زیبایی دندان با کامپوزیت

  شنبه، 03 اسفند 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
زیبایی دندان با کامپوزیت
از کامپوزیت دندان برای زیبایی دندان هایی که از هم فاصله دارند و یا شکسته اند استفاده می کنند. کامپوزیت با مراقبت صحیح ماندگاری بالایی دارد.

کامپوزیت دندان و تاثیرات آن بر زیبایی

داشتن دندان های زیبا تاثیر فوق العاده ای در چهره ما دارد و لبخند زیبای ما سبب جذابیت چهره مان می شود. امروزه بسیاری از افراد برای زیبا تر شدن، یک دست شدن رنگ و فرم دندان هایشان از کامپوزیت دندان استفاده می کنند .

چنانچه در توضیحات کامل این بخش از سلامت دهان و دندان در ساعد نیوز خواهید خواند کامپوزیت دندان از روش های درمانی برای زیبایی لبخند است و دندانپزشک می تواند با استفاده از این روش دندان های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم کند و زیبا سازی دندان ها را برای فرد تامین نماید.

آشنایی با کامپوزیت دندان و انواع آن

کامپوزیت دندان یکی از روش های جدید و پرطرفدار برای درمان و زیبایی لبخند به شمار می آید. در واقع کامپوزیت دندان ترکیبی از ماده ماتریکس رزینی می باشد که به صورت خمیر است و بر روی دندان به وسیله تابش نور قرار می گیرد.

بهتر است بدانید که لمینت دندان دارای دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی می باشد. لمینت کامپوزیتی از ثبات رنگ کمتری نسبت به سرامیکی برخوردار می باشد ولی در عوض قیمت نسبتا کمتری نسبت به نوع سرامیکی دارد.

لازم به ذکر است که، امروزه نوعی از کامپوزیت دندانی به نام کامپوزیت ونیر وجود دارد که کاربرد زیبایی آن فراوان است و اکثرا برای قسمت جلویی دندان های که دچار فاصله شده اند و یا دچار لب پریدگی شده اند به کار می رود و چهره افراد با این ابزار زیبایی تغییر قابل ملاحظه ای می کند.

درمان ونیر کامپوزیت موجب زیباسازی دندان و سفید کردن دندان می شود بدون اینکه هیج تراشی بر روی دندان صورت گیرد و در این روش به دندان ها آسیبی وارد نمی شود، گاهی اوقات به این روش “ارتودنسی فوری” نیز می گویند.

اجزای کامپوزیت ونیر از ترکیب ذرات فیلر به وجود آمده و دارای مقاومت بالایی است. کامپوزیت ونیر از ترکیبی خمیری مانند تشکیل شده که با امواج نوری با طول موج خاص سفت می شوند و ظاهری زیبا به فرد می بخشند.

نسل جدید کامپوزیت های زیبایی به جز اینکه استحکام بالایی دارند فاقد تخلخل بوده و بسیار عالی پولیش می شوند و طول عمرشان افزایش یافته است.ونیرها ساخته شده از مواد همرنگ دندان هستند که رنگ دندانهای تغییر رنگ یافته را اصلاح می کنند و ایرادهای دندان را برطرف می کنند.

کاربردهای کامپوزیت دندان

امروزه از کامپوزیت ها در دندانپزشکی در سطح گسترده استفاده می شود. از جمله کاربردهای آن می توان به استفاده از کامپوزیت در

پرکردن دندان های جلویی

در پرکردن دندان هایی که در سطح وسیع تخریب شده اند

در ترمیم دندان های شکسته

در پر کردن فضای بین دندان ها

ترمیم و اصلاح ترک خوردگی

بد رنگی و بد فرمی دندان

اشاره کرد. به علت دوام زیاد کامپوزیت ونیر، از آن می توان در پر کردن دندان به جای آمالگام که موجب بد رنگی و بد شکلی دندان می شود، استفاده نمود و به دندان ترمیم شده جلوه زیبا و طبیعی داد. به کمک کامپوزیت ونیرها می توان شدیدترین بهم ریختگی ها و بی نظمی های دندانی را اصلاح کرد و به دندان ها ظاهری مرتب و هماهنگ داد؛ استفاده از کامپوزیت ونیرها حتی در مواردی می تواند جایگزین درمان های طولانی مدت ارتودنسی شود.

درد بعد از کامپوزیت دندان

بعد از انجام کامپوزیت به دلیل حساس شدن دندان ها ممکن است فرد به مدت چند روز حتی چند هفته، انواعی از درد را با درجات مختلف بسته به مقدار، نوع و محل ترمیم احساس کند.

ممکن است فرد درد کلی دندان داشته باشد یا اینکه به صورت منتشر در نیم فک مربوطه درد را احساس کند، یا درد به دلیل حساس شدن دندانها به سرما و گرما ایجاد شود و یا اینکه درد حین جویدن بروز کند؛ هریک از این دردها بنا به دلایلی بروز می کند.

حساسیت و درد کم تا چند روز کاملا طبیعی بوده و در اکثر مواقع دردها بعد از چند روز از بین می رود اما در صورتی که دردها شدید و ادامه دار و غیر قابل تحمل بود، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا با بررسی دندان ترمیم شده نسبت به رفع مشکل اقدام نماید.

برخی از دلایل ایجاد کننده درد عبارتند از:

حساسیت بعد از پرکردن دندان با کامپوزیت:

این مشکل می تواند به دلیل حساسیت زا بودن برخی مواد بروز کند؛ ضمن اینکه این مواد محرک به قسمتهای دیگر دندان نشت کرده ، به همین دلیل فرد احساس درد می کند.

حساس شدن دندانها به سرما و گرما :

اگر درد آزار دهنده باشد یا به صورت ضربان دار حس شود امکان دارد دندان به عصب کشی نیاز پیدا کرده باشد.

احساس درد حین جویدن:

امکان دارد دندان ترمیم شده بلند باشد با تنظیم اندازه دندان می توان مشکل را برطرف کرد.

باقی ماندن پوسیدگی فعال در زیر کامپوزیت، ضدعفونی نکردن دندان، مرطوب و یا خشک بودن بیش از حد سطح دندان ، ضخیم بودن لایه کامپوزیت و … از دیگر عوامل ایجاد کننده درد بعد از کامپوزیت دندان می باشند.

دوام کامپوزیت های دندان

دوام و ماندگاری کامپوزیت های دندان بالا است اما احتیاج به مراقبت های لازم دارد و فرد باید موارد بهداشتی و نیز اصول تغذیه ای را رعایت کند تا عمر کامپوزیت ها را به بیش از 10 سال برساند .

روش مراقبت از دندان های کامپوزیت شده

برای مراقبت از دندان ها به صورت مرتب مسواک بزنید.

مسواک به تنهایی قادر به نظافت تمام فواصل بین دندانی نیست، پس بهتر است از نخ دندان استفاده کنید.

دقت داشته باشید که خوردن مواد غذایی سفت می تواند به دندان های کامپوزیت شده، آسیب وارد کند و آن ها را دچار سابیدگی نماید.

بعد از خوردن مواد غذایی مانند چای و قهوه و یا خوراکی های دارای مواد رنگی دندان های خود را مسواک کنید، زیرا کامپوزیت ها نیز خاصیت رنگ پذیری دارند و دچار تغییر رنگ می شوند

از دهانشویه هایی که دندانپزشک توصیه می نماید استفاده کنید؛ چون برخی از دهانشویه ها می توانند موجب تغییر رنگ کامپوزیت ها شوند.

از استعمال دخانیات (سیگار، پیپ و قلیون) به دلیل تاثیر گذاری بر روی رنگ کامپوزیت خودداری کنید.

مزایای استفاده از کامپوزیت دندان

شاید برای افرادی که می خواهند از این روش برای زیبایی دندان های خود استفاده کنند، این سوال پیش بیاید که استفاده از کامپوزیت دندان خوب است؟

آیا روش کارآمد و مفیدی می تواند باشد؟

برای یافتن پاسخ سوال خود می توانید مزایای استفاده از کامپوزیت دندان را که در ادامه به آن اشاره می کنیم مطالعه بفرمایید.

در این روش چون دندان ها تراش داده نمی شوند و در صورت نیاز به تراش دادن دندان، این کار در اندازه خیلی کم انجام می شود (در حدود 0.3 میلیمتر) ، به دندان (مینا و عاج) آسیب وارد نمی شود.

در صورتی که کامپوزیت آسیب ببیند، قابلیت ترمیم دارد .

ترمیم کامپوزیت به آسانی و در مدت زمان کوتاه امکان پذیر است.

در حین انجام کار به استفاده از داروی بی حسی نیازی نیست، مگر در موارد خاص و دندان های حساس .

از استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به لمینیت(لامینیت) برخوردار است.

شکل و فرم ظاهری آن مشابه دندان طبیعی است.

به دلیل عدم نیاز به لابراتوار، علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان، خطای انسانی کاهش می یابد.

بنابراین، یکی از موادی که امروزه در دنیای دندانپزشکی بسیار پر کاربرد است، کامپوزیت دندان است که باعث زیبا تر شدن یک دست شدن رنگ و فرم دندان ها می شود. شایان ذکر است که استفاده از کامپوزیت دندان در بین خانم ها رایج تر است زیرا خانم ها معمولا بیشتر به زیبایی خود حساس هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (455 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (307 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جلیلی پیروزی پزشکیان را تبریک گفت
پیام تبریک قالیباف به پزشکیان: مجلس از هیچ حمایتی از دولت فروگذار نخواهد کرد
پیام رهبرانقلاب: حرکت بزرگ ملت ایران درخشان و فراموش نشدنی است
کشف 400 کیلو شیشه در پایتخت
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!