آیا می توان با رژیم گوشت خواری وزن کم کرد؟

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آیا می توان با رژیم گوشت خواری وزن کم کرد؟
اگر از خوردن انواع گوشت، لذت می برید، پیروی از یک رژیم گوشت خواری با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم، میتونه برای شما، گزینه مناسبی برای کاهش وزن باشه. با ساعد نیوز همرا باشید تا در مورد این رژیم با هم بخونیم.

رژیم غذایی گوشت خواری کاملاً از گوشت و محصولات حیوانی تشکیل شده است. ادعا شده است که این رژیم به کاهش وزن، مشکلات خلقی و تنظیم قند خون کمک می کند. با این حال، این رژیم غذایی در طولانی مدت بسیار محدود و ناسالم است.

رژیم غذایی گوشت خواری چیست؟

رژیم غذایی گوشت خواران رژیم محدود کننده ای است که فقط شامل گوشت، ماهی و سایر غذاهای حیوانی مانند تخم مرغ و برخی از لبنیات است. این رژیم غذایی مواد غذایی دیگر، از جمله میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات وآجیل ها را شامل نمی شود. طرفداران آن هم چنین حذف و کاهش مصرف لبنیات و غذاهایی که کم لاکتوز هستند – قند موجود در شیر و لبنیات – مانند کره و پنیر چدار را توصیه می کنند.

رژیم غذایی گوشت خواری از این اعتقاد ناشی می شود که جمعیت اجدادی بشر بیشتر گوشت و ماهی می خوردند و رژیم های پرکربوهیدرات مقصر بسیاری از بیماری های امروز هستند. سایر رژیم های کم کربوهیدرات میزان مصرف کربوهیدرات را محدود اما حذف نمی کنند. با این حال، رژیم غذایی گوشت خواری به هیچ وجه کربوهیدرات ندارد.

مواد غذایی مجاز و ممنوع در رژیم گوشت خواری کدامند؟

برخی مواد غذایی در این رژیم به طور کامل باید حذف شوند تا جایگزین آنها گوشت مصرف شود. این مواد غذایی شامل موارد زیر می شود:

  • انواع میوه مانند آووکادو، موز و…
  • انواع سبزیجات مانند کلم بروکلی، گوجه و…
  • دانه ها از جمله تخم گشنیز، تخم کتان و…
  • انواع آجیل از جمله گردو، پسته و…
  • انواع تنقلات از جمله شکلات تلخ
  • انواع حبوبات مانند نخود، لوبیا و حتی عدس و…
  • غلات، نان، پاستا و سایر موارد اینچنین

این موارد، گزینه هایی هستند که در این رژیم کاهش وزن جایی ندارند و فرد نباید در طول این رژیم از آنها استفاده کند. تمام مواد غذایی غیر گوشتی در این رژیم نباید مصرف شود.

با وجود این محدودیت هایی که ارائه شد، فرد می تواند هر مقدار که نیاز دارد از مواد غذایی گوشتی در این رژیم استفاده کند. مواد غذایی مجاز در رژیم گوشت خواری شامل گزینه های زیر است:

  • انواع گوشت از جمله گوشت مرغ، ماهی، گوساله و…
  • تخم مرغ
  • آب
  • نمک
  • فلفل
  • غذاهای بدست آمده از حیوانات از جمله انواع لبنیات مانند شیر، پنیر و… و همینطور تخم مرغ و مواردی از این قبیل
  • آب گوشت و مغز استخوان
رژیم گوشت خواری

تاثیر گوشت قرمز بر لاغری

مطمئنا اگر به دنبال چربی سوزی سریع و آسان هستید، گوشت قرمز کمکی به شما نخواهد کرد. اما به طور کلی بسیاری از مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی غنی از پروتیین و آن هایی که مقدار کم تا متوسطی از کربوهیدرات دارند، نه تنها در کاهش وزن موثرند بلکه باعث حفظ وزن کاهش یافته در بلند مدت نیز می شوند. ولی این موضوع تنها مختص به گوشت قرمز نیست؛ بلکه شامل انواع مواد غذایی سرشار از پروتیین می باشد و به طور کلی برای کاهش وزن لازم است که مقدار انرژی دریافتی کاهش یابد. یک مطالعه ۱۲ هفته ای در رابطه با تاثیر گوشت قرمز بر لاغری ، بر روی زنان دارای اضافه وزن انجام شد و در نتیجه ی آن مشاهده شد که نوعی رژیم غذایی که دارای افزایش متعادلی از مقدار پروتیین دریافتی بوده، نه تنها باعث کاهش وزن شده بلکه سطح چربی خون را نیز بهبود داده است.

در این مطالعه هم چنین هیچ تفاوتی بین گوشت قرمز و گوشت طیور یافت نشد و در زنانی که هر دو گوشت را مصرف کردند پیشرفت هایی نیز دیده شد. این مطالعه از این تئوری که مصرف کم و کنترل شده ی گوشت قرمز به همراه یک برنامه ی ورزشی صحیح و کاهش انرژی دریافتی، در کاهش وزن موثر است، حمایت می کند.

بر اساس مطالعات دیگری که از تاثیر گوشت قرمز بر لاغری حمایت کرده است، به همه پیشنهاد می شود که از رژیم هایی با مقدار کمی گوشت قرمز استفاده شود؛ چراکه باعث بهبود سطح چربی خون می شود.

تاثیر گوشت قرمز بر چاقی

گوشت قرمز سرشار از کالری و چربی های غیر اشباع ناسالم است و همیشه از آن به عنوان ماده ی غذایی برای اضافه وزن یاد شده است. اگرچه گوشت قرمز غنی از مواد مغذی و پروتئین است، ولی معمولا اگر به مقدار زیاد مصرف شود، باعث افزایش وزن می گردد.

یک مطالعه اروپایی با حضور بیش از ۳۰۰۰۰۰ زن و مرد از ده کشور اروپایی انجام شده است که نشان می دهد مقدار گوشت مصرفی هم در زنان و هم در مردان رابطه ی مستقیمی با افزایش وزن دارد.

رژیم غذایی این افراد به کمک پرسش نامه های تخصصی ارزیابی شد؛ قد و وزن افراد در ابتدای مطالعه اندازه گیری و در طول مطالعه بوسیله خود افراد گزارش داده شد. این مطالعه نشان داد که با افزایش هر ۲۵۰ گرم گوشت در رژیم مصرفی روزانه، افزایش وزنی حدود ۲ کیلوگرم در طول پنج سال خواهیم داشت؛ به علاوه به این موضوع مهم پی برده شد که مصرف زیاد گوشت قرمز، گوشت طیور و گوشت های فرآوری شده نیز می توانند باعث افزایش وزن شوند.

نتایج این مطالعه نشان داده که کاهش مصرف گوشت قرمز می تواند به کاهش وزن کمک کند. با این حال این مطالعه بر پایه ی گزارش های شخصی بوده است و همیشه احتمال گزارش غلط در مورد مقدار ماده غذایی مصرف شده وجود دارد که همین مسئله بر روی یافته ها تاثیر خواهد داشت.

روند رژیم گوشت خواری چگونه است؟

روندی که برای این رژیم باید در نظر گرفت این گونه است که تمام کالری مورد نیاز بدن را باید از طریق گوشت و محصولات از این قبیل تامین کرد. نمونه زیر برای یک روز را در نظر بگیرید و بر طبق آن به اختیار و تنوع مواد غذایی را جایگزین کنید.

  • صبحانه: نیمرو با کره و 3 عدد تخم مرغ به همراه ژامبون و پنیر
  • میان وعده صبح: شیر گزینه خوبی برای این میان وعده
  • ناهار: استیک گوشت نرم پخته شده و آبدار
  • میان وعده عصر: یک عدد تخم مرغ به همراه پنیر
  • شام: همبرگر یا بیکن

همانطور که در این نمونه یک روزه مشخص شد، پایه مصرفی مواد غذایی در این رژیم، گوشت و پروتئین است. اما نکته مهم آسیب هایی است که ممکن است برای بدن به همراه داشته باشد و مزایایی که در طول آن به بدن می رسد.

مزایای رژیم غذایی گوشت خوار

از آنجا که در رژیم غذایی گوشت خواری کربوهیدرات ها حذف می شوند، بنابرای کوکی، کیک، آب نبات، سس، شیرینی و غذاهای پر کربوهیدرات در این رژیم وجود ندارند. این غذاها دارای کمی مواد مغذی مفید هستند و مقادیر زیادی کالری دارند. بنابراین باید مصرف آن ها در رژیم های سالم محدود شود.

غذاهایی که حاوی قند زیادی هستند هم چنین برای مبتلایان به دیابت می توانند مشکل ساز باشد، زیرا قند خون را افزایش می دهند. در حقیقت، محدود کردن کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهای قندی اغلب برای کنترل دیابت توصیه می شود. با این وجود حذف کامل کربوهیدرات ها در رژیم غذایی گوشت خواری برای مدیریت دیابت توصیه نمی شود. درعوض، خوردن مقادیر کم تری از غلات و کربوهیدت هایی که فیبر کمی دارند، توصیه می شود.

معایب رژیم غذایی گوشت خوار

به دلیل ماهیت بسیار محدود این رژیم و حذف کامل اکثر گروه های غذایی نقاط ضعف زیادی دارد. این رژیم ها کلسترول، چربی و سدیم زیادی دارند.
با توجه به اینکه رژیم غذایی گوشت خواری فقط از غذا های حیوانی تشکیل شده است، سرشار از چربی اشباع شده و کلسترول است. چربی اشباع شده کلسترول LDLرا افزایش می دهد، و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. با این وجود، مصرف مقادیر زیادی چربی اشباع شده در رژیم غذایی گوشت خواری ممکن است نگران کننده باشد. علاوه بر این، برخی از گوشت های فرآوری شده، به ویژه بیکن و سوسیس هم چنین حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند.

خوردن مقدار زیادی از این غذاها در رژیم غذایی گوشت خواری می تواند به مصرف بیش از حد سدیم منجر شود، که این امر با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری کلیوی و سایر پیامدهای منفی سلامتی مرتبط است. مصرف گوشت فرآوری شده نیز با انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان مقعد همراه است.

در این رژیم فرد حدود 200 الی 300 گرم پروتئین در طول روز مصرف می کند که این موضوع سبب خواهد شد فرد کمتر احساس گرسنگی در طول این رژیم را تجربه کند. در اولین هفته این رژیم می تواند وزن چشمگیری از بدن را کاهش دهد که عضلات از بین نروند و بیشتر چربی های اضافی بدن از بین روند. اما با توجه به تمام نکاتی که ارائه شد بهتر است برای کاهش وزن رژیمی را پیش بگیرید که آسیبی برای بدن به همراه نداشته باشد و سلامتی را به خطر نندازد. برای این منظور از یک پزشک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا به طور کامل شرایط فیزیکی بدن را بررسی کرده و متناسب با آن رژیم ارائه دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (629 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (78 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان