آشنایی با چغاله بادام و خواص بی نظیر آن

  شنبه، 24 دی 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با چغاله بادام و خواص بی نظیر آن
چغاله بادام یا چاقاله بادام (Green Almond) میوه نوبر محبوب فصل بهار است. یک میوه سبز خوش‌رنگ که یا عاشقش می‌شوید یا از آن متنفرید. اما فارغ از دوست داشتن یا نداشتن طعم این سبز دلنشین چغاله بادام سرشار از فواید بی‌نظیر برای سلامت و زیبایی پوست، مو و سلامت کلی بدن است.

چغاله بادام به بادام نارسی می گویند که تمام قسمت های آن قابل خوردن است؛ گرچه به نظر بعضی، پوست آن کمی تلخ است و مزه خوبی ندارد. اگر چغاله بادام روی درخت بماند و به رشد خود ادامه دهد، خشک و سخت می شود و ترک می خورد و بادام آن نمایان می شود. اگر می خواهید با خواص چغاله بادام آشنا شوید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

درباره چغاله بادام

ایرانی ها به طور خاص دیوانه بادام و مخصوصاً چغاله بادام هستند. این خوراکی در اصل همان بادام نارس است و طعم آن کاملاً متفاوت از بادامی است که معمولاً خورده می شود. خواص چغاله بادام با بادام هم کمی فرق دارد.

بادام خوراکی فوق العاده سالمی است. از فواید چغاله بادام این است که دارای پروتئین بالا، فیبر بالا و چربی کم هست. بادام منبع غنی ویتامین E و همچنین سرشار از چربی غیر اشباع است (چربی غیر اشباع یکی از چربی های خوب و مفیدی است که کلسترول شما را کاهش می دهد). این آجیل انتخابی برای کسانی است که رژیم و سبک زندگی سالمی دارند.

به دلیل بافت نرم و طعم ملایم آن، بادام را می توان به شیر بادام نیز تبدیل کرد و برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، شیر غیر سویا را جایگزین کرد. به این طریق استفاده از خواص چغاله بادام آسان تر است. بادام را همچنین می توان به صورت آرد بادام آسیاب کرد و از آن در کنار خوراکی های پخته استفاده کرد و به بیماران سلیاک و دیابتی ها یک دسر کم کربوهیدرات بدون گلوتن، با فیبر بالا و غنی از پروتئین ارائه داد.

ارزش غذایی چغاله بادام به ازای هر ۱۰۰ گرم

  • کالری: ۵۷۳
  • چربی: ۴۹.۴ گرم
  • پروتئین: ۲۱ گرم
  • فیبر: ۱۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۱.۱ گرم

چغاله بادام

طبیعت چغاله بادام

چغاله بادام طبیعتی سرد دارد. از آن جایی که مزاج آن مناسب فصل بهار است، برای اغلب طبع ها به ویژه مزاج های گرم و خشک بسیار مناسب است.مصرف این میوه نارس می تواند موجب کاهش حرارت و گرمی زیاد بدن افراد گرم مزاج شود. چغاله بادام بیشتر برای افراد با طبیعت گرم مناسب است. علاوه بر این، مصرف آن به افرادی که مواد غذایی با طبع گرم مانند آجیل و شیرینی مصرف می کنند توصیه می شود.

از آن جایی که این میوه از طبع سرد برخوردار است به افراد سرد مزاج توصیه می شود آن را به همراه مصلح استفاده کنند. در طب سنتی به خرما، عسل، مصطکی و … به عنوان مصلح چغاله بادام اشاره شده است.

 چغاله بادام

خواص چغاله بادام

  1. سلامت قلب و عروق : چغاله بادام میوه کال بادام درختی است و به همین خاطر تمام فواید بادام درختی در آن نهفته است. اگر چه به خاطر نارس بودن این میوه هضم آن برای گوارش کمی مشکل است اما یکی از بهترین فواید چغاله بادام کمک به سلامت قلب و عروق است.چغاله بادام مثل انواع آجیل سرشار از آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان ها سرشار از متابولیت های ثانویه مثل فلانوئید و بیوفلانوئیدها هستند. متابولیت ثانویه در حقیقت ترکیبات آلی هستند که کمبود آن ها سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. فلانوئیدها با همکاری ویتامین E دیواره های رگ های خونی را از پارگی و آسیب های بالقوه محافظت می کنند.
  2. چغاله بادام کلسترول بد خون را کاهش می دهد : تعداد مواد غذایی که می توانند علیه کلسترول بد بدن مبارزه کنند چندان زیاد نیست و چغاله بادام یکی از آن هاست. اگر به طور مرتب چغاله بادام مصرف کنید می توانید سطح کلسترول خون را در حد نرمال نگه دارید.
  3. بهبود سلامت دندان ها و استخوان ها : از جمله خواص چغاله بادام میزان فسفر موجود در آن است. فسفر موجود در چغاله بادام برای سلامت دندان و استخوان ها بسیار مفید است. این فسفر با قوی کردن ساختار دندان ها و بهبود کارایی سیستم اسکلت بدن نقش بی نظیری در حفظ سلامت بدن انسان دارد.
  4. تنظیم قند خون : بعد از خوردن هر وعده غذایی میزان گلوکز (قند خون) ما افزایش پیدا می کند و این اصلا برای سلامت بدن خبر خوبی نیست. بادام سبز با افزایش سطح ترشح هورمون انسولین و تنظیم سطح خون به کاهش و تنظیم قند خون کمک می کند.
  5. تقویت سیستم ایمنی بدن : همان طور که گفتیم چغاله بادام سرشار از آنتی اکسیدان است و این آنتی اکسیدان ها با دفع سموم از بدن سیستم ایمنی را به نحو شگفت انگیزی تقویت می کنند. به این ترتیب بسیاری از بیماری ها و عفونت ها از بدن دفع شده و بدن پاکسازی می شود.
  6. تعادل سطح PH بدن : اگر قرار باشد سطح PH بدن را با مواد غذایی متعادل نگه داریم یکی از بهترین گزینه ها چغاله بادام است. در برخی مواقع کل سیستم بدن به خاطر ترشح اسید معده و روده اسیدی می شود. این امر به مواردی چون پوکی استخوان، احساس ضعف و کمبود انرژی، ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش وزن و … منجر می شود. چغاله بادام به خاطر داشتن پروتئین قلیایی به بدن کمک می کند تا سطح PH را متعادل نگه دارد.
  7. بهبود عملکرد مغز و حافظه : از جمله خواص چغاله بادام تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مواد مغذی ضروری موجود در آن است. «ال-کارنیتین» و «ریبوفلاوین» دو عنصر اصلی موجود در چغاله بادام و از جمله مواد مغذی برای مغز و سیستم عصبی بدن هستند. بنابراین گنجاندن انواع مغزها و آجیل از جمله چغاله بادام در رژیم غذایی روزانه، عملکرد مغز و سطح حافظه را به نحو موثری بهبود می بخشد.
  8. کاهش وزن و لاغری : اگر قصد کاهش وزن دارید چغاله بادام یک ماده غذایی عالی برای لاغر شدن است. از جمله فواید چغاله بادام چربی های سالم موجود در آن است که به ما کمک می کنند تا چربی اضافی بدن را بسوزانیم و وزن کم کنیم. به این ترتیب چغاله بادام یک ماده موثر برای رسیدن به وزن ایده آل است.
  9. درمان یبوست : چغاله بادام سرشار از فیبر است. فیبر فرایند هضم را بهبود بخشیده و سبب درمان یبوست مزمن می شود. البته یادتان باشد زیاده روی در خوردن چغاله بادام باعث مشکلات گوارشی از جمله عارضه اسهال و مشکل یبوست می شود.
  10. شفافیت پوست : همان طور که پیش از این گفتیم چغاله بادام سرشار از آنتی اکسیدان است. ویتامین E یکی از مفیدترین آنتی اکسیدان های موجود در چغاله بادام است که بدن را از تمام رادیکال های آزاد و مضر و نیز مواد سمی که به خاطر آلودگی های محیطی در بدن انباشته می شوند پاکسازی می کند. این امر سبب می شود که پوست صورت و بدن صاف و شفاف شود.
  11. تغذیه پوست : چغاله بادام علاوه بر خواصی مثل دفع سموم از بدن و تصفیه خون، به خاطر مقدار «آلفا-توکوفرول» موجود در آن که جزء اصلی ویتامین E است یک ماده مفید و بسیار مغذی برای سلامت پوست است. مصرف مداوم چغاله بادام سلول های پوست را تغذیه کرده و آن ها را سالم نگه می دارد.
  12. چغاله بادام پیری را به تعویق می اندازد : ویتامین E یک ماده ضد پیری طبیعی است. بنابراین برای به تعویق انداختن پیری پوست و سایر اندام های بدن مثل چین و چروک، خال های سیاه و رنگی و خطوط عمیق روی پوست از ویتامین E موجود در چغاله بادام استفاده کنید. اگر طعم چغاله بادام دوست ندارید از روغن چغاله بادام برای ماساژ پوست بدن و صورت استفاده کنید.
  13. از بین بردن لکه های پوستی : مصرف روزانه چغاله بادام برای بهبود رنگ پوست و از بین بدن لکه های پوستی هم بسیار مفید است. از جمله خواص چغاله بادام برای پوست صورت و بدن، نرمی و لطافت پوست است. آنتی اکسیدان های موجود در چغاله بادام از پوست در برابر از اشعه های مضر فرابنفش خورشید محافظت و به جوانی و شادابی پوست کمک می کنند.
  14. جلوگیری از ریزش مو : اگر ریزش مو دارید چغاله بادام بخورید. از جمله فواید چغاله بادام برای سلامت مو جلوگیری از ریزش مو است. چغاله بادام سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که ریشه مو را تقویت کرده و آن را قوی می کند و در نتیجه از ریزش مو جلوگیری می کند.
  15. کمک به رشد سریع موها : علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، کمک به رشد سریع موها یکی دیگر از خواص چغاله بادام است. چغاله بادام سرشار از پروتئین، ویتامین E، زینک و … است که به رشد سریع موها کمک می کنند. اگر می خواهید موهای ضخیم و بلند داشته باشید خوردن چاقاله بادام را فراموش نکنید.
  16. درخشش و زیبایی موها : فواید چغاله بادام برای موهای شما شگفت انگیز است. علاوه بر جلوگیری از ریزش موها و کمک به رشد سریع آن ها، اگر احساس می کنید که موهای شما کدر و بد رنگ شده از چغاله بادام یا روغن چغاله بادام استفاده کنید. پروتئین های موجود در چغاله بادام جریان خون را در پوست سر افزایش می دهند و همین امر باعث تحریک رشد موها و نیز درخشش و براق شدن موها می شود.
  17. درمان کم خونی : هر چند که فواید چغاله بادام برای بدن زیاد است اما یکی از خواص چغاله بادام در طب سنتی درمان کم خونی و برطرف کردن علائم کم خونی در بدن است. چغاله بادام سرشار از آهن است و از همین رو برای افرادی که به کم خونی مبتلا هستند و همچنین خانم های بارداری که دائماً احساس خستگی می کنند، بسیار مفید است.
  18. فواید چغاله بادام برای زنان باردار : برای جنین در حال رشد در شکم مادر، «کلسیم» یکی از مواد معدنی مفید و ضروری به حساب می آید. کلسیم همچنین برای سلامت مادر در دوران بارداری بسیار سودمند است. چغاله بادام سرشار از کلسیم است و خطر ابتلا به «پره اکلامپسی» در دوران بارداری در مادران را کاهش خواهد داد. کلسیم همچنین برای رشد عضلات و استخوان های جنین در شکم مادر، یک ماده معدنی ضروری است. با خوردن چغاله بادام می توانید تا حدی کمبود کلسیم را جبران کنید. علاوه بر این در چغاله بادام یک ماه معدنی به نام «ریبوفلاوین» وجود دارد که می تواند به رشد مغز جنین کمک کند.

 چغاله بادام

خواص چغاله بادام برای مو

  1. با کمک چغاله بادام می توانید به راحتی از شر ریزش مو خلاص شوید. این آجیل سرشار از ویتامین های ضروری، مواد معدنی و چندین ماده مغذی دیگر است که هر یک از تارهای مو را از ریشه تغذیه می کند. در نتیجه با مصرف چغاله بادام موهایی قوی و سالم خواهیم داشت.
  2. چغاله بادام نه تنها از ریزش مو جلوگیری می کند، بلکه می تواند رشد موهای ما را نیز تقویت کند. آنها حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین E، آهن، روی و فسفر هستند که برای رشد موهای بلندتر ضروری هستند. بنابراین، اگر می خواهید موهای ضخیم تر و بلندتری داشته باشید، از همین امروز شروع به خوردن چغاله بادام کنید.
  3. این غذای فوق العاده برای درخشندگی موهای ما نیز بسیار موثر است. محتوای پروتئین موجود در آجیل جریان خون را در پوست سر ما افزایش می دهد، که باعث براق شدن موهای ما و تحریک رشد آن می شود.

عوارض مصرف چغاله در بارداری

نکته ی مهمی که در ادامه ی این بخش از سلامت نمناک لازم دانستیم عنوان کنیم در مورد عوارض مصرف چغاله بادام در دوران بارداری است، خانمهای بارداری که ویار چغاله بادام دارند باید در خوردن آن احتیاط کنند زیرا مصرف بیش از اندازه چغاله بادام ، مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال در خانمهای باردار ایجاد می کند که بیش از هر زمان دیگری خطرناک است. همچنین در این دوران ، مصرف نمک را نیز باید کنترل کنند تا دچار فشار خون نشوند.

مصرف چاغاله در دوران شیردهی

مادرانی که فرزند شیرخوار دارند نباید مواد غذایی نفاخ مانند چغاله بادام را مصرف کنند زیرا عوام نفاخ در این گونه مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و از طریق خون وارد شیر مادر می شود ، بنابراین کودک پس از خوردن شیرمادر دچار نفخ و دل درد می شود که با توجه به حساسیت این دوره از مراحل رشد برای کودک خطرناک می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (186 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (59 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (28 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (27 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
عکس زیبایی از نسرین مقانلو و همسر فوتبالیستش، کمال خلیلیان، در کنار پسر کوچکشان در امریکا
(تصاویر)قاب خاص از ادای احترام 3 فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم ختم پدر حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حجازی
(عکس) وحشتناک‌ترین تجربه زنان چینی برای زیباتر بودن/ درد هولناکی که بخاطر پیدا کردن شوهر مجبور به تحملش بودند/ حتی فکر کردن بهش زجرآوره!
(عکس) خلاقیت خنده دار یک نانوایی برای افزایش فروشش پای سوپراستار مشهور ایرانی را نیز به تبلیغات باز کرد/ عکس تبلیغاتی محمدرضا گلزار برای نان بربری
(ویدئو) اشک های بی امان علی دایی به هنگام شنیدن روضه امام حسین(ع)/ تا بحال این روضه ترکی رو شنیده بودین اصلا؟
(ویدیو) مکالمۀ انگلیسی تاریخی حامد آهنگی و استاد نیکخواه/ مای نیم ایز جک/ فقط اون تیکه آخر آقای نیکخواه 😂
روزی که رهبر معظم انقلاب گوشت قربانی را پس زدند/ ایشان سال‌ها حتی یخچال هم نداشتند
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت