انواع پستانک ارتودنسی

  چهارشنبه، 21 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
انواع پستانک ارتودنسی
پستانک ارتودنسی همانند دیگر لوازم بهداشتی عرضه شده در بازار دارای انواع مختلفی هستند. پستانک ارتودنسی دایره ای شکل، پستانک ارتودنسی بادامی شکل، پستانک ارتودنسی معمولی از جمله از انواع مختلف پستانک ارتودنسی هستند.

پستانک ها مانند جادو عمل می کنند؛ استفاده از آنها آسان، سریع بوده در اکثر موارد موجب قطع شدن گریه نوزادان می شوند. هیچ شکی نیست که پستانک ها می توانند نوزادان را آرام کنند خصوصا در صورتی که نوزاد احتیاج شدید به مکیدن چیزی داشته باشد ولی هنوز نداند چگونه انگشت خود را درون دهان کند. به طور کلی والدین باید اطلاع کافی از نحوه آشنا کردن فرزندشان با پستانک، روش صحیح استفاده و گرفتن آن از وی را داشته باشند.

پستانک ارتودنسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

این نوع پستانک برای پیشگیری از کج شدن دندان ها، مشکلات بایت و دیگر مشکلات ارتودنسی طراحی شده و بهترین نوع پستانک برای نوزاد محسوب می شود. شکل پستانک ارتودنسی در بالا گرد و در قسمت پایین صاف می باشد. این پستانک مخصوص حفاظت از شکل کام و فک طراحی شده و دقیقا شکل نوک سینه مادر را دارند و طی مکیدن نوزاد، فشار را از لثه ها و دندان های در حال رشد برمی دارند.

مطالعات نشان داده اند که پستانک های ارتودنسی در مقایسه با پستانک های نوک گرد قدیمی، کمتر موجب مشکلاتی نظیر اُپن بایت و اُور بایت می شوند. حتی اگر پستانک فرزندتان، پستانک ارتودنسی باشد، بهترین اقدام علیه آسیب های دهان و دندانی محدود کردن زمان استفاده از آن، و گرفتن پستانک پس از یک تا دو سال می باشد.

انواع پستانک ارتودنسی چگونه است؟

پستانک ارتودنسی همانند دیگر لوازم بهداشتی عرضه شده در بازار دارای انواع مختلفی هستند. پستانک ارتودنسی دایره ای شکل، پستانک ارتودنسی بادامی شکل، پستانک ارتودنسی معمولی از جمله از انواع مختلف پستانک ارتودنسی هستند.تمامی موارد ذکر شده بالا بر اساس علم دندانپزشکی و ساختار دهانی نوزادان طراحی و ساخته شده است. اما پستانک ارتودنسی بادامی شکل در بین مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار است چرا که ساختار آن ها با کام دهانی نوزادان مطابقت دارد. و علاوه بر این استفاده آن برای نوزادان بسیار راحت تر بوده و هیچ فشاری به سفق دهان و لثه نوزاد به وجود نمی آید. همچنین استفاده از پستانک ارتودنسی هیچ تاثیر منفی بر روی رویش دندان های نوزاد ندارد. اما با این حال بهتر است مصرف پستانک ارتودنسی تا زمان شیرخواری نوزاد به طول بیانجامد و پس از آن بهتر است که مصرف پستانک قطع شود. توجه داشتید باشید که ترک عادت پستانک از نوزادان خیلی راحت تر از ترک عادت مکیدن انگشت است.نکته دیگری که در استفاده از پستانک ارتودنسی باید در نظر بگیرید این است که به هنگام خرید حتما به تاریخ انقضای آن توجه کنید. اگر از تاریخ انقضای پستانک گذشته بود حتما باید از مصرف آن خودداری کنید و دور بیاندازید.

نکات بهداشتی در رابطه با پستانک ارتودنسی چیست ؟

پستانک ارتودنسی به منظور آرام کردن کودک استفاده می شود و ممکن است در طول روز بیش از ساعت ها در دهان نوزد قرار داشته باشد از همین رو بهتر است برای کودکان زیر 6 ماه هر روز تمیز شوند. جوشاندن پستانک راه مناسبی برای تمیز نگهداشتن پستانک است.نباید پستانک را طعم دار یا با شیرین کننده ها شیرین کرد. برخی از مادران عادت دارند تا با انواع شیرینی جان یا عسل پستانک را شیرین کنند اما این کار باعث رسیدن آلودگی به نوزاد می شود.برای حفظ دهان و دندان نوزاد بهتر است از پستانک ارتودنسی بجای پستانک معمولی استفاده کنید، زیرا طراحی پستانک ارتودنسی به گونه ای است که آسیبی به سقف دهان و دندان های نوزاد نمی زند.

سن گرفتن پستانک از کودک

در برخی موارد؛ کودکان به نوبه خود تصمیم می گیرند که دیگر از پستانک استفاده نکرده و آن را کنار گذارند. در این صورت شما مادر بسیار خوش شانسی هستید. در غیر این صورت، زمانی خواهد رسید که مجبورید با آغاز فرآیند از شیر گرفتن، پستانک را نیز از وی بگیرید. شاید برای بسیاری سوال باشد که چگونه پستانک را از نوزاد بگیریم.اما روش های هر مادر به علت شناخت کودک خود متفاوت است. بهتر است این کار را در تولد دو سالگی کودک و به عنوان جشن بای- بای برای وی برگزار کنید. ممکن است کودکتان ابتدا چند روزی گریه کند اما سپس راه دیگری برای تسکین خود پیدا خواهد کرد.

نکات مهم

  • این پستانک ها به اصلاح یا جلوگیری از مشکلات دندان ها کمک می کنند و از پستانک های سنتی گرد قدیمی بسیار بهترند.
  • بعد از یک سالگی هرگز اجازه استفاده از پستانک را به کودک خود ندهید.
  • ترک این پستانک ها از ترک مکیدن انگشت برای کودکان بسیار ساده تر است.
  • چه بخواهید و چه نخواهید کودک شما به احتمال زیاد تحت تاثیر همسالان خود عادت های مکیدن را ترک میکند.

انگشست شست و پستانک

طبق نتایج مطالعات آکادمی دندانپزشکی کودکان در آمریکا استفاده از پستانک بهتر از خوردن شست توسط کودکان می باشد، زیرا ترک عادت آن آسان تر است.بعلاوه، از نظر این آکادمی استفاده از پستانک در هنگام خواب و در طول سال اول زندگی کودک، از بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) نیز جلوگیری می کند.استفاده از پستانک در خلال دو تا چهار سالگی می تواند تاثیر بدی روی شکل دهان و نحوه قرار گیری دندان های کودک داشته باشد. اگر کودک شما عادت های مکیدن خود را تا قبل از در آمدن دندان های دائمی اش ترک کرد میتوان به فرایند اصلاح خودکار گاز گرفتن او امید داشت.اکثر کودکان عادت های مکیدن خود را متاثر از گروه همسالان خود متوقف می کنند، زیرا حتی در 3 سالگی نیز کودکان تاثیر شدیدی از همسالان خود میگیرند. ممکن است فرزند شما در خلوت هنوز هم از عادات مکیدن به عنوان راهی برای خوابیدن یا آرام شدن استفاده کند، اما در نهایت عادت خود را متوقف خواهد کرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (621 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (309 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (235 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (168 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (114 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (102 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (90 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (89 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (87 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (71 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (52 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 11 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 11 شهریور 1403
ابتذال فوتبال در ایران: کریس رونالدو از سانتیاگو برنابئو تا قلعه حسن خان/ کاسه بشقاب هفت دست شام و نهار هیچی
فال ابجد روزانه یکشنبه 11 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 11 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 11 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 11 شهریور 1403 + فیلم
گوسفند بربری گوسفند آفریقایی که بلندترین ریش جهان را دارد+عکس
سفری به دل تاریخ با معرفی غذاهای سنتی اصفهان+عکس
تبریک انتصاب خواجه نژاد به عنوان مشاور وزیر کشور
95 نفر از 100 نفر اول کنکور دانشگاه شریف را انتخاب می‌کنند/ چهار رشته پرمتقاضی این دانشگاه
بازدید معاون عمرانی استاندار خوزستان از طرح مهم و پروژه روکش آسفالت اتوبان پیامبر اعظم (ص)
افتتاح 120طرح عمرانی خدماتی در هفته دولت در بخش مرکزی شوشتر
راهنمای کامل خرید لوازم تحریر + بهترین نکات خرید، از جامدادی و دفتر تا تراش و پاک کن
زندگی متفاوت استاد طوسی نویسنده و اهل قلم مرندی، مستندساز را به وجد آورد+تصاویر
منتخب روز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند