ارده صبحانه ی غنی و کامل

  شنبه، 17 مهر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
ارده صبحانه ی غنی و کامل
ارده نوعی ماده غذایی است که از کوبیده شدن کنجد، حاصل می شود معمولا ارده را به عنوان یک غذای کامل برای وعده صبحانه میل می‌کنند. ارده، ماده غذایی صد در صد خالص و طبیعی بوده و ازهرگونه مواد شیمیایی و افزودنی به دور است. تنها ماده اصلی بکار رفته در ارده، دانه های کنجد است به این صورت که کنجد نرم را کوبیده و روغنش را جدا کرده باشند.

ارده خاصیت گرما و انرژی بسیاری برای فرد داشته و از این جهت اغلب آن را در فصل زمستان استفاده می کنند. توصیه می شود افرادی که لاغر هستند و تمایل بسیاری به چاق شدن دارند، از ترکیب ارده و شیره استفاده کنند .همچنین ارده در تقویت قوای جنسی بسیار موثر بوده و بدین جهت علاوه بر خاصیت غذایی، خاصیت درمانی را نیز شامل می شود.
ارده را به دلیل خاصیت انرژی زا می توان در وعده های صبح صرف کرد و همچنین کودکان نیز می توانند در هنگام صبح بصورت وعده صبحانه حلوا ارده و یا ارده میل کنند و بدین ترتیب تا آخر روز از انرژی کافی برخوردار خواهند بود. همچنین مصرف ارده برای تقویت حافظه کودکان از سوی پزشکان و کارشناسان صنایع غذایی، به وفور سفارش شده است.

خواص بی نظیر ارده کنجد برای سلامتی

ارده که به نام های تاهینی یا طحینه هم شناخته می شود در واقع نوعی خمیر یا سس است که از دانه های کنجد تفت داده شده و کوبیده شده به دست می آید و عنصر رایج در آشپزی خاورمیانه، مدیترانه و کشور های آفریقایی می باشد. رنگ ارده قهوه ای مایل به زرد است، بافت نرم و صاف روغنی داشته و طعم آن کمی تلخ می باشد.

ارده و شیره به عنوان صبحانه یا میان وعده، بسیار کامل و پرانرژی است. این خوردنی شیرین با ذائقه افرادی که به طعم های شیرین علاقه ندارند همخوانی ندارد، زیرا پایه اصلی و طعم غالب این خوراکی کاملاً شیرین است.

دو ماده اصلی تشکیل دهنده اصلی این خوراکی، کنجد و دوشاب(شیره انگور) است. برای اینکه فواید هرکدام از این مواد را مطلع شوید کافی است در کتاب های طب سنتی درباره آن مطالعه کنید، قطعاً شگفت زده خواهید شد.

ارده و شیره برای سلامتی مفید است، زیرا ترکیباتی دارد که هرکدام به صورت جداگانه خواص فراوانی دارند، اما یکی از مهم ترین خاصیت هایی که باعث جذاب تر شدن ارده و شیره شده، این است که اگرچه این ترکیب شیرین است، اما کاملاً گیاهی و خالی از گلوتن است؛ در واقع طعم آن خالص و از دل طبیعت است. ارده و شیره مانند شیره و جان طبیعت است.

دانه ی روغنی

ارده برای کاهش کلسترول و چربی خون

فشارخون و کلسترول دو معضل اساسی و دو قاتل خاموش در جامعه هستند. ارده و شیره خاصیت آنتی ترومبوتیک دارد؛ به زبانی ساده تر باعث جلوگیری از لخته شدن خون در بدن می شوند. همچنین ساختار ارده و شیره به صورتی است که سطح کلسترول خون را کاهش داده و با جریان بخشیدن به خون و جلوگیری از لخته شدن آن، فشارخون و ضربان قلب را نیز تنظیم می کند.

ارده کنجد برای تامین کلسیم

دانه های کنجد سبوس دار یعنی پوست نکنده منبع فوق العاده کلسیم محسوب می شود. می دانید که برای داشتن استخوان و دندان های سالم به این ماده ی معدنی نیاز فراوان داریم. از این گذشته کلسیم در انعقاد خون، کنترل فشار خون و انقباض عضلات نقش موثری دارد.

ارده کنجد بهترین غذا برای کودکان

کودکان و نوجوانان برای رشد خود نیازمند مواد مغذی بسیاری هستند. شیره انگور علاوه بر تامین کالری مورد نیاز ، مواد مغذی برای رشد بدن را نیز فراهم می کند. بنابراین مصرف ارده و شیره انگور را می توان در وعده های غذایی مخصوصا در صبحانه گنجاند.برخی از کودکان با کمبود آهن مواجه هستند که ارده و شیره خرما هر دو با وجود آهن به جبران کمبود آهن و کم خونی بدن کمک می کنند. در واقع اگر می خواهید یک صبحانه مقوی تهیه کنید، ارده و شیره برای کودکان انتخاب مناسبی خواهد بود.

به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف حلواارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه شان هم می شود.

صبحانه ی مقوی

خواص روغن ارده کنجد برای چاقی صورت

خواص روغن کنجد برای چاقی صورت نیز از مواردی است که در مراجع معتبر طب سنتی به آن اشاره می شود. در حقیقت موثرترین روش طبیعی تعریف شده در طب سنتی ایران استفاده از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت است.

فاکتورهای زیادی در زیبایی صورت افراد موثر هستند. به همین دلیل میزان چاقی یا لاغری صورت متناسب با جثه فرد می تواند موثرترین عامل باشد. در برخی موارد وجود چهره نحیف و لاغر، نامتناسب با جثه فرد می تواند زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از راه کارهای موثر درمان در طب سنتی استفاده از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت است.

استفاده از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت می تواند به عنوان روشی مطمئن، طبیعی و نیز مقرون به صرفه، جایگزین روش هایی شود که به واسطه استفاده از تزریق مواد مصنوعی به زیر پوست صورت، انجام می شود.

تزریق ژل سنتتیک، علاوه بر گران قیمت بودن در بسیاری از موارد به علت پایین بودن کیفیت مواد اولیه یا عدم تبحر پزشک معالج در تزریق مواد، سبب بروز مشکلات و عوارض جدی خواهد شد. استفاده از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت می تواند به عنوان یک روش طبیعی بی خطر در کنار سایر تدابیر مورد استفاده عموم افراد و بدون هیچ محدودیتی قرار گیرد.

خاصیت حجم دهنگی روغن ارده کنجد سبب شده است که طب سنتی توجه ویژه ای به استفاده از این روغن برای چاقی صورت داشته باشد. وجود ترکیبات پروتئینی، انواع ویتامین ها و نیز وجود خاصیت آنتی اکسیدانی قوی روغن ارده کنجد سبب شده است که از آن به عنوان یک حجم دهنده طبیعی صورت و گونه استفاده شود.

استفاده از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت می تواند از ایجاد چین و چروک جلوگیری کرده و نیز درخشندگی پوست شما را تامین کند. استفاده مداوم از آن برای چاقی صورت، به صورت روزانه به عنوان یک روش امن و غیر تهاجمی برای تصحیح شکل لاغری چهره افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

ارده کنجد برای پیشگیری از سرطان

ارده به دلیل ترکیبی به نام سسامول خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؛

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که سسامول موجود در ارده، رشد و گسترش سلول های سرطانی کبد را متوقف می کند.

تحقیقات دیگر بر روی حیوانات نشان می دهد که سسامول می تواند با سلول های سرطانی روده بزرگ و سرطان دهانه رحم مبارزه کند.

ارده سرشار از مواد مغذی است که خطر ابتلا به التهاب را کاهش می دهند، برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید بوده و خواص ضد سرطانی دارند.

خواص ارده برای پوست

ارده به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد با افزایش تولید کلاژن و بهبود الاستیسیته پوست باعث رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود. عموم مردم روغن کنجد را با روغن ارده کنجد اشتباه می گیرند. در حالی که طب سنتی استفاده از روغن کنجد را ممنوع و مضر می داند و در واقع این روغن ارده کنجد است که برای پخت غذا، سرخ کردن و حتی برای پوست صورت و موی سر مفید است.

روغن ارده کنجد به واسطه داشتن امگا 3، 6 و 9 به سهولت در ریشه مو رسوخ کرده و عمل تغذیه کامل مو را انجام می دهد.

همچنین به علت نگهداری حیوانات خانگی شیوع شپش در موی افراد دیده می شود.روغن ارده کنجد به سبب خاصیت آروماتیکی می تواند در رفع آلودگی شپش مو بسیار موثر باشد.

همچنین از این روغن برای رفع شوره سر و التهابات پوستی سر به طور موثری استفاده می شود. خاصیت تغذیه کنندگی این روغن از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث درخشانی و حالت دهی آن می شود.

خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی و وجود مواد آنتی اکسیدان قوی سبب شده است که از این روغن در طب سنتی به عنوان داروی مهمی در حفظ سلامت و شادابی پوست استفاده شود.

استفاده از فرآوردهای صنعتی محصولات بهداشتی به کلی مضر و ممنوع است. استفاده از این مواد صنعتی الزاما باید با توجه به نوع پوست از لحاظ چرب یا خشک بودن، صورت گیرد.

در حالی که استفاده از روغن ارده کنجد برای تمامی پوست های چرب، خشک یا مختلط میسر است. البته توصیه می شود از این استفاده از خواص روغن کنجد برای پوست چرب با احتیاط انجام شود.

استفاده روغن ارده کنجد برای پوست به عنوان سم زدا، محافظت از اشعه مضر خورشید، خاصیت ضد التهابی، از بین بردن ضایعات قارچی و باکتری ها و بهبود زخم بسیار مفید است.

همچنین استفاده مداوم و صحیح آن برای درخشندگی و لطافت پوست در طب سنتی توصیه شده است. در کشورهای آفریقایی از روغن ارده کنجد به عنوان کرم ضد آفتاب قوی برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر ناشی از اشعه خورشیدی استفاده می شود. این روغن همچنین برای محافظت پوست از اثر نیش پشه ها در این مناطق کاربرد دارد.

خواص ارده برای مو

روغن ارده کنجد به واسطه داشتن امگا 3، 6 و 9 به سهولت در ریشه مو رسوخ کرده و عمل تغذیه کامل مو را انجام می دهد. این روغن به علت خاصیت تیره کنندگی می تواند به همراه برخی روغن های دیگر نظیر روغن نارگیل و روغن بادام به عنوان رنگ موی طبیعی استفاده شود. شما با این ترکیب می تواند از خواص روغن کنجد برای مو استفاده کنید در حالی که فواید موجود در دیگر روغن ها را هم به کار می گیرید.

به علت نگهداری حیوانات خانگی شیوع شپش در موی افراد دیده می شود. روغن ارده کنجد به سبب خاصیت آروماتیکی می تواند در رفع آلودگی شپش مو بسیار موثر باشد. همچنین از این روغن برای رفع شوره سر و التهابات پوستی سر به طور موثری استفاده می شود. خاصیت تغذیه کنندگی این روغن از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث درخشانی و حالت دهی آن می شود.

مضرات ارده کنجد :

ارده کنجد انرژی زاست و کالری زیادی دارد و در صورت مصرف بیش از حد و عدم تحرک سبب چاقی و اضافه وزن شما خواهد شد.

استفاده از ارده برای افراد دیابتی مضر است.

روغن ارده را می توان تنها برای استعمال و پخت و پز استفاده کرد و نباید از آن برای سرخ کردن استفاده شود.

ارده کنجد برای سردمزاجان مفید است اما نباید بیش از حد مصرف گردد و همراه غذای دیگر خورده شود زیرا در هضم اختلال ایجاد می کند.

زیاده روی در خوردن ارده سبب گرفتگی در رگ هامی شود.

برای اصلاح عوارض ارده می توان سرکه, ترشیجات, آب لیموی ترش و شیرین استفاده نمود.

خاصیت اصلی انواع شیره و ارده، انرژی زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شوند.

اما حواس تان باشد که هر دوی این مواد به غیر از انرژی زا بودن، درصد بالایی کالری هم دارند و اگر شما فرد کم تحرکی هستید که روزانه بیش از 20دقیقه پیاده روی منظم ندارید یا ورزش نمی کنید، بدانید که با خوردن این دو ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می کشد.

ارده و شیره هر دو گرمی هستند و آب روی آتش برای خلاص شدن از رطوبت سردی خوردن.

قند حلواارده و حلواشکری و شیره برای افراد دیابتی مضر است؛ گرچه شیره خرما به دلیل داشتن مواد قندی کم ضرر (گلوکز و ساکاروز)، برای بیماران دیابتی ضرر کمتری دارد ولی خوردن آن را به آنها توصیه نمی کنیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها!
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم