آشنایی با فواید و عوارض مصرف میوه دوریان (خارگیل)

  یکشنبه، 07 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با فواید و عوارض مصرف میوه دوریان (خارگیل)
دوریان ( Durian) یا خارگیل، میوه‌ای درشت با پوستی خشک و خاردار و گوشتی بد بو و دانه هایی بزرگ است که در نواحی گرمسیری استوایی عمدتا در کشور‌های جنوب شرقی آسیا مانند مالزی، تایلند و اندونزی می‌روید.

شاید تا به حال اسم خارگیل ها همان میوه دوریان به گوش شما نیز نرسیده باشد ، اما در این مقاله میخواهیم شما را با یک میوه بد بو و در عین حال عجیب و غریب با اثرات و فواید عجیبتر آشنا کنیم. درباره میوه دوریان که در برخی مناطق به خارگیل نیز معروف است چیزی میدانید؟ با ما همراه باشید تا پس از مطالعه این مقاله خارگیل را به سبد کالای خود اضافه کنید.

تصویر

میوه دوریان چیست؟

  • دوریان، میوه ای گرمسیری با پوستی خشک و خاردار، گوشته ای بد بو و دانه های بزرگ است.
  • گوشته ی این میوه معمولا زرد، سفید، طلایی، قرمز یا سبز است.
  • دوریان در مناطق گرمسیری سراسر جهان، به ویژه در کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله: مالزی، اندونزی و تایلند رشد می کند.
  • این میوه می تواند ۳۰ سانتیمتر طول و ۱۵ سانتیمتر عرض داشته باشد.

با خواص شگفت انگیز میوه دوریان (خارگیل) آشنا شوید

ارزش غذایی دوریان:

طبق آمار ملی مواد غذایی ،دوریان دارای مقدار قابل توجه ویتامین و مواد معدنی است. هم چنین شامل ویتامین ث، اسید فولیک، تیامین ،ریبوفلاوین ، نیاسین، ب6 و ویتامین آ است. مواد معدنی مهم نظیر پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم، روی و فسفر نیز در دوریان یافت می شوند هم چنین شامل آب و مواد غذایی مانند پروتیین و چربی های رژیم غذایی مفید است.

خواص میوه دوریان

1. کاهش وزن

اضافه وزن باعث مشکلات دیگری مانند فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، بی حالی و ... می شود. دوریان دارای مقدار زیادی فیبر است که می تواند باعث احساس سیری برای مدت طولانی شود. همچنین دوریان یک میوه ی پر انرژی است که می تواند انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز و تمرینات ورزشی فراهم کند. با این حال مصرف بیش از حد این میوه می تواند اثر عکس داشته باشد و باعث افزایش وزن شود.

2. بهبود سیستم گوارش

میوه دوریان حاوی مقدار زیادی فیبر است که به درمان و پیشگیری از یبوست کمک می کند. همچنین ویتامین B۱ و B۳ موجود در این میوه اشتها را افزایش می بخشد. مصرف این میوه باعث افزایش متابولیسم بدن و جذب مواد مغذی می شود.

3. تقویت سیستم ایمنی

میوه دوریان غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. این میوه عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد، سیستم ایمنی، بدن را در مقابل عفونت و بیماری ها محافظت می کند و برای حفظ سلامت سلول ها و بقای آن ها ضروری است. عملکرد اصلی سیستم ایمنی تشخیص سلول های سالم از ویروس ها، رادیکال های آزاد و ... است و این عوامل نامطلوب را شناسایی کرده و از بین می برد.

4. درمان کم خونی یا آنمی

کم خونی بیماری رایجی است که به دلیل کاهش میزان هموگلوبین خون به وجود می آید. هموگلوبین اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن می رساند و کمبود آن با علائمی مانند خستگی، سردرد، خواب آلودگی مداوم، بی خوابی و مشکلات تنفسی همراه است. در زنان باردار کم خونی می تواند به نقایص مادرزادی و یا حتی مرگ جنین منجر شود. میوه دوریان حاوی مقدار زیادی فولات یا اسیدفولیک است که در تولید هموگلوبین نقش اساسی ایفا کرده و از این رو، به درمان کم خونی کمک می کند.

5. درمان افسردگی و بهبود خواب

میوه دوریان دارای اسید آمینه های ضروری مانند تریپتوفان است. تروپتوفان برای ساخت هورمون سروتونین و ملاتونین ضروری است. این دو هورمون برای بهبود خلق و خو مفید هستند. همچنین بسیاری از مطالعات نشان دادند که تریپتوفان به درمان و کاهش استرس، اضطراب و افسردگی و بی خوابی کمک می کند. این اسید آمینه ضروری باعث آرامش مغز می شود و آن را از افکار بی وقفه رهایی می بخشد.

6. استحکام استخوان ها

میوه دوریان به سبب وجود مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم به استحکام استخوان ها کمک می کند. اگرچه میزان کلسیم موجود در این میوه زیاد نیست اما می تواند ۹ درصد از پتاسیم مورد نیاز روزانه را تامین کند. جالب است بدانید وجود پتاسیم نیز به تنهایی می تواند به جذب کلسیم کمک کند. اگر میزان پتاسیم در بدن کم باشد بیشتر کلسیم مصرف شده دفع می شود و این به نوبه خود منجر به کمبود کلسیم می شود؛ بنابراین مصرف میوه دوریان سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد و مانع از پوکی استخوان و سایر اختلالات مرتبط با استخوان می شود.

7. تنظیم فشار خون

میوه دوریان دارای مقدار زیادی پتاسیم و مقدار کمی سدیم است که هر دوی آنها برای تنظیم فشار خون ضروری هستند. پتاسیم ضربان قلب را تنظیم کرده، عملیات پمپاژ خون در بدن را تضمین می کند و برای تنظیم سطح سدیم بدن ضروری و لازم است. فراموش نکنید سدیم بیش از حد موجب افزایش فشار خون می شود. میوه دوریان دارای مقدار کمی سدیم است و مصرف آن برای بیماران مبتلا به فشار خون مشکلی به دنبال نخواهد داشت.

8. مبارزه با سرطان

میوه دوریان دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها همچون ویتامین E، C و B-کمپلکس است. گفته می شود رادیکال های آزاد DNA سلول های سالم را از بین می برند و باعث ایجاد سلول های سرطانی می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه رادیکال های آزاد را ازبین می برند و از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری می کنند.

9. خواص دوریان در بارداری زنان

پایین بودن سطح استروژن در زنان می تواند باعث ناباروری شود. دوریان از مواد غذایی حاوی استروژن به شمار می آید و دارای سطح بالایی از این هورمون است و می تواند به عنوان یک داروی گیاهی برای افزایش این هورمون استفاده شود.

10. پیشگیری از پیری زودرس

پیر شدن یک روند طبیعی و اجتناب ناپذیر است اما با داشتن یک رژیم غذایی خوب می توان علائم آن را به حداقل رساند. همچنین امروزه به دلیل افزایش آلودگی، سبک زندگی و عادات غذایی ناسالم بسیاری از افراد دچار پیری زودرس می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در میوه دوریان رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و چین و چروک پوست را کاهش می دهند. همچنین آب موجود در میوه دوریان پوست را هیدراته می کند و با کاهش خشکی پوست، چین و چروک ها را بهبود می دهد.

دوریان چگونه استفاده می شود؟

دوریان در غذاهای شیرین و خوش طعم استفاده می شود هر دو جسم خامه ای و دانه های خوراکی را دارد اگر چه دانه باید تا پخته شود.
دارای عطر و طعم و مزه مانند پنیر، بادام، سیر و کارامل است.
در اینجا برخی از رایج ترین روش های آماده سازی میوه دوریان در مواد غذایی عبارتند از:
آب میوه.
Angkak، یک ظرف برنج تخمیر شده.
دانه های کبابی یا آب پز.
Sayur، یک سوپ ماهی اندونزی.
آب نبات، بستنی و دیگر دسر.
در کنار ظرف سبزیجات.
همچنین در طب سنتی استفاده می شود و دارای برخی از خواص دارویی است که در حال حاضر در حال مطالعه است.
دوریان در میان اکثر میوه ها دارای مواد مغذی است که شما می توانید بخورید

عوارض مصرف دوریان

خوردن میوه دوریان ممکن است باعث ناراحتی شکم، گاز، اسهال، استفراغ، و یا واکنش های آلرژیک شود. خوردن دانه های دوریان ممکن است باعث تنفس های کوتاه شود.

هشدارهای احتیاطی

بارداری و شیردهی :به اندازه کافی در مورد استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی تحقیق نشده است اما از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید. دیابت: نگرانی وجود دارد که ممکن است دیابت را بدتر کند. به نظر می رسد مصرف دوریان سطح قند خون را بیش از میوه های دیگر نظیر موز یا افزایش دهد.

مقدار مصرف

دوز مناسب به چندین عامل از جمله سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در این زمان اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما ایمن نیستند و دوزهای صحیح نیز می توانند مهم باشند. دقت کنید که دستورالعمل های مربوط به برچسب های کالا را دنبال کنید و قبل از استفاده با پزشک یا یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (207 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت