرطان رحم و پستان می شود. دلیل دیگر کنترل وزن در محدودهٔ مناسب با انجام ورزش یا فعالیت بدنی کافی است؛ پس با لاغر بودن بدون اینکه کمبود وزن داشته باشید می توانید از سرطان ها دور شوید.

ورزش هاي مفيد براي بيماران مبتلا به سرطان سينه

زنانی که با جراحی، اشعه درمانی، شیمی درمانی درمان شده اند، می توانند فعالیت بدنی داشته باشند. این فعالیت ها شامل: پیاده روی آرام، پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری ، تنیس و شنا می باشد. همچنین زنان دارای سرطان سینه که ۱ساعت در هفته و با سرعت ۴-۳ کیلومتر در ساعت پیاده روی می کنند، نسبت به آنهایی که کمتر از ۱ ساعت در هفته ورزش می کنند، کمتر دچار عوارض وخیم سرطان سینه می شوند. به اعتقاد پزشکان، ترکیبی از حرکات انعطافی، ایروبیک و تمرینات استقامتی به بیماران مبتلا به سرطان کمک کند. تمرینات زیر نمونه های خوبی از این دسته محسوب می شوند.

-حرکات کششي: حرکات کششی برای حفظ و بهبود تحرک افراد اهمیت دارد و اگر هنوز به اندازه کافی آماده تمرین های سنگین نشده اید ، باید دست کم سعی کنید که بدن انعطاف پذیری داشته باشید.

-ايروبيک: ایروبیک باعث بهبود کارآیی قلب می شود و می تواند به سلامت قلبی و عروقی و کاهش خطر حمله قلبی ، سکته و دیابت و درمان سرطان سينه کمک کند.

-دوچرخه سواری: دوچرخه سواري آرام و تفريحي اثر به سزايي براي درمان بيماران سرطاني دارد.

-قدم زدن و پیاده روی: باعث آرامش روان و بهبود سيستم خون رساني در بدن فرد بيمار مي شود.

-شنا: شنا و آب درماني به سوزاندن کالری و بهبود عملکرد قلب کمک می کند و کاهش وزن کمک مي کند.

-تمرين با وزنه:به بازسازی طبیعی عضله ها کمک کند. در خانه از دمبل های دو تا چهار کیلوگرمی استفاده کنید و اگر احساس می کنید که این تمرین برایتان سبک است، دفعات انجام آن را بالا ببرید اما وزنه ها را سنگین نکنید.

ایروبیک و کار با وزنه برای سلامتی عمومی بدن و تندرستی افراد رهاشده از سرطان اهمیت حیاتی زيادي دارد.

-تمرينات استقامتي: استفاده از وزن بدن خودتان در تمرین های ورزشی به بازسازی عضلات کمک می کند. فعالیت های نظیر تمرین پشت بازو با نیمکت و حرکت شنا روی دو دست برای تقویت عضلات بالاتنه مفید هستند و می توان آن ها را در فضایی اندک و یا حتی در زمان تماشای تلویزیون انجام داد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم