آشنایی با خواص بلوچیز برای سلامتی بدن

  چهارشنبه، 14 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با خواص بلوچیز برای سلامتی بدن
بلو چیز نوعی پنیر است که بوی تند و طعمی منحصر‌به‌فرد دارد. هرچند افراد زیادی این پنیر را چشیده‌اند، معمولا با نحوه تولید و مصرف آن آشنا نیستند. بلو چیز یا پنیر آبی واژه‌ای عمومی برای توصیفی پنیری است که از شیر گاو، گوسفند یا بز تولید شده است و با اضافه‌کردن کپک پنی‌سیلیوم به عمل می‌آید.

پنیر بلوچیز همان طور که از اسمش مشخص است، پنیری است که در آن رگه های آبی-سبز دیده می شود. کپک های آبی موجود در این پنیر به علت وجود باکتری در آن است که با گذشت زمان به پنیر رگه های آبی می دهد. پنیر بلوچیز انواع مختلفی دارد که همه ی آن ها کالری کمی دارند و غنی از مواد مغذی ضروری برای بدن هستند.

بلوچیز چه مزه ای دارد؟

در این پنیر، رگه های آبی مشخص در امتداد بافت کرمی وجود دارد که اغلب شکننده کشیده شده است .رنگ این پنیرها از سفید و کرمی رنگ تا قهوه ای تغییر می کند.حتی طعم پنیر آبی از ملایم تا تند (بسته به نوع شیر مورد استفاده برای تهیه پنیر) متغیر است. این نوع پنیر از شیر گاو، بز و گوسفند تهیه می شود که هر کدام طعم و بافت کاملاً متنوعی به وجود می آورد.

این پنیر همچون ظرف چینی می ماند که دارای پس زمینه مرمری که با رگه های آبی متقاتع است، که ظاهر استثنایی آن را شکل می دهند. البته برخی پنیرهای بلوچیز در فرایند تکامل و رسیدن، رنگ پوسته شان طبیعی و سفید است. اما بیشتر این پنیرها پوسته ای ندارند. ولی، طعم پنیر بلوچیز در همه جا یکسان است، چه در اطراف و چه در داخل پنیر.

انواع بلوچیز

درحال حاضر، طیف گسترده ای و متنوعی از این پنیرها در کشورهای مختلف تهیه و تولید می شود که دارای طعم و بافت متفاوتی هستند. پنیرهای بلوچیز ورقه ای، انواع پنیرهای خامه ای و چرب، پنیرهای بلوچیز با طعم تند، شور، نرم و کرمی و… انواع خاصی از این نوع پنیر محبوب هستند. جالب است بدانید که اولین مدل های بلوچیز در فرانسه و ایتالیا تولید شد و بعدها نسخه های تکامل یافته آن ها در اروپا و شمال ایالات متحده تولید شد. ویژگی ها و مشخصات پنیر بلوچیز با توجه به میزان رطوبت در هر پنیر و همچنین نقطه بلوغ پوست مشخص می شود. از سوی دیگر رگه های کپک در این نوع پنیر، رنگ های مختلفی دارند که از آبی، سبز، خاکستری یا مشکی تشکیل شده است. حتی قیمت هر یک از این مدل ها متفاوت است.

گورگونزولا

گورگونزولا با ظاهر متفاوت خود نوعی بلوچیز به حساب می آید که طعمی شبیه غذاهای ایتالیایی از جمله ریزوتو، پاستا یا پیتزا را دارد. گرگونزلای تازه دارای بافتی لطیف، کرمی، کره مانند، با رگه های کوچک و پررنگ از کپک است. این کپک همچنین دارای عطری قوی و تند است. این پنیربلوچیز از شیر گاوهایی که در مراتع لمباردی پرورش یافته اند، تهیه می شود. گورگونزلای پنیری همه کاره است و می توان از آن با انگور، عسل و پسته استفاده کرد.

بلوچیز خامه ای کاستلو

ترکیب خامه ای لطیف با طعمی خاص از ویژگی های پنیر کوستلو است. سطح این پنیر کمی پوسته پوسته است و آن را یکی از اعضای جدید خانواده بلوچیز می دانند. این نوع پنیر در اواخر قرن بیستم از شیرگاو و خامه ساخته شد. کاستلو کرمی، رنگ آبی و صاف مخملی است و طعم کمی تند و شور دارد.کامبوزولا نوع دیگری از بلوچیز خامه ای است. ترکیب این پنیر با انگور بی نظیر خواهد بود.

راکفورت

این نوع از پنیر بلوچیز مانند پنیر لیقوان از شیر گوسفند تهیه می شود و از آن به عنوان نوع کلاسیک فرانسوی این نوع پنیر آبی یاد می شود. بدنه یا لایه بیرونی این پنیر مرطوب و پوشیده از رگه های آبی کوچک است که ترکیبی از تفاوت های ظریف در آن دیده می شود. راکفورت طعمی بسیار تند و شور دارد و بافت آن کرمی و نرم است. اما، طعم آن ملایم است. این پنیر با سیب و گردو ترکیب می شود.

استیلتون

طعم استیلتون آبی، پیچیده و غنی است. این نسخه بلوچیز به نظر می رسد مانند موزاییک زیبا با رگه های ظریف است که مانند رودخانه های باریک در همه جای آن کشیده شده است. استیلتون رطوبت بسیار کمتری نسبت به پنیر های بلوچیزمختلف دارد و طعم آن قوی است. بلوچیز استیلتون را با گردو، عسل و سیب خرد شده استفاده می کنند

آبی دانمارکی

آبی دانمارکی نوع دیگری از پنیر بلوچیز است که با شیر گاوهای محلی درست می شود. این پنیر دارای طعم خامه ای و بافت صاف است. پنیرهای بلوچیز محلی را زمانی که در دهان خود می گذارید، به راحتی آب می شوند. چون بسیار نرم هستند و طعم آن ها، طولانی تر دردهان باقی می مانند. این پنیررا با گلابی تازه، مرکبات و گردو ترکیب کنید.

 بلوچیز

موارد استفاده از پنیر بلوچیز در رژیم غذایی

  • شما می توانید پنیر بلوچیز را به عنوان پنیر پارمزان با میوه ها و آجیل های مختلف استفاده کنید .
  • این پنیر را می توان با سس هایی که دارای بافت نرم هستند مانند سس سالاد استفاده کرد.
  • پنیر بلوچیز مانند پنیر بوترکیزه یکی از طعم دهنده های عالی در سالاد، پاستای پنیر و حبوبات پخته شده استفاده کرد.
  • علاوه بر این ها، می توانید از پنیر بلوچیز به صورت مرغ شکر پر و گوشت شکم پر استفاده کنید.
  • پنیر بلوچیز طعم دهنده فوق العاده ای برای تهیه انواع ساندویچ است.
  • انواع بلوچیز با رطوبت بالا به خوبی ذوب می شوند و می توان آن را به تمام انواع گوشت اضافه کرد.

 بلوچیز

بلوچیز، پنیر یا شاهکار هنری؟

بلوچیز با اسامی دیگری مثل پنیر کپک زده آبی و بِلوچیز (Bleu Cheese) هم خوانده می شود. توصیف طعم، رایحه و بافت بلوچیزها در یک خط و چند خط ممکن نیست. اما به طور کلی می توانیم اینگونه در نظر بگیریم که این پنیر طعمی سوزشی، گزنده، فلفلی، شور و ترش مانند داردو از آنجا که کپک دارد بعضی آن را شبیه بوی نا و نَم می دانند. اما طرفداران این پنیر، به دلیل بوی خاصش به آن عشق می ورزند. پنیر بلوچیز می تواند به روش های مختلف برای سلامتی بدن فایده داشته باشد. در ادامه خواص این پنیر را بررسی می کنیم.

  • برای سلامت قلب مفید است : اضافه کردن پنیر بلوچیز به رژیم غذایی ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.مطالعات به این نتیجه رسیده اند افرادی که به طور منظم پنیر بلوچیز را مصرف می کنند، کمتر از کسانی که این نوع پنیر را نمی خورند، در معرض بیماری های قلبی و عروقی قرار می گیرند. علاوه بر این پنیر بلوچیز به کاهش سطح کلسترول خون کمک کرده و از التهاب عروق و لخته شدن خون در رگ ها یا شریان ها پیشگیری می کند.
  • از پوکی استخوان پیشگیری می کند : پوکی استخوان عارضه ای است که ممکن است باعث شود با کوچک ترین افتادن روی زمین دچار شکستگی استخوان ها شوید. این عارضه در زنان رایج تر از مردان است. پنیر بلوچیز منبع بسیار خوبی از کلسیم محسوب می شود.کلسیم یک ماده ی معدنی است که برای سلامت استخوان ها اهمیت دارد. تقریبا ۳۱ گرم پنیر بلوچیز حاوی ۱۵۰ میلی گرم کلسیم است. بنابراین مصرف این نوع پنیر استخوان ها را سالم کرده و به پیشگیری از بیمار ی های مرتبط با استخوان ها مثل پوکی استخوان کمک می کند.
  • منبع فسفر است : پنیر بلوچیز یکی از منابع خوب فسفر به شمار می رود. این ماده ی معدنی برای سلامت استخوان ها و دندان ها بسیار مهم است. کمبود فسفر می تواند منجر به مشکلات مربوط استخوان ها مثل نرمی استخوان شود. فسفر به غیر از اینکه برای سلامت استخوان ها و دندان ها مفید است، بسیاری از عملکرد های حیاتی بدن را به عهده دارد.
  • برای سلامت دندان ها مفید است : یکی از خواص این پنیر که به آن زیاد اشاره نمی شود، افزایش سلامت دندان ها است. این نوع پنیر مقدار خوبی کلسیم دارد و به همین دلیل برای دندان ها مفید تلقی می شود. مصرف پنیر بلوچیز به پیشگیری و از بین بردن پلاک دندان و مبارزه با پوسیدگی دندان ها کمک می کند.
  • ضدسلولیت است : پنیر بلوچیز خواص ضدسلولیتی دارد، چون از جمع شدن چربی به شکل سلولیت پیشگیری می کند. اگر می خواهید دچار عارضه ی ذکر شده نشوید، این پنیر را در رژیم غذایی خود جای دهید .
  • خواص ضدالتهابی دارد : التهاب یک مشکل مهم است که باعث بیماری های مختلف در بدن می شود. التهاب اگر نادیده گرفته شود، تبدیل به یک مشکل جدی و حتی کشنده می شود. پنیر بلوچیز خواص ضدالتهابی دارد و به مبارزه با مشکلات التهابی مختلف در بدن کمک می کند. این نوع پنیر را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و با التهاب خداحافظی کنید.

 بلوچیز

نحوه نگهداری بلوچیز

می توانید بلوچیز بازشده را در فویل، کاغذ روغنی یا کاغذ مومی بپیچید و تا ۳ هفته در یخچال نگهداری کنید یا آن را در ظرف دربسته یا کیسه زیپ دار بگذارید و تا ۳ ماه منجمد نگهش دارید. البته بافت بلوچیز منجمد شده شکننده تر است و طعم آن کمی از بین می رود، به همین دلیل بهتر است بلوچیز ذوب شده را در غذاهای پخته استفاده کنید.

اگر پنیر آبی به درستی نگهداری نشود، ممکن است مانند سایر انواع پنیر خراب شود و مضر باشد. بنابراین لازم است بلوچیز را محکم بسته بندی کنید و در یخچال نگه دارید. در این حالت، می توانید ۳ تا ۴ هفته از این پنیر استفاده کنید.

 بلوچیز

نکات مهم در مورد بلوچیز

اگر متوجه هرگونه علائم فساد در بلوچیز شدید، باید فوری آن را دور بریزید. لکه های سفید، سبز، صورتی یا خاکستری تیره روی سطح پنیر آبی که در حال رشد باشند ممکن است نشانه فساد پنیر باشند. علاوه بر این، پنیری که بوی تند مانند بوی آمونیاک ایجاد کند احتمالا فاسد است. مصرف بلوچیز فاسد می تواند موجب مسمومیت غذایی شود که علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و گرفتگی معده ایجاد می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان