7 عوارض مسواک نزدن!

  دوشنبه، 18 فروردین 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
7 عوارض مسواک نزدن!
همه ی ما از فواید مسواک زدن و رسیدگی به دهان و دندان آگاهیم و میدانیم که اگر مسواک نزنیم ممکن است دچار پوسیدگی دندان و دیگر عارضه های دندانی شویم.

برای بسیاری از مردم رفتن به دندانپزشكی یكی از ترسناك ترین تجربه های دنیاست. اما تحقیقات نشان می دهد، درمان پوسیدگی دندان ها و توجه به سلامت و بهداشت دهان نه فقط برای داشتن دندان های سفید و زیبا مفید است بلكه می تواند جان انسان ها را از خطر مرگ نجات دهد. مراجعه مرتب به دندانپزشك، مسواك زدن منظم و داشتن دهان پاكیزه طول عمر را افزایش داده و از بسیاری از بیماری های خطرناك مانند كم خونی و سكته پیشگیری می كند. دانشمندان هر روز رابطه تازه ای را بین یكی از بیماری های مرتبط با لثه و دیگر بیماری های مزمن پیدا می كنند. تحقیقات نشان می دهد، مسواك نزدن می تواند باعث ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن و خطرناك مانند سكته، حمله قلبی، دیابت، فشار خون بالا و حتی ناباروری شود. آمارها تخمین زده می شود نیمی از جمعیت جهان به یكی از انواع بیماری های لثه دچار باشند. ولی خبر خوب این است كه اگر یك فرد مسواك زدن را شروع كند و به فكر درمان پوسیدگی دندان های خود بیفتد این عوامل خطرزا به تدریج برطرف می شود و حتی ممكن است بعضی از بیماری های او به طور كامل درمان شوند. به گفته «دكتر دامین والمزلی» از سازمان دندانپزشكی انگلستان بیشتر بیماری های مرتبط با لثه درمان پذیر هستند و البته با رعایت نكات بسیار ساده می توان از درصد زیادی ازآنها پیشگیری كرد. در این مطلب سعی می كنیم بیماری هایی را معرفی كنیم كه درصورت رعایت نكردن بهداشت دهان و دندان ممكن است در آینده نزدیك سراغ شما بیایند. می توانید با انجام كارهای بسیار ساده مانند دو بار مسواك زدن در روز، محدود كردن استفاده از نوشیدنی های شیرین، سیگار نكشیدن و مراجعه به دندانپزشك هر دو سال یك بار تا حد زیادی از ابتلا به آنها پیشگیری كنید.

عوارض مسواک نزدن

عدم مسواک زدن روزانه باعث سکته قلبی می شود
مسواک زدن روزانه و منظم باعث از بین رفتن باکتری های موجود در دهان می شود. اگر هر روز مسواک نزنید و یا اینکه این کار را درست انجام ندهید، این باکتری ها می توانند وارد جریان خون شده و به اعضای حیاتی بدن مانند قلب برسند. در این صورت این باکتری ها روی پلاک های آتروم (رسوبات چربی روی دیواره سرخرگ ها) جمع می شوند و خطر بروز سکته قلبی افزایش پیدا می کند.
قابل ذکر است افرادی که دچار بیماری های پارادونتال هستند، بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی (سکته قلبی، سکته مغزی و غیره) قرار می گیرند. بیماری های پارادونتال، زمینه عفونی (باکتریایی) دارند که بافت های دندانی شامل لثه ها و استخوان ها را درگیر و تخریب می کنند. گفتنی است که عکس این مسئله نیز صادق است. افرادی که سلامت دستگاه قلب و عروق شان حساس و آسیب پذیر است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های پارادونتال (بیماری های عفونی دهان و دندان) قرار می گیرند.
عدم مسواک زدن روزانه باعث دردهای مفصلی می شود
سهل انگاری در مسواک زدن روزانه باعث می شود باکتری های دهان وارد جریان خون شوند و زمینه را برای ایجاد آسیب در ناحیه مفاصل فراهم کنند. محققان در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند احتمال آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) در افرادی که به بیماری های عفونی لثه مبتلا هستند بسیار بالاتر است.
برخی از باکتری های عامل پارادونتیت (التهاب لثه ها و بافت استخوانی دندان ها) آنزیمی تولید می کنند که اسیدآمینه آرژینین را به سیترولین تبدیل می کند که برای بدن بیگانه است. سیستم دفاعی بدن در برابر این مولکول بیگانه شروع به تولید آنتی بادی هایی می کند که جزو علائم آرتریت روماتوئید (بیماری خودایمنی) محسوب می شوند. متاسفانه این بیماری تا حد زیادی فلج کننده است. گفتنی است خطر بروز پارادونتیت در افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند نیز بیشتر است.
عدم مسواک زدن روزانه خطر زایمان زودرس را بالا می برد
خانم های باردار باید مسواک زدن روزانه را جدی بگیرند، چون اهمال کاری در این امر باعث افزایش خطر زایمان زودهنگام و تولد نوزادانی با وزن کم می شود. اگر باکتری های موجود در دهان از طریق مسواک نزدن وارد جفت خانم باردار شوند، خطر زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن افزایش پیدا می کند.
توجه کنید اکثر عوارض بارداری، عفونی هستند. این عفونت ها از طریق واژن (مانند زگیل) و خون که باکتری ها امکان ورود دارند ایجاد می شوند. به علاوه متخصصین بر این عقیده هستند که تغییرات هورمونی، زمینه ساز خطرات بیماری پارادونتال می شود. این متخصصین به خانم های باردار توصیه می کنند که از روزهای اولیه بارداری به دندانپزشک مراجعه کنند.
عدم مسواک زدن روزانه باعث افزایش قند خون در دیابتی ها می شود
افرادی که به دیابت دچار هستند، باید به طور روزانه و با دقت مسواک بزنند، چون اگر باکتری های موجود در دهان با مسواک زدن از بین نروند، می توانند بافت هایی که دندان ها را محافظت می کنند تخریب نمایند. به این مشکل نیز بیماری پارادونتال گفته می شود.

عدم مسواک زدن روزانه، راه ورود باکتری ها را باز می کند
داشتن دندان پوسیده امر رایجی است و راه ورود باکتری ها می باشد. اگر به طور روزانه و صحیح مسواک نزنید، باکتری ها زیاد و آسیب رسان می شوند. مسواک باعث می شود که پلاک های دندان که حاوی باکتری هستند از بین بروند.
بهترین راه این است که روزانه سه بار و هر با به مدت حداقل دو دقیقه مسواک بزنید تا مسواک به تمام قسمت های دندان ها برسد. شاید در انتخاب مسواک برقی و مسواک های معمولی شک داشته باشید. باید بدانید که هیچ کدام از این مسواک ها مزیتی بر دیگری ندارند. اگر بخشی از دندان ها را به درستی مسواک نزنید، پلاک ها در آن قسمت انباشته می شوند و مشکل ایجاد می کنند. بنابراین مهم این است که با صبر و حوصله مسواک بزنید. نخ دندان را نیز فراموش نکنید و به سلامت دهان و دندان هایتان اهمیت ویژه ای بدهید.

آرتروز

معمولا بیماری آرتروز، خود را با تورم و احساس داغ شدگی در مفاصل بدن نشان می دهد. به تازگی دانشمندان آلمانی متوجه شدند، افرادی كه لثه های متورم دارند با احتمال 10 برابر بیشتر از افراد سالم به این بیماری دچار می شوند.البته درصورتی كه فرد بیمار لثه های خود را درمان كند به تدریج علائم بیماری آرتروز هم برطرف خواهد شد. میزان تركیبات مضر در خون افرادی كه با مراجعه به دندانپزشك پلاك های دندانی خود را برطرف كنند، بعد از 6 هفته به طور قابل توجهی كاهش پیدا می كند و همراه با آن درد مفاصل هم كمتر می شود. به تازگی توجه جهانی نسبت به ارتباط بین بیماری های لثه و آرتروز افزایش پیدا كرده است و بر همین اساس تعداد زیادی از كشورها تلاش می كنند مردم خود را به رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان تشویق كنند. باكتری های چسبیده به دندان ها پروتئین هایی را داخل جریان خون ترشح می كنند كه باعث تحریك سیستم ایمنی بدن انسان می شود و خود را با دردهای مفصلی نشان می دهد.

سرطان

شاید عجیب به نظر برسد اما واقعیت این است كه مسواك نزدن هم می تواند خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان ها را در انسان بیشتر كند. به طور كلی افرادی كه به بهداشت دندان و لثه های خود توجه نشان می دهند با احتمال 14 درصد كمتر به سرطان دچار می شوند. در بعضی موارد، ارتباط بین بیماری های لثه و سرطان بسیار بیشتر است. برای مثال یك فرد با دندان های خراب و لثه های متورم با احتمال 49 درصد بیشتر از دیگران ممكن است به سرطان كلیه دچار شود. احتمال ابتلای این شخص به سرطان های لوزالمعده و خون هم به ترتیب 54 و 30 درصد نسبت به سایرین بیشتر است. به نظر می رسد تورم و بیماری های مزمن لثه می تواند منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن انسان شده و سلول های او را در برابر تومورهای سرطانی آسیب پذیر كند. بعضی دیگر از محققان هم معتقدند، باكتری های موجود در پلاك های دندانی به طور مستقیم می تواند منجر به تولید بافت های سرطانی در اعضای حیاتی بدن شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (514 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (72 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!