انواع جنس روکش دندان چیست؟

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
انواع جنس روکش دندان چیست؟
دندانپزشک دو دندان کناری ناحیه بی دندانی را تراش می‌دهد و یک پروتز که متشکل از سه دندان مصنوعی است، روی این دو دندان و ناحیه بی‌دندانی می‌گذارد. این روش از راه های جایگزینی دندان از دست رفته است.

دندانپزشک دو دندان کناری ناحیه بی دندانی را تراش می دهد و یک پروتز که متشکل از سه دندان مصنوعی است، روی این دو دندان و ناحیه بی دندانی می گذارد.بریج چیست ؟ این روش از راه های جایگزینی دندان از دست رفته است. وقتی یک دندان کشیده می شود، احتمالا یک فضای خالی بین دو دندان ایجاد می شود، و برای جایگزین کردن دندان از دست رفته به کار می رود. بریج در واقع نوعی روکش دندان است.

در فرایند نصب بریج دندان چه اتفاقی می افتد؟

نصب بریج دندان فرایندی آسان و بدون درد است که معمولا فقط به دو جلسه مراجعه احتیاج دارد. در جلسه اول پزشک دندان های کناری را آماده می کند و اگر قرار باشد روی آن ها تاج بگذارد، کمی از مینای این دندان ها را می تراشد و شکل دندان را عوض می کند تا برای نصب تاج فضای کافی داشته باشد. سپس از دندان ها قالب می گیرد و آن را به آزمایشگاه دندانسازی می فرستد تا بریج را بسازند.

داروساز با استفاده از این قالب، بریج مخصوص شما را می سازد و چند روز بعد آن را برای پزشک ارسال می کند. در این فاصله، دندان هایی که تراشیده شده اند، با تاج موقتی پوشش داده می شوند تا آسیب نبینند. از آنجایی که پزشک برای نصب بریج بیحسی موضعی به لثه تزریق می کند و عصب های دندان را بیحس می شوند، در این فرایند هیچ دردی احساس نمی کنید.
در جلسه دوم پزشک تاج های موقتی را از روی دندان برمی دارد (درصورتی که تاج موقتی استفاده کرده باشد) و سپس بریج را با چسب (سیمان) دندان به محل مربوطه می چسباند.

در بعضی موارد پزشک اول از یک چسب موقتی استفاده می کند تا برای چند هفته آن را تست کنید و ببینید خوب در دهانتان جا افتاده یا نه، سپس برای جلسه سوم به مطب بازمی گردید و آن را فیکس می کنید. در این جلسه پزشک نظر شما را درباره بریج می پرسد و در صورت لزوم تغییراتی روی آن ایجاد می کند. سپس به آن چسب دائمی می زند و آن را سرجایش چفت می کند.

انواع جنس روکش بریج دندان

سیستم کامپوزیت تقویت شده با فایبر FRC که در سیستم FRC همان گونه که از نام آن مشخص است، با افزودن رشته هایی از جنس پلیمرهای شیشه، به استحکام کامپوزیت افزوده شده و خواص مکانیکی آن بهبود می یابد.بریج های PFM، از یک فریم فلزی و بخش بیرونی چینی تشکیل می شوند.همچنین از سیستم های تمام سرامیک می توان برای ساخت بریج هایی برای جایگزینی یک دندان استفاده نمود.

انواع روکش بریج دندان

بیماران دارای مشکل دندان در هنگام استفاده از روکش دندان انتخاب های زیادی دارند. در این حالت روکش مناسب بستگی به هزینه و قیمت، نیازهای درمانی، و خواسته های زیبایی شما دارد. برخی از این انتخاب ها به شرح زیر هستند:

روکش بریج دندان سرامیکی:

روکش سرامیکی از مواد نیمه شفاف و موادی به رنگ دندان ساخته می شود که به منظور مطابقت با دندان های اطراف مورد استفاده قرار می گیرد. روکش های سرامیکی یک انتخاب عالی برای بیمارانی است که به دنبال ایجاد یک ظاهر طبیعی برای دندان های خود باشند یا نسبت به فلزات آلرژی داشته باشند. عیب اصلی روکش های سرامیکی در این است که دوام و ماندگاری آنها به میزان روکش های فلزی نیست.

روکش بریج دندان پرسلاین ترکیب شده با فلز:

روکش های ساخته شده از ترکیب پرسلاین و فلز، قوی تر از روکش های تمام سرامیکی و ساخته شده از پرسلاین هستند. این روکش ها نتایج زیبایی بهتری را در مقایسه با روکش های فلزی برای بیمار ایجاد می کنند، اما رنگ ها شباهت کمتری به دندان های طبیعی بیمار دارد.

روکش بریج دندان استیل ضد زنگ:

این نوع از روکش معمولاً به عنوان یک روکش موقت تا زمانی که روکش های دائمی ساخته شوند یا در زمانی که نیاز به ترمیم دندان های کودکان وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرند. این روکش ها از قبل ساخته می شوند و به همین خاطر امکان جایگذاری آنها در یک جلسه درمانی وجود دارد. این نوع روکش ها دوام بالایی دارند.

روکش بریج دندان کاملاً پرسلاین:

روکش های تمام پرسلاین به عنوان مطلوب ترین روکش های انتخاب شده برای اهداف زیبایی در بین بیماران است. استفاده از این ماده می تواند به ساختن روکشی که با رنگ دندان های اطراف آن بیشترین هماهنگی و مطابقت را داشته باشد، کمک می کند. به هر حال، روکش پرسلاین دارای معایب خاص خود نیز هستند. ضخامت این روکش دندانپزشک را مجبور می کند که بخش بیشتری از دندان طبیعی بیمار را حذف کند و انجام این کار ایجاد وضعیت مناسب روکش کردن دندان در طول خط لثه را دشوار می کند.

روکش بریج دندان تمام رزین:

روکش هایی هستند که از مواد کامپوزیت تمام رزین ساخته می شوند و به خوبی می توانند با رنگ های مختلف دندان در افراد مختلف هماهنگی داشته باشند، اما این روکش ها مستعد شکستن و فرسایش هستند.

روکش بریج دندان زیرکونیوم:

روکش دندان ساخته شده از زیرکونیوم ظاهر و ساختار یک دندان طبیعی را شبیه سازی می کند، اما به سادگی روکش های ساخته شده از پرسلاین یا سرامیک بریده یا شکسته نمی شوند. بسیاری از دستگاه های دیجیتال می توانند این روکش را در طول یک روز بسازند.

روکش بریج دندان فلزی:

این روش انتخابی است که کمتر برای روکش کردن دندان های در معرض رویت مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا در این حالت رنگ طلا باعث می شود دندان های دارای روکش بیشتر از سایر دندان های بیمار به چشم بیایند. علیرغم عیب مربوط به جنبه های زیبایی بیمار، روکش های فلزی با دوام هستند، به حذف بخش کمتری از ساختار دندان طبیعی در مقایسه با سایر انواع روکش نیاز دارند، و دوام و ماندگاری بالایی در برابر فرسایش روزانه ایجاد شده به خاطر جویدن و ساییده شدن دندان ها به یکدیگر دارند.

نکات مراقبتی پس از نصب بریج شامل چه مواردی است؟

مراقبت صحیح از بریج دندانی ضمن افزایش طول عمر مفید آن می تواند به حفظ سلامت دندان های شما نیز کمک کند. خوشبختانه مراقبت از بریج دندانی کار ساده ای است و تفاوت چندانی با مراقبت از دندان های طبیعی ندارد. شما می توانید با رعایت نکات زیر به حفظ سلامت دندان و بریج دندانی به داشتن لبخندی زیبا و دندان های سفید کمک کنید.

روزانه حداقل دو بار دندان های خود را مسواک بزنید

مسواک زدن دندان موثرترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به افزایش طول عمر بریج دندانی است. اگرچه خود بریج دندانی مستعد پوسیدگی دندان نیست احتمال پوسیده شدن دندان های مجاور آن به ویژه در امتداد خط لثه وجود دارد بنابراین باید روزی دو بار و هر بار حدود دو دقیقه دندان و بریج دندانی خود را با دقت مسواک بزنید.

حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید

استفاده از نخ دندان می تواند ریسک ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی بین دندانی را کاهش دهد. استفاده از نخ دندان اهمیت بسیار زیادی در حفظ سلامت دهان و دندان دارد. از آنجایی که احتمال پوسیدگی دندان های محافظ بریج وجود دارد باید تا جایی که می توانید با دقت همه دندان های خود و به ویژه بریج را با نخ دندان تمی ز کنید تا هیچ گونه ماده غذایی بین آنها باقی نماند و باعث پوسیدگی دندان نشود.

از نخ دندان دسته دار برای تمی ز کردن اطراف پانتیک بریج استفاده کنید

از آنجایی که پانتیک و اباتمنت دندان به یکدیگر متصل هستند نمی توانید نخ دندان را از بین بریج قطع کرده و آن را تمی ز نمایید. با این حال تمی ز کردن خط لثه اطراف بریج اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده از نخ دندان دسته دار یا مسواک بین دندانی یک روش موثر سودمند برای تمی ز کردن زیر پانتیک و خط لثه است.

به طور منظم برای چکاپ و تمی ز کردن دندان به دندانپزشک مراجعه کنید

باید هر شش ماه یکبار برای چکاپ و تمی ز کردن دندان به دندانپزشک مراجعه کنید تا از تشکیل پلاک و جرم در نقاطی که ممکن است هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان فراموش شوند جلوگیری گردد و هر گونه مشکل احتمالی به سرعت شناسایی شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (456 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (310 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند