دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علت شاتون زدن خودرو چیست؟ 

پنجشنبه، 30 آذر 1402
شاتون زدن ماشین یکی از مواردی است که در اثر خراب شدن قطعه‌ای با نام شاتون ایجاد می‌شود و این پدیده جزو مشکلات بسیار شدید موتور خودرو محسوب می‌گردد و هزینه تعمیر و برطرف کردن آن بسیار سنگین و سرسام آور است.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز دلایل شاتون زدن خودرو را بررسی می کنیم.

به احتمال زیاد کلمه‌ی ” شاتون زدن “ را از مکانیک خودروی خود بسیار شنیده اید. شاتون زدن خودرو یکی از اتفاق‌هایی می‌باشد که برای هر خودرویی ممکن است رخ دهد. امّا این‌که چرا این اتفاق می‌افتد؟

چرا ماشین شاتون میزند؟

از جمله مهمترین دلایل شاتون زدن خودرو، کمبود روغن در موتور و یا کاهش سطح کیفیت روغن است.روغن موتور باعث می‌شود تا اجزای متحرک پیشرانه شامل میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، پیستون و… همگی حرکت روان و بدون اصطکاک اضافی داشته باشند. اگر به هر دلیلی روغن مناسب و باکیفیت به بخش‌هایی مثل میل‌لنگ و یاتاقان‌ها و پیستون نرسد، احتمال شاتون زدن بسیار بالا می‌رود.

در این مواقع اصطکاک بین شاتون و میل‌لنگ و همچنین شاتون و گژن پین افزایش پیدا می‌کند. اگر شاتون نتواند در محل تماس خود با پیستون و میل‌لنگ به راحتی و بدون اصطکاک عمل کند، دچار فشار اضافی شده و در اثر نیروی وارده از گردش میل‌لنگ، افزایش حرارت بسیار بالایی را تجربه خواهد کرد. این افزایش حرارت و فشار بالا درنهایت می‌تواند به خم‌شدگی، شکستگی و به طور کلی از کار افتادگی شاتون منجر شود.

شکستن پیستون، شکستن شاتون، شکسته شدن پوسته موتور، خرابی میل‌لنگ و… از جمله آثار ظاهری و نشانه‌های شاتون زدن خودرو محسوب می‌شوند. بنابراین مهمترین علت شاتون زدن ماشین نرسیدن روغن به بخش‌های حساس موتور نظیر میل‌لنگ، یاتاقان‌ها و پیستون است.

مواردی مثل خرابی پمپ روغن، کثیف شدن بیش از حد روغن موتور، ورود ناخالصی به روغن، عدم کیفیت فیلتر روغن، کیفیت پایین روغن مصرفی، سوراخ شدگی کارتر روغن، نشتی روغن موتور و روغن‌سوزی را می‌توان مهمترین دلایل عملکرد ضعیف سیستم روغن رسانی موتور دانست که درنتیجه آن احتمال شاتون زدن خودرو بسیار افزایش پیدا می‌کند.

ضمنا احتراق نامناسب، روغن‌ریزی، تصادف، کیفیت پایین جنس شاتون و پیستون، داغ کردن موتور و خرابی یاتاقان‌های متحرک نیز می‌توانند جزو دلایل شاتون زدن خودرو باشند

سخن پایانی

در این مقاله تمامی دلایل شاتون زدن خودرو با جزئیات کافی به شما عزیزان ارائه گردید. نکته پایانی در رابطه با این مسئله توجه ویژه به برخی از سیستم‌های جانبی خودرو همچون سیستم روانکاری موتور می‌باشد و شما می‌توانید با سرویس دوره‌ای اتومبیل و بررسی کیفیت و میزان روغن موتور از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید و عمر مفید اتومبیل خود را افزایش دهید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 28 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
رهبر انقلاب : راه طولانی پیمودید و حسینیه ما را از رایحه دل‌های ولایت‌مدارتان معطر کردید ؛ سلام مرا به بوشهری‌ها برسانید
مراحل سابمیت مقاله
(ویدیو) روزی که اشک تختی درامد!/ خاطره ای دردناک از المپیک رفتن جهان پهلوان تختی که شما نمیدانستید!!
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی