آشنایی با ماساژ سوئدی و فواید آن

  شنبه، 28 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با ماساژ سوئدی و فواید آن
ماساژ دادن از همان زمان خلقت انسان وجود داشته به عنوان مثال زمانی که عضوی از بدن اسیب یا ضربه می بیند سریعا با لمس آن قسمت درد آن قسمت کاهش می یابد پس ماساز دادن همان لمس کردن است. همان طور که می دانید ماساژ دادن شکل ها و روش های مختلفی دارد. ماساژهای ديگر من جمله ماساژ ورزشی، ماساژ بافت عمیق و ماساژ آروماتراپی برگرفته از ماساژ سوئدی هستند.

ماساژ سوئدی رایج ترین و شناخته شده ترین ماساژ غربی است. درواقع، ماساژ سوئدی پایۀ ماساژ ورزشی، ماساژ بافت عمیق، ماساژ آروماتراپی و ديگر ماساژهای مشهور است.

بر خلاف ماساژهای آسیایی که به کانال های انرژی بدن توجه و روی آن تمرکز می کنند، درمانگران از ماساژ سوئدی برای تحریک گردش خون، تخلیۀ سیستم گردش خون، آزاد کردن عضلات تنگ، بازگردانیدن محدودۀ حرکات و ازبین بردن درد استفاده می کنند.

با این ماساژ میتوانید اسپاسم های عضلانی و تنش های عصبی را از بین ببرید، همچنين در این شیوه با هدایت خون به طرف قلب، عضلات و اندام ها پرورش می یابند و این امر باعث خارج شدن اسید لاکتیک و دیگر سم ها از بدن می گردد. ماساژ سوئدی در درمان بیماری های اعصاب موثر است.

ماساژ سوئدی بر اساس آناتومی و فیزیولوژی توسط یک فیزیولوژیست سوئدی، هنریک لینگ( ۱۷۷۶- ۱۸۳۹) با نام" پزشکی ژیمناستیک" ابداع شد. پزشکی ژیمناستیک شامل حرکات انجام شده به وسیله درمانگر بود که در دانشگاه استکهلم به ثبت رسید.

فواید ماساژ سوئدی

ریکلسیشن

برتری اصلی ماساژ سوئدی ارامش عمومی است. یک جلسه استاندارد سویدی ۳۰ یا ۶۰ دقیقه طول میکشد و اکثر ماهیچه های اصلی بدن را مورد هدف قرار می دهد. این جلسه معمولاً بر روی یک میز ماساژ نرم در محیطی ارام انجام می شود که هدف آن آرامش بخشیدن به گیرنده است.

افزایش گردش خون

ماساژ با تسریع و تشدید گردش خون در تمام بدن، فشار وارد بر عروق را کاهش می دهد و گردش خون ضعیف را بهبود می بخشد. به علاوه ماساژ تعداد ضربان قلب را کاهش داده و باعث بهبود فشار خون بالا و در نتیجه تقویت قلب می شود. با انجام ماساژ سوئدی بدن ضایعات متابولیک را از اعضای بدن دفع می کند. برخی از ضربات انجام شده در این ماساژ درمانی با افزایش جریان خون، سرعت دفع سموم و پسماندهای بدنی را افزایش می دهند.

تسکین درد

ماساژ سوئدی هم بعنوان بخش جدایی ناپذیر از پروتکل های مدیریت درد برای اسیب های ورزشی و درده ای مزمن استفاده می شود. جلسات ماساژ درمانی سوئدی برای مدیریت درد مزمن در مفصل ها و درد در اثر اسیب های ورزشی یا آرتروز مناسب بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از ضرباتی که باعث افزایش گردش خون و ارامش شده درمانگر میتواند به مدیریت و کاهش درد کمک کند.

کاهش افسردگی و استرس

تسکین استرس یکی از فواید ماساژ سوئدی می باشد. یک جلسه ماساژ یک ساعته، میتواند استرس را با کاهش ضربان قلب و کاهش مقدار انسولین و کلسترول بدن، کاهش دهد. ماساژ ریکلسی هم گردش خون را بهبود می بخشد و هم هم منجر به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد بدن می شود.

هنگامی که ماهیچه ها به آرامی کشیده میشوند ، اسید لاکتیک از ماهیچه ها خارج می شود و به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی کمک می کند. کاهش فشار خون ناشی از ماساژ میتواند خطر ابتلا به استرس، افسردگی و احساسات خصمانه، کنترل هورمون اضطراب و تقلیل خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی کلیه را کاهش دهد. استرس میتواند سبب درد عضلانی شود، ولی ماساژ، عضلات را شل کرده و درد را کاهش می دهد. با استفاده از روش های ویژه، ماساژدهنده میتواند تنش را از عضلات برداشته و انعطاف پذیری آن ها را افزایش دهد.

تصویر

حرکات اصلی ماساژسوئدی عبارتند از:

افلوراژ:مالشهای طولانی و با کف دو دست

فشار:شل شدن عضلات و افزایش گردش خون

ضربه:با کف دست و انگشتان تحریک عضلات ورفع تنش

لرزش:بااستفاده ازدست یا یکدستگاه برای ایجاد حرکت سریع که سبب شل و آرام شدن عضلات میشود.

اصطکاک:با فشار، سریع، بصورت حرکت دایره ای معمولاً به ازادی گره های عضلانی انجام می شود.

خم شدن و کشش نیزممکن است مورد استفاده قرار گیرد برای استراحت مفاصل.

مدت زمان لازم برای انجام ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی میتواند اهسته و یا قدرتمند باشد که بستگی به شیوه شخصیِ ماساژور و انتظار شخص از ماساژ دارد. بیشتر اشخاص به مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه تحت ماساژ سوئدی و یا ماساژ عمقیِ عضلات قرار می گیرند؛ ولی ۷۵ تا ۹۰ دقیقه زمان مناسب برای کار با عضلات توسط ماساژور و کسب نتیجه مناسب است.

چند نکته پیش از آغاز ماساژ دادن

ایجاد محیطی گرم، ارام و راحت

استفاده از سطح ثابت راحت مانند تخت، میزماساژ یا تشک صاف برای فرد.

استفاده از روغن ماساژ، روغن بچه برای تازه کار ها بهترخواهد بود.

استفاده از چند حوله برای دراز کشیدن بر روی آن ها و همچنين برای پوشانیدن بدن.

استفاده از کوسن ها یا بالش ها

ازماساژ دادن پوست اسیب دیده ، جوشدار یا قسمتهایی که احتمال انتقال عفونت وجود دارد پرهیز کنید.

از فشارمستقیم برقسمتهای استخوانی پرهیز کنید.

روی هرقسمتی از بدن را که خوب کارنمیکند با حوله گرم بپوشانید.

نخست روغن ماساژ را بر روی دستهایتان بریزید وسپس یکمرتبه اعمال ماساژ را آغاز کنید. یک دست راهمیشه روی شخص نگه دارید.

همچنين به علامت های قرمز کمردرد توجه داشته باشید.

در طول ماساژ سوئدی چه رخ می دهد؟

در ماساژ سوئدی، درمانگر پوست را با روغن ماساژ چرب می کند و حرکات متنوع ماساژ را اجرا می کند؛ از جمله تکنیک های ابتدایی ماساژ سنتی سوئدی: فلوراژ، پتریساژ، مالش، ضربه زدن و ارتعاش است.

این حرکات بافت عضلانی را گرم می کند، تنش را آزاد می کند و به تدریج “گره های عضلانی” یا بافت های چسبیده را، که چسبندگی نامیده می شوند، از بین می برد. ماساژ سوئدی موجب آرامش شما می شود، اما درمانگر، قبل از ماساژ، باید از شما سؤالاتی را دربارۀ هرگونه آسیب احتمالی در بدن یا سایر شرایط جسمانی شما، که باید در مورد آن اطلاع داشته باشد، بپرسد.

آنچه شما باید به ماساژور اطلاع دهید شامل مواردی این چنین است: توده ها یا دردهای موضعی، آلرژی یا حساسیت های پوستی و وضعیت هایی مانند حاملگی.

بعد از مشاوره، ماساژور به شما آموزش می دهد که چگونه روی میز دراز بکشید (طاق باز یا دمر) یا حوله را چگونه استفاده کنید و سپس از اتاق خارج می شود. سپس در خواهد زد و، درصورت آماده بودن شما، وارد اتاق خواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (640 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (568 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...