فواید کیوی برای درمان یبوست

  یکشنبه، 29 فروردین 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
فواید کیوی برای درمان یبوست
یکی از مهمترین خواص کیوی ، درمان یبوست می باشد . به گفته برخی کارشناسان خوردن کیوی قبل از خواب یبوست را برطرف می کند.

آخرین و مهمترین خاصیت مصرف کیوی ، درمان یبوست می باشد. چرا که این میوه یک ملین طبیعی بوده و طبق تحقیقات مصرف منظم آن سبب درمان یبوست می شود. پوست کیوی سرشار از آنتی اکسیدان ( ویتامین سی و ای ) ، فیبر نا محلول ، فولات و … می باشد.

درمان سریع یبوست

جامعه پزشکی یبوست را کاهش حرکات روده و یا مشکل دفع مدفوع تعریف می کند.یبوست یک شکایت رایج است که اغلب نتیجه رژیم غذایی و سبک زندگی فرد است. خوردن غذا های خاص می تواند به بهبود تکرار حرکات روده کمک کند. یبوست یک شکایت رایج است که اغلب نتیجه رژیم غذایی و سبک زندگی فرد است. خوردن غذا های خاص می تواند به بهبود تکرار حرکات روده کمک کند.جامعه پزشکی یبوست را کاهش حرکات روده و یا مشکل دفع مدفوع تعریف می کند.

آب

از دست دادن آب بدن (دهیدراسیون) یک علت شایع یبوست است و اغلب نوشیدن آب زیاد می تواند به بهبود و یا کاهش علائم کمک کند. هنگامی که یک فرد دچار کم آبی بدن می شود، روده هایش قادر به اضافه کردن آب کافی برای مدفوع نیستند. این موضوع منجر به مدفوعی خشک و سخت و در نهایت یبوست می شود.

ماست و کفیر

بسیاری از محصولات لبنی، از جمله ماست و کفیر حاوی میکرو ارگانیسم هایی هستند که به پروبیوتیک مشهور هستند. پروبیوتیک ها اغلب باکتری های “خوب” نامیده می شوند و می تواندد به بهبود سلامت روده و نرم کردن مدفوع کمک کنند. در مطالعه ای در سال ۲۰۱۴، محققان استفاده از ماست غلیظ شده پروبیوتیک حاوی پلی اتیلستروس، لاکتوباسیلوس، اسیدوفیلوس و Bifidobacterium lactis را برای درمان یبوست بررسی کردند. محققان دریافتند که خوردن ۱۸۰ میلی گرم این ماست هر روز صبح به مدت ۲ هفته، زمان لازم برای دفع مدفوع را در افراد مبتلا به یبوست مزمن کاهش می دهد.

سوپ های رقیق و آبکی

سوپ های آبکی بسیار مغذی هستند و هضم آن ها هم آسان است. علاوه بر این، این سوپ ها رطوبت را به مدفوع سخت و متراکم برمی گردانند که می تواند آن ها را نرم کند و عبور آن ها را راحت تر کند. مایعات و مواد غذایی گرم هم معمولا به راحتی قابل هضم هستند.

آلو بخارا

آلو بخارا و آب آلو در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان درمان خانگی برای یبوست مورد استفاده قرار میگیرد. آلو شامل مقدار زیادی فیبر، مواد مغذی شناخته شده برای کاهش و تسریع حرکت روده است. علاوه بر این، آلو حاوی ترکیبات صربتول و فنلی است که می تواند برای دستگاه گوارش فواید زیادی داشته باشد.

سبوس گندم

سبوس گندم یکی دیگر از دارو های محبوب خانگی برای یبوست است. این داروی خانگی مفید، غنی از فیبر نامحلول است که می تواند جریان مواد را از طریق روده تحریک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که خوردن صبحانه حاوی سبوس گندم هر روز به مدت ۲ هفته باعث بهبود عملکرد روده و کاهش یبوست در زنان سالمی که معمولا فیبر زیادی مصرف نمی کنند، شد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی سولفورافان است که می تواند از روده محافظت کند و گوارش را تسکین دهد. علاوه بر این، سولفورافان می تواند به جلوگیری از رشد بیش از حد برخی از میکرو ارگانیسم هایی که می توانند با هضم سالم اختلال ایجاد کنند، کمک کنند. در یک بررسی در سال ۲۰۱۷ سالم افراد سالم روزانه ۲۰ گرم از جوانه های بروکلی خام یا ۲۰ گرم جوانه یونجه را برای مدت ۴ هفته مصرف کردند. محققان دریافتند که افرادی که کلم بروکلی را خورده بودند، نشانه های کمتری از یبوست و حرکات روده سریع تر داشتند.

سیب و گلابی

سیب و گلابی شامل چندین ترکیبات متعددی از جمله فیبر، سوربیتول و فروکتوز هستند که هضم را بهبود می بخشد. همچنین این میوه ها شامل مقادیر زیادی آب هستند که می تواند به تسکین هضم و جلوگیری از یبوست کمک کند. برای به دست آوردن بیش ترین فایده سیب و گلابی، آن ها را خام و با پوست کامل بخورید.

انگور

انگور دارای نسبت بالای پوست به گوشت است که به این معنی است که غنی از فیبر و همچنین دارای مقدار زیادی آب هستند. برای تسکین یبوست، خوردن چند مشت انگور خام و شسته شده را امتحان کنید.

کیوی

به طور متوسط، ۱۰۰ گرم کیوی حاوی حدود ۲-۳ گرم فیبر است که می تواند به توده های مدفوع را افزایش داده و جریان روده را تسریع بخشد. کیوی همچنین حاوی اکتینیدین، آنزیمی است که باعث حرکت در بخش دستگاه گوارش فوقانی و چندین ماده شیمیایی می شود که می تواند در بهبود هضم نقش داشته باشد.

توت سیاه و تمشک

توت های سیاه و تمشک غنی از فیبر و آب است که هر دو می تواند در بهبود و کاهش یبوست مفید باشند. سعی کنید روزانه یک یا دو مشت توت و یا تمشک بخورید.

تمام نان ها، غلات و پاستا

تمام محصولات گندم، منبع عالی فیبر محلول هستند که وزن را به مدفوع اضافه می کند و جریان مواد را از طریق روده ها بالا می برد. برای به دست آوردن بیش ترین مواد مغذی از محصولات گندم، آن ها را خام بخورید یا آن ها را به آرامی بپزید. نان و غلات کامل گندم که حاوی آجیل و دانه می باشند، فیبر بیشتری را در هر مصرف در اختیار قرار می دهند.

روغن زیتون و روغن بذر کتان

روغن بذر کتان و زیتون دارای اثر ملایم خفیفی است که می تواند جریان مواد را از طریق روده تحریک کند و یبوست را از بین ببرد. هم چنین این روغن ها شامل ترکیباتی هستند که هضم را بهبود می بخشند و دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد التهابی نیز هستند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که روغن های زیتون و کتان می توانند به کاهش یبوست در افراد تحت همودیالیز کمک کنند.

کلم ترش

کلم ترش حاوی باکتری های پروبیوتیک است که می تواند در جهت بهبود هضم و کاهش یبوست مفید باشد. این باکتری ها همچنین ممکن است عملکرد ایمنی و هضم لاکتوز را افزایش دهند. یک مطالعه ۲۰۱۶ نشان داد که در ۲ قاشق غذاخوری از کلم بروکلی خانگی شامل حدود همان مقدار از باکتری ها به عنوان مکمل پروبیوتیک است.

یبوست خود را با خوردن این میوه خوشمزه در صبح از بین ببرید!

اگر کیوی در وعده صبحانه مصرف شود، برای عمل دفع بسیار مفید خواهد بود. میزان فیبرهای محلول در کیوی بسیار بالاست، به همین دلیل با مصرف کیوی، عمل هضم و حرکات روده بهتر انجام می گیرد و در نتیجه امکان بروز یبوست کاهش می یابد. اگر کیوی در وعده صبحانه مصرف شود، برای عمل دفع بسیار مفید خواهد بود. می توانید کیوی را همراه با میوه های دیگر، با ماست و یا با غلات میل کنید که در این صورت دفع مدفوع از بدن سریع تر و آسان تر انجام می گیرد.

فواید کیوی برای درمان یبوست:

یبوست، یک وضعیت مشکل ساز است که مشکل روده بزرگ در ارتباط است و معمولا در افراد مسن و افرادی که عادات غذایی بد دارند دیده می شود. کیوی، یک ملین طبیعی است که به عنوان درمانی برای یبوست شناخته می شود. مطالعات متعددی، ثابت کردند خوردن دو عدد کیوی در روز، برای حرکات سریع و با درد کمتر روده، مفید است.

آیا کیوی را باید با پوست خورد؟

کیوی یکی از میوه های استوایی است که فیبر، آب و ویتامین C فراوانی دارد. از مهم ترین خواص کیوی می توان به خاصیت ضد یبوست بودن آن به دلیل فیبر فراوانی که دارد اشاره کرد. از طرف دیگر، ویتامین C فراوان موجود در کیوی در کنار سایر املاح آن، باعث شده که کیوی را به عنوان یکی از میوه های بسیار مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان های سودمند برای بدن بشناسیم. نکته مهمی که درباره این میوه وجود دارد، امکان ابتلا به حساسیت در اثر مصرف آن است. به عبارت ساده تر امکان ایجاد حساسیت به خوراکی هایی که بومی یک منطقه خاص نیستند اما در آن منطقه مورد استفاده قرار می گیرند، وجود دارد. به همین دلیل هم ممکن است برخی از ما ایرانی ها به ترکیب های موجود در کیوی که بومی کشور خودمان نیست، حساسیت داشته باشیم. این مسئله حساسیت، در مورد پوست کیوی هم به شدت مطرح است. یعنی از آنجا که پوست کیوی به دلیل جنس و شکل خاص خود ممکن است حاوی بسیاری از مواد آلرژن باشد، بنابراین امکان ایجاد حساسیت پوستی به شکل خارش یا حتی حساسیت خوراکی به پوست کیوی، چندان دور از انتظار نخواهد بود و به همین دلیل هم از طرف برخی کارشناسان توصیه می شود پوست کیوی را پیش از مصرف آن بگیرید. از طرفی بد نیست بدانید مقداری فیبر، انواع ویتامین و حتی پروتئین در پوست برخی از میوه ها و سبزی ها وجود دارد و به همین دلیل توصیه می شود بیشتر میوه ها و سبزی ها را با پوست مصرف کنید. در مورد کیوی ممکن است ترکیب های مختلفی مانند ترکیب های فیبری موجود در پوست آن باعث ایجاد حساسیت شوند و این حساسیت هم خودش را با دل درد یا سوءهاضمه پس از مصرف میوه نشان دهد بنابراین این به بدن شما بستگی دارد که بتوانید آن را با پوست میل کنید یا نه. بخش عمده ویتامین E، در پوست کیوی موجود است، بنابراین توصیه می شود که اگر به این میوه یا پوست آن حساسیت ندارید، آن را به خوبی شسته و با پوست مصرف نمایید.

خوردن کیوی قبل از خواب یبوست را خوب می کند

تغذیه سبزیجات باید یا به صورت خام و به عنوان میان وعده مصرف شوند یا به صورت پخته به عنوان یک وعده غذایی.در این بین سبزیجاتی از جمله هویج، کاهو، کلم و گوجه فرنگی تاثیر بیشتری دارند و از بین میوه ها نیز انجیر و کیوی موثرترند. پنج تا هشت عدد انجیر خیس خورده برای صبحانه و مصرف کیوی قبل از خواب می تواند برای برطرف کردن یبوست موثر باشد. در طب سنتی هم مصرف خاکشیر بدون شکر و همراه با آب گرم برای درمان یبوست توصیه شده که بهتر است قبل از نهار و قبل از شام مصرف شود. "افسرزه" نیز به دلیل لعاب موکوس مانندی که دارد می تواند مانند خاکشیر عمل کند.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
عباس جلالی
1 سال پیش

با سلام واحترام سپاس از توضیحات کامل و مفید شما
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان