آنچه که باید در مورد رژیم هلیکوباکترپیلوری بدانید!

  شنبه، 17 خرداد 1399   زمان مطالعه 12 دقیقه
آنچه که باید در مورد رژیم هلیکوباکترپیلوری بدانید!
ساعد نیوز: هلیکوباکترپیلوری، نوعی باکتری است که باعث ایجاد بیماری‌های عفونی در دستگاه گوارش می‌شود و عوارضی مانند زخم‌معده، زخم بخش‌های ابتدایی روده و ناراحتی‌های معده را به دنبال دارد. در این مطلب موادغذایی که تاثیر مثبتی به روند بهبود این نوع بیماری ها دارند, شرح داده شده است.

هلیکوباکتر پیلوری یا اچ پیلوری چیست؟

تصویر
هلیکوباکتر پیلوری (اچ پیلوری) باکتری هایی هستند که پوشش داخلی معده را آلوده می کنند. طبق داده های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در سال ۱۹۹۸، این باکتری ها مسئول ۸۰ درصد از زخم های معده ای و ۹۰ درصد از زخم های اثنی عشری هستند. آنها همچنین می توانند باعث بروز مشکلات دیگر معده نیز شوند، ازجمله:
  • درد سوزشی در شکم؛
  • نفخ شکم؛
  • حالت تهوع؛
  • بی اشتهایی؛
  • آروغ زدن مکرر؛
  • کاهش وزن بدون دلیل.

استفاده از درمان های متداولی مانند آنتی بیوتیک ها می تواند برای برخی از افراد دشوار باشد و ضمنا با مصرف این داروها احتمال بروز عوارض جانبی مانند تهوع، اسهال و کاهش اشتها وجود دارد. بعضی از افراد هم به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند که این مسئله می تواند روش های مرسوم برای درمان اچ پیلوری را پیچیده کند. درنتیجه، میزان علاقه به درمان های طبیعی درحال افزایش است.

چطور از ابتلا به هلیکوباکترپیلوری پیشگیری کنیم؟

احتمال ابتلا به هلیکوباکترپیلوری در کشورهای درحال توسعه و کشورهای فقیر از نظر بهداشتی بیشتر از سایر نقاط جهان است. از این رو، سازمان بهداشت جهانی توصیه هایی ساده و کاربردی برای پیشگیری از ابتلا به هلیکوباکترپیلوری مطرح کرده است. یکی از راه های اساسی برای آلوده شدن با باکتری هلیکوباکترپیلوری، راه دهانی و دهانی-مدفوعی است، پس برای پیشگیری از آلوده شدن به این باکتری توصیه می شود حتما پس از رفتن به سرویس بهداشتی، دست های خود را کاملا با مایع های دستشویی بشویید. این شستشو باید لابلای انگشتان، زیر ناخن ها، کف دست، پشت دست و حتی مچ دست را هم در بربگیرد.
توصیه دیگر، استفاده نکردن از آب یا غذایی است که از سلامت و بهداشت آن اطمینان ندارید. در موارد بسیار زیادی، نوشیدن آب های غیرسالم در سفر یا خوردن غذاها و سالادهای رستورانی، عاملی اساسی برای ورود هلیکوباکترپیلوری به دستگاه گوارش است. بهتر است برای پیشگیری از ورود این باکتری به بدن، از خوردن گوشت های نیم پز، مخصوصا در رستوران ها، خودداری کنید. نکته دیگر اینکه خوردن غذایی که اصول بهداشتی فردی و محیطی در آماده سازی و پخت آن توسط آشپز رعایت نشده است نیز می تواند از عوامل آلودگی با این باکتری باشد.

عوامل موثر در بهبود هلیکوباکترپیلوری کدام اند؟

تصویر
معمولا بعد از تشخیص ابتلا به هلیکوباکترپیلوری، پزشک شما توصیه های تغذیه ای و غیرتغذیه ای برای بهبود این بیماری خواهد داشت. در درجه اول، احتمالا مصرف داروهای آنتی بیوتیک برای مهار عفونت به شما توصیه می شود. از این رو، باید در دوران مصرف آنتی بیوتیک ها به اندازه کافی آب و آبمیوه تازه و طبیعی بنوشید.

نکته دیگر اینکه تداوم و اصرار به مصرف غذاهای تند، پرادویه، چرب و سرخ کردنی، احتمال بهبود سریع تر عفونت ناشی از هلیکوباکترپیلوری را به تعویق می اندازد. به عبارت ساده تر، ابتلا به هلیکوباکترپیلوری همیشه با زخم معده همراه نیست اما اگر درمان این بیماری به تاخیر بیفتد، باکتری می تواند زخم های گوارشی ایجاد کند.
کنترل استرس و پرهیز از استعمال دخانیات جزو توصیه های اساسی دیگر برای کوتاه شدن دوره درمان هلیکوباکترپیلوری است. در صورتی که دردهای گوارشی شما بیش از اندازه باشد، شما مجاز به مصرف خودسرانه داروهای ضدالتهابی نیستید و باید برای تخفیف این دردها از پزشک بخواهید مناسب ترین مسکن را برای شما تجویز کند.

رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری

مطالعات in vivo (در یک محیط طبیعی، در موجود زنده) و in vitro (خارج از محیط طبیعی، در آزمایشگاه) بسیاری روی درمان های طبیعی اچ پیلوری انجام شده است. اکثر درمان ها، تعداد این باکتری ها را در معده کاهش دادند اما نتوانستند آنها را برای همیشه ازبین ببرند. حتما قبل از شروع یک رژیم درمانی طبیعی با پزشکتان مشورت کنید. شما نباید درمان توصیه شده برای اچ پیلوری را با درمان های طبیعی جایگزین کنید. شما با اجازه ی پزشکتان می توانید از درمان های طبیعی به عنوان درمان کمکی استفاده کنید. این امر ممکن است اثرات داروهای متداول را افزایش دهد.

پروبیوتیک ها

تصویر
یکی از مواردی که در فهرست رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری قرار دارد پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها، تعادل بین باکتری های خوب و بد روده را حفظ می کنند. با توجه به مطالعه ای در سال ۲۰۱۳، مصرف پروبیوتیک ها قبل یا بعد از درمان استاندارد هلیکوباکتر پیلوری ممکن است نرخ ریشه کَنی باکتری ها را افزایش دهد. آنتی بیوتیک ها هم باکتری های بد معده ی شما را ازبین می برند و هم باکتری های خوب را. پروبیوتیک ها به افزایش تعداد باکتری های خوب کمک می کنند و همچنین ممکن است احتمال ابتلای شما به عفونت قارچی ناشی از رشد بیش ازحد قارچ را کاهش دهند.

محققان شواهدی کشف کردند که نشان می دهد باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، بهترین نتایج را ارائه می دهد.

چای سبز

تصویر
مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ روی موش ها نشان داد که چای سبز ممکن است به ازبین بردن و کاهش روند رشد باکتری های هلیکوباکتر کمک کند. این مطالعه دریافت که مصرف چای سبز قبل از بروز عفونت، از التهاب معده جلوگیری می کند و مصرف این چای در طول عفونت، شدت گاستریت (ورم معده) را کاهش می دهد.

عسل

تصویر
عسل دارای خواص ضدباکتری است و به این دلیل می تواند به درمان اچ پیلوری کمک کند. چند مطالعه از این نظریه حمایت کرده اند. بااین حال هیچ مطالعه ای تا به حال نشان نداده است که عسل به تنهایی می تواند باکتری ها را ازبین ببرد. محققان می گویند که مصرف عسل با درمان های استاندارد ممکن است طول دوره ی درمان هلیکوباکتر پیلوری را کوتاه کند. به نظر می رسد که عسل خام و عسل مانوکا، بیشترین اثرات ضدباکتری را داشته باشند.

روغن زیتون

تصویر
روغن زیتون نیز ممکن است عفونت ناشی از باکتری اچ پیلوری را درمان کند به همین دلیل گزینه ی مناسبی برای افزوده شدن به رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری است. مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ نشان داد که روغن زیتون دارای خواص ضدباکتری قوی در مقابل ۸ گونه از باکتری های اچ پیلوری است که ۳ مورد از این گونه ها مقاوم به درمان هستند. همچنین روغن زیتون در اسید معده نیز پایدار می ماند و خواصش را ازدست نمی دهد.

ریشه ی شیرین بیان

تصویر
ریشه ی شیرین بیان، یکی از بهترین خوراکی ها برای درمان زخم معده است؛ همچنین با اچ پیلوری نیز مبارزه می کند به همین دلیل در فهرست رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری جای دارد. با توجه به مطالعه ای در سال ۲۰۰۹، ریشه ی شیرین بیان مستقیما این باکتری ها را نابود نمی کند، اما می تواند مانع چسبیدن آنها به دیواره های سلول شود.

جوانه های بروکلی

تصویر
ترکیبی به نام سولفورافان در جوانه های بروکلی ممکن است برای درمان اچ پیلوری مؤثر باشد. تحقیقات انجام شده روی موش ها و انسان ها نشان می دهد که این ترکیب، التهاب معده را کاهش می دهد و همچنین ممکن است باعث کاهش کلونیزاسیون باکتری و اثرات آن شود. مطالعه ای روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و اچ پیلوری نشان داد که پودر جوانه ی بروکلی با این باکتری مبارزه می کند و همچنین موجب بهبود عوامل خطر قلبی -عروقی می شود.

شاه پسند

تصویر
عصاره ی روغنی (افشره ی خوراکی) گیاه شاه پسند لیمویی یکی از گیاهان مفید است که برای سلامتی دستگاه گوارش فوق العاده عمل می کند. شاه پسند مشکلاتی از قبیل نفخ و احساس سنگینی را برطرف کرده و به بهبود عملکرد کبد کمک می کند. این گیاه برای برطرف کردن حالت تهوع و یا استفراغ نیز مفید است. این گیاه همچنین بادشکن است. نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که عصاره ی روغنی یا همان افشره ی خوراکی شاه پسند لیمویی به دفع هلیکوباکترپیلوری کمک می کند به خاطر اینکه این باکتری نمی تواند در برابر ترکیبات شاه پسند مقاومت کند.

پروپولیس

پروپولیس صمغی است که زنبورها از جوانه ها و سایر قسمت های گیاهان جمع آوری می کنند. این موم خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد. پروپولیس یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می تواند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کرده و با بیماری عفونی مقابله می کند. این ماده ی صمغی همچنین به درمان مشکلاتی مانند گاستریت یا ورم معده کمک می کند. پروپولیس با نام موم یا صمغ زنبور عسل نیز شناخته می شود. زنبورهای عسل از این صمغ برای دور کردن کندوی خود از آلودگی و عفونت ها استفاده می کنند. پروپولیس به خاطر خواصی که دارد می تواند هلیکوباکتری را دفع کند.

زنجبیل

تصویر
قرن هاست که زنجبیل به خاطر خواص بی شمار دارویی خود شناخته شده و استفاده می شود. این گیاه دارویی اثرات فوق العاده ای روی دستگاه گوارش دارد. متخصصان طب سنتی زنجبیل را برای مقابله با حالت اسیدیته ی معده، رفع حالت تهوع، دل درد و زخم معده و دیگر زخم های دستگاه گوارش توصیه می کنند. به عقیده ی محققان زنجبیل قدرت ضدباکتریایی قوی دارد و به این ترتیب می تواند باعث از بین بردن هلیکوباکتری شود.

کلم سفید

تصویر
کلم سفید حاوی ترکیبات موثری است که برای مقابله و دفع هلیکوباکترپیلوری مفید است. البته به شرطی که این سبزی را به صورت خام میل کنید. البته حتماً می دانید که کلم نیز مانند کلم بروکلی باعث نفخ می شود. اگر شما نیز با خوردن این سبزی دچار مشکل نفخ می شوید لازم است که مصرف آن را به تدریج و با حجم کم شروع کنید. داخل سالاد کاهو ،کلم خرد شده بریزید و با سس روغن زیتون و لیموترش میل کنید. همچنین می توانید آب کلم تازه را گرفته و در اندکی آب حل کنید و بنوشید.

زردچوبه

تصویر
این ادویه ی آسیایی سرشار از خواص درمانی فوق العاده بوده و باعث شگفتی محققان شده است. زردچوبه برای درمان سوءهاضمه، دردهای شکمی و همچنین حالت تهوع و باد معده موثر است. خواص زردچوبه برای تحریک شیره ی معده مفید است و با مقابله با هلیکوباکترپیلوری باعث محافظت از مخاط معده می شود. با این حال متخصصان معتقدند که نباید در مصرف این ادویه دچار افراط شد.

میوه

تصویر
میوه هایی که منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها و فیبرهای غذایی هستند و می توانند توانایی سیستم ایمنی برای مقابله با عوامل عفونی را بالا ببرند. میان انواع میوه ها، بهتر است مصرف میوه های اسیدی کم شود و افراد مبتلا به این بیماری بیشتر به سمت استفاده از میوه هایی مانند سیب، موز، گلابی، هلو و انواع توت های شیرین بروند.

سبزیجات

تصویر
میان سبزیجات استفاده از سبزی هایی مانند کنگرفرنگی، نخودفرنگی، کلم بروکلی، اسفناج و سیب زمینی برای این افراد مفید است. بهتر است این افراد، سبزیجات را کمی بخارپز و سپس مصرف کنند تا نفخ آنها کمی گرفته شود و هضم شان برای دستگاه گوارش ساده تر باشد. خوردن سبزیجات نشاسته ای و سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ شده در دوران درمان هلیکوباکترپیلوری به بیماران توصیه نمی شود.

غلات

تصویر
بهتر است بدانید استفاده از غلات آرد سفید می تواند باعث تحریک زخم های گوارشی و افزایش التهاب در افراد مبتلا به هلیکوباکترپیلوری شود. از این رو، بهتر است سهم غلات شما به غلات کاملا سبوس دار اختصاص داده شود.

گوشت

تصویر
میان گوشت ها، استفاده از گوشت های پرچرب می تواند شدیدا باعث التهاب و تشدید دردهای گوارشی در افراد مبتلا به هلیکوباکترپیلوری شود. از این رو، توصیه می شود این افراد، گوشت های بسیار کم چرب را به صورت بخارپز آماده و مصرف کنند. گوشت ماهی، فیله مرغ و سینه بوقلمون جزو کم چرب ترین گوشت هایی هستند که می توانند به صورت بخارپز یا کبابی در برنامه غذایی این افراد جا بگیرند.

در پایان نیز باید اضافه کنیم استفاده از غذاهای کنسروی و خوراکی های خوش نمک شدیدا برای این افراد مضر است و باید دور مصرف آنها تا بهبود کامل بیماری، خط کشیده شود.

توصیه غذایی طب سنتی

- بهتر است مصرف میوه هایی مانند بِه، گلابی، سیب، مویز و سبزی هایی مانند خرفه را در برنامه غذایی روزانه داشته باشید.
- اگر می خواهید کنار غذا نوشیدنی مصرف کنید یا تمایل به مصرف شربت خانگی در طول روز دارید، خوردن شربت آب عسل را به شما پیشنهاد می کنیم. این شربت، رطوبت معده را در افراد مبتلا به هلیکوباکترپیلوریاز بین می برد و در بهبود زخم های گوارشی احتمالی ایجادشده موثر است.
- میان روغن ها، استفاده از روغن زیتون بکر یا فرابکر بیشتر از سایر روغن ها به این بیماران توصیه می شود.
- میان غذاهای نرم و آبکی، خوردن شیربرنج و فرنی برای این بیماران بسیار مفید است.
- بهتر است این بیماران با تغییر شیوه غذا خوردن خود؛ یعنی روآوردن به غذا خوردن آهسته و جویدن کافی مواد غذایی، به تسریع روند درمان خود کمک کنند.
- میان دمنوش ها و عرقیجات سنتی، مصرف بابونه، بومادران، شیرین بیان و انیسون، شدیدا به افراد مبتلا به هلیکوباکترپیلوری توصیه می شود.
- دمنوش زیره سبز و آویشن می توانند دمنوش های مناسبی برای این بیماران باشند.

فتوتراپی (نوردرمانی)

تصویر
این یکی جزو رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری نیست، اما گزینه ی مناسبی برای درمان اچ پیلوری است. مطالعات نشان می دهند که اچ پیلوری نسبت به نور آسیب پذیر است. فتوتراپی از نور ماوراء بنفش برای کمک به ازبین بردن اچ پیلوری در معده استفاده می کند. محققان معتقدند که استفاده از فتوتراپی در داخل معده، خطری ایجاد نمی کند. این روش در زمانی که به هر دلیل از آنتی بیوتیک ها استفاده نمی شود، بسیار مؤثرتر است.

چگونه از عفونت اچ پیلوری بعدی جلوگیری کنید؟

منبع اچ پیلوری مشخص نیست و CDC هیچ گونه توصیه ی رسمی برای پیشگیری از آن ارائه نداده است. به طور کلی شما باید با شست وشوی مکرر دست ها و آماده کردن غذاهایتان به شیوه ای صحیح و سالم، بهداشت را رعایت کنید. اگر عفونت اچ پیلوری در شما تشخیص داده شد، دوره ی کامل درمان هلیکوباکتر پیلوری را تکمیل کنید تا خطر عود مجدد آن تا حد زیادی کاهش یابد.
متأسفانه به نظر می رسد که حدود دوسوم مردم به این باکتری آلوده باشند. به خاطر اینکه این باکتری به سادگی و بدون بروز علائم خاصی قابل سرایت است. اگر به این باکتری مبتلا هستید و از زخم معده رنج می برید می توانید با اعتماد به برخی مواد غذایی که بالا ذکر کردیم گام های موثری برای مقابله با این بیماری و بهبود سلامتی تان بردارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان