15 توصیه ی مهم برای مراقبت از مو

  پنجشنبه، 15 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
15 توصیه ی مهم برای مراقبت از مو
مراقبت از پوست ، زنجیره‌ای از اعمالی است که به صورت تغذیه مناسب، استفاده از ضد آفتاب، محصولات ضد پیری و لایه برداری منظم اعمال  می‌شود و همه این کارها باید به صورت برنامه روزمره هر شخصی در بیاید.

مراقبت از پوست ، زنجیره ای از اعمالی است که به صورت تغذیه مناسب، استفاده از ضد آفتاب، محصولات ضد پیری و لایه برداری منظم اعمال می شود و همه این کارها باید به صورت برنامه روزمره هر شخصی در بیاید. نیازی به دستورات عجیب و غریب ارائه شده در بعضی از سایتهای اینترنتی و کتابها نیست، شما تنها با چند توصیه ساده که توسط متخصصان پوست و مو ارائه شده استمی توانید یک برنامه مراقبت از پوست به بهترین نحو و ساده ترین روش داشته باشید

برای مراقبت مو پوست سر خود را با روغن مو مرطوب کنید.

در ماه های سردتر سال، گرمای منزل مقدار زیادی از رطوبت موهای شما را گرفته و آن ها را خشک می کند. این درحالی ست که گاهی اوقات پوست سر نیز تحت تاثیر این گرما خشک و پوسته پوسته می شوداستفاده از ترمیم کننده مو بدون نیاز به آبکشی یا اضافه کردن روغن مو به برنامه معمول مراقبت مو، برای مقابله با این خشکی بسیار موثر است. هر روز چند قطره از روغن تغذیه کننده مو را به انتهای موهایتان بمالید تا ضمن جلوگیری از شکنندگی موهایتان، به حفظ رطوبت مورد نیاز آن ها در طول زمستان و همچنین نرم و براق ماندن آن ها کمک کنید. روغن آرگان و روغن جوجوبا ازجمله روغن های مطلوب برای این کارهستنداگر از شوره سر به دلیل خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر در طی ماه های زمستان رنج می برید، علاوه بر استفاده از شامپو ضد شوره روغن های قوی تر مانند روغن نارگیل یا روغن کرچک را مستقیماً روی پوست سرتان بمالید.اجازه دهید روغن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند تا عمیقا پوست سرتان را مرطوب کند. در انتها موهایتان را طبق معمول همیشه بشویید.

مبارزه با الکتریسیته ساکن مو با ورقِ خشک کن

یک نشانه کلیدی مبنی بر اینکه موهای شما از خشکی زمستانی رنج می برد، این است که تارهای مو از روی سر بلند شده و دور از آن می ایستند. برای جلوگیری از بروز الکتریسیته ساکن روی سر، یک ترفند ساده این است که یک ورق خشک کن معمولی ضد الکتریسیته ساکن را همراه خود داشته باشید. آن را به آرامی روی موهای در حال پرواز خود بکشید و همان لحظه از موهای بدون الکتریسیته خود لذت ببرید.البته این فقط یک راه حل فوری است و بهتر است هنگام مراقب مو خود در زمستان با ریشه اصلی این مشکل یعنی خشکی آن ها مقابله کنید. بنابراین مرتباً موهای خود را با استفاده از اسپری نرم کننده مو، مرطوب نگه دارید.

برای مراقبت موی خود از شستشوی مکرر مو بپرهیزید.

اگر مقید هستید که هر روز موهای خود را بشویید، زمان آن رسیده که روال مراقبتی موهایتان را در زمستان تغییر دهید. با شستن زیاد مو، چربی حیاتی و طبیعی پوست سر (که ضمن محافظت، باعث مرطوب نگه داشتن موها می شود) را از دست می دهید.فراموش نکنید که وجود این چربی در ماه های سرد سال بسیار حیاتی است. سعی کنید مدت زمان بین شستشوی موهایتان را (تا زمانی که فاصله زمانی مناسبی برای آن پیدا می کنید) بیشتر کنید.

موهای مرطوب و خیس با احتیاط برخورد کنید

موهای مرطوب بسیار شکننده هستند و به راحتی می شکنند.هنگام خیس بودن ، ریشه موهای شما بیشتر مستعد آسیب دیدن است و هنگام شامپو زدن خیلی خشن نباشید و شکست مو از آنجا شروع می شود و همچنین از شانه زدن بلافاصله پس از دوش خودداری کنید و اگر مجبور هستید به جای آن ،از کلاه حمام استفاده کنید.

استفاده از نرم کننده به صورت منظم

بعد از هر شستشو از نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید و هرگز بدون آن ، دوش نگیرید.

بصورت صحیح از نرم کننده استفاده کنید

این کار باید درست انجام شود و منظور استفاده از نرم کننده، نرم شدن پوست سر نیست.شروع به زدن نرم کننده از حدود 5 سانت از پوست سر خود کنید و بدانید که استفاده بیش از حد از نرم کننده باعث می شود پوست سر شما بیش از حد روغنی وچرب شود.

از شامپو و نرم کننده به صورت یکسان استفاده کنید

شامپو و نرم کننده را از یک مارک انتخاب کنید زیرا فرمول مشابهی دارد.اینها برای یک نوع مو خاص و یک هدف خاص ساخته شده اند و نتایج بهتری را هنگام استفاده از یک لاین به جای دو محصول جداگانه به دست خواهید آورد.

بیش از اندازه حرارت را روی موها نگه ندارید

از استفاده مستقیم گرما روی مو خودداری کنید چرا که گرما باعث رطوبت و خشکی و سوختن مو می شود. فقط در صورت لزوم از آهن / حلقه ای صاف کننده استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که قبلاً از محافظ مو استفاده کرده باشید!

از استفاده کشِ موی محکم خودداری کنید

از استفاده از کش مو های بسیار محکم خودداری کنید. کش موی محکم موهای شما را محکم می کشند و این کار اصطکاک را افزایش می دهد و می تواند باعث شکستگی شود.

در هنگام خواب موهای خود را سفت نبندید

شب ها که به رختخواب می روید ، موهای خود را شل کنید و صبح هنگام آن ها را شانه بزنید.

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ بخورید

یک رژیم غذایی مبتنی بر نان سفید برای پوست تمیزتر مناسب نیست. به همین دلیل دکتر جالیمان اطمینان می دهد که رژیم غذایی او با میوه ها و سبزیجات روشن رنگی تنظیم شده است. میوه ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که به پوست جلا می دهند «بخصوص، تحقیقات نشان می دهد که رنگدانه هایی به نام کاروتنوئید که در غذاهایی مانند هویج، اسفناج و دیگر سبزیجات سبز برگ و گوجه فرنگی ها وجود دارد به درخشش سلامتی مرتبط هستند.

بههنگام مکالمه با تلفن همراه، از هدفون استفاده کنید

تعداد میکروب های تلفن همراه شما بیشتر از کاسه توالت است. در یک تحقیق کوچک از ۵۱ تلفن، محققان دانشگاه اورگان ۷۰۰۰ نوع باکتری مختلف را کشف کردند. بنابراین به توصیه متخصصان پوست عمل کنید و گوشی خود را دور از صورت نگه دارید. دکتر جالیمان می گوید : بعضی از باکتری ها روی سطح تلفن هوشمند شما موجب بوجود آمدن جوش می شود. (و به یاد داشته باشید که تلفن خود را همین حالا و بعدا تمیز کنید).

روکش بالش را از ساتن انتخاب کنید

خوابیدن روی روکش های بالش ساتن به دلیل اصطکاک ، باعث کاهش شکنندگی مو می شود.پنبه و سایر مواد از نظر بافت کاملاً خشن هستند و به همین دلیل باعث ایجاد اصطکاک بیشتری در برابر موهای شما می شوند.

از وسایل حالت دهنده حرارتی مو (سشوار، بابلیس، اتوی مو و…) اجتناب کنید.

بر کسی پوشیده نیست که اصلی ترین عامل موهای خشک و آسیب دیده استفاده از وسایل حرارتی حالت دهنده مو است. هنگامی که موهای شما در طول ماه های سردتر حالت شکنندگی دارند، این وسایل به سادگی مشکل را تشدید کرده و رطوبت را از تارهای مو می مکند.بافت طبیعی موی خود را بپذیرید و تا جایی که ممکن است برای خشک شدن به جای استفاده از وسایلی مانند سشوار اجازه دهید موها در حالت طبیعی خشک شوند و با استفاده از چند قطره روغن مو از وز شدن آن ها پیشگیری کنید.همچنین دستگاه های فر کننده موی را در این فصل کنار بگذارید. به این منظور از فر کننده های غیرحرارتی (مانند بیگودی) استفاده کنید و یا در ماه های سردتر مدل هایی مانند انواع پیچ، گوجه ای و یا دم اسبی را برای موهایتان انتخاب کنید.

قبل از اینکه از خانه خارج شوید، موهایتان را خشک کنید.

اگرچه ممکن است این یک عادت معمولی در ماه های گرم سال باشد ولی در زمستان قبل از خروج از منزل، از خشک شدن کامل موهایتان مطمئن شوید.طبق مطالعات انجام شده سرد بودن موها باعث انبساط ساقه مو و در نتیجه قرار گرفتن در معرض شکستگی بیشتر می شود. همچنین به یاد داشته باشید که این سردی باعث از بین رفتن رنگ موهایتان نیز می شود.اگر حتما باید با موهای خیس خانه را ترک کنید، با پوشاندن آن ها زیر روسری یا کلاه از آسیب های ناشی از آب و هوای سرد پیشگیری کنید. به طور کلی هرچه کمتر در معرض آب و هوای زمستان باشید، آسیب کمتری به موهایتان وارد می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (245 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (213 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW