8 نکته درمورد سفیدی و زیبایی دندان

  سه شنبه، 06 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
8 نکته درمورد سفیدی و زیبایی دندان
آیا وقتی که می‌خندید دوست دارید که دندان‌های شما همیشه زیبا باشند؟ چرا سلامت دندان مهم است؟ چطور دندان‌های خود را سالم نگه داریم؟ داشتن عادت های سالم، مانند اجتناب از سیگار کشیدن، مراجعه منظم به دندانپزشک می‌توانند به داشتن لبخندی زیبا کمک کنند.

دندان هایی سالم و زیبا

اغلب افراد خواهان داشتن دندان و لثه های سالم هستند اما نمی دانند برای داشتن دندان های سالم چه کارهایی باید انجام دهند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و آب کشی مرتب دهان الفبای پاکیزکی دهان محسوب می شوند. برای داشتن یک دهان حیرت آور به چیزی فراتر از یک خمیر دندان و مسواک نیاز دارید، باید نحوه ی مسواک زدنتان را بهبود ببخشید و کارهایی را روزانه انجام دهید و با سیگار به کلی خداحافظی کنید.

نکاتی برای داشتن دندان های سالم و زیبا

از جوش شیرین استفاده کنید

جوشاننده ها جالب هستند اما یکی از دلایلی هستند که جوش شیرین برای دندان هایتان مضر است. دو جزو ترکیبی آن یعنی فسفریک اسید و سیتریک اسید موجب جوشش آن می شوند. اگرچه استفاده از ترکیبات قالیایی یا جوش شیرین خیلی صدمه نمی زد اما اگر بیشتر از یک بار در روز استفاده شود مینای دندان تان را نرم تر و حساس تر می کند.

دندان هایتان را با شکر نپوشانید

لایه مینای محافظ روی دندان ها، اولین وسیله ی دفاعی شما در برابر حفره ها و چاله های دندانی است، اما برخی از غذاها و نوشیدنی ها آن را از بین می برند و باعث نابود شدن لبخند زیبای شما می شوند. انتخاب غذاهای غنی از شکر، شیرینی های چسبنده (مانند تافی)، نوشیدنی های میوه ای شیرین و سایر شیرینی ها باعث تضعیف دندان می شوند.

هنگامی که غذاهای شیرین بخورید یا برای مدت طولاتی نوشیدنی های بسیار شیرین بنوشید، باکتری های پلاک از این قند برای تولید اسیدهایی استفاده می کنند که به مینای دندان شما حمله می کند.

در واقع، قند و شکر مهم ترین عامل پوسیدگی دندان است. آن موجب بوجود آمدن باکتری و اسیدی شدن دهان شما می شود و موجب نابودی پلاک دندان و لثه تان می شود. مروارید های سفید دهان شما با هر بار مصرف قند و شکر از مصرف قهوه ی شیرین سر صبح گرفته تا بستنی که ممکن است در شب مصرف کنید در معرض پوسیدگی قرارمی گیرند. برای جلوگیری از قرار گرفتن در لیست افرادی که پوسیدگی دندان دارند هر روز در آینه به دندان هایتان نگاه کنید و سعی کنید مصرف قند را کاهش دهید و بعد از خوردن هر وعده و یا اسنک مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

غذاهای مغذی بخورید

دندان های شما به مواد مغذی قوی نیاز دارند و باید سفید و عاری از کرم خوردگی باشند. برای داشتن دندان های سالم، باید غذاهای مختلفی را از هر یک از پنج گروه غذایی اصلی بخورید. این امر تضمین می کند که دندان های شما مواد مغذی ضروری را دریافت می کنند.

کلسیم که در محصولات لبنی و برگ های سبزیجات یافت می شود، برای دندان هایتان اهمیت خاصی دارد. فسفرها، که در پروتئین هایی مانند تخم مرغ، ماهی، مرغ، گوشت و لبنیات یافت می شوند، نیز ضروری هستند. هر دو این مواد مغذی به حفاظت و بازگرداندن مینای دندان شما کمک می کنند.

تنقلات را محدود کنید

تنقالات بیش از حد نه تنها باعث داشتن شکمی چاق می شود؛ بلکه برای لبخند شما نیز مضر هستند. غذاهایی که عنوان بخشی از وعده روزانه تان خورده می شوند، نسبت به خوردن مقدار زیادی تنقلات در طول روز آسیب کمتری به مینای دندانتان می رسانند، زیرا بزاق بیشتری در طول غذا آزاد می شود.

بزاق به شستن غذاها از دهان کمک می کند و اثرات اسیدی را که می تواند به دندان ها آسیب برساند و باعث ایجاد حفره شود از بین می برد. مصرف برخی از تنقلات اجتناب ناپذیر است، بنابراین مطمئن شوید که چیزهای سالمی مانند پنیر، سبزیجات، آجیل یا میوه را انتخاب می کنید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن و استفاده از هر گونه محصولات حاوی تنباکو که با دندان هایتان تماس پیدا کنند، باعث خراب شدن دندان ها می شوند. علاوه بر این این محصولات باعث بیمار شدن لثه ها شده و می توانند منجر به افتادن دندان و همچنین سرطان دهان شوند.

اگر شما یک عمل جراحی دهانی را پشت سر گذاشته اید یا به تازگی دندان خود را کشیده اید، سیگار کشیدن می تواند زمان بهبود شما را کندتر کند. اگر سیگار می کشید یا از سایر محصولات حاوی تنباکو استفاده می کنید، بهتر است آن ها را کنار بگذارید. از دکتر یا دندانپزشک خود بخواهید برنامه های ترک مجازی یا آنلاین را برایتان ترتیب دهد.

آدامس بدون قند بخورید

همیشه مسواک زدن دندان در میان وعده های غذایی سودمند است، اما اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، آدامس بدون شکر بخورید. جویدن آدامس بدون قند باعث افزایش جریان بزاق می شود و این بزاق می تواند مواد غذایی و سایر آلودگی ها را از بین ببرد.

آدامس بدون قند اسیدهای تولید شده توسط باکتری های موجود در دهان را خنثی می کند و مواد مغذی موجود در سراسر دهان را پاکسازی می کند. افزایش جریان بزاق باعث افزایش کلسیم و فسفات شده و به تقویت مینای دندان کمک می کند.

به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر دوست ندارید پیش یک دندان پزشک بروید جزو 50 درصد بزرگسالانی هستید که به دلیل ترس از دندان پزشکی، مسائل مالی و یا سهل انگاری به آنجا نمی روند. اما با گذراندن زمانی با دندان پزشک به خصوص در سال دوبار می توانید از بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی، بیماری های لثوی ، التهاب و پیشگیری سریع از ابتلا به سرطان های غیر قابل درمان جلوگیری کنید.

مسواک مناسب انتخاب کنید

شما به یک مسواک با دندانه های نرم نیاز دارید. با انجام صحیح مسواک زدن معمولا یک مسواک 2 الی 3 ماه کار می کند. در هنگام خمیدگی دندانه های مسواک زمان تعویض آن فرا رسیده است اما زیاد آن را به تاخیر نیندازید. استفاده از یک مسواک برای مدت طولانی موجب صدمه زدن به لثه و دندان می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (663 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (574 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (129 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (32 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (18 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!