8 نکته‌ی مفید برای حفظ زیبایی و ریزش مو

  یکشنبه، 18 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
8 نکته‌ی مفید برای حفظ زیبایی و ریزش مو
از آنجا که در دوران بارداری و شیردهی اکثر محلول ها و مکمل های غذایی منع مصرف داشته و نمی توان درمانی برای جلوگیری و کاهش محسوس ریزش موها در این دوران تجویز نمود، صرفا می توانید با دنبال کردن برنامه غذایی و مکملی مناسب زیر نظر پزشک متخصص موهای خود را تقویت کنید و تاحد امکان از ریزش آنها جلوگیری به عمل آورید.

آیا ریزش مو در دوران شیردهی و بعد از زایمان طبیعی است؟

بله دو تا چهار ماه بعد از زایمان شما دچار ریزش مو می شوید. حتی ممکن است تا ۲۴ هفته هم ادامه داشته باشد، اما به ندرت بیش از ۱۵ ماه به طول می انجامد. این حالت فاز تلوژن یا آلوپسی بعد از زایمان نامیده می شود. در این حالت موهایتان شروع به نازک شدن می کند که البته در قسمت بالای سر نسبت به اطراف و پشت سر بیشتر مشهود است.

دلیل ریزش مو در دوران شیردهی و بعد از زایمان چیست؟

چرخه رشد مو شامل دو فاز می شود. فاز رشد یا آناژن و فاز استراحت یا تلوژن. تقریبا ۹۰ درصد از موها در فاز رشد و ۱۰ درصد در فاز استراحت و ریزش قرار دارند. در هر انسانی حدود ۱۰۰ تار مو در هر روز می ریزد. در زمان بارداری به علت بالا بودن میزان هورمون استروژن در بدن، موهای بیشتری در فاز رشد قرار می گیرند. این بدین معنی است که موهای کمتری در فاز استراحت بوده و دچار ریزش می شود. به همین دلیل موهایتان در زمان بارداری پرتر و زیباتر به نظر می آیند. بعد از زایمان سطح هورمون استروژن در حالت طبیعی قرار می گیرد و به همین دلیل فولیکول های بیشتری وارد فاز تلوژن یا استراحت می شوند و دلیل ریزش مو فراوانی بعد از زایمان اتفاق خواهد افتاد. این دوره کوتاه مدت بوده و پس از گذشت ۶ الی ۱۲ ماه از زایمان چرخه رشد موهای شما به حالت طبیعی خود برمی گردد.

از دست دادن موهایتان برایتان سخت و دلسرد کننده خواهد بود، اما نگران نباشید چون راه های درمانی هم وجود دارد.

8 نکته ی مفید

برای حفظ زیبایی ظاهری موهایتان در این دوره، به توصیه های زیر دقت کنید.

۱. مدل موی جدیدی انتخاب کنید

اولین و مهم ترین نکته، مراجعه به آرایشگری حرفه ای و مشورت با اوست. شاید وقت آن باشد که مدل موهای خود را عوض کنید تا موهای کم پشت جلوی سر را بپوشانید. اگر قبلا موهایتان بلند بود یا آن را تکه ای کوتاه کرده بودید به شکلی که بلندی بخشی از آن در جلو تا چانه تان می رسید، شاید حالا بهتر باشد این تکه ها را کوتاه تر کنید تا با چتری های بلندتان دور صورت را بپوشانید. متخصصین مد معتقدند کوتاه کردن موی جلوی سر فکر خوبی است. چترهای مدل برژیت باردو، هنرپیشه ی فرانسوی که در میانه کوتاه تر و در کناره ها بلندتر بود می تواند عالی باشد. تکه ای کوتاه کردن موهای کل سر نیز باعث می شود موها پرپشت به نظر برسند.

۲. موهایتان را مرطوب نگه دارید

استفاده از محصولات مناسب نیز می تواند موها را پرپشت تر نشان دهد. یک حجم دهنده ی مو بخرید و همیشه بعد از شامپو زدن از نرم کننده استفاده کنید، یا مرطوب کننده های مو که نیاز به آبکشی ندارند به کار ببرید.

۳. موهایتان را رنگ کنید

استفاده ار بعضی رنگ ها یکی از بهترین راه ها برای پرپشت نشان دادن موهاست. اگر حس می کنید خط رویش موهایتان عقب رفته و رنگ موهایتان هم تیره است، هایلایت کردن جلوی موها مثل پوششی برای این قسمت عمل می کند. می توانید از شامپوهای براق کننده نیز برای درخشان کردن موهایتان استفاده کنید.

۴. فرق خود را عوض کنید

اگر تا حالا فرق وسط باز می کردید می توانید از این به بعد فرق کج بگیرید تا موهای نازک و کم پشت شقیقه را بپوشانید.

۵. به موهایتان حالت بدهید

موهای ساده و صاف، کم پشت تر به نظر می رسند. اگر معمولا فر یا جعد موهای خود را صاف می کنید، حالا وقت آن است که بگذارید موهایتان حالت خود را داشته باشد. اگر هم موهایتان صاف است، با بابلیس و بیگودی به آن حالت دهید.

۶. موها را بیارایید

هدبند، روسری و دستمال سرهای زیبا و گلدار یکی از راه های جذاب برای مخفی کردن موهای ریخته شده هستند.یادتان باشد تمام این موارد را فقط برای این گفتیم که به شما ایده بدهیم. خودتان هم می توانید با کمی خلاقیت موهایتان را زیباتر از قبل نشان دهید. اگر هم سؤالی درباره ی سلامت موهای خود یا اطرافیان تان داشتید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

7.برای تقویت مو در دوران شیردهی از منابع اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 استفاده کنید

بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 با سلامت مو در ارتباط هستند. اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند.

اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی های آب سرد و روغن سویا و کانولا، جوانه گندم، روغن گردو، روغن تخم کتان و روغن ماهی یافت می شود.

اسیدهای چرب امگا 6 شامل اسید لینولئیک و امگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شوند.

8.برای تقویت مو در دوران شیردهی به آنتی اکسیدان ها توجه کنید

شامل ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A که در سیب زمینی شیرین، هویج ، اسفناج پخته، کدو حلوایی، طالبی، زرد آلو، کلم بروکلی، گریپ فروت قرمز وجود دارد)، روی و سلنیوم می باشد.

از آنجا که در دوران بارداری و شیردهی اکثر محلول ها و مکمل های غذایی منع مصرف داشته و نمی توان درمانی برای جلوگیری و کاهش محسوس ریزش موها در این دوران تجویز نمود، صرفا می توانید با دنبال کردن برنامه غذایی و مکملی مناسب زیر نظر پزشک متخصص موهای خود را تقویت کنید و تاحد امکان از ریزش آنها جلوگیری به عمل آورید.

لازم به ذکر است که معمولا بخش زیادی از موهای ریخته شده در این دوران به مرور زمان و بعد از پایان یک سالگی فرزندتان جایگزین می شوند و نیازی به انجام اقدامات درمانی پیچیده نخواهد بود، اما اگر بعد از یکسال همچنان ریزش موی شدید دارید و یا این که موهای ریخته شده مجددا رشد نیافته اند و تراکم موهایتان همچنان کم است، بهتر است به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا ابتلا به انواع بیماری های زمینه ای همچون مشکلات تیروئیدی در شما بررسی شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (52 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان