انواع زخم های دهانی چیست؟

  چهارشنبه، 17 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
انواع زخم های دهانی چیست؟
زخم‌های دهانی از درگیری‌های شایع در افراد هستند که تقریباً از هر پنج نفر، یک نفر آن را تجربه کرده است.این زخم‌ها به دو دسته آفت و تب‌خال تقسیم می‌شوند که شدت وقوع آنها از ضعیف تا شدید دسته‌بندی می‌شود

زخم های دهانی از درگیری های شایع در افراد هستند که تقریباً از هر پنج نفر، یک نفر آن را تجربه کرده است.این زخم ها به دو دسته آفت و تب خال تقسیم می شوند که شدت وقوع آنها از ضعیف تا شدید دسته بندی می شود.در بیشتر از 75 درصد مواقع این زخم ها خفیف است و خود به خود بهبود می یابد. علت زخم های دهانی می تواند عفونت، ضربه و یا آلرژی دارویی باشد. علاوه بر آن می تواند به عنوان یک علامت برای برخی از بیماری ها نظیر سرطان تلقی شود و میزان شیوع آن در خانم ها و در سنین 10 تا 40 سال بیشتر است.آفت های دهانی ضعیف معمولاً به قطر پنج میلی متر و با مرکز سفید یا زردرنگ هستند که با التهاب قرمز رنگ احاطه شده اند. حاشیه زبان، گونه ها و لب ها مناطقی هستند که زخم های دهانی معمولاً در این مناطق ایجاد می شوند. بهبود این زخم ها به طور معمول بین 5 تا 14 روز طول می کشد.

نمک دریایی که به طور طبیعی حاوی سدیم و دیگر مواد معدنی است، گزینه ای عالی به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی محسوب می شود. از این رو، شستشوی دهان با محلول آب نمک می تواند بسیار موثر باشد.آفت های دهان و تبخال ها از جمله زخم های شایع دهان و شرایطی بسیار دردناک و آزاردهنده هستند. آنها غذا خوردن، بلع و صحبت کردن را به فعالیت هایی ناراحت کننده تبدیل می کنند. آفت های دهان زخم های کوچکی هستند که روی بافت نرم داخل دهان شکل می گیرند. دلیل شکل گیری آفت های دهان نامشخص است، اما ممکن است به واسطه یک واکنش ایمنی تحریک شده توسط عوامل مختلف شکل بگیرند. از جمله عوامل موثر در این زمینه می توان به استرس، آلرژی ها، زخم ها و تغییرات هورمونی اشاره کرد. آفت های دهان بدون نشانه ای خاص و ناگهانی ظاهر می شوند و به طور معمول طی چند روز بهبود می یابند.

علل جراحات و زخم های دهانی چیست؟

عفونت: عفونت های ویروسی و قارچی علت اصلی زخم های دهانی هستند. دو مورد از رایج ترین علل جراحات عودکننده ی دهانی، تب خال و آفت های داخل دهان (canker sore) هستند. تب خال های دهان احتمالا توسط ویروس هرپس سیمپلکس ۱ یا هرپس، که حدود دو-سوم از بزرگسالان جهان را تحت تاثیر قرار می دهند، به وجود می آیند. آفت ها (canker sore ) تاول های کوچک و دردناک داخل دهان هستند که معمولا به خودی خود از بین می روند، علت آن ها مشخص نیست اما ازدیاد حساسیت، عفونت، هورمون ها، استرس و کمبود برخی از ویتامین ها ممکن است تحریک کننده باشند. زخم روی زبان یا درون دهان ممکن است توسط سایر عفونت ها، التهابات، استرس یا بسیار به ندرت سرطان، ایجاد و یا تشدید شود. گاهی زخم های دهانی ترشح چرکی یا خونی دارند. خونریزی ممکن است در صورتی که زخم عمیق باشد، توسط ماده ی خارجی یا درمانی تحریک شود یا عفونی شود، اتفاق بیفتد.

برفک دهان: برفک که توسط مخمر کاندیدا ایجاد می شود، بیشتر در بچه ها یا سالمندان رایج است. اما سیستم ایمنی ضعیف شده، مصرف آنتی بیوتیک ها، دیابت، یا سایر داروها مانند کورتیکواستروئیدها، می تواند برای کاندیدا شانس رشد ایجاد کند.

زبان دارای موهای سیاه: حالتی بدون درد است که در اثر بلند شدن برآمدگی های زبان و به دام انداختن باکتری هایی که روی زبان زندگی می کنند درون آن ها ایجاد می شود و ظاهری سیاه و مودار برای زبان به وجود می آورد. علل رویش مو روی زبان ممکن است مصرف آنتی بیوتیک، بهداشت دهان ضعیف، سیگار کشیدن، نوشیدن مقادیر زیاد چای یا قهوه، و عدم تولید کافی بزاق باشد.

لکوپلاکیا

لکوپلاکایا واکنشی نسبت به یک محرک است که از جمله این محرک ها می توان به دندان های مصنوعی با اندازه نامناسب، فرسایش اسیدی دندان ها، مصرف سیگار و مصرف تنباکوی بدون دود اشاره کرد. این عارضه می تواند به صورت پلاک ها یا نواحی سفیدی در دهان پدیدار شود که معمولا بدون درد بوده و پاک نمی شوند. لکوپلاکیا می تواند یک وضعیت پیش سرطانی باشد. نواحی مبتلا به لکوپلاکیا مقاوم و دیگر تغییرات دهانی به ارزیابی توسط یک دندانپزشک نیاز دارند.

زخم های دهانی لوکوپلاکیای بیشتر در چه افرادی شایع است:

  • در بیمارانی که به علت هموفیلی و یا سایر بیماریها لازم است که از فرآورده های خونی استفاده کنند.
  • افرادی که از مواد مخدر به صورت تزریقی استفاده می کنند.
  • مردان همجنس گرا

لیکن پلان: نوعی راش نادر است که ممکن است داخل گونه یا روی زبان را به شکل تکه های سفید مشبک یا برآمدگی های قرمز براق درگیر کند، و علت دقیق آن مشخص نیست. اغلب در صورتی که درد یا زخم ایجاد نکند نیاز به درمان ندارد.

زبان جغرافیایی: زبان به شکل نقشه ی جغرافیایی زمانی ایجاد می شود که بخش هایی از زبان برآمدگی های کوچک روی خود را از دست بدهند و زبان حالت نقشه مانند به خود بگیرد. این لکه ها ممکن است محل، الگو و ابعاد خود را طی دقایق و ساعت ها تغییر دهند. زبان جغرافیایی تغییر بی ضرری در بافت زبان است.

دندان قروچه: به هم فشردن دندان ها یا دندان قروچه کردن، مخصوصا در خواب، می تواند باعث گاز گرفتن های کوچک از داخل گونه شود. بیماری ها و التهابات لثه می تواند باعث خون ریزی در خط لثه و اطراف آن شود و خون ممکن است به سمت لب ها و گوشه ی دهان حرکت کند. همچنین گاز گرفتن زبان یا جویدن لب ها می تواند باعث درد، تورم، و حتی بریدگی هایی کوچک شود. به علاوه نوشیدن مایعات داغ، خوردن غذاها و مایعات اسیدی، کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی می تواند باعث درد، تورم و بریدگی های کوچک شود. مسواک کشیدن یا کشیدن نخ دندان به میزان زیاد، یا استفاده از مسواک سفت می تواند باعث خونریزی دردناک از لثه ها و بافت دهان شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (599 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان