7 دمنوش برای رفع استرس

  یکشنبه، 16 تیر 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
7 دمنوش برای رفع استرس
امروزه، افزایش استرس در بین افراد مختلف جامعه، که دلیل اصلی آن روی آوردن مردم به زندگی‌های ماشینی و در مقابل افزایش فشارهای اجتماعی است، موجب شیوع پیدا کردن انواع بیماری های روانی و جسمی شده است. به منظور کاهش استرس، در مقاله زیر، به معرفی هفت دمنوش گیاهی می پردازیم که آرامش بخش بوده و در صورت مصرف صحیح و به اندازه، هیچگونه عوارض جانبی ندارند.

طبق تحقیقات صورت گرفته استرس مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های جسمانی است که در صورت کنترل آن بسیاری از زمینه‌های بروز بیماری‌های روانی و جسمانی از بین می‌رود. در جامعه امروز مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های روانی افزایش استرس در بین افراد مختلف جامعه است که دلیل اصلی آن روی آوردن مردم به زندگی‌های ماشینی و کاهش تحرک و در مقابل افزایش فشارهای اجتماعی است. جامعه باید در خصوص ایجاد شرایط برای کاهش استرس آموزش ببیند و توانمند‌سازی مقابله با استرس نیز بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، در مقاله زیر، با در نظر گرفتن نیازمندی های عصر جدید راهکارهایی خانگی برای کنترل و درمان استرس ارائه داده ایم که همگی منشا گیاهی دارند و در صئرت مصرف صحیح و به اندازه هیچگونه عوارض جانبی نداشته و زیانی به فرد نمی رساند. 

معرفی 7 دمنوش خانگی برای رفع استرس 

۱. بادرنجبویه

گیاه دارویی بادرنجبویه را می‌توان در قالب کپسول یا به صورت یک عصاره که می‌تواند به نوشیدنی‌های مختلف اضافه شود، مصرف کرد. این گیاه دارویی یک درمان طبیعی برای استرس و اضطراب است و از قرون وسطی استفاده شده‌است. بادرنجبویه همچنین می‌تواند مسائل مربوط به گوارش و سردرد را تسکین دهد. بسیاری از کسانی که به طور منظم این گیاه دارویی را مصرف می‌کنند، نه تنها اضطراب کم‌تری را گزارش کرده‌اند، بلکه خلق و خوی‌شان نیز بهبود یافته‌است.

تصویر
 

۲. بابونه

بابونه، که معمولا به عنوان چای مصرف می‌شود، می‌تواند به صورت قرص هم مورد استفاده قرار بگیرد. اعتقاد بر این است که این گیاه دارویی حاوی مواد طبیعی ملایم و طبیعی برای درمان اضطراب است. اضطراب همچنین می‌تواند به بی‌خوابی و چند مشکل و نشانه‌ی دیگر منجر شود، و مصرف بابونه قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر به خواب بروید.

تصویر
 

۳. گل ساعتی

گیاه دارویی گل ساعتی یک درمان طبیعی کم‌تر شناخته شده برای اضطراب است. کسانی که احساس بی‌قراری دارند یا مضطرب هستند، می‌توانند این گیاه دارویی را به صورت قرص مصرف کنند. این داروی گیاهی در عین حال به صورت پودری که در آب حل می‌شود نیز به فروش می‌رسد. گل ساعتی در بعضی از افراد احساس خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند، بنابراین نباید آن را زمانی که قرار است روزتان را شروع کنید  یا در صورتی که قرار است پشت فرمان بنشینید، استفاده کنید. بهتر است از خواص درمانی این گیاه دارویی قبل از خواب یا پس از گذراندن یک روز استرس‌زا در محل کار برخوردار شوید.

تصویر
 

۴. اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی دیگر از داروهای خانگی برای خلاص شدن از شر اضطراب و حمله هراس است. این گیاه دارویی، برای ترویج حس آرامش به طور گسترده‌ای در آروماتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین دلیل است که اسانس آن را در انواع و اقسام شمع‌های عطری می‌بینید. اسطوخودوس را همچنین در مواد تشکیل‌دهنده‌ی بسیاری از صابون‌ها و شامپوها می‌بینید. شما می‌توانید آن را به شکل قرص یا به صورت روغن معطر مصرف کنید. این گیاه دارویی را به صورت قرص می‌توانید صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب بخورید و ببینید آیا در طول زمان تاثیر مثبتی روی شما دارد یا خیر. شما همچنین می‌توانید یک گلدان اسطوخودوس را در کنار تخت خواب‌تان یا جای دیگری در اتاق خواب‌تان قرار دهید. اسطوخودوس یکی دیگر از گیاهانی است که تصور می‌شود به شما کمک می‌کند که خواب بهتری داشته باشید و زمانی که شما بهتر استراحت کنید، موقعیت‌های به طور بالقوه استرس‌زا ممکن است شما را بیش از حد تحت تاثیر قرار ندهد در مقایسه با زمانی که دچار کمبود خواب و در نتیجه خسته هستید.

تصویر
 

۵. گیاه دارویی رودیولا

گیاه دارویی رودیولا گاهی اوقات به عنوان ریشه طلایی نیز شناخته می‌شود. رودیولا یک گیاه به رنگ زرد و سبز روشن است که اغلب در طب شرقی استفاده می‌شود. این گیاه دارویی در واقع نوعی آداپتوژن (ماده‌ی انطباق‌پذیر) است، به این معنی که می‌تواند سطح استرس شما را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد. متخصصان طب سنتی و غیر غربی روی تاثیر این گیاه دارویی قسم می‌خورند. این گیاه به عنوان مکمل و معمولا به شکل قرص، در داروخانه‌های مختلف یافت می‌شود. پیدا کردن این دارو ی گیاهی به صورت آنلاین نیز امکان‌پذیر است.

تصویر
 

۶. گیاه دارویی کاوا

گیاه کاوا، که گاهی اوقات کاوا کاوا نیز نامیده می‌شود، یک درمان شناخته‌شده برای اضطراب است که می‌تواند از بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های محصولات بهداشتی یا داروخانه‌ها خریداری شود. اعتقاد بر این است که ریشه‌ی کاوا توانایی شناختی فرد را بهبود می‌بخشد و ماهیچه‌ها را ریلکس می‌کند و در نهایت باعث کاهش اضطراب می‌شود. این را در ذهن داشته باشید که گیاه کاوا ممکن است با الکل واکنش منفی نشان دهد، اما به هر حال در صورتی که با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است از مصرف الکل پرهیز کنید.

۷. ریشه‌ی سنبل الطیب

آخرین درمان‌ خانگی برای مقابله با اضطراب و حمله هراس ، ریشه‌ی سنبل‌الطیب است که معمولا به عنوان داروی خواب شناخته می‌شود، هرچند که اضطراب و حمله هراس و استرس را نیز کاهش می‌دهد. استفاده از این ریشه به قرن‌ها پیش و زمان یونانی‌ها و رومی‌های باستان برمی‌گردد. این گیاه دارویی بویی دارد که بعضی از آدم‌ها آن را دوست ندارند، اما شما می‌توانید آن را به صورت قرص، که کاملا بدون بو است مصرف کنید.

تصویر
 

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (159 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (109 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (118 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (106 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (77 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (84 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (75 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (62 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (46 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (40 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (39 نظر)
تیتر امروز   
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دکتری سال 1403
معمای تصویری سخت برای افراد باهوش؛ پیدا کردن 3 تفاوت در بین این خواننده‌ها، چالشی جدی برای تیزبینی شماست!
(ویدئو) از اعماق غار نمکی قشم تا باغ سنگی افسانه‌ای سیرجان؛ چهار مکان اسرارآمیزی که ایران برای ماجراجویان پنهان کرده است
ویدیو/ مسلمانی ایرانی در امپراتوری اعراب با ریاضیات هندی/ باید از "خوارزمی" مخترع جبر تشکر کنید
ویدیو/ مکانیکی که جادوگری هم می‌کند!/ خلاقیت حیرت‌انگیز هنرمندی که کاراکترهای فلزی متحرک خلق می‌کند
ویدیو/ آخرین تلاش‌های مذبوحانۀ یک دانشجو برای فرار از خواندن درس/ هر کاری می‌کنه که قسمت نشه ولی متأسفانه استخاره‌اش خوب میاد
ویدیو/ کنایۀ تلخ مهران مدیری و دکتر سعید عزیزی به سبک آموزش مدارس/ نمرۀ بیستِ کلاسو نمی‌خوام
(معمای تصویری) 3 تفاوت پنهان در تصاویر ماهیگیر را در 27 ثانیه پیدا کن!
ویدیو/ دکتر علیرضا نبی: از نگاه ما هر کسی کارخانه دارد، کارآفرین نیست/ کارخانه حریم مقدسی دارد
ویدیو/ دکتر عباس موزون: موضوع جنگ کربلا عقلانی است، احساسی نیست/ 15 سال گریه نکردم
ویدیو/ مهندسی خیره‌کننده و چشم‌نواز خانۀ مشیرالملک در اصفهان/ نمایش هنر ارسی با طراحی پنجره‌های مشبک رنگی و چوبی در معماری ایرانی
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «نجات خرس کوچولو»/ یادگیری آسان اصطلاحات روزمره
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 7 ثانیه "کروکودیل" را که در "رودخانه" شنا می‌کند، پیدا کنند
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال انبیاء روزانه جمعه 2 شهریور 1403
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان