انواع دندانه های مسواک چیست؟

  چهارشنبه، 24 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
انواع دندانه های مسواک چیست؟
داشتن مسواک خوب اولین اقدام برای رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر می‌خواهید دندان‌های سفید و درخشان داشته باشید و از بوی بد دهان هراس دارید، بیشتر روی انتخاب مسواک خود دقت کنید!یک مسواک خوب و مناسب مسواکی است که امکان دسترسی به بیشترین سطح از دندان ها را بدهد

داشتن مسواک خوب اولین اقدام برای رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر می خواهید دندان های سفید و درخشان داشته باشید و از بوی بد دهان هراس دارید، بیشتر روی انتخاب مسواک خود دقت کنید!یک مسواک خوب و مناسب مسواکی است که امکان دسترسی به بیشترین سطح از دندان ها را بدهد و فرد بتواند آنرا به راحتی به دندان های عقبی برساند و آن ها را خوب تمیز کند. مسواکی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید و با سهولت بتوانید با آن دندان هایتان را بشویید.

پیش از هرچیزی باید توجه داشت که مسواک مناسب، به مسواکی گفته می شود که به دندان های عقبی دسترسی کامل داشته و امکان حرکت دادن آن در دهان برایمان آسان باشد. مسواک خوب، بوی بد دهان را از بین برده و قادر به تمیز نمودن جرم های سطحی دندان ها به ویژه قسمت پشتی دندان ها نیز می باشد.

یک مسواک خوب باید در دست راحت باشد و پس از خیس شدن سر نخورد یا دارای پرزهایی روی دسته نباشد که موجب ناراحتی مصرف کننده شود.سایز استاندارد مسواک مناسب باید به گونه ای باشد که به راحتی در دست قرار گیرد و قدرت مانور را در دهان هنگام تمیز کردن دندان ها افزایش دهد (نه اینکه مانع آن باشد).

انتخاب نوع دندانه های مسواک

مسواک های موجود در بازار بر اساس نوع دندانه ها و الیافشان به سه گروه نرم، سخت و متوسط تقسیم بندی می شوند.

مسواک های سخت

این نوع مسواک، به مسواک هایی با الیاف و دندانه های کوتاه و خیلی ضخیم گفته می شود. بر خلاف باور عامیانه که معتقد هستند این مسواک ها با قدرت بیشتر سطح دندان ها را تمیز نموده و جرم موجود در آن ها را از بین خواهند برد، اما انتخاب این مدل از مسواک ها خیلی صحیح و اصولی به نظر نمی آید؛ زیرا الیاف ضخیم این نوع از مسواک ها می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری به لثه ها و فضای بین دندان ها وارد نموده و منجر به ایجاد زخم و بریدگی در آن ها گردد. ضخامت بیش از حد الیاف در این مسواک ها مانع از انعطاف و حرکت سریع و آسان آن ها شده و این یکی از بدترین ویژگی های یک مسواک مناسب به شمار می آید. مسواک های ضخیم به سختی در دهان حرکت نموده و قادر به تمیز کردن سطح پشتی و دندان های عقبی به خوبی نمی باشند. توصیه می شود افرادی که دارای لثه های حساس و ظریف هستند از مصرف این نوع مسواک اجتناب نموده و مسواک دیگری را جاگزین نمایند، زیرا استفاده از این نوع مسواک ریسک خونریزی و زخم های لثه ای در این افراد را به شدت افزایش خواهد داد.

مسواک های نرم

این مدل از مسواک ها دارای الیاف یا دندانه های نازک، بلند و ظریف هستند. تمامی موارد مذکور از ویژگی های یک مسواک مناسب بوده و می تواند تمامی سطوح داخلی و خارجی دندان را تمیز نماید. توجه داشته باشید مسواک های نرم مقاومت کمتری داشته و احتیاج به تعویض سریع تر خواهند داشت. دندانه های این نوع از مسواک ها به سرعت فشرده و اصطلاحا له شده و قدرت پاک کنندگی خود را از دست می دهند. از جمله ویژگی های مثبت این نوع از مسواک ها، توانایی چرخش سریع و آسان مسواک در فضای داخل دهان است.

مسواک متوسط

این نوع از مسواک ها دارای ویژگی های یک مسواک مناسب بوده و از انتخاب های مطمئن و بسیار مناسب به شمار می آیند. الیاف این نوع از مسواک ها در حالت متوسط قرار داشته و به خوبی می تواند دندان ها را تمیز و براق نماید. این نوع از مسواک ها به لثه و فضای بین دندانی آسیب وارد نکرده و قادر به تمیز نمودن فضاهای بین دندانی نیز می باشند. بیشتر دندانپزشک ها توصیه به انتخاب این نوع از مسواک نموده و آن را به دلیل داشتن ویژگی های یک مسواک مناسب، انتخابی عالی می دانند.توجه: یکی از بهترین روش ها و راهکارهای انتخاب مسواک و اطلاع از کسب ویژگی های یک مسواک مناسب، مشورت با دندانپزشک بوده و می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد.

بهترین مسواک برای کودکان

هنگامی که موضوع انتخاب بهترین مسواک برای کودک پیش می آید، مهم است مسواکی را انتخاب کنید که او به طور منظم و مناسب استفاده می کند. انواع گزینه های دستی و برقی برای کودکان وجود دارد و آن ها در رنگ های مختلف موجود هستند و اغلب از شخصیت های موردعلاقه کودکان از داستان های کلاسیک و کارتون های محبوب بر روی آن ها استفاده می کنند. بعضی از انواع مسواک ها حتی موسیقی پخش می کنند تا به کودک شما کمک کنند تا بداند برای چه مدت باید مسواک بزند. برای انتخاب یک مسواک خوب برای کودک خود، پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

  • یک مسواک با اندازه ی کوچک و برس نرم را انتخاب کنید.
  • اگر فرزندان شما به اندازه کافی بزرگ هستند از آن ها بخواهید تا مسواک خود را انتخاب کنند. درگیر کردن فرزند در فرایند انتخاب مسواک جدید برای او هیجان انگیز است و مسواک زدن را کاری لذت بخش تر می کند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (212 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (192 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (181 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (112 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (96 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (95 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (90 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (85 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (79 نظر) الهام چرخنده با ناراحتی قلبی راهی بیمارستان شد / الهام چرخنده : چون قلبم تقوا داشت الان ظاهرم رو شبیه به قلبم کردم (70 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (70 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری رشت برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ ایستاده باید تشویقش کرد+عکس (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای متین سیروسی رقیب مشهدی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد مشهدی و گرگ پارسی (53 نظر) مهمانی تمام و کمال الهه منصوریان برای اعضای خانواده اش بعد از آشتی با پدرشان+ویدئو/سنگ تمام خواهران ووشوکار در میزبانی از پدر (50 نظر) ژیلا صادقی : چون خیلی شاد و خوب زندگی می کنم به خاطر همین 47 سال بهم نمیاد (49 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه چهارشنبه 14 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 14 شهریور ماه 1403
روایت سفرهای خارجی دامادِ پزشکِ احمدی‌نژاد به چین و آمریکا / پاسپورت داشتم اما نرفتم!
آشتی دادن جورجینا با مادر شوهر و خواهر شوهرهایش! / عروس بازی درآوردن نامزد رونالدو رابطه‌ها رو شکرآب کرد!
کاملترین لیست لوازم تحریر برای تمامی مقاطع تحصیلی/ این لیست رو موقع خرید حتما با خودت داشته باش
توضیحات طرف دعوای «صابر ابر» درباره ادعا‌های تهدید: یک پرونده معمولی موجر و مستأجر است
خانه‌داری یک کدبانو؛ 4 ترفند کاربردی و تضمینی برای خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن+جزئیات
مردی که اجازه داد 80 غریبه به زنش تجاوز کنند +جزئیات
(تصاویر) انقراض دایناسور ها یا یک دروغ تاریخی؟!/ کشف دایناسور هایی که هنوز زنده اند شمارا حیرت زده میکند!
عکس دونفره‌ی اکبر عبدی و همسرش در تراس دلباز و بزرگ خانه‌/ چه مبلمان خوشگلی هم واسه تراس زیباشون در نظر گرفتن!
با 8 مورد عجیبی که عمر را کوتاه می‌کنند آشنا شوید
(ویدئو) دور دور فوق لوکس محمدرضا گلزار با بنز کروک و مشکی در خیابان فرشته تهران!
(ویدئو) خاطره جالب امیر جعفری درباره اولین حضورش جلو دوربین و لو دادن اولین دستمزدش
(عکس) ابراز علاقه‌ی صاف و ساده‌ی نعیمه نظام‌دوست به دو مرد بسیار جذاب و خوش‌استایل
افتخارات مادران قهرمان در پارالمپیک 2024 پاریس
منتخب روز   
در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)؛ مروری بر حال خوش رهبر معظم انقلاب با لباس یکدست سفید در غبارروبی ضریح امام هشتم+عکس (عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی