آنچه که لازم است درباره ی فلوراید تراپی بدانیم

  پنجشنبه، 21 فروردین 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
آنچه که لازم است درباره ی فلوراید تراپی بدانیم
فلوراید یک عنصر معدنی است که بطور طبیعی در آب، خاک، گیاهان و حتی هوا وجود دارد. برخی ترکیبات غذایی ازجمله چای و غذاهای دریایی هم فلوراید قابل توجهی دارند.

فلوراید چه اهمیتی در سلامت انسان دارد؟

بررسی های انجام شده نشان داده است که میزان پوسیدگی دندانی در بین مردم مناطقی که آب آشامیدنی آنها فلوراید کافی دارد، بمیزان قابل توجه کمتر است. بنابراین اهمیت عمده فلوراید در کاهش ایجاد پوسیدگی های دندانی است.

فلوراید به چه شکل مصرف می شود؟

بطور کلی فلوراید به دو روش مصرف می شود و بر روی دندانها تاثیر مفید میگذارد: 1) سیستمیک: مثلا با خوردن ترکیبات غذایی حاوی فلوراید یا نوشیدن آب دارای فلوراید ویا مصرف قرص ها یا قطره های فلوراید که ممکن است توسط دندانپزشک تجویز شود. 2) موضعی: ازطریق کاربرد برخی محصولات تجاری فلوراید دار بر روی دندانها از قبیل انواع خمیردندانها، ژلها، وارنیش ها و دهانشویه های دارای فلورایدکه بانظر دندانپزشک بر اساس سن کودک و نیز میزان خطر ایجاد پوسیدگی در دندانهای او برای استفاده در مطب یا منزل تجویز می شود.

آیا فلوئور که یکی از ترکیبات سازنده خمیر دندانهای امروزه می باشد برای سلامت انسان مضّر است؟

این سئوال از سال 1914 تاریخی که فلوئور وارد ترکیب ساخت خمیر دندان شد همواره مطرح بوده، قصد ما باز کردن این موضوع و روشن ساختن اذهان عمومی در این باب می باشد. برای پی بردن به ماهیت فلوئور، اشاره به برخی از خصوصیات شیمیایی این گاز هالوژنه می تواند کمک مؤثری باشد. فلوئور الکترونگاتیوترین عنصر جدول تناوبی است و می تواند با سایر عناصر ترکیب شود. این عنصر گازی یک ظرفیتی هالوژن، به رنگ زرد کم رنگ و سمی بوده و نوع خالص آن بسیار خطرناک و در صورت تماس با پوست، سوختگی های شیمیائی شدید ایجاد می کند. از فلوئور برای ساختن پلاستیکهای کم اصطکاک (تفلن) و مایعات برودتی (فروون) استفاده می شود، سایر موارد استفاده از آن:

  • اسید فلوئوریدریک FH برای کنده کاری بر شیشه های لامپها و سایر محصولات؛
  • در حالت یک ظرفیتی برای ساختن نیمه هادی ها؛
  • با سایر ترکیبات خود برای تولید اورانیوم (هگزا فلورید) و ساختن بیش از صد نوع دیگر از مواد؛
  • از فلورید سدیم بعنوان حشره کش خصوصاً سوسک کش استفاده میشود؛
  • از دیگر فلوریدها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان (!!!) در ساخت خمیر دندانها استفاده می شود.

برای کار کردن با فلوئور و اسید فلوئوریدریک می باید احتیاط و توجه خیلی زیادی لحاظ شود و از هرگونه تماس با پوست و چشم جدّاً خودداری شود. در مورد کودکان توجه بیشتری لازم است چرا که آنان به طرق مختلف در معرض خطر فلوئور هستند، مثل قرصهای حاوی فلوئور و خمیر وارنیش که به اسم پیشگیری از پوسیدگی دندانها (!!!) در مدارس به آنها داده می شود ، خمیردندانهای خوشبو مملو از فلوئور اغلب بچه ها را ترغیب به بلعیدن مقدار زیادی از آن می کند، مواد غذایی و نوشیدنی های کارخانه ای، بازمانده های حشره کشها در مواد غذایی، مراجعات بیش ازحد به دندانپزشک، آلاینده های موجود در هوا و داروها، داروهای بیهوشی، چای و برخی آبهای معدنی و … همگی می توانند میزان فلوئور موجود در ارگانیزم کودکان را بالا برده و آنان را در معرض خطر فلوئوروزیس (پاتولوژی مربوط به دندان) قرار دهند.

در یک بررسی اجمالی اوّلیه مشخص می گردد که خمیر دندانهای حاوی فلوئور برای ارگانیزم انسان مشکل ساز می باشند، چرا که به گفته محققین استفاده روزانه بیش از 2 میلی گرم آن باعث بروز فلوئوروزیس می شود. اگر تصادفاً مقدار زیادی از آن بلع شود حتماً باید به یک مرکز پزشکی سم زدایی مراجعه شود. در آمریکا تمامی تیوبهای خمیردندان با برچسب هشدار دهنده مصرف کننده را در صورت بلع آن دعوت به مراجعه به پزشک متخصص دفع سموم می کند، البته نا گفته نماند که لحاظ کردن این هشداربه جهت سمّیت مرتبط با فلوئور می باشد.

اوّلین مورد استفاده از گاز در جنگهای شیمیایی مربوط به گاز عصبی بود که نظیر خیلی از گاز های سمّی حاوی مقدار زیادی فلوئور بود که فعّالیت آنزیماتیک را از کار می انداخت و بر سیستم عصبی مرکزی اثر می گذاشت (موجب کاهش تیز هوشی و عقب افتادگی ذهنی می شود). کشور آلمان با هالوژنیزه کردن (موجب افزایش قدرت تخریب به بیش از ده برابر می شود) گاز هایی نظیر soman –sarin مرگ آنی ناشی از تماس با آنها را تضمین می کند؛ بدین صورت که گازهای نامبرده، توقف آنی کاتالیز و عملکرد عصبی را تداعی می کنند و باعث از کار افتادن فعّالیت آنزیمی شده و متعاقباً ششها و قلب را ازکار می اندازد.

گاز سارین که برای ساختش از فلوئور استفاده شده در عملیات تروریستی متروی ژاپن که باعث مرگ تعداد بسیاری از مسافران شد بکارگرفته شده بود و همچنین تروریستهای داعش در سوریه علیه زنان و کودکان استفاده نمودند. در حال حاضر از فلوئور در تولید گازهای اشک آور نیز استفاده می شود.

در دهه 40 میلادی ضمن جنگ دوم جهانی دولت آمریکا برای تولید بمب اتمی از مقدار زیادی فلورید (هگزا فلورید اورانیوم) جهت جدا سازی ایزوتوپهای ( 235U ) از ( 238 U) استفاده کرد (از این پروسه هنوز استفاده می شود).اورانیوم 238 با فلوئور گازی سانتریفوژ شده و محتوای آن از 1% به 3% افزایش پیدا می کند و اورانیوم 238 مرغوبتری بدست می آ ورد، در پی این پروسه زباله مخصوصی (فلوئور رادیو اکتیو) باقی می ماند که امحائ آن ناممکن و تعویض ترکیب آن بسیار هزینه بر می باشد. زائدات این حجم عظیم فلورید و
زباله های کارخانجات ذوب فلزات بخصوص آلومینیوم که برای ساخت هواپیما بکار گرفته می شد باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی و تعداد کثیری از احشام و دام می شد. دولت آمریکا برای حفظ امنیت ملّی ناچار به ارائه تصویری خوشایند و مردم پسند از این هیولای وحشتناک بود از اینرو فلورید را با ترسیم لبخندی برصورت به مردم ارائه می کرد. در نهایت با مشارکت بخش عمده ای از مقامات بهداشتی، پزشکان، دندانپزشکان موفق به تصویب این شد که آب آشامیدنی شهر ها را نیز فلوئوریزه کنند!!! لازم به ذکر است که تنها آمریکایی ها نبودند که به این نتیجه گیری به اصطلاح علمی (!!!) دسترسی پیدا کردند، بلکه تحت نظارت متخصصین شرکت (LG. Farben) که امروزه در زمره شرکتهای تحت کنترل بایر (Bayer) می باشد، برای اوّلین بار آلمانهای نازی از فلوئور در آب آشامیدنی زندانیان استفاده کردند. آنچه که پر واضح است به جهت جلوگیری از پوسیدگی دندانهای زندانیان نبوده، بلکه دانشمندان ثابت کرده اند که فلورید سدیم جهت عقیم کردن آنها و فرمان بردار ساختن ایشان بوده.

بنا به نوشته (Barbara Hendel – Peter Ferreira) در کتاب (Salt water and inexhaustible sources of life ) بیش از هشتاد سال است (یعنی از سالهای 1930) که آثار سوء فلوئور بر سلامت انسان برای دانشمندان روشن بوده؛ بعلاوه به خوبی می دانستند که فلوئور و فلورید سدیم بر کدام قسمت از مغز (مرکز کنترل اراده) تأثیر گذار است. متأسفانه فلوئور در خیلی از داروهای مورد استفاده روزمره موجود است که همواره آثار جانبی مضر آن گریبانگیر عموم بیماران نیز می باشد.

برخی از مضرات فلوئور:

  • آزمایشات علمی غیر وابسته به اثبات رسانده اند که فلوئور باعث بروز اختلالات روحی است و انسانها را احمق، مطیع و فرمانبردار به بار می آورد؛ اضافه بر اینکه باعث کاهش طول عمر و تخریب ساختار استخوانی آنها می شود.
  • تحقیقات بسیاری نشان دهنده آثار سوء ناشی از انباشته شدن فلوئور در بدن انسان هستند، از جمله وقتی که فلوئور جایگزین ید (که از عناصر لازم برای سنتز هورمون تیروکسین است) شده و مانع انجام صحیح کار غده تیروئید می گردد، که عواقب ناگواری برای مریض ببار می آورد.
  • فلوئور موجب اختلال و توقف سنتز بسیاری از آنزیمها می شود که وظیفه ی متابولیزمی و رشد و تنظیم ارتباطات سلولی را در بدن انسان دارند. فلوئور نقش فعالانه ای در بروز سرطان تیروئید، استخوان و پوکی آن دارد.
  • فلوئور برای استخوانها ، دندانها و سیستم عصبی مرکزی مضرّ است. دراغلب نتایج تحقیقات علمی، از فلوئور بعنوان یک نوروتوکسین یاد می شود، که برای سیستم عصبی نطفه های درون رحم بسیار مضر است ولو اینکه برای مادر کم خطر تلقی شود؛ اثر آن بر کودکان بصورت اختلالات رفتاری و کاهش سطح ادراکی نمایان می شود. کاهش تولید مثل با مصرف آب آشامیدنی فلوئوریزه شده، ارتباط مستقیم داشته باشد. فلوئور سرطان زاست به ویژه برای بافتهای استخوانی و کبد .
  • تراکم فلوئور در استخوانها باعث از بین رفتن انعطاف پذیری آنها شده، خیلی شکننده و براحتی خرد می شوند.
  • فلوئور باتفاق واکسنها باعث افزایش میزان سرب انباشته شده در مغز می گردد. ( Masters e Copian , 1999,2000 )
  • افرادی که از ناراحتی های کلیوی رنج می برند و نا رسایی کلیوی دارند، با حضور فلوئور علائم آلرژنی شدیدی را بروز می دهند، که ناشی از ناتوانی کلیه در امر دفع سمّ فلوئور می باشد؛ و باعث تراکم آن در ساختار استخوانی فرد شده و پاتولوژیی به نام استئودیستروفی کلیوی را بهمراه می آورد.
  • خطراتی را که فلوئور متوجه مغز انسان می کند: بنا به گزارش (NCR ( National Research Council یک (ppm) از فلوئور در کودکان موجب کاهش فراگیری و دشواری در تمرکز هواس می شود. بد نیست بدانیم که در خمیر دندانهای معمولی تا 1500 (ppm) فلوئور وجود دارد.
  • خطر فلوئور برا ی غده تیروئید: بنا به گزارش NCR) National Research Council) در مورد افرادی که میزان تیروئید پائینی دارند مصرف حداقل یک صدم تا سه صدم میلی گرم در هر کیلوگرم (از وزن فرد) در روز باعث کند ذهنی، افسردگی و افزایش وزن آنها می شود. (یعنی در یک فرد 100 کیلویی مصرف تنها یک تا سه میلی گرم فلوئور باعث این مشکلات خواهد شد)

چرا در برابر این همه مضرات فلوئور مسئولین بهداشت کشورها سکوت کرده اند؟

علیرغم تمامی تحقیقات مستقل و غیر وابسته انجام شده در تمام جهان و نتیجه گیریهای مربوطه، از جانب هیچ وزارتخانه بهداشت در هیچ نقطه از دنیا در راستای تائید این حقایق ترتیب اثری داده نشده؛ بدیهی است که منافع هنگفت ناشی از فروش داروهای مورد استفاده عمومی و خمیر دندانها و …. که همواره مورد تأیید وزارتخانه بهداشت می باشد نصیب کارخانجات شیمی دارویی Big Farm می شود و از این محل امکاناتی فراهم می شود که وزارتخانه مربوطه که معمولاً حامیانی بین کارخانجات شیمی دارویی را دارد واکنشی دربرابر مضرات فلوئور نشان نمی دهند!!!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (511 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
تیتر امروز   
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!