اختلال بیزاری جنسی چیست و چه علائمی دارد؟

  دوشنبه، 28 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
اختلال بیزاری جنسی چیست و چه علائمی دارد؟
با وجودی که گاهی اوقات بیزاری جنسی با سرد مزاجی جنسی اشتباه گرفته می شود ولی تفاوت زیادی با هم دارند، بیزاری جنسی هیچ ارتباطی به کم بودن میل جنسی ندارد و به دلیل آسیب های روحی، خاطرات ناخوشایند یا تفکر اشتباه درباره رابطه جنسی ایجاد می شود. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره بیزاری جنسی بیشتر می خوانید.

اختلال بیزاری جنسی را می توان به عنوان بیزاری بیش از حد از رابطه جنسی تعریف کرد. افرادی که از رابطه جنسی بیزار هستند اغلب از صحبت در مورد رابطه جنسی اجتناب می کنند و نگران آن هستند. موضوع رابطه جنسی می تواند برای فرد باعث تنش، پریشانی، عقب افتادگی و حتی استفراغ شود. افراد مبتلا به اختلال بیزاری جنسی معمولاً از رابطه جنسی اجتناب می کنند. میل جنسی ندارند و خود را مجبور به انجام فعالیت جنسی می کنند، زیرا شریک زندگی آنها بیشتر آن را می خواهد.

اختلال بیزاری جنسی

این اختلال تنها به عدم تمایل به رابطه جنسی ختم نمی‌شود، بلکه وقتی فرد با همسر خود ارتباط جنسی برقرار می‌کند احساساتی مانند تنفر، انزجار، ترس و سایر احساسات مشابه را تجربه می‌کند. این بیزاری می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد و ممکن است مربوط به جنبه‌های ویژه‌ای از روابط جنسی، مانند دیدن اندام‌های جنسی و یا بوی بدن طرف مقابل و یا حتی مربوط به بوسیدن در رابطه زناشویی، در آغوش گرفتن و یا نوازش باشد. این اختلال ممکن است در اثر عوامل روانی یا ترکیبی از عوامل جسمی و روانی ایجاد شود. همچنین این بیزاری می‌تواند مادام‌العمر (ژنتیکی) باشد یا اینکه پس از یک تجربه آسیب‌زا به وجود آمده باشد.

گاهی اوقات فرد شرایط جسمی خاص مانند دوران یائسگی، دوران قاعدگی، افسردگی پس از زایمان، دوران نقاهت یک بیماری یا شرایط نامناسب روحی ناشی از مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل و … را می‌گذراند و کمتر شدن میل به رابطه جنسی طبیعی است. نداشتن وقت کافی یا تنها نبودن با همسر نیز به از دست دادن میل جنسی منجر می‌شود. این‌ها علل طبیعی نوسانات در تمایلات جنسی محسوب می‌شوند و عموما موقتی هستند. برخی شرایط روحی مانند افسردگی، خستگی، یا استرس نیز علاقه جنسی را کاهش می‌دهند. اما بیزار بودن از رابطه جنسی، اختلالی است که فرد از رابطه جنسی متنفر بوده و اغلب از برقراری رابطه اجتناب می‌‌کند.

آمار نسبتا کمی در مورد تعداد افراد مبتلا به این اختلال وجود دارد، زیرا این نوع اختلال، اغلب با اختلالات دیگر یا نوسانات طبیعی مرتبط با استرس اشتباه گرفته می‌شود. همچنین، افراد زیادی از مطرح کردن مسائل مربوط به رابطه جنسی با پزشک اجتناب می‌کنند، به‌طوری که تعداد افرادی که به دنبال کمک هستند احتمالا کم‌تر از تعداد افراد مبتلا به این اختلال هستند.

زن و مرد

علایم اختلال بیزاری جنسی

گاهی اوقات افراد در برهه ای از زندگی خود با مشکلاتی مواجه می شوند که میلشان به رابطه جنسی را از دست داده یا شرایط روحیشان به گونه ای است که لذتی از رابطه جنسی نمی برند.ولی اگر این بی میلی جنسی طولانی شود یا حتی تبدیل به انزجار جنسی شود میتواند نشانه اختلال بیزاری جنسی باشد. در صورتی که در طول رابطه جنسی یا هنگام فکر کردن به رابطه جنسی ، فرد دچار اضطراب یا حمله پانیک شود میتوان احتمال ابتلا به این اختلال را بسیار بالا دانست.علایم اصلی اختلال بیزاری جنسی عبارتند از :

  • اجتناب از هر گونه و هر سطح از رابطه جنسی

  • احساس ترس و تنفر از فعالیت جنسی

  • بروز مشکلات متعدد در زندگی مشترک

  • حملات پانیک در مواجه شدن با رابطه جنسی از جمله احساس خفگی ، تپش قلب ، ضعف ، تهوع ، سرگیجه و مشکلات تنفسی.

شدت اختلال بیزاری جنسی در برخی از بیماران به قدری زیاد است که از تمام رفتارهای جنسی حتی معاشقه مثل بوسیدن و لمس کردن بیزارند و در مواجه شدن با این موقعیت ممکن است علایمی خفیف مثل عدم علاقه ، بیزاری خفیف تا استرس و اضطراب متوسط و علایم شدید مثل نداشتن لذت ، پریشانی روانی شدید و علایم پانیک را مشاهده کنند.

در موارد شدید معمولا فرد از هر بهانه ای برای رابطه نداشتن با همسرش استفاده می کند مثل خوابیدن در زمان متفاوت از همسر، صرف زمان بیشتر در محل کار ، فرار از محیط خانه و تلاش برای کاهش جذابیت جنسی خود.

علت بیزاری جنسی

از آنجا که بیزاری جنسی یک اختلال روانی محسوب می شود مانند تمام اختلالات روانی دیگر تا قبل از بررسی کارشناسان نمی توان علت دقیقی برای آن بیان نمود. ولی معمولا تجربه های دردناک ناشی از سو استفاده جنسی میتواند در بروز این اختلال موثر باشد. علت دیگر آن میتواند بهم خوردن تعادل هورمونی باشد که منجر به کاهش و بی میلی جنسی می شود.

  • استرس

  • مصرف مواد مخدر

  • ترس از بارداری

  • تنفر از همسر

  • تربیت و آموزش جنسی نامناسب

  • نگرش اشتباه به مسائل جنسی مثل خطرناک بودن یا گناه آلود بودن رابطه جنسی

  • زایمان و افسردگی بعد از زایمان

مهم ترین عوامل شناخته شده ایجاد بیزاری و انزجار جنسی هستند.

زن و مرد

بیزاری جنسی در زنان بیشتر است یا مردان؟

امکان شیوع اختلال بیزاری جنسی در هر دو جنس به یک اندازه است ولی براساس مطالعات انجام شده از آنجا که زنان بیشتر از مردان قربانی تجاوز و انواع دیگر آزار جنسی می شوند ، شیوع آن در زنان کمی بیشتر از مردان است.

آمار دقیقی از بیماران مبتلا به بیماری جنسی وجود ندارد چرا که اغلب علایم این بیماری از جمله سردی و بی میلی جنسی را با نوسان طبیعی میل جنسی در اثر مشکلات و استرس های زندگی روزمره اشتباه می گیرند. علاوه بر این که حرف زدن در مورد مشکلات جنسی به خصوص برای آقایون کاری سخت و دشوار است و به همین دلیل تعداد کمی از این افراد برای درمان مراجعه می کنند.

تشخیص اختلال بیزاری جنسی

تشخیص اختلال بیزاری جنسی معمولا زمانی انجام می شود که فرد یا همسرش درباره مشکل و نارضایتی خود از رابطه با پزشک یا روان درمانگر صحبت می کنند. اولین گام انجام معاینات و آزمایشات تشخیصی برای حذف علل پزشکی زمینه ساز اختلال است. عدم ابتلا به بیماری های مسری جنسی، بدشکلی جسمی، تمیز نبودن همسر و ابتلا به واژینیسموس از مواردی است که می توانند باعث پرهیز از رابطه جنسی شوند.

بر اساس توصیفات راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، فرد مبتلا به اختلال بیزاری جنسی نه تنها از هر گونه ارتباطی جنسی با همسر خود پرهیز می کند، بلکه احساسی منفی نسبت به این رابطه و حتی احتمال انجام آن دارد. بسیاری از دیگر اختلالات جنسی دارای علائم و نشانه هایی هستند که تشخیص اختلال بیزاری جنسی را دشوار می کند.

یکی از اختلالاتی که بسیار شبیه به بیزاری جنسی است، اختلال برانگیختگی جنسی زنانه است که به ناتوانی مداوم زن برای حفظ یا رسیدن به پاسخ روان شدن واژن در طول فعالیت جنسی اطلاق می شود. فقدان روان سازی مشکلی جسمی است که می تواند علتی فیزیکی یا روانی داشته باشد. زنانی که دچار این مشکل هستند، رابطه جنسی دردناکی را تجربه می کنند و در نتیجه این تجربه دردناک از رابطه جنسی خودداری می کنند. این اختلال به سادگی با بیزاری جنسی اشتباه گرفته می شود، زیرا هر دو به صورت مشکل در علاقه و میل به رابطه جنسی خود را نشان می دهند.

زن و مرد

درمان اختلال بیزاری جنسی چیست؟

گفتیم اختلال بیزاری جنسی علت های مختلفی دارد. گاهی این علل جسمی است که با انجام برخی آزمایشات و مصرف بعضی دارو ها قابل حل است. اگر فرد مشکل هورمونی داشته باشد، با درمان های لازم می توان شرایط را به حالت عادی برگرداند. گاهی ریشه روانی دارد و در اینجا باید از یک روانپزشک و روانکاو کمک خواست. در بسیاری موارد روانکاو از فرد می خواهد تا از جلسات زوج درمانی کمک بگیرد.

در این جلسات به صورت بی پرده از بعضی مسائل که گاهی زوجین از گفتن آن ها شرم دارند پرده برداری می شود و علت این اختلال تا حدی برطرف می شود. حساسیت زدایی سیستماتیک یکی از روش هایی است که درمانگران برای درمان این اختلال استفاده می کنند. بدین صورت که درمانگر مدام فرد را در برابر محرک ها قرار می دهد تا بتوانند میزان حساسیت و واکنش اضطرابی بیمار را نسبت به مسئله مشاهده کند.

بعد از شناسایی محرک های ناراحت کننده از تکنیک های حساسیت زدایی استفاده می کند. با تمام این نکاتی که در مورد بیزاری جنسی گفته شد گاهی لازم است ما سبک زندگی خود را تغییر دهیم تا بتوانید تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنیم. رابطه جنسی و سلامت آن یکی از ارکان مهم و اساسی در ماندگاری و بقای زندگی زناشویی است.

سخن پایانی

بیزاری جنسی یک نوع اختلال جنسی بوده که مانند سایر اختلالات جنسی قابل درمان است، به شرطی که فرد مبتلا و همسر او هر دو تلاش کنند و از هر کمک و همکاری در این زمینه دریغ نکنند. در غیر این صورت این اختلال به مشکلات بزرگی مانند طلاق و خیانت منجر خواهد شد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (653 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (237 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (175 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (166 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (129 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (104 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (95 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (82 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (74 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا روبدریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
10 دروغی که والدین به فرزندانشان می‌گویند و به آن توجه نمی‌کنند
افزایش 45 درصدی حقوق کارگران در راه است؟
نکاتی درباره اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی رئیس جمهوری / پای پزشکیان روی پوست خربزه نلغزید
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
شهرام حقیقت دوست؛ بازیگری در اوج با یک امضای منحصر به ‌فرد / از خط قرمز تا قلب رقه
تهدیدها و افشاگری‌های هنرمندان؛ واقعیت یا بازی رسانه‌ای؟
کتاب چی بخونیم؟ معرفی کتاب «ناگهان هوس»؛ عاشقانه‌ای دیگر از نویسنده رمان «مثل آب برای شکلات»
معلم بلاگرها اعمال قانون می‌شوند
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو