عوارض و موارد مصرف نیترازپام

  شنبه، 03 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
عوارض و موارد مصرف نیترازپام
نیترازپام (Nitrazepam) یک بنزودیازپین کوتاه اثر بوده و به عنوان خواب‌آور در درمان کوتاه مدت بیخوابی به کار می‌رود. همچنین از این دارو برای درمان صرع میوکلونیک (مخصوصا در اسپاسم‌های اطفال) استفاده می‌شود.

داروی نیترازپام (Nitrazepam) را که با نام های تجاری و اختصاری Somnite ،Remnos ،Mogadon در داروخانه ها و بازار به فروش می رسد از نظر طبقه بندی دارویی جزء دسته ی داروهای خواب آور و ضدتشنج قرار می دهند.

داروی نیترازپام متعلق به گروهی از داروها به نام بنزودیازپین ها است و دارویی بسیار مؤثر و قوی می باشد و بعنوان دارویی آرامبخش و خواب آور مورد استفاده قرار می گیرد. داروی نیترازپام سبب تسکین استرس ها و تنش های عصبی، شل شدن عضلات و خواب آور می باشد و اگر این دارو را در هنگام خواب مصرف کنید تا روز بعد نیز تاثیرش بر بدن باقی خواهد ماند و به دلیل اینکه اگر از این دارو به مدت زمان زیادی مصرف کنید، تاثیرش بر بدن کم خواهد شد پزشکان معتقدند که طول مصرف دارو ۲ هفته بیشتر نباشد.

طبق نظر روانپزشک ها و متخصصین مقدار خطر مصرف بیش از حد دارو نسبتا زیاد و مقدار وابستگی به این دارو نیز بسیار زیاد اعلام شده است به همین سبب هیچ داروخانه ی معتبری بدون نسخه پزشک این دارو را در اختیار شما قرار نمی دهد.

توصیه آسان طب به شما این است که هرگز اقدام به خرید این دارو به شکل خودسر نکنید زیرا عوارض جانبی این دارو در صورت استفاده ی ناصحیح، بسیار زیاد است.

بهتر است بدانید که داروی نیترازپام به شکل قرص و محلول در بازار موجود می باشد و به طور میانگین بهترین زمان مصرف دارو یک بار در روز و در هنگام خواب و به مقدار ۵ تا ۱۰ میلی گرم در روز است و در صورتی که پزشک معالجتان تشخیص دهد مقدار دوز مصرفی را تغییر خواهد داد.

نیترازپام (Nitrazepam) یک بنزودیازپین کوتاه اثر بوده و به عنوان خواب آور در درمان کوتاه مدت بیخوابی به کار می رود. همچنین از این دارو برای درمان صرع میوکلونیک (مخصوصا در اسپاسم های اطفال) استفاده می شود.

بی خوابی و یا خواب نامناسب اختلالی شایع است که دوره زودگذری دارد. در صورتی که مشکلات خواب دارید به این مفهوم است که در خواب رفتن دچار مشکل هستید ، یا اینکه در طول شب چندین بار از خواب بیدار می شوید و یا اینکه صبح خیلی زود از خواب بیدار می شوید. قرص های خواب آور مانند نیترازپام معمولاً به عنوان آخرین گزینه به کار گرفته می شود اما گاهی برای درمان برخی از بی خوابی های شدید به کار گرفته می شود.

نیترازپام بر عملکرد انتقال دهنده های عصبی (مسئول انتقال پیام به سلول های مغزی هستند) تأثیر می گذارد، تأثیر این دارو آرام بخش است. همچنین این دارو به شل کردن عضلات و القای خواب کمک می کند. نیترازپام اغلب در کوتاه مدت (۱ هفته) به خوبی کار می کند، اما معمولاً برای بیش از ۳ هفته تجویز نمی شود. این به این علت است که استفاده طولانی مدت از نیترازپام اعتیاد آور بوده و همچنین بعد از مدتی تأثیر خود را از دست می دهد.

عوارض جانبی مصرف نیترازپام

مصرف قرص خواب آور نیترازپام ممکن است مواردی مثل "آرام بخشی، تحریک، سردرد، کابوس شبانه، سرگیجه، خستگی، ضعف عضلانی، تغییر میل جنسی" را ایجاد کند. اما در صورت بروز موارد ذیل، حتما آن را به پزشک خود گزارش دهید:

  • بی خوابی
  • ضربان قلب شدید
  • عوارض عصبی مداوم مثل توهم
  • سایکوز
  • گیجی
  • اختلال در جهت یابی
  • تغییر شخصیت،
  • تغییر شنوایی یا بینایی
  • تنگی نفس
تصویر

هشدارها

1- نیترازپام ممکن است سبب تغییرات خلق و روان شامل پرخاشگری، اختلال شعور، اضطراب،بی قراری،فراموشی شود.در صورت مشاهده تغییر در رفتار هر چه سریعتر به پزشک معالج مراجعه نمایید.
2- نیترازپام ممکن است سبب بروز ضعف تنفسی بویژه در سالمندان،کودکان ،افراد مبتلا به نارسایی شدید کبدی و افراد به شدت بیمار، افراد مبتلا به آسم حاد و یا بیماری انسداد مزمن ریوی(برونشیت مزمن، آمفیزم) شود در این موارد کاهش مقدار مصرف ممکن است ضروری باشد.
3-مصرف طولانی مدت مقادیر زیاد نیترازپام خطر بروز وابستگی های جسمی و روانی را افزایش می دهد.
4-حین درمان با نیترازپام از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند مانند رانندگی و کار با ماشین آلات خودداری نمایید.
5-در صورت نارسایی عملکرد کلیه نیترازپام را با احتیاط فراوان مصرف نمایید.
6- در صورت نارسایی عملکرد کبد نیترازپام را با احتیاط فراوان مصرف نمایید.

توصیه های دارویی نیترازپام

1. این دارو نباید بیش از مقدار تجویز شده مصرف شود.
2. در صورتی که پس از چند هفته، اثربخشی دارو کاهش یافت،باید به پزشک مراجعه و از افزایش مقدار مصرف دارو خودداری نمود.
3. به عنوان ضد تشنج، دوره درمان باید کامل شود. باید دقت شود هیچیک از نوبت های مصرف فراموش نشود.
4. به منظور کاهش احتمال بروز عوارض قطع مصرف دارو، مصرف این دارو باید به تدریج قطع گردد.
5. در صورت تزریق عضلانی ، این دارو باید عمیقاً در عضله دلتوئید تزریق گردد.
6. به منظور کاهش ترمبوز وریدی، فلبیت، تحریک موضعی و تورم، تزریق وریدی دارو نباید در ورید های کوچک در پشت دست یا مچ صورت گیرد.
7. انفوزیون مداوم وریدی این دارو توصیه نمی شود.

مصرف بیش از حد داروی نیترازپام (مسمومیت دارویی)

نیترازپام را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی نیترازپام

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز