5 بیماری مهم لب 

  پنجشنبه، 15 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
5 بیماری مهم لب 
بیدار شدن از خواب با ورم لب می تواند یک اتفاق نگران کننده باشد ، به خصوص اگر روز قبل مشکلی در دهان وجود نداشته باشد. علاوه تورم لب ، چندین بیماری شایع وجود دارد که می تواند باعث شود ورم لب ها در صبح شود. اینها شامل انواع مختلفی از واکنشهای آلرژیک و همچنین شرایط پزشکی است که بر روی پوست ، اعصاب یا عضلات صورت تأثیر می گذارد.

بیدار شدن از خواب با ورم لب می تواند یک اتفاق نگران کننده باشد ، به خصوص اگر روز قبل مشکلی در دهان وجود نداشته باشد. علاوه تورم لب ، چندین بیماری شایع وجود دارد که می تواند باعث شود ورم لب ها در صبح شود. اینها شامل انواع مختلفی از واکنشهای آلرژیک و همچنین شرایط پزشکی است که بر روی پوست ، اعصاب یا عضلات صورت تأثیر می گذارد. کار دندانپزشکی همچنین می تواند التهابی را ایجاد کند که باعث تورم لب شما می شودبسته به علت ، لب متورم می تواند در طی چند ساعت ایجاد شود. این بدان معناست که می توانید بدون علائم دردسر به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید و احساس بسیار متفاوتی داشته باشید. و اگر علت آن واضح نیست ، ممکن است لازم باشد که به دنبال علائم دیگری باشید یا به آنچه که در معرض آن قرار گرفته اید فکر کنید ، ممکن است توضیحی را ارائه دهد.

تغییرات رایج که همراه ورم لب ایجاد می شود

زمانی که لب بالایی شما ورم میکند ،به احتمال زیاد علائم و نشانه های متعددی را تجربه میکنید.آنها میتوانند خفیف یا شدید باشند ، برخی از علائم رایج ورم لب عبارتند از:

  • بی حس شدن لب
  • بزرگ شدن لب
  • خشکی لب
  • درد لب
  • التهاب ،خارش و احساس سوزن سوزن شدن
  • تغییر در رنگ پوست یا قرمز شدن
  • پوست پوست شدن لب ها
  • درجه حرارت بالا یا لرز
  • سر درد
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی

تنها علائم ذکر شده نیستند برخی علائم دیگر هستند که به علت آن بستگی دارند. اگر شما علائمی مانند سخت نفس کشیدن،تورم زبان،گلو درد یا مشکلات مربوط به ناخن دارید، بهتر است که دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

علل تورم لب ها چیست؟

تورم لب ها ممکن است دلایل متنوعی داشته باشد،مانند؛ آلرژی،آسیب و صدمه ،التهاب و یا برخی بیماری های در این زمینه.

واکنش های آلرژیک:

اگر شما با یک آلرژن خاصی مانند؛حیوانات خانگی یا غذاهای خاص یا محصولات مراقبتی اشتباه،در ارتباط هستید،ممکن است که منجر به تورم لب ها شود.

حساسیت غذایی:

برخی از محرک های معمول غذایی ورم لب ،عبارتند از:صدف، آجیل، سفیده تخم مرغ و دانه های کنجد.دیگر محرک ها ممکن است لاتکس، گرده زنبور عسل، برخی داروهای خاص و یا حتی تمرینات و ورزش کردن باشد.

آنژیوادم:

این وضعیت، تورم درلایه های عمیق پوست است که اغلب، لب ها و چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد.10 تا 20 درصد مردم دنیا در طول زندگی، دچار این بیماری می شوند.

سایر شرایط سلامتی :

تبخال یا تاول لب، سندروم لب، سرطان لب ،قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید، بیماری های التهابی روده.

عوامل محیطی:

برخی شرایط آب و هوایی و درجه حرارت ممکن است باعث ایجاد ورم لبها شود.تصادف، آسیب، کبودی ،زخم ،نیش حشرات ،لوازم دندانپزشکی ،غذای تند و یا گرم، جراحی های لب باعث ایجاد تورم لب می شوند.

5 بیماری مهم لب

کیلاتیس: اگر بیماری ها و ناراحتی های مربوط به لب را طبقه بندی کنیم، اولین مورد برحسب شیوع، کیلاتیس (Cheilitis) یعنی ورم و التهاب لب است که دلایل مختلفی در بروز آن نقش دارند. هوای گرم و خشک مهم ترین عامل است زیرا تبخیر رطوبت لب افزایش می یابد و سپس باعث خشکی می شود.

غیر از این عامل محیطی، حساسیت لب ها به خصوص لب پایین به مواد موضعی مانند رژلب، ترکیبات موجود در این ماده آرایشی و فتول... منجر به خشکی، پوسته پوسته شدن و ایجاد ترک و شیار روی لب خواهد شد. این اتفاق تحت تأثیر نور خورشید در افرادی که طولانی مدت در معرض این پرتوها هستند نیز بروز می کند زیرا گرما باعث تبخیر رطوبت لب، قرمزی، خشکی و پوسته شدن می شود. از دیگر علل التهاب لب باید به عفونت ها مانند قارچ ها و باکتری ها و به ندرت زمینه ارثی اشاره کرد.

از آنجا که لب پایین بزرگ تر و برجسته تر از لب بالاست، عوارض نیز شدیدتر خواهد بود و گاهی فقط لب پایین گرفتار می شود. به جز آفتاب، محیط خشک و عوامل حساسیت زا موجب ورم لب مزمن می شوند. ممکن است لب ها در اثر ضربه یا عفونت دچار نوع حاد این بیماری شوند.

در این حالت ورم لب مهم تر از پوسته شدن است. لب ورم می کند و به دلیل افزایش عروق کاملاً قرمز می شود و ترشحاتی نیز دیده خواهد شد. خشکی و پوسته شدن کنار ترشحات لب منجر به تشکیل دلمه می شود که معمولاً بیمار آن را جدا می کند و مجدد دلمه به سرعت شکل می گیرد سپس شیار و شکاف روی لب ایجاد می شود و میکروب ها و باکتری های ثانویه روی پوست خراشیده سوار می شوند و می توانند باعث عفونت ثانویه شوند. این مشکل به خصوص در افرادی که به پزشک مراجعه نمی کنند یا اقدامات درمانی لازم را انجام نمی دهند، بیشتر دیده می شود.

2) اَنگولر کیلاتیس: دومین بیماری شایع لب اَنگولر کیلاتیس است که در واقع ورم لب در قسمت گوشه لب هاست. این مشکل بیشتر در سالمندان اتفاق می افتد که لب بالا و پایین به دلایلی مانند تحلیل لثه، تحلیل عضلات صورت، دندان کشیدن لب و... روی هم می افتد. در این حالت گوشه لب ها که همیشه هوا می خورد دائم به دلیل آب دهان مرطوب می ماند و زمینه ساز التهاب، ترشح و رشد قارچ مولینیا می شود که با سفیدک و لیچ شدن گوشه لب همراه است.

ترشح زیاد بزاق به دلیل ساختار ژنتیکی افراد یا مصرف مکرر داروهای ترش مزه مهم ترین عامل رطوبت بیش از حد و تجمع آن در گوشه های لب است. در بچه های کوچک و افراد عقب مانده ذهنی که قادر به کنترل عضلات دهان نیستند، ترشح زیاد بزاق سبب رطوبت دائم لب و گوشه های آن می شود و چنین ناراحتی هایی را در پی دارد.

3) حساسیت لب به مواد مختلف: حساسیت لب به مواد بیرونی بیماری بسیار شایع دیگر است. در واقع لب ها نیز مانند لثه و دهان به بعضی مواد خصوصاً دهانشویه، خمیر دندان، میوه های ترش، میوه هایی مانند انبه و مرکبات و غذاهای ادویه دار واکنش نشان می دهند که معمولاً با قرمزی و خارش بروز می کند.

4) مکیدن لب: مکیدن مداوم لب با دندان یا لب بالا که بیشتر در افراد مضطرب و عصبی دیده می شود یا فرد عادت به این کار دارد، سلامت لب ها را به خطر می اندازد. این کار به تدریج منجر به قرمز شدن لب و سپس قرمزی مایل به آبی می شود و به دنبال هوا خوردن لب و احساس ناخوشایند خشکی، فرد مرتب لب ها را با آب دهان خیس می کند. رطوبت مداوم ناشی از بزاق منجر به کیلاتیس و در صورت رعایت نکردن بهداشت، رشد و تکثیر قارچ ها خواهد شد.

5) کیست موکو: غدد بزاقی در بالا و پایین دهان همه افراد وجود دارد که گاهی زمان هضم غذا به دلایلی بسته می شوند و باعث ایجاد کیست موکو خواهند شد. در این حالت کیست به شکل سفت و نخود مانند زیر پوست لب احساس می شود که ناشی از خطر مسدود شدن مجاری بزاقی است و اگر دچار عفونت شود نیز با درد، ورم و بیرون ریختن چرک در صورت بارگی همراه است. بهترین راه درمان کیست های لب پیش از عفونی شدن، عمل جراحی است اما باید متخصص به خوبی این کار را انجام دهد زیرا اگر جراحی به درستی انجام نشود، کیست به دلیل امتداد مجاری بزاقی دوباره ایجاد می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (247 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (213 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW